Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 34

Standaard Waarvan zijn al mijn vijvervissen doodgegaan?

Wij hebben nu al 3 zomers genoten van een redelijk grote vijver, van 25 meter omtrek, 26 kubiek water, op zijn diepst 1,20 meter, met alle soorten planten en vissen.
    Ook de vissen hebben er van genoten, want ze hebben gekweekt! Van de 13 goudwindes, en een tiental van die kleinere veelkleurige en donkere, hebben we de laatste twee maand wel honderden kleine visjes gezien, van niet eens één centimeter tot op het einde al enkele centimeter groot.

En sinds een week is alles doodgegaan. De grote kregen heel dikke witte ogen, en bij de kleinere konden we alleen maar zien dat ze allemaal futloos waren, en veelal naar adem hapten.

Zuurstof? Via een pomp stroomt er water uit een tuinslang in een emmer, en dan lager via stenen weer de vijver in. Er zitten twee van die bellenblazers in die van maart tot november werken. En de zuurstofplanten vullen misschien wel 5 tot 10 kubiek water. De ganse zomer konden we zo'n 40 centimeter diep zien.

De planten zien er nog goed uit. Maar ik denk dat de laatste vis vandaag gestorven is.
    En het water ziet er zo inderdaad zeer dood uit.

Wat is er gebeurd? Moeten we de vijver leegmaken? Wanneer kunnen we 'herbeginnen'?
    Laatst gewijzigd door tklapgat; 12 september 2005 om 22:58

Standaard Re: Waarvan zijin al mijn vijvervissen doodgegaan?

Neem eens een water staaltje en laat het onderzoeken in een labo. Bij de meeste grote tuincentra kan je dat binnen doen en dan onderzoeken zij het

Svenmichiels

Waterstaal nemen en laten onderzoeken zoals Sven reeds zei. Dat is 1 stap.

Stap 2: Als je (nog) kan ook een dode vis laten onderzoeken. Best even bellen met de dierenarts hoe je hem moet bewaren en aanleveren.

Liefst niet aanraken met de blote hand, er zijn ziektes die overgedragen worden op de mens. Goede hygiene in acht nemen.

Groetjes
    Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

Stonden de schubben van de vissen ook wijdopen? Veel kans dat het om waterzucht ging (een bacteriële infectie).
    Oogtroebeling is ook een mogelijkheid. Kan zowel bacterieel als via een parasiet overgebracht worden. Vissen worden hierdoor lusteloos en stoppen met eten.

Zoals gesuggereerd best een dooie vis door een dierenarts of de betere vakhandel laten onderzoeken. Want als de parasiet in het vijverwater zit is er heel veel kans dat eventuele nieuwe vissen direct besmet worden.

filter gekuisd ?

Als je onlangs nieuwe vissen of planten hebt bijgeplaats zonder ze eerst een week in quarantaine te houden in een aparte bak of vijver hebt ge in 70 tot 80 % van de gevallen prijs. Normaal, en ik zeg normaal, heeft men per 10 cm vis 1000 liter water nodig zodat de vis geen stress heeft . Ze zullen kweken ja, maar als die kleine visjes met honderden of duizenden ook nog eens in dezelfde vijver blijven dan krijgt ge gestresseerde vissen die direct ziek worden van de kleinste bacterie. De meest voorkomende ziekte bij stress is de witte stipziekte, zeer goed te herkennen aan de witte puistjes over het hele lichaam. Zuurstoftekort denk ik niet omwille van het aantal zuurstofplanten dat aanwezig is.
    Een reiger die in je vijver landt kan ook al een bacterie meebrengen.
    Heb je een filtersysteem? biologisch of mechanisch?
    Biologische filters breken ook de zeer gevaarlijke nitrieten af die ontstaan door overbevolking en overvoeren.
    Mechanische filters zuiveren uiteraard alleen het zwevend vuil.

Maar toch zeg ik dat als je van je vriend of buur planten of vissen krijgt, je die niet zomaar in een bestaand ,goed functionerende vijvermilieu mag zetten zonder een weekje in quarantaine te houden.

Groetjes

JO
    Groetjes
    ----JO

Standaard Re: Waarvan zijn al mijn vijvervissen doodgegaan?

Op een uurtje tijd heb ik al interessante antwoorden gezien. Mooi.

Nu ben ik niet van plan naar een dierenarts te trekken met visjes van geen euro 't stuk. Het zijn geen koi's hé, hoewel ik ze met evenveel respect zou behandelen, en het toch erg vind dat ze doodgingen.

