Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 25

Standaard Foto is op ware grootte onscherp

Wanneer ik een foto op ware grootte bekijk op mijn laptop is deze wazig, ligt dit aan mijn toestel of aan mijzelf 🤔🤔🤔🤔 ondertussen heb ik alle selectievakjes om scherpstellen geselecteerd, maar toch ben ik niet tevreden. Ook probeer ik een zo kort mogelijke sluitertijd te gebruiken.

Standaard Re: Foto is op ware grootte onscherp

Plaats er eens een paar online, dan kan men u helpen. Alsook wat meer info qua gebruikt materiaal is handig.

Ok zal ik doen

toestel canon 600d
    f/7.1
    1/500sec
    iso 100
    brandpuntafstand 161 mm
    lens tamron 70- 300
    deze was in automatische stand genomen.

canon 600d
    lens: canon 18-135
    f/5.6
    brandpuntafstand 135 mm
    iso 400
    1/750
    deze is in de manuele stand genomen.
    Laatst gewijzigd door wimmer; 1 mei 2017 om 20:53

Als de Tamronlens niet de USD VC versie is, kan dat goed de oorzaak zijn. De Canonlens is zo te zien vol open gebruikt, ook niet de beste oplossing voor een scherpe foto.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

tamron sp 70-300 mm f/4-5.6 di vc usd. het is dus wel de usd vc versie.

Zo te zien zijn de palen in de achtergrond scherper dan de vogels (eerste foto)
    Dus denk ik dat de focus verkeerd ligt
    Hoe ga je te werk ?

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Het zou kunnen dat de scherpstelling van je toestel niet goed meer werkt (onwaarschijnlijk, maar niet meteen uit te sluiten).
    Je kan dat best eens uittesten met verschillende lenzen en vanop statief. (automatische stabilisatie afzetten - die kan ook fout zijn)
    Uitproberen met automatische en manuele scherpstelling, liefst op iets met heel veel contrast.
    Wanneer je foto's dan wel scherp zijn moet je het toestel bij een verdeler laten uittesten, dan ben je helemaal zeker.

Op de foto's kan je wel zien dat er niet echt scherpte in zit, maar dat kan zovele oorzaken hebben dat het gissen blijft. Testen dus!

Ja ik ken die boomstronk ook (Sterrebos Rumbeke)
    Één van mijn foto’s vanaf dezelfde plaats op dezelfde tak (iets naar links) en zonder nabewerking van RAW naar JPG.
    70D Canon en Tamron 150-600 op 600mm.
    M stand 1/200 en F8 en ISO automatisch
    Centraal focuspunt om scherp te stellen (vogel in focus).
    Spotmeting als belichting, het is tegen de zon in en de vogel is zwart.

Hoe ga ik te werk. Mijn af punt in het midden selecteren en dan richten op het voorwerp dat ik wil fotograferen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Zo te zien zijn de palen in de achtergrond scherper dan de vogels (eerste foto)
    Dus denk ik dat de focus verkeerd ligt
    Hoe ga je te werk ?

grts
    Sieg
    bij die eerste foto lag de focus nochtans op de reiger, dit was ook het onderwerp dat scherp moest zijn. het kan natuurlijk ook zijn dat tijdens het volgen van de reiger de focus niet helemaal op de reiger was gericht, kben ook maar een beginner.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Positivo Bekijk bericht
    Het zou kunnen dat de scherpstelling van je toestel niet goed meer werkt (onwaarschijnlijk, maar niet meteen uit te sluiten).
    Je kan dat best eens uittesten met verschillende lenzen en vanop statief. (automatische stabilisatie afzetten - die kan ook fout zijn)
    Uitproberen met automatische en manuele scherpstelling, liefst op iets met heel veel contrast.
    Wanneer je foto's dan wel scherp zijn moet je het toestel bij een verdeler laten uittesten, dan ben je helemaal zeker.

