Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Spionoog fisheye DIY!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De Spionoog fisheye DIY!

    Vandaag ben ik naar de winkel gelopen, want ik wilde eens een ebayfisheye maken voor mijn nikon d90. Over heel het internet stonden er manuals over hoe je er een kan maken voor een compact camera, maar nergens vond ik een deftige manual voor een SLR.
    Ik heb op BelgiumDigital geen enkele guide gevonden, dus dacht ik dat het misschien niet misplaats was moest ik er een plaatsen.

    Benodigdheden:
    1. Spionoog (er zijn twee versies, je hebt een 200° en een 160°, de 200° geeft het meest een fisheye effect), mijn spionoog kostte 10.45 euro in de brico
    2. Een kapotte UV/polarisatie/kleur/whateverfilter die je niet meer gebruikt en de juiste afmeting heeft. Ik ben naar Grobet gegaan, en de verkoper is even achter de schermen gegaan en heeft voor mij een mooie BW beschadigde 52mm filter meegegeven voor maar 2 euro!
    OF
    Een oude, lange zonnefilter (ik denk aan de pentax 58mm zonnefilter van 1970's)
    3. Makettekarton/katapak/architectenkarton in het zwart liefst (1 kant)
    4. een mesje met een lange, scherpe punt.

    1:
    Om te beginnen is het al afbraakwerken! je pakt die lekkere hamer die je in de kast hebt liggen en zet die bril op (is geen slecht idee), je legt je filter in een doosje (anders loop je kans om binnen een paar jaar nog eens een glassplinter in je favoriete dikke teen te krijgen) en je laat je frustraties kort maar krachtig in een slag eruitkomen! let op dat je het frame niet beschadigd!



    2:
    Je haalt al het glas eruit, zodat er geen restjes meer blijven en neemt afscheid van het mooi glas dat je weggooit.
    Het eerste dat je dan moet doen, is de ring die de filter vasthield op de buitenste ring met een toernavies (schroevendraaier) er tactisch uithalen, zodat deze het overleeft.

    3:
    Je legt je binnenste filter op het makettekarton, en je snijd dit uit zodat het erin past (als het niet perfect past is het niet zo erg, de buitenste ring van de filter zal je onnauwkeurigheden wel verdoezelen )

    4:
    je schroeft je toekomstige fisheye los (meestal zijn deze in 2 delen) en je meet de breede af op ongeveer het middelpunt van de circkel in makettekarton. Het is vrij belangrijk dat het spionoog in het midden staat, anders krijg je problemen met de scherpstelling!

    5.
    Je snijd het gaatje en je steekt het makettekarton in de filter met het zwart naar de lens toegekeert, en je schroeft de binneste ring van de filter terug op de buitenste ring, zodat het makettekarton vast zit in de filter.

    6:
    Je steekt je spionnenoog in de filter, en tussen het makettekarton en de kop van je filter kan je eventueel een stukje PVC buis steken, om deze te klemmen, om schade aan je lens te voorkomen.

    7.
    KLAAR!

    !!BELANGRIJK!! het spionoog steekt een beetje uit de filter en kan misschien schade berokkenen aan de filter die al op de lens hangt, let hier voor uit!

    De kwaliteit van deze Do It Yourself fisheye is verbloemt gezegd slecht, maar op zich koste hij je maar een ruwe 15 euro

    Hier is een voorbeeldfoto:





    Nikon d90
    Shutter: 1/6
    Aperture: f/1.8
    ISO: 100
    lens: 35mm f/1.8 nikkor
    Enjoy
    Last edited by sayonora; 17 oktober 2009, 10:07.
    Nikon d90 + Nikon FE + Nikkor 50mm f/1.8 AF-D + 200° DIY inc. Fisheye

  • #2
    Re: De Spionoog fisheye DIY!

    ad 1: bij de meeste filters kun je de klemring voor het glas gewoon losdraaien, sommige filters zijn er een meester in omdat gewoon zelf te doen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: De Spionoog fisheye DIY!

      Naais! Wil ik ook wel eens proberen. Deze ook al tegengekomen: http://photojojo.com/content/diy/mak...-fisheye-lens/ ?

      Die laatste, is dat een cropof volledig beeld?
      Last edited by Teun_2; 17 oktober 2009, 02:06.

      Comment


      • #4
        Re: De Spionoog fisheye DIY!

        di laatste is geen crop. Ik ben ondertussen al een beetje aan het experimenteren voor een tweede, waarbij ik het spionoog uiteenhaal of het op een bodycap hang, maar het is nog maar experimenteren tot nu!
        Nikon d90 + Nikon FE + Nikkor 50mm f/1.8 AF-D + 200° DIY inc. Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: De Spionoog fisheye DIY!

          Zou je een hoge resolutie versie kunnen posten van die foto?

          Comment


          • #6
            Re: De Spionoog fisheye DIY!

            hey,
            sorry dat ik zo laat antwoord, maar ik had even geen tijd en lens

            dit is een andere foto van hetzelfde onderwerp maar met een nikkor 50mm f/1.8
            enjoy! euh...:

            Nikon d90 + Nikon FE + Nikkor 50mm f/1.8 AF-D + 200° DIY inc. Fisheye

            Comment

            Working...
            X