Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

avondfoto's in kantine

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • avondfoto's in kantine

    Hallo,

    Kan iemand mij snel even wat tips meegeven aub? Morgenavond is er ons jaarlijkse trofee-uitreiking in de voetbalkantine. Het is de bedoeling dat ik foto's neem van groepen van meestal 3 tot x aantal spelers, in mindere mate van 1 individuele speler. Vorig jaar was ik niet zo tevreden over mijn foto's. Toen richtte ik mijn externe flitser naar het plafond (om te bouncen) maar toen ik mijn foto's thuis bekeek vond ik het effect van de flits in de meeste gevallen niet echt geslaagd (meestal te donker), wellicht door een foutieve inschatting van de invalshoek (flitslicht voor of achter de spelers). Ik geloof dat ik geen gebruik maakte van de diffuser (van Hama). Wat heb ik van materiaal? De Canon 5d Mark III en de 7d Mark II, als lenzen heb ik de 50mm f/1.4, de 24-70mm f/4.0, de 17-55mm f/2.8 en de 70-200mm f/2.8 maar die laatste zal wellicht niet van toepassing zijn. Als flitser heb ik de Speedlite 430 EX II.
    Ik twijfel of ik best de diffuser gebruik (dus ik bedoel hier zo een omnibounce, een doorzichtig kapje dat je op de flitser plaatst) en of ik best de flits toch rechtstreeks naar de mensen toe richt (zou dat niet storend werken?)
    Mijn flitser gebruik ik echt heel uitzonderlijk vandaar dat ik met veel vragen zit en als ik op het internet op zoek ga naar tips zie ik de bomen door het bos niet meer (of is het andersom?). Sommigen spreken elkaar ook tegen

  • #2
    Re: avondfoto's in kantine

    je kan eventueel met twee flitsen werken één als master de andere hou je gewoon in je hand, met deze kan je elke richting uit (45°) en je hebt niemand nodig.
    indien je een flitser ingebouwd hebt kan je deze ook gebruiken als master

    Comment


    • #3
      Re: avondfoto's in kantine

      Waarom wacht je tot je thuis bent om de foto's te bekijken?
      En je kunt op voorhand toch wat instellingen uitproberen.

      Veel tijd om te oefenen heb je niet meer, maar probeer morgen (of vandaag) op voorhand wat foto's te maken,
      gebruik bouncen naar het plafond, en gewoon rechtdoor flitsen en kijk wat er voor jou het beste uit ziet.

      Een flitser in de hand houden? dat gaat volgens mij niet goed lukken tenzij je een statief gebruikt voor de camera.
      Ander moet je al snel een anderhalve kilo in 1 hand stabiel houden, en dan de flash nog juist richten.
      Met wat oefenen lukt dat wel, maar als je wat veel groepen moet doen, .....

      Is het wel nodig om te flitsen?
      Ja ik weet het, er is dikwijls niet veel licht gereserveerd voor de fotograaf ;-)

      Misschien eens een voorbeeld van vorig jaar posten met de gebruikte instellingen.

      Comment


      • #4
        Re: avondfoto's in kantine

        Vorig jaar niet tevreden en dan wachten tot de volgende echte keer om je te verbeteren, daar had je juist dat jaar voor ter beschikking.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: avondfoto's in kantine

          de tip die ik gaf van flitser in de hand kreeg ik ook van een ervaren fotograaf, en het lijkt moeilijk maar met de juiste lens en afstelling (vb DOF) kan je echt meer concentratie geven aan het flitsen en daarna nabewerking om foto's te verfijnen, je kan thuis al wat oefenen

          Comment


          • #6
            Re: avondfoto's in kantine

            ik denk van de 24-70mm f/4.0 op mijn 5d III aan te sluiten met flitser (voor groepsfoto's) en daarnaast eventueel de 7d II met de 50mm f/1.4 eerder voor individuele foto's. Ik heb beide handen nodig om de camera vast te houden sry
            Onbewerkte foto's van vorig jaar heb ik niet meer. Nu ja, ik neem wekelijks honderden actiefoto's op het voetbalveld dus weinig tijd om andere zaken uit te proberen. Foto's van vanavond hoeven ook weer niet op en top te zijn (ik doe dat allemaal gratis voor de club) maar ik stel mezelf graag veel eisen en ik dacht ik ga snel eens informeren via dit forum ...
            Alvast bedankt voor de tips!

