Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eekhoorn fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eekhoorn fotograferen

    Gisteren heeft m'n tante me vertelt dat er in een boom op de boerderij van haar ouders een eekhoorntje woont.
    Dus wil ik natuurlijk proberen een foto van dit kereltje te nemen
    Nu heb ik nog maar één keer een eekhoorn gezien, dus ik wou wat tips vragen i.v.m. instellingen, observatie, gedrag enz.
    Op wikipedia vond ik dit:

    De eekhoorn is een dagdier, dat zich meestal vlak na zonsopgang al laat zien. Ze zijn voornamelijk na zonsopgang en voor zonsondergang actief. 's Winters laten ze zich alleen 's ochtends zien.

    Is 's ochtends dan het beste tijdstip?

    Ik ga er vanuit dat ik zoveel mogelijk mm nodig heb?
    Ik heb een Sigma 100-300mm f/4 APO EX IF HSM..
    Facebook
    Flickr
    500px

  • #2
    Re: Eekhoorn fotograferen

    Oorspronkelijk geplaatst door Surione Bekijk bericht
    Gisteren heeft m'n tante me vertelt dat er in een boom op de boerderij van haar ouders een eekhoorntje woont.
    Dus wil ik natuurlijk proberen een foto van dit kereltje te nemen
    Nu heb ik nog maar één keer een eekhoorn gezien, dus ik wou wat tips vragen i.v.m. instellingen, observatie, gedrag enz.
    Op wikipedia vond ik dit:

    De eekhoorn is een dagdier, dat zich meestal vlak na zonsopgang al laat zien. Ze zijn voornamelijk na zonsopgang en voor zonsondergang actief. 's Winters laten ze zich alleen 's ochtends zien.

    Is 's ochtends dan het beste tijdstip?

    Ik ga er vanuit dat ik zoveel mogelijk mm nodig heb?
    Ik heb een Sigma 100-300mm f/4 APO EX IF HSM..
    Lokken met voeder (nootjes). En een plaats uitkiezen van waaruit je hem goed kan fotograferen.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Eekhoorn fotograferen

      Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
      Lokken met voeder (nootjes).
      Als je een dier voedert in de winter, moet je het gedurende de hele winter door blijven voederen. Anders denken ze bij jou altijd eten te vinden - wat dus niet waar is.
      Elke (natuur)fotograaf moet voorrang geven aan het belang van het dier, en niet aan z'n eigen foto. Lokken met voedsel zou ik dus niet doen.

      In elk geval: mij lijkt de 100-300 f4 wel voldoende te zijn, als hij dicht genoeg komt natuurlijk =D Hoe je het verder moet benaderen heb ik geen idee van, ze zijn hier bij ons meestal nogal schuw... Lijkt me niet zo anders dan vogelfotografie, misschien moet je bij die mannen je licht eens opsteken Je ergens zetten en vooral veel geduld hebben denk ik dan...

      O ja en als je kan, vanop statief trekken, want iets zegt me dat je niet veel licht zal hebben... Instellingen? F4 of F5.6, vanop statief moet 1/125s volstaan, en dan de iso aanpassen zoals nodig...
      Zet ook je autofocusmodus op AF-C en zorg dat je continu foto's kan maken.

      Voor de rest: gewoon hopen
      [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

      Comment


      • #4
        Re: Eekhoorn fotograferen

        herfst is beste moment...

        ik heb er in mijn tuin... en ze zijn eigenlijk maar goed benaderbaar in de herfst...
        je kan ze lokken met nootjes (walnoten), maar ze blijven steeds schuw...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Eekhoorn fotograferen

          Ga eens naar deze website. Dan bij artikels ga je naar "hoe eekhoorns fotograferen."
          Het is geschreven door een BD lid.

          Comment


          • #6
            Re: Eekhoorn fotograferen

            Je moet gewoon veel geluk, geduld & tijd hebben met deze dieren, tenminste in onze regio. Ze zijn heel snel, beetje zoals de wilde hazen & konijnen.

            Ik heb in 1993-1994 een aantal eekhoorns kunnen fotograferen tijdens m'n rondreis in Noorwegen, Zweden & Finland.
            Wat me daar opviel is dat eekhoorns niet altijd zo mensenschuuw zijn zoals hier en je ze gewoon in de bosjes of struiken rondom één of ander hotel al te vinden zijn.
            Je kent het wel, de dieren die afkomen op voedsel dat ze makkelijker vinden bij toeristen.

            http://farm4.static.flickr.com/3359/...a164f120_o.jpg
            toen nog gemaakt met m'n oude Pentax Epsio 200 (converted PCD>JPG), des zomers.
            btw. Dat toestel was toen die tijd wel te traag om snel de juiste instelling te kunnen doen, en er was helemaal geen tijd om het statief op te stellen.

            Beste tip is gewoon afwachten totdat je ooit op reis gaat naar de landen waar eekhoorns het hele jaar door meer voorkomen.
            FLIKR
            Canon 550D * Canon ef 70-300mm f 4-5.6 is usm * Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 is - Canon 430 EX II Speedlite * Canon SX10-IS

            Comment


            • #7
              Re: Eekhoorn fotograferen

              niet direct bij de deur,maar in de talrijke parken van Londen zit het er vol van de eekhoorns en kan je er haast niet naast kijken!
              (zie Flickr..heb er ook eentje opstaan)
              en zie ook onderstaande link eens....

              http://www.royalparks.org.uk/parks/s...na/mammals.cfm

              Comment


              • #8
                Re: Eekhoorn fotograferen

                Bedankt jullie allemaal!
                Zoals ik lees, lijkt het al zeker niet simpel :P
                Ik vrees dat het er deze vakantie niet meer zal van komen, maar anders ga ik volgende week eens een kijkje gaan nemen (:
                Facebook
                Flickr
                500px

                Comment

                Working...
                X