Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diascanner (Home made)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Diascanner (Home made)

    Oorspronkelijk geplaatst door Debruri Bekijk bericht
    Is dit dan stuk voor stuk?

    Mijn idee was van vlug te kunnen werken, na het klooien met een dia scannertje waar je drie dia's tegelijk! in kon stoppen en waar dan nog een erbarmelijk resultaat uitkwam.
    Weet je, drie dia's in het kadertje, een voor een scannen, dia's terug uit het ladertje en weer drie...... als je dan tussen de 3500- 4000 dia's hebt tja.....
    Nu, In dezelfde tijd (max 5 minuten), is er een lader met 50 dia's door, de nabewerking (van RAW naar Jpeg) is wel wat werk maar dat moet je er voor over hebben niet?
    En moest ik wat meer kaas gegeten hebben van electronica het zou nog sneller gaan
    Dat wel, maar je concept is niet slecht. Het probleem is dat het contrast te sterk wordt.

    gr. Nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #17
      Re: Diascanner (Home made)

      [/CENTER]


      Slechte Dia = slechte Digi.

      Wat voor mij telt (en denk dat ik daar niet alleen in sta) is het de herinnering.
      En de scherpte? idd. die kan beter maar.......
      Enkele voorbeeldjes (genomen toen met een Canon AE1 met lens 35-105 1:3.5)





      Last edited by Franciskine; 1 maart 2020, 09:44.
      EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
      debruri.be

      Comment


      • #18
        Re: Diascanner (Home made)

        mijn indruk: als je ze niet helemaal op volledig formaat open trekt MEER dan voldoende...

        het is idd vooral voor de herinnering dat je zoiets doet, en op die manier kan je nog iets met je dia's doen ipv dat ze staan te verstoffen op zolder totdat niemand nog weet wat een dia ooit geweest is

        ik denk dat als je hier nog veel reclame over maakt ze binnenkort aan je deur staan een te schuiven om hun dia's ook in te "scannen"

        Tom
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #19
          Re: Diascanner (Home made)

          Wat ik niet lees, is met welke lens je dit doet ?
          Macrolens nodig waarschijnlijk ??
          Groetjes

          Comment


          • #20
            Re: Diascanner (Home made)

            Aan zo'n opstelling zou ik me ook nog wel eens durven maken om te maken.
            Verschillende jaren geleden ben ik eens bezig geweets met mijn vader zijn oude (verkleurde) dia's te projecteren en hier telkens een foto van te nemen. Dit was nog met mijn oude 2Mp reflex Pentax. Het resultaat is niet fameus, maar mijn vader wou ze op DVD hebben want die projector en scherm wordt toch niet meer uitgehaald.
            Fotografie is leren kijken.
            http://johanluyckx.weebly.com

            Comment


            • #21
              Re: Diascanner (Home made)

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Wat ik niet lees, is met welke lens je dit doet ?
              Macrolens nodig waarschijnlijk ??
              Groetjes
              Weet niet of je daar een macrolens voor nodig hebt?
              Denk dat je eender welke lens kunt gebruiken, zelfs met een compactje moet het te doen zijn, kwestie van regeling vmbm.
              Kwalitatief zal je wss. wel een verschil hebben?
              En geen speciale reden dat ik de EF 100 1:2.8 L IS Usm gebruik, ik heb ze dus gebruik ik ze maar ook.
              EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
              debruri.be

              Comment


              • #22
                Re: Diascanner (Home made)

                Oorspronkelijk geplaatst door Debruri Bekijk bericht
                En geen speciale reden dat ik de EF 100 1:2.8 L IS Usm gebruik, ik heb ze dus gebruik ik ze maar ook.
                Denk toch wel dat je hier de goeie kwaliteit van de dia/foto aan te danken hebt hoor.
                Bedankt voor de inlichtingen.
                Groetjes

                Comment


                • #23
                  Re: Diascanner (Home made)

                  Zouden de foto's van een gewone lens (bvb Canon EF28-135) met macro tussenringen ook van enige kwaliteit zijn?
                  Fotografie is leren kijken.
                  http://johanluyckx.weebly.com

                  Comment


                  • #24
                    Re: Diascanner (Home made)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                    Zouden de foto's van een gewone lens (bvb Canon EF28-135) met macro tussenringen ook van enige kwaliteit zijn?
                    Weet nu niet welke de minimum scherpstelafstand is als de tussenringen er op zitten? maar zou daar toch een poging mee doen hoor.
                    Over de kwaliteit vd lens moet ik passen.
                    EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
                    debruri.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Diascanner (Home made)

                      Leuk gedaan,

                      Voor zeer veel mensen een mogelijke oplossing.
                      Je zou het zelf verder kunnen automatiseren dat de camera automatisch een foto neemt na het schuiven van de lade.
                      Ook de snelheid van foto's nemen ligt een stuk hoger dan het scannen.

                      De dia's van de meeste mensen zitten goed voor projectie horizontale- verticale opstelling wat dan ook zegt dat je camera moet zetten dat ze goed staat voor beide,dan verlies je ook weer wat resolutie. Tenzij je deze allemaal horizontaal draait.

                      Maar deze vorm van scannen vraagt natuurlijk wel dat je nog een werkende diaprojecter hebt en dat je camera liefst remote kunt aansturen met de nodige lens erbij liefst macro of een andere lens met tussenringen.
                      Ook ondersteund deze opstelling geen ICE technologie wat dan weer meer werk heeft in nabewerking om krassen en stof te verwijderen.

                      Glenn
                      www.frame-it.be
                      Fotografie & verhuur van Reflecta Digitdia 5000 diascanner(s), Reflecta RPS 7200 negatief scanner en een midformat Reflecta MF5000 scanner, Canon lenzen.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Diascanner (Home made)

                        Best allemaal horizontaal zetten, keren bij bewerking is zo gebeurd.
                        En om alles in orde te hebben ook spiegelen, je camera bekijkt de dia anders dan bij projectie hé
                        Een lader van 50 stuks met de beide afstandsbedieningen is er zo door,
                        t'is de nabewerking dat eigenlijk het meeste werk is, alhoewel... uit ondervinding gaat de omzetting van RAW naar Jpeg redelijk vlug
                        EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
                        debruri.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: Diascanner (Home made)

                          Leuk! Bij toeval ben ik een zelfde project aan het uitwerken, is het melkglasje echt nodig? Is het niet de bedoeling van die lenzen om het licht te verdelen over de dia? (Heb je de test gedaan zonder het glasje?)
                          Zo geklikt.
                          Nikon D300 - Nikon 18-200mm VR - Nikon 85mm f1.8D - Nikon 35mm f1.8G - Nikon SB600

                          Comment


                          • #28
                            Re: Diascanner (Home made)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Manta Bekijk bericht
                            Leuk! Bij toeval ben ik een zelfde project aan het uitwerken, is het melkglasje echt nodig? Is het niet de bedoeling van die lenzen om het licht te verdelen over de dia? (Heb je de test gedaan zonder het glasje?)
                            Melkglaasje is echt wel nodig om het te sterke licht te milderen, dezelfde reden dat ik ook de 150w lamp vervangen heb door eentje van 50w.
                            Wat ik niet geprobeerd heb of dit evtl. op te lossen was door twee melkglaasjes te steken, zonder de lamp te verwisselen dan?
                            EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
                            debruri.be

                            Comment


                            • #29
                              Re: Diascanner (Home made)

                              Voor de warmte zal 50w beter zijn vermoed ik

                              Bedankt
                              Zo geklikt.
                              Nikon D300 - Nikon 18-200mm VR - Nikon 85mm f1.8D - Nikon 35mm f1.8G - Nikon SB600

                              Comment


                              • #30
                                Re: Diascanner (Home made)

                                Patent op aan vragen en verkopen voor 1000 euro want een goede scanner kost al vlug 1000 euro

                                Comment

                                Working...
                                X