            Comment


            • #7
              Re: avondfoto's in kantine

              aja en gewoon rechtdoor flitsen zonder diffuser, liever kans op harde schaduwen dan slecht belichte foto's ;-)

              Comment


              • #8
                Re: avondfoto's in kantine

                Hoe hoog zit dat plafond,en welke kleur ?? Met een 430 ex raak te toch al een eindje.Flitsafstand is bij bouncen: flits-oppervlak+oppervlak- onderwerp.Hoever sta je van je onderwerp ?? Normaal moet je de kop op 45° zetten,maar event aan te passen. ETTL ingeschakeld?
                Eventueel ISO wat verhogen.5D III kan toch wat aan.
                Over die omnibounce zijn er hier al hele discussies gevoerd.Als je bounced ,gezien nu al te donker,niet gebruiken.Je verliest licht.
                Flits je rechtdoor,dan kun je dat erop zetten.Verandert het veel ?? In ieder geval te proberen.
                Flits los is inderdaad te overwegen,maar niet zo handig als je het niet gewend zijt.
                Kun je eventueel het omgevingslicht niet meenemen ?,en flits als invulflits gebruiken? Maar let dan wel op dat je sluitertijd niet onder 1/60 gaat,want anders krijg je bewogen foto's .Voetballers kunnen nogal beweeglijk zijn,ook buiten het veld.
                Vraag ze toch maar even stil te staan,als je dit probeert.Kun je misschien toch tot 1/30 raken.De omgeving moet daarom niet 100% juist belicht zijn,mag wat onderbelicht zijn,maar het koele en harde van de frontale flits gaat er een beetje vanaf.

                Comment


                • #9
                  Re: avondfoto's in kantine

                  ik zou eerder de 50mm of zelf 24mm (met ff )gebruiken en zelf stappen heb je maar een toestel nodig werken met diafragma en iso

                  Comment


                  • #10
                    Re: avondfoto's in kantine

                    En paranoia, is het deze keer beter gelukt?

                    Comment


                    • #11
                      Re: avondfoto's in kantine

                      Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                      En paranoia, is het deze keer beter gelukt?
                      Hij is nog niet wakker zeker.Dit soort evenementen lopen altijd wat uit.
                      Laat hem nog wat rusten,maar ook benieuwd naar de resultaten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: avondfoto's in kantine

                        is idd wat uitgelopen, er was ook nog een after-party ;-)
                        foto's vind ik persoonlijk veel beter gelukt dan de vorige editie, heb mijn 5d Mark III gebruikt met de 24-70mm f/4.0 en recht vooruit geflitst met diffuser.
                        Bedankt voor de tips!

                        Dit heb ik er deze ochtend van gemaakt:



                        Misschien geen topfoto's maar ik ben alvast tevreden met het resultaat en ik vermoed de mensen van de voetbalvereniging ook.
                        Last edited by paranoia; 20 mei 2017, 12:00.

                        Comment


                        • #13
                          Re: avondfoto's in kantine

                          jij tevreden, wij tevreden ;-)

                          en ja ze vallen best mee, er zijn ook geen harde schaduwen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: avondfoto's in kantine

                            foto's zien er goed uit.
                            wat ik mij afvraag: wanneer je een groep mensen fotografeert op f/4 dan gaat er meestal toch maar een deel scherp zijn?

                            Comment


                            • #15
                              Re: avondfoto's in kantine

                              Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
                              foto's zien er goed uit.
                              wat ik mij afvraag: wanneer je een groep mensen fotografeert op f/4 dan gaat er meestal toch maar een deel scherp zijn?
                              als ik mij niet vergis staan die meestal op 1 lijn of toch zo ongeveer. Bovendien speelt ook de afstand tot het onderwerp een rol.

                              Comment

                              Working...
                              X