Op de foto's kan je wel zien dat er niet echt scherpte in zit, maar dat kan zovele oorzaken hebben dat het gissen blijft. Testen dus!
    kan het ook zijn dat de sensor vervuild is? dit was ook een tweedehands toestel. met 1200 kliks op de teller kheb een beetje zitten testen maar kben toch niet echt tevreden, kga er toch ne keer laten na kijken. maar da zal voor volgende week zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wimmer Bekijk bericht
    kan het ook zijn dat de sensor vervuild is? dit was ook een tweedehands toestel. met 1200 kliks op de teller kheb een beetje zitten testen maar kben toch niet echt tevreden, kga er toch ne keer laten na kijken. maar da zal voor volgende week zijn.
    Stof op je sensor heeft niks te maken met een onscherpe foto, dus daar ligt het niet aan

grts
    Sieg

bij die eerste foto lag de focus nochtans op de reiger, dit was ook het onderwerp dat scherp moest zijn. het kan natuurlijk ook zijn dat tijdens het volgen van de reiger de focus niet helemaal op de reiger was gericht, kben ook maar een beginner.
    Maar je schrijft dat deze gemaakt is op de automatische stand, hoe kan de camera weten waarop je wilt scherpstellen

grts
    Sieg

Maar je schrijft dat deze gemaakt is op de automatische stand, hoe kan de camera weten waarop je wilt scherpstellen

grts
    Sieg
    nu ben ik effe niet mee hoor. dus je bedoeld als je de A stand gebruikt dat je camera niet automatisch scherp stelt? of wat bedoel je juist?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LFR Bekijk bericht
    Ja ik ken die boomstronk ook (Sterrebos Rumbeke)
    Één van mijn foto’s vanaf dezelfde plaats op dezelfde tak (iets naar links) en zonder nabewerking van RAW naar JPG.
    70D Canon en Tamron 150-600 op 600mm.
    M stand 1/200 en F8 en ISO automatisch
    Centraal focuspunt om scherp te stellen (vogel in focus).
    Spotmeting als belichting, het is tegen de zon in en de vogel is zwart.

deze ziet er wel beter uit. dezelfde tak, dezelfde vogel......
    Laatst gewijzigd door wimmer; 3 mei 2017 om 09:08

ik ben dus nog wat bezig geweest met testen en ik denk toch dat het aan mezelf ligt, gebrek aan kennis zullen we het maar noemen. zoals voorgesteld iets met veel contrast, een zwart object op een geelachtige achtergrond, met de focus op verschillende punten van dat object en kmoet zeggen dat het toch al beter is. ik denk dat er niks aan het toestel is, maar dat ik nog veel ga mogen oefenen om scherpe foto's te krijgen.

nu ben ik effe niet mee hoor. dus je bedoeld als je de A stand gebruikt dat je camera niet automatisch scherp stelt? of wat bedoel je juist?
    De A-stand is geen probleem uiteraard, dat is diafragmaprioriteit. Als je daarbij je focusinstellingen juist hebt staan mag het geen probleem geven
    Maar je schreef bovenaan dat het toestel op automatisch stond, zodoende ook mijn commentaar omdat ik dacht dat je dan alles overliet aan het toestel, dus m.a.w. het groene vakje

grts
    Sieg

De A-stand is geen probleem uiteraard, dat is diafragmaprioriteit. Als je daarbij je focusinstellingen juist hebt staan mag het geen probleem geven
    Maar je schreef bovenaan dat het toestel op automatisch stond, zodoende ook mijn commentaar omdat ik dacht dat je dan alles overliet aan het toestel, dus m.a.w. het groene vakje

grts
    Sieg
    Die bedoelde ik de a in het groene vakje met een plusteken in de rechterbovenhoek

Die bedoelde ik de a in het groene vakje met een plusteken in de rechterbovenhoek
    Dan bedoel je dus toch het groene vakje, dus volledig automatische stand wil dit zeggen
    Hoe kan de camera in die stand weten op welk onderwerp je wilt scherpstellen ...

grts
    Sieg

Dan bedoel je dus toch het groene vakje, dus volledig automatische stand wil dit zeggen
    Hoe kan de camera in die stand weten op welk onderwerp je wilt scherpstellen ...

grts
    Sieg
    Nu dat wist ik dus niet😳😳😳
    ik stond dus daar met de knop half ingedrukt denkend dat hij de op de reiger aan het focussen was.

als je de knop half indrukt stelt hij scherp maar als hij dan niet op continu scherpstellen staat volgt hij niet mee met de vogel. Mogelijk zit daar je fout in de eerste foto
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
    als je de knop half indrukt stelt hij scherp maar als hij dan niet op continu scherpstellen staat volgt hij niet mee met de vogel. Mogelijk zit daar je fout in de eerste foto
    Dit gaan we uitproberen.

Met een beetje oefenen lukt het wel om scherpere foto's te maken

https://www.eyeem.com/p/106398175

Dat is al mooi scherp
    Life is beautiful, take pictures to remember

Soortgelijke discussies

1. foto s onscherp
    Door susie in forum Tips, Trucs & Techniek
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 10 augustus 2011, 17:55