Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black eyed
Wat is invulflitsen?
Ik zal het mss al 100 keer uitgevoerd hebben maar wat men met de naam bedoeld is mij een vraag.
|
Invulflitsen is het flitsen bij daglichtomstandigheden met de bedoeling de harde schaduwen van de zon in bijvoorbeeld het gezicht weg te krijgen. Je vult de schaduwdelen dan in met je flitser.
Bij sport in marginale omstandigheden (in de winter in het bos zonder een lichtsterke lens bijv.)wordt ook wel eens meegeflitst. Je gebruikt dan de flitser om het beetje tekort aan licht aan te vullen. Hier moet je wel mee oppassen. Bij strage sluitertijden krijg je een panningeffect maar de flitser bevriest dan weer stukken van deze beweging. Veelal zie je dan de beweging "voor het onderwerp uit" omdat de sluiter veel langer open staat dan de belichtingstijd die de flitser nodig heeft (bij een auto die verlichting voert zie je het lichtspoor voor de auto uit gaan op de foto). Dit is meestal een ongewenst effect wat met een flinke nabewerking wel wat op te poetsen is of artistiek is te maken. Het vergt wel oefening.
Beter is het om of niet te flitsen (als je de sport wilt vastleggen) of te flitsen op het achterste gordijn (als je camera/flitser combinatie dit aankunnen). In dit geval wordt eerst de beweging geregistreerd en daarna een deel van de beweging achterop bevroren. Op de foto komt dan de beweging achter het onderwerp aan. (Bijvoorbeeld bij een auto waar het lichtspoor achter de auto aan komt)
Bij sport kun je bij flitsen ook nog last krijgen van de reflectie streepjes die hier en daar op sportkleding is aangebracht. Bij wielrenners komt dat niet zo vaak voor maar bij hardloperslopers is het bijna altijd aanwezig. De reflecterende delen geven bij flitsen forse overbelichte vlekken op de foto en dat is gewoon lelijk.
Zelf probeer ik flitsen te vermijden. Ik gebruik een 2.8 objectief, ga wat hoger in de iso zitten (of gebruik de nikon iso rgeling om een minimale sluitertijd in te stellen), zet de IS (of VR) aan en zoek op het terrein open plekken op. Zo kun je op 200mm met 1/125 of 1/250 nog acceptabele foto's maken.
Succes!
(ben wel benieuwd naar de resultaten)