Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diascanner (Home made)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Diascanner (Home made)

    Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
    Patent op aan vragen en verkopen voor 1000 euro want een goede scanner kost al vlug 1000 euro
    Nog niet aan gedacht

    Nee, nee zover ga ik niet gaan, zou dan eerder voor een "zacht" prijsje zijn.
    Als mijn dia's erdoor zijn (meer winterwerk) kan de scanner evenwel in de uitleen en zie
    je hier wel een topic verschijnen " Diascanner te leen? "
    EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
    debruri.be

    Comment


    • #32
      Re: Diascanner (Home made)

      goed idee

      Comment


      • #33
        Re: Diascanner (Home made)

        een diaduplicator, is gewoon een buis met aan het einde een diahouder met een melkglaasje en aan de voorkant de bajonet van nikon , zou dat evengoede resultaten opleveren als die hier boven vermeld


        Uploaded with ImageShack.us
        Last edited by koen1950; 24 juli 2011, 21:55.

        Comment


        • #34
          Re: Diascanner (Home made)

          Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
          een diaduplicator, is gewoon een buis met aan het einde een diahouder met een melkglaasje en aan de voorkant de bajonet van nikon , zou dat evengoede resultaten opleveren als die hier boven vermeld
          Ja, een goed alternatief als je diacollectie niet te groot is.
          Weet het eigelijk niet maar is de achtergrondverlichting niet het moeilijkste bij deze?
          EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
          debruri.be

          Comment


          • #35
            Re: Diascanner (Home made)

            ik denk dat je dat bij mooi weer op een licht lucht kan doen

            Comment


            • #36
              Re: Diascanner (Home made)

              Oorspronkelijk geplaatst door Debruri Bekijk bericht
              Ja, een goed alternatief als je diacollectie niet te groot is.
              Weet het eigelijk niet maar is de achtergrondverlichting niet het moeilijkste bij deze?
              heb daar geen goeie resultaten mee gehad. contrast en kleuren waren niet goed te krijgen, ondanks ik met daglicht of externe lichtbron heb geprobeerd......als iemand mij tips kan geven om deze wel goed te krijgen, altijd welkom
              Sony RX10 Mark IV
              nog een fijne dag verder!
              Guido

              Comment


              • #37
                Re: Diascanner (Home made)

                Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                heb daar geen goeie resultaten mee gehad. contrast en kleuren waren niet goed te krijgen, ondanks ik met daglicht of externe lichtbron heb geprobeerd......als iemand mij tips kan geven om deze wel goed te krijgen, altijd welkom
                RAW opnames?
                EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
                debruri.be

                Comment


                • #38
                  Re: Diascanner (Home made)

                  Ben hier toevallig eens komen kijken. Ik denk dat er wel meer liefhebbers met dat probleem bezig zijn. Ook ik dus.
                  Ik heb een opstelling gemaakt met een camera met macrolens (D700 + Nikkor Micro 105 2.8). Een plastic buis waar ik sleuven in heb gezaagd en waar dus een ingekaderde dia in past. Oorspronkelijk was dit gemaakt om kleine RX foto's in een digitaal bestand over te brengen. Maar het werkt dus prima voor dia's.
                  Als lichtbron heb ik een stuk wit papier op een plankje geplakt en daar een lichtbron op laten schijnen. Dat geeft ook een zeer gelijkmatige witte achtergrond. Camera op diafragma 8 en manueel scherpstellen geeft zeer goede resultaten, ook in de hoeken. Omdat alles vastgeschroefd zit, speelt de belichtingstijd geen rol.
                  Om de beste kwaliteit te verkrijgen denk ik dat je stuk per stuk moet werken en nabewerken om eventueel storende elementen of witbalans e.d. te corrigeren.



                  Hieronder een foto van een oude dia. Niks aan bewerkt: zo uit de camera.

