|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
Het lijkt me echt super om toffe straatfoto's te trekken.. maar toch houden wat dingen me tegen.. nl. de mensen.. toch een beetje verlegen ofzo
heeft iemand tips om met straatfotografie te beginnen? (400d 50mm, 70-300, 18-55 en stap over naar 40d of 5d) alvast bedankt
|
|
|||
|
goe plekje zoeken, gaan zitten, of staan en wachten tot er iets gebeurd...
geduld!! |
|
||||
|
Citaat:
ook even dit in het achterhoofd houden
|||
|
Citaat:
Je kan wachten op mensen totdat er iets gebeurt of je kan wachten met een foto al in je hoofd waarbij je de locatie, achtergrond en andere elementen al hebt vastgelegd en enkel nog wacht op je subject die je ook op voorhand hebt gekozen. Edit: rondbewegen en mensen aanspreken is nogal te agressief voor de TS. |
|
||||
|
Als je aan straatfotografie wil gaan doen is met een beetje zelfzekerheid op de mensen afstappen zeker een pluspunt.
Met een tele wat candit shots maken leverd meestal geen sterke beelden op. Jezelf onder de mensen begeven, iets interessant zien, het juiste moment afwachten en dan fotograferen is de boodschap. Vraag aan mensen of je ze mag fotograferen, laat desgevallend een model-overdracht invullen. Wees eerlijk en vertel hen waarom je dit doet, je zal versteld staan maar meestal krijg je positieve reacties. Iets wat als beginend straatfotograaf redelijk makkelijk is dat zijn straatartiesten, zij zijn makkelijk aanspreekbaar en stellen zich (in kader van de privacy) vrij publiekelijk op. |
|
||||
|
een telelens in combinatie met het besluipen van onwetende mensen is meestal geen goede zaak. begeef je onder de mensen zo zit je ook volledig in de sfeer van het gebeuren en zo geef je ook die sfeer door in je foto's. leg het moment vast terwijl je vlak op staan. daarom zijn discrete camera's met kleine lens ook een pluspunt. als foto's neemt met een witte telejoekel op loop jezelf in de kijker. Ik zelf gebruik meestal een 50mm 1,4 op mijn 5D ofwel mijn canon AE1 met 50mm (analoog)
succes ermee!! |
|
|||||
|
Citaat:
Het type camera *IS* van belang. Met een zoekercamera als de G10 kom je verder dan met een D3x en een toeter van een zoomlens. HC Bresson en de meeste straatfotografen - Capa, Don McCullin, Eliot Erwitt gebruikten allemaal Leica III enz juist om die redenen -m-
|
Citaat:
andersom kan ook, je hebt je onderwerp, en je volgt je onderwerp tot de andere elementen passen... maar dan moet je door je onderwerp helemaal aanvaard zijn... |
|
|||
|
bedankt voor de reacties. Ik vond ook dit filmpje: http://www.fotow.nl/blog/?p=55
Die fotograaf heeft ook een Leica... Is dat dan sowieso beter dan een canon dslr voor straatfotografie, aangezien ik toch ga overstappen.. Voor mij is Leica nog steeds een beetje mythe-achtig met nergens een beetje duidelijk, niet-commerciele uitleg(dus heb je toevallig een link ofzo). Ik heb denk ik teveel het gevoel dat ik opval.. En aangezien mij altijd is gezegd dat als ze mn camera zien dat ik hem dan meteen "kwijt" ben, dat ze hem jatten dus, wil ook niet meewerken. Hebben jullie daar gewoon schijt aan? Om het maar even grof te zeggen:P Misschien is dat wat ik nog mis, schijt aan dingen. |
|
|||||
|
Citaat:
Ik zou beginnen met een Canon G10. Ideaal voor straatfotografie en als reiscamera. voor 470 euro. een Leica M8 zou ik bewaren als je zeker van je zaak bent. Deze beginnen vanaf 5000euro -m-
|
Citaat:
-m-
|
Hey!
Ik heb die "schaamte" ook wel gehad, maar gewoon 1 keer doen en je zult verbaasd zijn over de resultaten. Begin anders eerst met een Kermis, of een stoet te fotograferen, daarna komt het allemaal wel vanzelf. Desnoods zeggen dat het voor het lokale krantje is ![]() Ik heb nog maar 1 keer meegemaakt dat ik een foto heb moeten wissen... maar ik had er 2 getrokken ![]() Succes! |
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Nieuwe Nikon DSLR | Photon | Camera's | 25 | 16 april 2009 10:47 |
| Beginnen met een D300 | yvof | Camera's | 34 | 23 februari 2008 19:51 |
| Nieuwe D3 met 24-70 terug met de voeten op de grond. | demeyereg | Camera's | 46 | 15 december 2007 23:50 |
![]() |