De schubben stonden niet wijdopen, maar de ogen waren zeer troebel. Ik denk dat ze blind werden, en het leek of de ogen uit de kop barstten.

Ik heb in geen jaar tijd nieuwe vissen aangebracht; wat zou het als ze zelf goed kweken, en ik weet dat ze natuurlijk niet allemaal groot konden worden of ze zouden teveel plaats innemen. Maar die honderden kleine zouden tot na de winter wellicht geen probleem gevormd hebben, dacht ik zo. Allez, 10 cm vis (of zo'n 50 gram?), daar hebt ge 500 van die kleintjes voor nodig.
    Natuurlijk geeft dat misschien een stresserende drukte, maar ik heb dan weer niet gezien dat ze witte puisten hadden.

Een reiger heb ik nog maar één keer gezien, en deze en vorige lente kwam er al eens een koppel eenden landen. Dat was mooi, maar we denken dat dit ook gevaarlijk is voor bacteriën, en dat vertroebelt het water denken we. Maar ook dat is nu alweer maanden geleden, dus een eventuele ziekte zal niet daarvan komen.

Een filter hebben we niet, want ik heb geen geld en geen zin om te veel tijd te besteden aan dure systemen en wekelijks onderhoud. Het moet een natuurlijke biotoop zijn, en dat is het ook al 3 zomers geweest: met libellen, een salamander, een kikker, waterjuffers...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tklapgat
    Een filter hebben we niet, want ik heb geen geld en geen zin om te veel tijd te besteden aan dure systemen en wekelijks onderhoud. Het moet een natuurlijke biotoop zijn, en dat is het ook al 3 zomers geweest: met libellen, een salamander, een kikker, waterjuffers...
    tja, dan moet je ons nie komen vragen waarom ze dood zijn he. Heb ik ook geen tijd en zin in

2° een natuurlijk biotoop ???? in een tuin ???? wake up !!

rustig perrush!

een 'biotoop' is best mogelijk. in elke plas water zit leven.

natuurlijk, visjes kweken en als niets de visjes opeet dan zorgt een andere manier er wel voor dat hun populatie terug gedrongen wordt, eventueel tot 0.

btw, tis eigenlijk wel schattig zon perrush met zen veertjes omhoog, bekje beetje open en de vleugels ligt uit elkaar
    foto als spiegel of als venster?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Trebs
    Just use the bloody things and stop pulling pixels out your arse.
    Now that was an attack !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
    rustig perrush!
    ik ben volledig kalm

tklapgat, al hadden de visjes mij niks gekost, ik zou er toch even een onderzoekje op laten doen, alsook op het water

Straks breng je weer een lading vissen in die put, en kom je over een jaar klagen dat het weer van dat is...

Heb zelf al 17jaar een tamelijke grote aangelegde NATUUR vijver(dus zonder pompen en filters) en daarbij horende ervaring(en).

Een heerlijke biotoop kan je idd. in je eigen hof creeren, ieder jaar een parade aan dieren die hier op bezoek of zelfs hier wonen, dit op de rand van een groot-stad.
    (Er wonen hier zelfs 30 mussen in de haag..)

--Uw probleem is volgens mij te wel degelijk te wijten aan zuurstoftekort, het zijn de laatste tijd(maand) erg zwoele dagen en nachten geweest, dit trekt haast alle zuurstof uit het water.(het is nu wat beter)

Ook ik heb een abnormale hoge vissterfte gehad > goudwindes + anderen.

Als de(uw) vissen naar de oppervlakte komen om LETTERLIJK adem te happen dan is dit een ultiem alarmteken.

--Alle hens aan dek met zuurstofpompen, maar vooral met véél vers water uit een krachtige waterstraal en deze direct in de vijver spuiten zodat er zuurstof inkomt.

Als er uw vijver 100% in orde is kan(moet) je in staat zijn om ook in het diepste gedeelte de bodem kunnen zien en is uw water 'glashelder'.

Heeft uw vijver wat schaduw + drijvende planten die schaduw geven?
    Wat kleur heeft uw water, heb je last van draadalgen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exxosje
    tklapgat, al hadden de visjes mij niks gekost, ik zou er toch even een onderzoekje op laten doen, alsook op het water

Straks breng je weer een lading vissen in die put, en kom je over een jaar klagen dat het weer van dat is...
    dacht net hetzelfde

je moet toch weten wat er mis is. Zonde van een nieuwe lading te water te laten als ze 3 dagen daarna weer allemaal boven drijven.

Een dierenleven is ook een leven, en daar speel je evenmin mee. Ook al is't een "goedkoop" leven.

Nu ben ik niet van plan naar een dierenarts te trekken met visjes van geen euro 't stuk. Het zijn geen koi's hé, hoewel ik ze met evenveel respect zou behandelen, en het toch erg vind dat ze doodgingen.
    Wel een beetje kromme redenatie in mijn ogen, ik ben bebieuwd of je volgend jaar weer komt met dezelfde vraag nadat je bij een of ander vijvercentrum weer een nieuwe portie vissen hebt gekocht.
    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

troebel water staat niet gelijk aan 'ongezond' water...
    Now that was an attack !

troebel water staat niet gelijk aan 'ongezond' water...

Chanche of 't was hier al jarren gedaan met mijn vijver
    To make your dreams come true, wake up

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pendragon

Zoals gesuggereerd best een dooie vis door een dierenarts of de betere vakhandel laten onderzoeken. .
    best een nog levende vis laten onderzoeken,want op een dooie komen al zeer snel secundaire parasieten die de echte oorzaak maskeren

mvg etienne

'k heb ergens op een forum gelezen dat er een soort piramide bestaat om in uw vijver te leggen.

of het diende om de reigers weg te houden of om je vissen te laten mediteren was niet duidelijk.

't kan nooit kwaad hee
    Now that was an attack !

'k heb ergens op een forum gelezen dat er een soort piramide bestaat om in uw vijver te leggen.

of het diende om de reigers weg te houden of om je vissen te laten mediteren was niet duidelijk.

't kan nooit kwaad hee

Was je over deze duikboot bezig ?

wie weet het ????

To make your dreams come true, wake up

't kan nooit kwaad hee

Roflmao

fijntjes parakiet, héél fijntjes

Mijn eerste reactie, toen de vissen lusteloos bleken, was alvast vers water bijvoegen, want het peil was bijna 10 cm gezakt, en dat gaf toch al een paar kubiek zuurstofrijk water.
    Ik heb het er wel laten in regenen, omdat ik dacht dat dit al wat extra zuurstof meebracht. Volgende keer spuit ik het er in.
    De laatste vis is intussen weg, dus ik kan al niet meer naar de dierenarts.

Overigens wil ik mijn redenering rond de prijs van levende wezens nog eens verduidelijken.
    Voor mij is een goudvis even veel waard als een koi: de prijs van zijn leven. Ik wil geen duur geld uitgeven om te kunnen zeggen dat ik 'mooie' vissen heb, maar ik vind het heel erg dat die vissen dood zijn, en ik zal in geen geval zonder duidelijke verklaring nieuwe vis aanvoeren om te laten stikken in zuurstofarm of besmet water.

Maar het was ook niet mijn bedoeling een zelfhulpgroep te zoeken voor achtergebleven familieleden van gesneuvelde vijverfauna.

Ik ben dus op zoek naar de oorzaak, en ik wil leren van wat gebeurd is, en van de ervaring van andere vijverbezitters, en van kenners.

Over biotoop kunnen we ook discussiëren. Ik ben een believer die meent dat het moet mogelijk zijn mits voldoende oppervlakte en inhoud een leefbare omgeving voor planten en dieren te maken, zonder al te veel filters en alleszins zonder toevoeging van flesjes met wondermiddelen.

Ik ga hier zeker niet beweren dat alles in orde is, want de feiten bewijzen nu het tegendeel, maar ik heb al drie zomers lang het gevoel dat ik inderdaad niet alle jaren zal moeten herbeginnen.

Overigens is er inderdaad weinig schaduw. En dat heeft er misschien mee te maken dat de 3 waterlelies zeer weinig blad hebben gegeven. Ja, ik zie er al lachen: dat zal ook wel een reden hebben. En ook daarvoor zou ik de oplossing willen kennen.

Bestaat er ergens een forum voor vijverbezitters?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear
    Heb zelf al 17jaar een tamelijke grote aangelegde NATUUR vijver(dus zonder pompen en filters) en daarbij horende ervaring(en).

Een heerlijke biotoop kan je idd. in je eigen hof creeren, ieder jaar een parade aan dieren die hier op bezoek of zelfs hier wonen, dit op de rand van een groot-stad.
    (Er wonen hier zelfs 30 mussen in de haag..)

