Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Tips & Trucs

Beste manier voor outdoor modelfotografie? [LET OP: NAAKT!]

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 23 juni 2006, 12:24
G.T.C. G.T.C. is offline

Standaard Beste manier voor outdoor modelfotografie? [LET OP: NAAKT!]

Ik heb enige ervaring met studio fotografie, maar wil nu in de openlucht gaan fotograferen.

De situatie is als volgt:
Over 1,5 maand zit ik in Noorwegen om oude studiegenoten op te zoeken. Een aantal vrouwen zijn bereid om te poseren voor mijn camera. Met het mooie landschap van Noorwegen zijn hier natuurlijk schitterende foto's te maken. Echter heb ik zeer weinig ervaring met buiten modellen fotograferen.

Er gaat niks mee aan belichting, want dat is gewoon niet te doen. Ik wil wel een reflectiescherm meenemen. Hoe krijg ik nu de beste belichting?

- Fotograferen wanneer het bewolkt is? (Geen harde slagschaduwen denk ik)
- Fotograferen met zon voor het accentueren van het lichaam?
- Reflectiescherm gebruiken?
- Met de zon mee, of juist tegen de zon in fotograferen?

Onderstaande foto is om te laten zien wat ik in gedachte heb. De uitgebeten lucht vind ik welliswaar niet zo mooi, maar het model is hier mooi egaal uitgelicht. Dat is waar ik zelf ook naar streef:

Bij deze foto vind ik het storend dat haar benen fel belicht zijn door de zon, terwijl alles daarboven in de schaduw zit. Bij deze foto is er tegen de zon in een foto gemaakt, wat in ieder geval voorkomt dat er rare slagschaduwen komen op het gezicht.

Wanneer het een zonnige dag is en ik heb de zon in mijn rug, ofterwijl frontaal op het model, hoe zorg ik dan voor een mooie egale belichting?

Ben benieuwd naar jullie aanpak!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 23 juni 2006, 12:31
Maarten_T's schermafbeelding
Maarten_T Maarten_T is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar Maarten_T
Standaard Re: Beste manier voor outdoor modelfotografie? [LET OP: NAAKT!]

Een reflectiescherm en een grote difussor zullen voldoende zijn, hoe het licht moet zijn? Dan moet je kijken naar het licht
Als er veel zon is, flitsen, als het bewolk is zal dat niet zo direct nodig zijn. Tegenlicht, als het fel is, ook flitsen...

Tip: Ga in de voormiddag of de late avond, dan is het licht zacht
dan heb je ook dat hele gedoe niet nodig
  #3 (permalink)  
Oud 23 juni 2006, 12:56
G.T.C. G.T.C. is offline

Standaard Re: Beste manier voor outdoor modelfotografie? [LET OP: NAAKT!]

Een diffusor gebruiken wordt erg lastig denk ik. Je werkt met zo'n groot kader dat je wel een hele grote diffusor moet hebben. Bovendien vermoed ik dat je de schaduw van het diffusor scherm gaat zien, omdat je relatief veel landschap op je foto hebt. Als ik het mis heb, hoor ik het graag natuurlijk!

Wat betreft het relectie scherm,
Hoe groot scherm denk je dat ik nodig zal hebben?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten