|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
Zijn er onder jullie die een laptop hebben met een Intel Centrino processor?
Ik denk erover om me een nieuwe laptop aan te schaffen... En zoals julie weten doe ik eerst twee maanden research voor den aankoop... Moeilijk, alles vergelijken testen lezen, 't internet afschuimen... hehe.. Het merk staat al vast, het gaat een Toshiba worden. Maar dan heb je zelfs daar veel keuze. Nu is er een tamelijk nieuwe processor de Centrino. Dit is een mobile processor speciaal voor laptops. Maar, en da's nu de vraag, is deze evengoed als een Pentium of mobile pentium. Oo, ja, een AMD komt niet in aanmerking, het moet een Intel mobile of Centrino zijn. Maar ik weet niets over Centrino.???? Zijn er BDers die zo'n Centrino, 1.4, 1.5 of 1.6 GHZ hebben?( een 1.6 Ghz is ongeveer te vergelijken met een 3.06ghz bij een gewone processor) En hoe valt dat mee? stabiel? warm? snel? Ik gebruik mijne laptop om Workshops mee te geven, dus veel multimedia , films enz, minder om PS op te gaan doen. |
|
||||
|
Mic, in normale toepassingen (Office e.d.) is zo'n Centrino heel vlot. Gecombineerd met voldoende RAM heb je een heel potent PC'ke. Nu is de ene fabrikant zijn Centrino masjien de andere nog niet en zit er ook wel een redelijke hoeveelheid performantieverschil op. De CPU blijft altijd gelijk, maar het moederbord en de VGA-kaart kunnen enorme verschillen teweegbrengen.
De batterij levensduur is excellent en zodoende is dit type notebook geschikt voor de werkmens die veel onderweg (lees weg van een stopcontact) is en toch een zeer degelijke notebook wil. Als je echt om rauwe performance geeft, dan moet voor een Intel Mobile gaan, maar vergeet niet voldoende RAM te nemen, en een heel potent VGA-kaart. Dan heb je een waardige desktopvervanger. Dit slikt echter heel wat stroom en leeft niet lang op batterij (1 - 1.5 hr) Als je ook de kans hebt om een 7200 rpm (!) notebook schijfje te steken, doen gewoon, de performantie van dingen is indrukwekkend. Heb net een reviewtje gevonden van de Tecra S1 (in het Duits) http://www.hardwareluxx.de/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=8&t=000038&p=1 Kan je gemakkelijk vertalen via Altavista Translate (aka Babelfish) Bij de P-IV mobile spant blijkbaar de Dell Inspiron 9100 een hoge kroon... |
|
||||
|
Citaat:
|
|
|||
|
Wow, bedankt mannen, da's de info die ik zocht.
Dus als ik 't goed begrijp, is een Centrino goed voor batterijen te sparen, maar minder snel dan een Pentium of Pentium Mobile. Nu, dat is bij mij onbelangrijk... Ik bedoel dat de batterij lang meegaat. Als ik een workshop of demo geef, hangt mijn laptop altijd aan het stroomnet. Dus ik gebruik die batterijen zeer zelden. Snelheid en stabiliteit is voor mij veel belangrijker. Dankzij jullie info ga ik hoogst waarschijlijk kiezen voor een Pentium mobile. Dus gaat nu mijn gedacht uit naar Toshiba, dat stond al vast, vanwege de kwaliteit van het geheel en zeker de kwaliteit van het toetsenbord en TFT scherm... Ik ben al in veel winkels gaan typen op die dingen. Vandaag nog in de Mediamarkt geweest en op de toetsenborden gedrukt... man, man, man, daar zijn echt dingen bij die op speelgoed lijken. Als je op een toets drukt gaan alle toetsen mee naar beneden. Toen ik me bukte en over het toetsenbord keek merkte ik dat 't bol stond ??? De enige die ik daar had gezien met goede kwaliteit van toetsenborden waren Toshiba en Sony. Dus een Toshiba, nu ook zonder Centrino... En ik wil er Windows XP professional op dus wordt het een Toshiba Satellite pro. Het hoeft geen groot scherm te zijn, want ik werk toch altijd met een beamer, dus geen 15,5 of 17 inch scherm. Dus gaat het waarschijnlijk een Toshiba Satellite Pro A40 worden van 3.06 of 2.66 Ghz. (2.8 is instabieler, heb ik gelezen????) Nu nog wat verder zoeken op die verschillende modellen en dan naar de beste prijs zoeken... Beste prijs is in Duitsland. Weet ik... ik haal daar al mijn foto en computermateriaal... maar bij een laptop zit daar een Duits toetsenbord.. een Qwertzü.. dus zal het toch in België voor een azerty moeten of in Nederland voor een qwerty. Zal der nog effe zoet mee zijn. |
|
|||
|
Citaat:
Op mijn werk, oeps, sorry, ex-werk, had ik ook altijd Dell... Heel fijne en betrouwbare machientjes. Maar ik ben op de site van Dell gaan zien en als je daar dezelfde configuratie neemt... Dus een Pentium 4, M 2.4 Ghz, 512 mb geheugen, 40 gig harde schijf. Met Windows XP pro, DVD-lezer en CD schrijver enz (geen floppy, da heb ik niet nodig)... Dan kwam ik bij Dell, op hun site 450 Euro meer uit voor hetzelfde? Tja... Ik zal nog eens naar Dell gaan zien... Ze zijn wel stevig die Dell's, dat weet ik, heb er jaren mee gespeelt op 't werk... Maar duuur??? mmmm... |
|
||||
|
Heb je rekening gehouden met de 3j service die er, dacht ik, standaard bijgerekend wordt bij Dell? Als je een jaar kiest gaat er een pakske af, en als je de juiste moment afwacht krijg je dikwijls of een grotere harde schijf of dubbel geheugen gratis...
Jo. Citaat:
|
Mic,
Ik heb hier zowel een Tecra staan als een Lattitude. De Lattitude gaat elke dag mee op en af naar het werk en mijn ervaring is dat het een oersterke machine is. De DVD-player is ook al eens op de grond gesmakt, ff het frontplaatje terg op zijn plaats geklikt en alles was weer in orde. Onlangs kocht ik een 80 gig HD. In de Tecra was ie fluisterstil, maar in de Dell laat hij een licht gekraak horen ???? ( Of het moet iets anders zijn dan de HD ??? ) Nadeel bij Dell is dat je bij problemen moet communiceren met een grote annonieme firma. Bij Toshiba kan je naar een winkel gaan, maar de herstellingen gebeuren voor Toshiba in Nederland.
|
Doemme jongens toch... Ge maakt 't me moeilijk zulle...
Ben idd eens terug naar Dell geweest... en als je die 3 jaar on site garantie ervaf trekt is het prijsverschil idd minim... MMMM Wel merk ik dan Dell en Toshiba veel duurder zijn dan andere merken bv. Acer... Man, die dingen zijn echt goedkoop. Nu wordt het nog moeilijker... Nog eens naar Dell gaan... hehe.. |
|
||||
|
Hallo Mic,
Een Centrino is gewoon een Pentium M processor. De Centrino aanduiding staat voor een groep van onderdelen van Intel. Een laptop met Centrino is dus een laptop met 1. De Intel Mobile processor 2. De Intel Wireless LAN card 3. De Intel 855 chipset Als er dus geroepen wordt dat een Centrino op 1.6 gelijk presteert als een Pentium op 3.06, dan wordt je in de maling genomen. Een 1.6 blijft een 1.6 en haalt het zeker niet bij een 3. Persoonlijk gebuik ik al sinds 1994 laptops en ben nu al 2 jaar mijn eerste Dell aan het verslijten. Ik moet zeggen dat die prima bevalt. Degelijk uitgevoerd en uitstekende service (vandaag bellen, morgen herstellen. Dit is me 2 keer overkomen tot nu toe. De eerste keer ging de adaptor kapot en de tweede keer ging de harde schijf kapot. Ik heb de 3 jaar next day garantie, en die zou ik je toch wel aanraden. D'r gaat altijd wel wat kapot aan die dingen, zeker bij intensief gebruik. Dat is in ieder geval mijn ervaring zowel bij Toshiba, Gateway als Dell.