--Uw probleem is volgens mij te wel degelijk te wijten aan zuurstoftekort, het zijn de laatste tijd(maand) erg zwoele dagen en nachten geweest, dit trekt haast alle zuurstof uit het water.(het is nu wat beter)

Ook ik heb een abnormale hoge vissterfte gehad > goudwindes + anderen.

Als de(uw) vissen naar de oppervlakte komen om LETTERLIJK adem te happen dan is dit een ultiem alarmteken.

--Alle hens aan dek met zuurstofpompen, maar vooral met véél vers water uit een krachtige waterstraal en deze direct in de vijver spuiten zodat er zuurstof inkomt.

Als er uw vijver 100% in orde is kan(moet) je in staat zijn om ook in het diepste gedeelte de bodem kunnen zien en is uw water 'glashelder'.

Heeft uw vijver wat schaduw + drijvende planten die schaduw geven?
    Wat kleur heeft uw water, heb je last van draadalgen?

misschien wat off topic, maar kun je eens een paar foto's plaatsen van je vijver. Ben van plan om de mijne te vergroten, maar ben op zoek en heb nog niet gevonden, om deze te laten overlopen naar mijn "niet strakke" tuin.

Mijn eerste reactie, toen de vissen lusteloos bleken, was alvast vers water bijvoegen, want het peil was bijna 10 cm gezakt, en dat gaf toch al een paar kubiek zuurstofrijk water.
    Ik heb het er wel laten in regenen, omdat ik dacht dat dit al wat extra zuurstof meebracht. Volgende keer spuit ik het er in.
    De laatste vis is intussen weg, dus ik kan al niet meer naar de dierenarts.

Overigens wil ik mijn redenering rond de prijs van levende wezens nog eens verduidelijken.
    Voor mij is een goudvis even veel waard als een koi: de prijs van zijn leven. Ik wil geen duur geld uitgeven om te kunnen zeggen dat ik 'mooie' vissen heb, maar ik vind het heel erg dat die vissen dood zijn, en ik zal in geen geval zonder duidelijke verklaring nieuwe vis aanvoeren om te laten stikken in zuurstofarm of besmet water.

Maar het was ook niet mijn bedoeling een zelfhulpgroep te zoeken voor achtergebleven familieleden van gesneuvelde vijverfauna.

Ik ben dus op zoek naar de oorzaak, en ik wil leren van wat gebeurd is, en van de ervaring van andere vijverbezitters, en van kenners.

Over biotoop kunnen we ook discussiëren. Ik ben een believer die meent dat het moet mogelijk zijn mits voldoende oppervlakte en inhoud een leefbare omgeving voor planten en dieren te maken, zonder al te veel filters en alleszins zonder toevoeging van flesjes met wondermiddelen.

Ik ga hier zeker niet beweren dat alles in orde is, want de feiten bewijzen nu het tegendeel, maar ik heb al drie zomers lang het gevoel dat ik inderdaad niet alle jaren zal moeten herbeginnen.

Overigens is er inderdaad weinig schaduw. En dat heeft er misschien mee te maken dat de 3 waterlelies zeer weinig blad hebben gegeven. Ja, ik zie er al lachen: dat zal ook wel een reden hebben. En ook daarvoor zou ik de oplossing willen kennen.

Bestaat er ergens een forum voor vijverbezitters?

Er bestaan veel sites voor vijverliefhebbers, zoek maar eens op google.

De raad die men gegeven heeft, onderzoek water, is zeker correct.

Jammer dat je toen je je vissen hebt gezien niet naar een vijver of tuincentrum bent geweest met een levende vis, in een bokaaltje uiteraard.

Ze nemen daar een uitstrijkje en kunnen daar zien wat er misschien fout is.

Een vijver, net zoals een tuin, huisdieren en uiteraard mensen hebben aandacht en tijd nodig.

Eerst oorzaak zoeken en dan pas terug starten.

Alvast veel succes

veel dieren, veel planten, algen => té lang zuurstof gebrek tijdens de nacht

of gewoon giftige bladeren of bloemen in het water?

of een 'overbevolking' waardoor een ziekte snel kan overgaan.

wie weet is het water goed maar heb je gewoon pech gehad. een 'voorbijganger' die je 'mini biotoop' binnen komt en toevallig een ziekte mee draagt. een eend, een reiger, een kikker, een libelle,...
    Now that was an attack !

Een goed ding zou kunnen zijn, het kopen van EEN zonnebaars.

Deze eet kleine visjes, dus overpopulatie wordt tegen gegaan. Zet er nooit meer dan eentje want die blijken ook te kweken als gek

Kan jij geen foto plaatsen van je vijver????

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten