|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Tips & Trucs Forum voor het tonen van fotografische tips & trucs, bijvoorbeeld om te laten zien wat je door het creatief gebruik van sluitertijd of diafragma bereikte, of het gebruik van invulflits, algemene tips over fotografie die het vermelden waard zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
Hallo,
Ik heb pas een Panasonic Lumix camera gekocht. Nou ga ik veel naar concerten en vindt het leuk om daarvan foto's te maken. Heeft iemand tips welke instelling het beste is om heldere foto's te maken? Ik heb veel verschillende mogelijkheden geprobeerd zonder veel resultaat. Kan iemand mij helpen ![]() Mariska |
|
|||||
|
Je kan allerhande instellingen proberen, maar ik denk als het je bedoeling is om echt veel concerten te gaan fotograferen dat je je toch beter iets anders gekocht had dan een compactje.
Op concerten begin je uiteraard niet te flitsen om tal van redenen ; je stoort de andere bezoekers, je foto's gaan kwalitatief een maximumscore van 0,1/10 halen en uit respect voor de groep of artiest sta je niet constant met een vervelende flits onder hun neus. Zonder flits kom je dan al gauw bedrogen uit met een compact-camera, de lichtsterkte van zo'n ding is natuurlijk matig tot flauw - zeker als je dan nog eens begint te zoomen. Mss overwegen om toch iets anders te kopen ? Tweedehands aanbod genoeg hier op het forum en tal van andere mogelijkheden via veilingsite's...
|
link naar mijn artiestenoverzicht (2004-2007): http://fotos.absolute-freedom.be/artiesten.htm
Allemaal gemaakt met een kleine Olympus C-760 Camedia. Je kon er mee over-en onderbelichten en tot ISO 400 mee gaan. Had 10x optische zoom (ook al was 10x niet echt scherp meer). Verdienen die 0,1/10 allemaal ? ![]() Ik zou zeggen, schiet niet te snel een compactcamera af aub.
|
Citaat:
![]() Ik haalde dit aan als een reden om niet beginnen te flitsen. En idd, de ene compact is de andere niet, Mariska gaf ook geen type op he, dus misschien was ik wat voorbarig. Lumix heeft toch meerdere modellen ? Ps: je foto's zijn zeker geen 0,1/10 !
http://neuckermans-kurt.fotopic.net Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal... ( Albert Einstein ) Laatst gewijzigd door basielsenna; 14 november 2008 om 11:10 |
|
|||||
|
Citaat:
Maar je hebt gedeeltelijk gelijk. Een Panasonic bridge heeft problemen met ruis vanaf ISO 400 en bij concertfotografie moet je al eens naar 800 of zelfs 1600 gaan. Dat kan je niet met een Panasonic bridge. Ik heb ook een FZ18 en heb enkele weken geleden eens een samenvatting gemaakt wat de voor en nadelen zijn. Lees het hier
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bij Nikon, weet het niet van andere merken, kun je met de SB800(waarschijnlijk ook SB900), het flitsgedeelte uitzetten en het IR grid van de flits gebruiken.
|
Citaat:
Wil dit zeggen dat er geen flitsontsteking is of ...? Dank |
|
|||||
|
Citaat:
Uiteindelijk begon het bij mij ook met een Sony compactje... Ik ging gewoon af op het feit dat Mariska aangaf dat ze véél concerten wou fotograferen. Als dit echt haar ding is denk ik dat ze op termijn wel zal overschakelen naar een spiegelreflex... Met een compacte dslr zoals een Nikon D50 of D60 en daarop een 50mm F1.8 geraak je denk ik ook veel controles voorbij. In tussentijd zal ze met haar compact ( bridge ) toestel wel aanvaardbare foto's kunnen maken die ze zonder problemen op een niet té groot formaat kan afdrukken. Zoals je zelf aangaf, het is weten waarvoor je de foto's gaat gebruiken.
http://neuckermans-kurt.fotopic.net Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal... ( Albert Einstein ) Laatst gewijzigd door basielsenna; 15 november 2008 om 12:52 |
|
||||
|
Citaat:
Groetjes. |
|
||||
|
Met mijn Panasonic FZ5 kan je zo iets verwachten, na post-processing.
album Mediclowns - Hasselt Met zo'n camera is het kwestie van volluit gaan en blijven volharden en proberen zen te blijven bij de AF-snelheid... ![]() Het is mogelijk om deftige resultaten te verkrijgen als je de iso beperkt tot ISO 200, diafragma vol open zet en aan 1/40 - 1/100 sluitertijd werkt. Anticiperen is wel nodig!
|
Citaat:
Je kan natuurlijk je AF hulplicht gebruiken om te focussen (zoals al werd gezegd), maar niet alle externe flitsers ondersteunen dat (zonder te flitsen). De meeste winst haal je nog steeds door je ISO op te schroeven, maar met die bridge toestellen krijg je dan gruwelijk beeld... met een goede dslr valt dat mee. |
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| sd-kaartje en onscherpe foto's | engeltje | Software | 13 | 25 februari 2008 16:13 |
| 2. Reglementering foto’s | Forumleiding | Forumreglement | 0 | 29 december 2007 20:27 |
| Nog een paar concert foto's... | Sweetmieke | Showcase Mensen en Modellen | 4 | 24 januari 2006 12:59 |
| Opslag foto's | MarcFoto | Tips & Trucs | 14 | 4 augustus 2004 00:10 |
| Eerste bestelling bij Elka Color ;-) ... resultaat | Sammeke | Algemeen | 28 | 26 december 2002 23:07 |
![]() |