                  Last edited by fddent; 27 juli 2011, 22:37.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Diascanner (Home made)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Debruri Bekijk bericht
                    RAW opnames?
                    daar zeg je me iets: inderdaad niet geprobeerd met raw. Het resultaat was zo erbarmelijk met jpeg dat ik het meteen opgegeven heb. Zal toch nog enes een poging wagen denk ik.
                    Sony RX10 Mark IV
                    nog een fijne dag verder!
                    Guido

                    Comment


                    • #40
                      Re: Diascanner (Home made)

                      Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                      Ben hier toevallig eens komen kijken. Ik denk dat er wel meer liefhebbers met dat probleem bezig zijn. Ook ik dus.
                      Ik heb een opstelling gemaakt met een camera met macrolens (D700 + Nikkor Micro 105 2.8). Een plastic buis waar ik sleuven in heb gezaagd en waar dus een ingekaderde dia in past. Oorspronkelijk was dit gemaakt om kleine RX foto's in een digitaal bestand over te brengen. Maar het werkt dus prima voor dia's.
                      Als lichtbron heb ik een stuk wit papier op een plankje geplakt en daar een lichtbron op laten schijnen. Dat geeft ook een zeer gelijkmatige witte achtergrond. Camera op diafragma 8 en manueel scherpstellen geeft zeer goede resultaten, ook in de hoeken. Omdat alles vastgeschroefd zit, speelt de belichtingstijd geen rol.
                      Om de beste kwaliteit te verkrijgen denk ik dat je stuk per stuk moet werken en nabewerken om eventueel storende elementen of witbalans e.d. te corrigeren.
                      Ik sta versteld van de goede kwaliteit! Soort lichtbron? Halogeen of LED?
                      Sony RX10 Mark IV
                      nog een fijne dag verder!
                      Guido

                      Comment


                      • #41
                        Re: Diascanner (Home made)

                        Met een macrolens 50mm moet dat wel handig zijn en kwalitatief ook beter

                        Comment


                        • #42
                          Re: Diascanner (Home made)

                          Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                          Om de beste kwaliteit te verkrijgen denk ik dat je stuk per stuk moet werken en nabewerken om eventueel storende elementen of witbalans e.d. te corrigeren.
                          Prachtige oplossing

                          Zelf neem ik altijd RAW opnames, dan kan je nog alle kanten uit.
                          Had deze opstelling ook eerst in gedachten maar wegens het grote aantal...
                          Oorspronkelijk geplaatst door guido1965
                          daar zeg je me iets: inderdaad niet geprobeerd met raw. Het resultaat was zo erbarmelijk met jpeg dat ik het meteen opgegeven heb.Zal toch nog enes een poging wagen denk ik.
                          Zeker doen, je gaat versteld staan.
                          EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
                          debruri.be

                          Comment


                          • #43
                            Re: Diascanner (Home made)

                            Het lijkt mij evident om in raw te werken: dan liggen alle wegen nog open. Ik laat een halogeenlamp schijnen op het witte papier, dat benadert het dichtste de normale daglicht-kleurtemperatuur. Maar uiteraard kan dat in raw nog bijgestuurd worden, dus ook wanneer de originele opname wat afwijkt.
                            Ik zou niet weten waarom een macro-lens van 50 mm beter zou zijn dan een macro-lens van 105 mm ?

                            Comment


                            • #44
                              Re: Diascanner (Home made)

                              Interessant topic !

                              Heb 2 vragen bij het systeem van de TS :
                              1) is er geen lichtafval in de hoeken ? Is de belichting gelijkmatig over de volledige opp. van de dia ?
                              2) gebruik je steeds dezelfde belichtingsinstelling op de camera voor elke dia ?

                              Het grote voordeel is dat je de hele lader ineens kan doen, zonder de dia stuk voor stuk te moeten "scannen". Voordeel van het stuk per stuk doen is dan weer dat je de kans hebt om de dia te ontstoffen...
                              www.damafoto.be
                              Facebook Damafoto

                              Comment


                              • #45
                                Re: Diascanner (Home made)

                                Alles hangt af van wat je kwaliteits-eisen zijn !
                                Dia's waar ik echt veel belang aan hecht, doe ik zelfs uit het raampje. De glaasjes bevatten over het algemeen ook storende elementen. Ik heb enkele raampjes 'omgebouwd' om te gebruiken zonder glas. Het kost wat tijd, ja, maar in de hobby is dat geen issue, vind ik. Idem dito voor serieverwerking: stuk per stuk zal altijd nauwkeuriger zijn.

                                Comment

                                Working...
                                X