Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Tips & Trucs

Bliksem fotograferen

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 9 juni 2008, 17:41
timvn timvn is offline
Junior Member

Standaard Bliksem fotograferen

Ik heb zopas een nikon D60 kitje met zoomlens gekregen van mijn vriendin. Ik ben nu wat aan het experimenteren en ik vroeg me af hoe je een bliksem op foto kan vastleggen. Welke sluitertijd/iso/brandpuntafstand neem ik best? Is het correct als ik zeg dat je heel veel geluk moet hebben dat de bliksem toevallig in jouw visier valt? En kan ik een bliksem goed fotograferen achter een raam? Ik heb namelijk niet veel zin in om in de regen buiten te gaan staan
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 9 juni 2008, 19:08
devid is lid van de Belgiumdigital VZW devid's schermafbeelding
devid devid is offline
Senior Member

Standaard Re: Bliksem fotograferen

om bliksem te fotograferen moet je eerst en vooral weten in welke richting het onweer zich bevind. Vervolgens plaats je te toestel op statief en werk je met je verlengsnoer of afstandsbediening om bewegingsonscherpte te voorkomen. Plaats je iso zo laag mogelijk dus iso 100 of 200. stel manueel scherp op iets in de omgeving (gebouw/kerk) om te vermijden dat je toestel zoekt wanneer het moment er is. Is er geen gebouw dan op oneindig. diagrama mag best met kleine opening (F11 of hoger). gebruik een zo breed mogelijke lens zo heb je het meest kans een te vangen. (10 mm - 18mm) En neem vervolgens steeds verschillende opnames. Afhankelijk van de duisternis kun je die van enkele seconden tot max 30 nemen.
Als het echt pikdonker genoeg is , zet je toestel op bulb en open de sluiter en sluit hem pas na een bliksem.
Ooit ben ik nog zo op een helling geweest met mijn wagen , de koffer open en mijn toestel op statief en ik in de koffer. Een monovolume had toen wel zijn voordeel.

IMac/IPad/Mac Air 
D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 9 juni 2008, 19:35
jejochen jejochen is offline
Member

misschien stomme vraag, maar ik heb nog nooit een verlengsnoer in mijn handen gehad. ik veronderstel dat de knop dezelfde focus functie dan heeft als het toestel zelf? (half indrukken=focussen) ?
Of bestaat er een functie waarmee je de focus kan laten 'aanstaan' tot er een bliksem komt? Ik veronderstel dat je geen half uur met een verkrampte vinger op die knop zit te wachten?
kweetnie e, ben volledig groen hierin
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 9 juni 2008, 19:59
devid is lid van de Belgiumdigital VZW devid's schermafbeelding
devid devid is offline
Senior Member

inderdaad half indrukken is focussen, indrukken is vastleggen en indrukken en vastschuiven is constant de ene foto na de andere nemen.

IMac/IPad/Mac Air 
D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 15 juni 2008, 12:18
ErrEs ErrEs is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jejochen Bekijk bericht
...bestaat er een functie waarmee je de focus kan laten 'aanstaan' tot er een bliksem komt? Ik veronderstel dat je geen half uur met een verkrampte vinger op die knop zit te wachten?...
Je kan scherpstellen op oneindig en dan AF uitschakelen.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 16 juni 2008, 12:09
Sambal's schermafbeelding
Sambal Sambal is offline
Junior Member

Om te weten waar er bliksem is kijk je best op www.weerstationaalst/bliksem.
Altijd handig
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 16 juni 2008, 12:18
Decapix's schermafbeelding
Decapix Decapix is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar Decapix

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sambal Bekijk bericht
Om te weten waar er bliksem is kijk je best op www.weerstationaalst/bliksem.
Altijd handig
Of nog beter http://www.weerstationaalst.be/bliksem.html
Dit is inderdaad een handige
  #8 (permalink)  
Oud 20 juni 2008, 12:59
d_oracle d_oracle is offline
Senior Member

je bent altijd te laat bij een bliksem... althans tijdens de dag. maar dikwijls komt er nog een tweede flits... en die heb je dan als je onmiddellijk afdrukt...

#9 (permalink)  
Oud 21 juni 2008, 01:04
Fullator Fullator is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timvn Bekijk bericht
Ik heb zopas een nikon D60 kitje met zoomlens gekregen van mijn vriendin. Ik ben nu wat aan het experimenteren en ik vroeg me af hoe je een bliksem op foto kan vastleggen. Welke sluitertijd/iso/brandpuntafstand neem ik best? Is het correct als ik zeg dat je heel veel geluk moet hebben dat de bliksem toevallig in jouw visier valt? En kan ik een bliksem goed fotograferen achter een raam? Ik heb namelijk niet veel zin in om in de regen buiten te gaan staan
Als het is omwille van het dramatisch effect: er zijn ook steengoede filters die het - zelf configureerbaar - effect van bliksem geven. De beste is die van Alien Skin. Je bepaalt zelf waar je bliksem vertrekt en aankomt, hoeveel vertakkingen, enz. Het resultaat is niet van echt te onderscheiden. Een voorbeeldje staat in mijn cursus, het laatste deeltje, geloof ik.
website: http://www.marquisemodels.eu
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten