Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Tips & Trucs

Tips & Trucs Forum voor het tonen van fotografische tips & trucs, bijvoorbeeld om te laten zien wat je door het creatief gebruik van sluitertijd of diafragma bereikte, of het gebruik van invulflits, algemene tips over fotografie die het vermelden waard zijn.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 31 oktober 2008, 14:38
UBO UBO is offline
Junior Member

Standaard duidelijk boek studio fotografie

Kan iemand mij vertellen wat een goed boek is voor het leren werken met een studio? Plaatjes met hoe en waar je de flitser, reflectiescherm, omgevingslicht en afstand tot achtergrond moet situeren zouden mij wel erg verduidelijken.

Ik zie vaak mooie foto's met alleen het onderwerp in het licht, en de achtergrond pikzwart.
Ik had hier tips over gelezen om de achtergrond ver weg van het onderwerp te houden, de externe flitser 45 gr. aan de ene zijde van het onderwerp en een refleciescherm (in mijn geval geprobeerd met diaprojektiescherm en tevens geprobeerd met een wit laken) aan de andere zijde.

Het wilde echter absoluut niet lukken. De achtergrond bleef te licht en er werd niets gereflekteerd door mijn zelf gefabriceerde varianten van reflectiescherm.
Ik heb heel veel proberen te spelen met diafragma en sluitertijd, maar dit haalde niets uit.

Voordat ik dure spullen wil aanschaffen (echte reflectieschermen, softboxen, achtergronddoeken en studioflitsers) wil ik eerst eens op een eenvoudige manier uitvinden of ik het eigenlijk wel leuk genoeg vind om mij verder in te verdiepen. Een duidelijk boek leek mij daarom ideaal.
  #2 (permalink)  
Oud 31 oktober 2008, 16:04
MadMax is lid van de Belgiumdigital VZW MadMax's schermafbeelding
MadMax MadMax is offline
Senior Member

Standaard Re: duidelijk boek studio fotografie

Boeken zijn er genoeg te koop op dat vlak. Google maar eens op Amazon of zo.

of mijn tut filmpjes
Mini workshop portretfotografie (Update: Nu ook met grijskaart film)

Of een workshop

Gr.
Jorgen
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 31 oktober 2008, 17:18
UBO UBO is offline
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
Klopt het dat het geluid bij jouw filmpjes slecht hoorbaar is? Mijn volume staat op maximaal maar ik kan je amper verstaan. Het lijkt me wel interressant.
  #4 (permalink)  
Oud 1 november 2008, 18:57
MadMax is lid van de Belgiumdigital VZW MadMax's schermafbeelding
MadMax MadMax is offline
Senior Member

Heb ik vaker gehoord. Maar je kan op div. plekken in je comp het geluid harder zetten. En dan klinkt het wel goed. Althans. Hier.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 3 november 2008, 11:22
monstertruckess's schermafbeelding
monstertruckess monstertruckess is offline
Junior Member

het geluid is hier ok.

Eigenlijk zou je toch wel verschil moeten zien aan de onbelichte zijde van je model indien je daar een reflectiescherm zet. Gewoon een groot wit doek of een witte muur zijn al redelijk goed (allez beter dan niets )
  #6 (permalink)  
Oud 3 november 2008, 15:36
MoreThanWords MoreThanWords is offline
Junior Member

De wat mij betreft ultieme witte background tutorial is gratis en komt van Zack Arias, de man achter de OneLight Workshops. Hij is verspreid over een aantal blog-entries, en zit boordevol praktische en geldbesparende tips.

Ik kan je overigens ook van harte zijn DVD's aanbevelen (OneLight Workshop), waarin hetzelfde (zij het beknopter) aan bod komt. Die zijn echter minder gratis.

http://www.zarias.com/?p=71

Daar begint de blog-reeks.

Enjoy!
  #7 (permalink)  
Oud 3 november 2008, 15:52
MoreThanWords MoreThanWords is offline
Junior Member

Sorry, dat zal me leren maar half iemand zijn post te lezen... De blog van Zack Arias gaat er net over om de achtergrond maximaal wit te krijgen, niet zwart.

De uitleg hieronder is vooral voor speedlights bedoeld, maar werkt ook voor studioflitsen.

Het omgekeerde (dus donkere achtergrond) bekom je (staat ook goed op de OneLight DVD's) uitgelegd door te werken met de fameuze 'inverse square law'... Hoe dichter je lichtbron bij je onderwerp staat, en hoe verder dat onderwerp (en dus de lichtbron) van de background, hoe donkerder je zelfs een witte background kan maken.
Je zet je camera op manual en stelt je shutter speed in op je maximale synch-tijd (meestal 1/250e) en kiest een diafragma waarbij de achtergrond donker/zwart wordt. Je kiest de maximale synch-speed, omdat je dan ook meteen de grootste lensopening (kleinste f-getal) hebt waarbij die achtergrond zwart wordt. De ambient (= achtergrond) belichting wordt immers bepaald door f-stop x sluitersnelheid.
Hoe groter die lensopening, hoe minder hard je flits zal moeten werken want die flits wordt nu gebruikt (en ingesteld) om het onderwerp tot op het gewenste niveau te belichten.
Door de relatief kleine afstand van lichtbron naar model en de grote afstand van model naar muur zal het licht zeer snel afvallen (inverse square law) waardoor de background-belichting niet door de flits beïnvloed wordt.

Als je flits nog kracht over heeft en je achtergrond nog steeds niet donker genoeg is, kan je eventueel een Neutral Density filter op de lens zetten. Dat zal de achtergrond belichting met een stop (of twee, naargelang het filter) verdonkeren, hetgeen je dan kan compenseren door je flits evenveel f-stops te versterken.

Ik hoop dat ik het zo correct uitgelegd heb. Ik geef normaal lightroomworkshops, geen lightingworkshops
  #8 (permalink)  
Oud 4 november 2008, 13:08
Perrush's schermafbeelding
Perrush Perrush is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar Perrush

ivm met belichting in de studio vond ikdeze het beste boek :
http://www.amazon.co.uk/Master-Light...ref=pd_sim_b_2

heel praktisch uitgelegd en betaalbaar. Maar het blijft natuurlijk een boek
Met citaat reageren
Reageren