|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
Humm oke ik hoop maar dat ik mezelf niet belachelijk maak met deze post?
![]() Maar in mijn Facebook-vriendenlijst staat een jongen die op veel feestjes aanwezig is en hier altijd kwalitatief hoogstaande foto's van op Facebook zet, erg leuk dus. Meestal trekt hij hier met een fisheye-lens van Nikon. Nu heb ik gezien dat iemand vroeg bij één van zijn albums met welke lens hij precies werkte. Zijn comment: "oud trucje; een confituurdeksel op een gewone 24mm lens". Achteraf gaf hij toe dat hij met een 16mm fisheye van Nikon werkte. Is dit echt mogelijk? Of heeft hij deze jongen gewoon gefopt? |
|
|||
|
Citaat:
|
|
|||
|
Citaat:
|
|
|||
|
Wat bedoel je eigenlijk met fisheye-effect?
- De vervorming bij extreme groothoek? - Het effect dat je een stukje van het binnenwerk van een ff-fisheye ziet op een cropcamera? Het eerste kan je niet simuleren, het tweede wel. Maar lijkt me eigenlijk iets wat je eerder zou proberen te vermijden? |
|
|||
|
Citaat:
|
|
||||
|
Citaat:
![]() ![]()
|
Citaat:
|
|
|||
|
Ah, ok, dan weet ik waarover het gaat. Dat is een D700 met een 16mm f/2.8, en hij kan ook wel met een fatsoenlijke flash omgaan. Dat krijg je allemaal niet zomaar gesimuleerd.
M.a.w. de truc zit 'm hier in het materiaal en het fotograferen, niet in de nabewerking. En ook niet in confituurdeksels ;-) |
|
|||
|
Als gij nen 10mm fisheye op je crop hebt en sluitertijden van 0.5-1sec gebruikt bij F6.3-7.1 en ISO200-400 + externe TTL flitser (zoom op wide) offshoe (via kabel of wireless) ga je ook zulke foto's kunnen maken hoor. Het is echt niet zo moeilijk als je denkt.
*even offtopic* Hebben ze al de dief gevonden van z'n materiaal ? |
|
|||
|
Citaat:
ik vroeg me gewoon af of er een goedkope DIY-oplossing was voor een fisheye lens.. Maar niet dus, spijtig
|
|
||||
|
Citaat:
Ik heb hem wel een dozijn confituurdeksels opgestuurd als steun. ;-)
|
Is zijn materiaal gestolen? ö wanneer?
|
|
||||
|
|
Citaat:
|
Citaat:
Als Jokko zijn inkomen afhankelijk is van zijn fotoapparatuur, zal hij vast heel goed verzekerd zijn. ZO niet...dan is het een OEN . Beetje maf om geld in te zamelen, hoe sneu het ook is.
|||
|
Ook mijn idee. Nuja, oen of niet, het blijft erg jammer natuurlijk.
|
|
|||
|
Mss was die jongen wel verzekerd, maar mss door 1 van de clausules toch niet gedekt (diefstal door onoplettendheid ofzo ...)
|
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|
![]() |