Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Archief (gesloten) > Chit Chat - Archief

Waar zitten de zelfstandigen? (boekhouding vraag)

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 27 oktober 2003, 16:46
DaVa's schermafbeelding
DaVa DaVa is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar DaVa
Standaard Waar zitten de zelfstandigen? (boekhouding vraag)

Beste,

Sinds kort ben ik een trotse zelfstandige (webdesign/hosting/hardware verkoop/installatie/...). Nu zit ik nog met een boekhoudkundig vraagje; namelijk welke boeken moet ik bijhouden (kasboek, aankoopboek, verkoopboek,...?), waar haal ik deze en moeten deze nog steeds afgestempeld worden op de rechtbank van koophandel?

greetz
  #2 (permalink)  
Oud 27 oktober 2003, 18:59
Dirkd Dirkd is offline
Junior Member

Standaard

Lijd je een eenmanszaak, of leid je een BVBA.
  #3 (permalink)  
Oud 27 oktober 2003, 19:50
marjo marjo is offline
Senior Member

Standaard

Zijn er in Belgie geen starterspakketen met alle info voor startende ondernemers?
Kun je hier in Nederland krijgen bij de Kamer van Koophandel waar je je onderneming inschrijft. Ook zijn er info avonden en korte cursussen.
  #4 (permalink)  
Oud 27 oktober 2003, 20:15
Creator's schermafbeelding
Creator Creator is offline
Member

Standaard

bij Unizo kun je als startende ondernemer alle info verkrijgen, ik heb hier vroeger ook nog zo een pakketje gehad, maar ik heb het nooit nodig gehad
  #5 (permalink)  
Oud 27 oktober 2003, 22:25
DaVa's schermafbeelding
DaVa DaVa is offline
Member

Standaard

Al bedankt voor de reactie's en mails, ... om wat meer info te geven het gaat over een eenmanszaak. En ik heb een boekhouder (een kennis van me), maar deze is enkele jaren niet bezig geweest met deze zaken, zo zijn er dus enkele vragen waar hij me zo direct geen antwoord op kan geven: zoals de boeken die ik moet houden, waar haal ik deze?

greetz
  #6 (permalink)  
Oud 28 oktober 2003, 01:35
Stevie Stevie is offline
Junior Member

Stuur een bericht via MSN naar Stevie
Standaard

Aww Aww AWWWwwww, kies u een goeie boekhouder, echt belangrijk, ben ook al 8 jaar zelfstandig. Neem het van mij aan, een heel goeie raad. Een foutje is snel gemaakt, maar kost in België veeeeeel geld.
Een boekhouder die je die richtlijnen niet kan geven is in mijn ogen niet veel waard....Ahum.
En eigenlijk was een beknopte cursus bedrijfsbeheer misschien niet zo slecht geweest om te starten...niet?

de groensels

Stievie
  #7 (permalink)  
Oud 28 oktober 2003, 06:22
Christopher Christopher is offline
Junior Member

Stuur een bericht via MSN naar Christopher
Standaard

Ik heb nu 3 jaar geleden een zaak opgericht met dezelfde activiteiten (in bijberoep).
Ik heb dit gedaan onder de vorm van een BVBA, samen met een collega.

Voor onze zaak hebben we ook een boekhouder. Dit moet je echt doen. Het kost ons wel wat geld, maar het laat ons wel toe van enkel bezig te zijn met wat we graag doen.
Mijn boekhoudkundige activiteiten bestaan erin van de facturen te betalen, ze eens per kwartaal naar de boekhouder te brengen (voor BTW) en van 1 keer per jaar onze balans te tekenen.

Verder hoef ik mij van die kant niets meer aan te trekken. Scheelt er iets, dan kan ik bij mijn boekhouder terecht Dat is een pak goedkoper en interessanter dan eerst een paar uur op internet te moeten zoeken en dan toch nog met vragen te zitten.

Zoek een boekhouder in de buurt die nog actief werkt. Vraag eventueel bij een aantal zaken in de buurt (bakker, slager, bloemist, ...) welke boekhouder zijn onder de arm hebben genomen en of ze er tevreden van zijn.

Vergeet niet dat bij vele boekhouders het eerste gesprek gratis is. Het kost je dus niet van de eerste keer geld

Hopelijk ben je hier iets mee

Groeten,
Christopher
  #8 (permalink)  
Oud 28 oktober 2003, 08:32
Dirkd Dirkd is offline
Junior Member

Standaard

Voor een eenmanszaak moet je geen dagboeken voor uitgaven en inkomsten bijhouden, dit is wel zo als je een vennootschap op richt.
Betreft een boekhouder zou hij moeten slimmer zijn dan jezelf, moeilijk punt om een vriend op zij te zetten.
Zeer belangrijk voor jezelf, meer uitgeven kan soms meer opbrengen.
  #9 (permalink)  
Oud 28 oktober 2003, 19:34
Dekion's schermafbeelding
Dekion Dekion is offline
Junior Member

Standaard

Geen dagboeken

Ik zit nu in mijn eerste jaar Accountancy - fiscaliteit.

Kleine ondernemingen moeten voldoen aan een vereenvoudigde boekhouding: (3 dagboeken: financieel, aankoop -en verkoopdagboek)

Mathieu
  #10 (permalink)  
Oud 28 oktober 2003, 20:13
Tom Tom is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar Tom
Standaard

Ik ben 10 jaar zelfstandig geweest (en overweeg het terug te worden) en 1 goede raad kan ik je geven : neem een boekhouder. Die kosten kan je integraal inbrengen + je bespaart jezelf een hoop werk.
  #11 (permalink)  
Oud 28 oktober 2003, 20:34
DaVa's schermafbeelding
DaVa DaVa is offline
Member

Standaard

Al bedankt voor de reactie's,
Om even op een rijtje te zetten: 3 dagboeken zijn nodig (financieel, aankoop en verkoop). Een boekhouder wordt aangeraden (wel ik heb een boekhouder, alleen één die ze'n boekhoudkundige praktijken nog eens moet opfrissen, maar daar heb ik alle vertrouwen in).

Wat ik me nu nog steeds afvraag is waar ik die boeken moet halen, vroeger moest je die ook nog eens laten afstempelen op de rechtbank van koophandel, maar dat zou sinds juni 2003 niet meer moeten. Weet iemand raad?

greetz
  #12 (permalink)  
Oud 29 oktober 2003, 07:22
Tom Tom is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar Tom
Standaard

Je kan die boeken gewoon bij een boekenhandel of papierwarenzaak kopen (AVA oid).
  #13 (permalink)  
Oud 29 oktober 2003, 08:19
Dirkd Dirkd is offline
Junior Member

Standaard

Citaat:
Originally posted by Dekion
Geen dagboeken

Ik zit nu in mijn eerste jaar Accountancy - fiscaliteit.

Kleine ondernemingen moeten voldoen aan een vereenvoudigde boekhouding: (3 dagboeken: financieel, aankoop -en verkoopdagboek)

Mathieu

Een eenmanszaak DUS GEEN VENOOTSCHAP moet geen dagboeken bijhouden daar hij niet verplicht is een kasboek te hebben.
Het is natuurlijk aangewezen om je uitgaven en inkomsten bij te houden maar je mag dat doen zoals je wilt.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten