Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichting op foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belichting op foto's

    Ben van gisteren eindelijk in bezit gekomen van mijn Nikon D70S...
    Wat mij het meest opvalt na nen hoop foto's van onnuttige dingen te trekken buiten, is dat ik vind dat de foto's niet echt goed zijn van belichting.

    Daarmee bedoel ik...
    ik zet het toestel op automatisch, ISO 400 en toch vind ik dat de foto's ni mooi en fris gekleurd zijn. Nu weet ik ook wel dat het vandaag zeker en vast geen ideale dag was, bewolkt, donker, ...
    Maar kan iemand mij tips geven?
    Heb ook geprobeerd met langere sluitertijden (wat onscherpe foto's oplevert omdat ik nog niet over een statief beschik, grotere diafragma-opening wat dan weer de foute scherpte geeft)
    Iso waarden probeer ik max 400 te zetten, om de scherpte te bewaren...

    Alle tips voor fotograferen met slecht weer zijn ten zeerste meegenomen, want ik zie hier op het forum altijd prachtig belichte foto's en ik wil toch ook wel in de richting van de "betere fotos" toe...

    Bedankt
    David

  • #2
    Re: Belichting op foto's

    Een typische voorbeeldfoto zou hier niet misstaan. Ik vermoed een onderbelichting als oorzaak.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #3
      Re: Belichting op foto's

      ok ik zal maar een voorbeeldje posten...
      Hierbij dus...



      Exif:
      Nikon D70S met Sigma 70-210 AF lens (dus niet met de 18-70 kitlens)
      Exposure Time = 1/200"
      F Number = F5.3
      Exposure Mode = Auto exposure
      White Balance = Auto white balance
      Focal Length In 35mm Film = 255mm
      ISO Speed Used = 400

      Comment


      • #4
        Re: Belichting op foto's

        Je moet werken met het licht dat er is, en als dat licht nou eenmaal schaars en grauw is, dan wordt het moeilijk om daar een vrolijke foto mee te trekken. Hier heeft iedereen last van, tenzij je met studieverlichting gaat werken...

        Het kan misschien iets helpen om in RAW te schieten, dan heb je later op de computer net iets meer mogelijkheden om de witbalans naar je eigen smaak toe te zetten.

        Ik ben ook wel benieuwd of er iemand nog betere tips heeft
        One day, I would like to make nice pictures :-)
        www.lucaskoijen.nl

        Comment


        • #5
          Re: Belichting op foto's

          Hangt er uiteraard ook vanaf of je een puntsmeting doet of niet.. Ook altijd opletten met foto's van dingen die grote vlakken wit bevatten.. Automatisch is in de meeste gevallen ok, maar soms moet je echt manueel onder of overbelichten (bv. tegenlicht situaties, witte vlakken, ...)
          Is eigenlijk iets waar iedereen 'last' van heeft.
          Argentinië album: http://users.pandora.be/jokkepics/

          Comment


          • #6
            Re: Belichting op foto's

            De reeds gedane suggesties zijn juist : werk in RAW zodat je achteraf nog veel naar je hand kan zetten, aangepaste belichtingstechniek (meer centrumgericht of spotmeting).
            Maar ook een minimale nabewerking kan soelaas brengen.
            Enkel de levels en contrast wat bijgesteld en het resultaat ziet er al anders uit.
            (als je 'm er terug af wilt, geef even een seintje)





            groetjes,



            marcus
            zwart & wit & kleur

            flickr

            Comment


            • #7
              Re: Belichting op foto's

              Duidelijk onderbelicht, deze foto. Mogelijk heeft de wiite vacht van de poes een invloed gehad op de lichtmeting. Bij spotmeting op de witte gedeeltes zal het verschil nog groter zijn dan met een globale meting van het licht.
              Ook is het mogelijk dat je een "vaste" onderbelichting hebt ingesteld op de camera. Veel fotografen gebruiken standaard -0.3 of -0.5 voor de belichting om zéker geen overbelichte gedeeltes te krijgen. Die zijn immers verloren.
              De juiste belichting controleer je met het histogram in de camera of achteraf in een fotobewerkingsprogramma.



              Je ziet hier duidelijk nog heel wat "vrije ruimte" aan de rechterzijde van het histogram van jouw foto.
              Met levels in photoshop of gelijkaardige programma's bij te trekken tot het histogram met zijn rechterzijde tegen de rand van het diagram aankomt bekom je een heel wat zuivere foto. Ook een lichte unsharp mask is op de onderstaande foto toegepast (40 - 1.3 - 0)



              (geef maar een seintje als je liever de foto weg hebt)

              EDIT: net iets later dan marcus, maar een vergelijkbaar resultaat. Voor dit soort bijsturing zal RAW niet levensnoodzakelijk zijn.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #8
                Re: Belichting op foto's

                Hey allemaal,

                Heel fel bedankt voor de reacties.
                Ik zal inderdaad sneller mijne PS moeten opstarten bij onderbelichte foto's, want jullie hebben hier telkens mooie resultaten uitgetoverd.
                Het zal nog een hele tijd duren eer ik mijn toestel een beetje onder de knie heb, het heeft bijna meer toetsen dan mijn computer
                Dus het effectief instellen van onderbelichting/overbelichting/diafragma/sluitertijd/ISO... etc... zal zeker en vast nog veel oefening nodig hebben.

                En echt waar... Heel knappe resultaten ...

                Bedankt
                David.

                Comment


                • #9
                  Re: Belichting op foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door Boke78 Bekijk bericht
                  Ik zal inderdaad sneller mijne PS moeten opstarten bij onderbelichte foto's, want jullie hebben hier telkens mooie resultaten uitgetoverd.
                  Je kan ook proberen te vermijden dat je foto's onderbelicht zijn. Je kan het histogram van de foto dadelijk op het schermpje van je D70 bekijken. Dan zie je dadelijk of de foto goed belicht is. Indien nodig kan je dan nog de belichting bijstellen. Ik stel vast dat ik onder heel wat omstandigheden iets overbelicht.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Belichting op foto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door Bosboer Bekijk bericht
                    Je kan ook proberen te vermijden dat je foto's onderbelicht zijn. Je kan het histogram van de foto dadelijk op het schermpje van je D70 bekijken. Dan zie je dadelijk of de foto goed belicht is. Indien nodig kan je dan nog de belichting bijstellen. Ik stel vast dat ik onder heel wat omstandigheden iets overbelicht.
                    Hou er wel rekening mee dat een onderbelichte foto nog goed bij te werken is maar dat een overbelichte foto (lees uitgebrande vlekken) dat niet is.
                    M.a.w. je kan wellicht beter je instellingen op wat onderbelichting zetten.


                    groetjes,


                    marcus.
                    zwart & wit & kleur

                    flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Belichting op foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door marcus Bekijk bericht
                      Hou er wel rekening mee dat een onderbelichte foto nog goed bij te werken is maar dat een overbelichte foto (lees uitgebrande vlekken) dat niet is.
                      M.a.w. je kan wellicht beter je instellingen op wat onderbelichting zetten.


                      groetjes,


                      marcus.
                      Ja, maar als je een onderbelichte foto veel gaat oplichten, krijg je ruis in de donkere partijen, zoals bij bewerkingen hierboven duidelijk te zien is in de achtergrond en de schaduw onder de kat zijn kop.
                      Je kan de achtergrond dan weer wel gaan blurren natuurlijk. Maw, je kan het histogram wel wat "naar rechts" trekken, maar trop is teveel he
                      Zoals reeds aangehaald in deze thread, kan je bij slechte lichtomstandigheden beter het histogram onmiddellijk checken op de camera, en dan indien nodig (en mogelijk) reshooten met langere belichting.
                      Last edited by dleemans; 6 september 2006, 22:39.
                      David Leemans
                      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Belichting op foto's

                        Inderdaad altijd het histogram achteraf checken. Op de preview op je toestel kan je niet afgaan.

                        Verder is het zo dat Nikon voor een heel neutrale kleurtoon gaat, met weinig saturatie. Ook gaat het toestel eerder gaan onderbelichten om zeker geen uitgebrande hoge lichten te hebben. Maar dat was eerder het geval voor de D70 (niet D70s) die typisch -0.3 ev belichtte tov van de D70s.

                        Bottomline : uit een Nikon komt een afbeelding die veel detail bevat maar best nog wordt nabewerkt. Uit een canon komt typisch al een plaatje dat in de camera zelf is bijgesteld. Heb je dit liever zo, dan kan dit ook : gewoon uw instellingen in de camera aanpassen (belichting, scherpte, saturatie en contrast allemaal wat hoger zetten). Typisch is een nabewerking op de computer echter beter in eindresultaat dan wanneer dit in de camera gebeurt.
                        Ook kan je bij bepaalde zaken niet meer terug. Je kan vb van weinig contrast naar veel maar (in 8 bits bewerking in de camera) niet van veel naar weinig.
                        Hetzelfde geldt voor de scherpte. Heb je overscherpt in de camera dan is het niet meer recht te zetten. Ook uitgebrande hoge lichten zijn in 8 bit niet meer te redden. Saturatie kan je wel nog bijstellen.

                        Ik zet dus ALLE bewerking af in de camera maar dat betekent dat ik later op de compu moet bijwerken. Voor eenvoudige bijstellingen kan dit evenwel in enkele seconden (vb voor raw kan je heel snel werken in rawshooter).
                        In raw trekken is ook al zo'n aanrader.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Belichting op foto's

                          ps : oppassen met de iso op een D70. Boven de 500 krijg je veel ruis.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Belichting op foto's

                            Boven de 500? zeg maar gerust 400.
                            Onlangs een paar genomen op 400 is vreselijk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Belichting op foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door hebus Bekijk bericht
                              Boven de 500? zeg maar gerust 400.
                              Onlangs een paar genomen op 400 is vreselijk.
                              Hangt van het onderwerp af, bij een landscherp vind ik het niets, bij een portret kan het voor mij weer wel. In donkere partijen zie je ook beter de ruis.

                              Comment

                              Working...
                              X