Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera in het water laten vallen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • camera in het water laten vallen

    Ik heb gisteren mijn camera canon EOS 70D laten vallen in het water samen met mijn Sigma 105 macro lens.
    Hij werkt niet meer , ik heb hem laten drogen en alles open gezet en ga tot vanavond wachten om hem terug aan te zetten.
    Kan ik mijn lens gewoon op een andere body plaatsen om hem te testen Of maak ik dan mijn andere body stuk?
    Als hij deze avond niet werkt wat kan ik dan nog doen?
    Alvast bedankt voor de info

  • #2
    Re: camera in het water laten vallen

    zout of zoet water?

    lees dit eens door: http://forum.belgiumdigital.com/f9/z...ra-443200.html

    Comment


    • #3
      Re: camera in het water laten vallen

      lang genoeg laten drogen. mogelijk werkt het dan weer!! drogen in rijst kan helpen, maar laat eerst maar zo aan de lucht drogen. Het is er het weer voor ;-)
      de lens testen op een andere body zou ik mee oppassen, mocht het motortje in de lens helemaal nat zijn, dan kan dat kortsluitling in je body veroorzaken (met batterijschade in je andere body als gevolg)

      Succes!!
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

      Comment


      • #4
        Re: camera in het water laten vallen

        Camera is in zoet water gevallen,ik heb hem vanavond getest en hij werkte een paar sec. Toen blokkeerde hij en als ik hem afzetten bleef hij gewoon aan,tot ik de batterij eruit deed. Daarna niets meer.

        Comment


        • #5
          Re: camera in het water laten vallen

          Als hij toch niet meer werk is het de moeite om hem te laten repareren (eventueel onder garantie ????) of moet ik een nieuwe aanschaffen.

          Comment


          • #6
            Re: camera in het water laten vallen

            Ik ben het nog nooit tegengekomen,maar het kan natuurlijk ook gebeuren.
            In eerste instantie zou ik hem na zijn bad niet aanzetten.Kortsluiting etc.
            Nu; dat is wel gebeurd.
            Maar vooral laten drogen,en na 1 dag is hij niet droog.
            Het feit dat hij even werkte en niet meer uit te zetten is,kan erop wijzen dat de contacten blijvend contact geven.Eventueel toch kortsluiting erin en nu ............
            Enkele dagen laten drogen en dan hopen dat hij het weer doet.Idem voor de lens.
            Onder garantie ??? Camera in water gooien,is geen normale wijze van werken.Dus garantie ???
            Hopelijks doet hij het na een week terug.Dus lang genoeg laten drogen.

            Comment


            • #7
              Re: camera in het water laten vallen

              Water trekt overal tussen door de capillaire werking, en het komt er maar heel moeilijk terug uit.
              Daardoor zit er tussen alle onderdelen waar er ook maar de kleinste speling tussen zit overal water dat er eigenlijk niet terug uit wil...(bijvoorbeeld tussen de beeldsensor en de print, maar ook tussen de sensor en het filter dat er voor zit)
              Het kan daarom lang duren voor het allemaal terug verdampt is, maar dat is wel sterk afhankelijk van de temperatuur, luchtvochtigheid en luchtverplaatsing.
              In een warme ruimte met droge lucht en een zuchtje wind zal de camera dus sneller drogen dan in een koude vochtige ruimte.
              Ik denk dat je best niet te snel probeert of de camera werkt, want daardoor is er veel meer kans dat er inwendige kortsluitingen worden gemaakt.
              Laat de camera open liggen, en probeer die binnen een week nog eens, als die dan niet werkt, dan wacht je nog een week langer (daarna wordt de kans dat het ooit nog goed komt wel erg klein).

              Let ook op met de accu, een lithium-ion accu in combinatie met water is erg gevaarlijk (brandgevaar).

              Bewegende delen in de camera waarop bepaalde smeermiddelen zitten kunnen ook vast komen te zitten, zeker als die kunnen oxideren of roesten.
              In de lens zitten ook zo'n onderdelen (diafragma) die niet tegen water kunnen.
              Het sluitergordijn is ook een heel fragiel stukje techniek dat niet tegen water kan.

              Met veel geluk zal die camera misschien ooit weer werken.
              Als je die wil laten repareren (als het toch niet vanzelf goed komt), dan is er een heel grote kans dat ze er zelfs niet aan willen beginnen, want als het water overal tussen zit, dan moet alles uit elkaar, alle onderdelen moeten worden gereinigd, en er moeten dan ook nog een groot aantal onderdelen vervangen worden.
              Daardoor wordt zo'n reparatie duurder dan een nieuwe camera en lens...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: camera in het water laten vallen

                Je had minstens een weekje moeten wachten alvorens de camera terug aan te zetten, denk dat het kwaad nu is geschied door 'm nu al te proberen.
                Garantie zal je niet lukken hoor, is uiteraard ook eigen schuld
                Laten herstellen, ik denk dat je goedkoper zult af zijn met een nieuwe te kopen of een 2de hands toestel

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: camera in het water laten vallen

                  Iedereen bedankt voor de reacties. Ik hoop dat de lens nog werkt maar dat zullen we pas binnen een week proberen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: camera in het water laten vallen

                    Na 2 weken te drogen werkt de camera half. Het lcd scherm werkt niet, weet er iemand of je dit kan vervangen en het de moeite loont voor deze kost of kan ik beter een nieuwe kopen. Ik wil aan de reparatie Max 300 euro geven.

                    Comment


                    • #11
                      Re: camera in het water laten vallen

                      Dat hij nu werkt betekent niet dat hij dat zal blijven doen.
                      Er zal meer en meer oxydatie optreden zodat hij het alsnog zou kunnen opgeven.
                      Ik zou er geen 300 Euro kosten aan doen.
                      Straatfotograaf in Antwerpen

                      Comment


                      • #12
                        Re: camera in het water laten vallen

                        heb dit indertijd aan de hand gehad met 30d... werkte na drogen wel nog half en half, maar uiteindelijk ding vervangen.. dus ik vrees dat de camera niet meer behoorlijk zal functioneren... just my 2cts.
                        nikon coolpix s9100

                        Comment

                        Working...
                        X