|
@Mic
Nu ben je gevaarlijk bezig jong ![]() Heb een tijdje geleden ook nog eens een poging gedaan om een optimale laptopte zoeken... Het begint met 2 modellekes/merken, dan ben je er bijna uit maar zie je nog iets anders, dus ga je eens kijken (bvb Acer). Die hebben dan ook weer 25 modellen... hmm wordt weer wat moeilijker... Dan keer je toch terug naar je eerste keuze, maar zie je net die promotie in winkel x van toestel y die je terug doet twijfelen. En uiteindelijk koop je dan toch weer niks Vroeger hadden de fabrikanten 4 laptops, en duurste was de degelijkste, beste en snelste. Nu moet je kiezen uit 35 modellen per fabrikant, waar er nog 6 klasses in bestaan, en de snelste uit klasse 3 soms beter is dan die uit klasse 6.Om even serieus te zijn, Dell heeft inderdaad robuste machines, en Toshiba zeer zeker ook. Dat is langs de andere kant allemaal wel relatief, want ik heb al Toshibakes en Compaqs gezien die de merknaam gewoon niet waardig zijn. Maar ja het moet goedkoop kunnen he. Acer heeft de laatste tijd ook mooie en performante toestellen en niet zot van prijs. De degelijkheid heb ik nog niet aan den lijve kunnen ondervinden. Nu hebben wij hier ook nog Dells gehad, en ik vond dat eerlijk gezegd toen triestige toestellen, externe floppy, externe CD-drive, en laptop die eruit zag alsof die onder pletwals was gegaan. Die waren ook eerlijk gezegd niet bijster duurzaam. Langs de andere kant heb ik nog antieke Toshiba's gezien (onder andere van een aannemer) die volledig ontkleurd waren (beige plastic was afgepeld en een volledig grijs vlak was zichtbaar), blutsen en brokken, maar die toch nog altijd werkten... Kies gewoon met ogen, ga eens voelen, bekijk de afwerking in detail, en je zal de juiste vinden. Maar je bent blijkbaar al op die manier bezig, dus ... veel succes! ![]() |
|
|||
|
http://www.whatlaptop.co.uk/forum/to...?TOPIC_ID=8301
Poor Emma but at least the batteries are OK - what you wanted to hear, MicOther Centrino reviews have said Screens badly protected (ie - get a good case) and some were too noisy. Let me know if you want a review of a specific machine - I may be able to get it. Janice |
|
|||
|
Kijk gerust verder uit voor een centrino Mic ! De rest hoort in musea thuis.
Zelf heb ik de Acer Aspire 2001. Kijk naar de spec's, en zoek info over de centrino's in 't algemeen. Je kent er zelf meer van dan ik denk ik. Behoudens energie-zuinigheid nog verschillende voordelen. Misschien is het voor de workshops die je geeft ook wel erg interessant dat je om een CD/DVD te draaien niet eens (windows) moet opstarten (Acer Aspire 2001). http://www.acer.be/acereuro/page9.do?dau34.oid=3818&UserCtxParam=0&GroupCtxPar am=0&dctx1=2&ctx1=BE&crc=1907086347 Ik draai er de Nikon Capture én PS-CS zonder problemen op om snel het resultaat van de foto's te bekijken.....bewerken gaat natuurlijk ook en daarop loopt hij zeker niet vast. Snel genoeg. En een autonomie van 5 uren (denk ook aan levensduur batterij...X-tal keren laden). |
|
|||
|
heb de acer travelmate 800LCI met een gig memory en kan daar zeker niet van klagen.. als ik ze vergelijk met de DELL pc'tjes, dan gaat mijn voorkeur uit naar acer... compacter zijn ze niet, maar acer is qua prijs kwaliteit toch 1 van de betere.
weet uit ervaring dat er veel verschillende modellen zijn en alle PC'kes hebben zo hun gaves en fouten, maar al bij al is acer toch een uitblinker. en je kan gerust de 803 tegen een 3.0 zetten, die 1024 cache maakt inderdaad veel goed. vergelijk ze alleen niet met een desktop 3.0 (deze zijn nog altijd stabieler en rapper)... ga gerust voor een centrino, die zit niet de hele tijd te blazen, een echt P4 doet dit wel... en als ge een mobile P4 vast hebt, dan loopt die ook trager om stroom te sparen. kijk wel uit wat je koopt (shared memory voor video of een echte ATI met 64 meg ram... scheelt dikwijls enkele 100den euro) maar ook in snelheid... succes... |
|
|||
|
Bedankt allemaal voor de hulp.
De kogel is door de kerk... ik bedoel ik heb me een laptopje gekocht. Het was weer een hele opzoeking geweest. Doe ik altijd, zo'n research voor m'n aankoop. Dat moet ookwel want er zijn zoveel verschillende merken en modellen, dat je door 't bos de bomen niet meer ziet. Ik heb veel vragen gesteld en heel veel forums, testen en reviews gelezen... En in winkels zitten testen en typen, soms tot ergenis van de verkopers Enfin, na twee en halve maand opzoeking is het er dan toch van gekomen. en ik heb er geen centiem spijt van. Ik heb bewust niet voor een Centrino processor gekozen. Ik ga m'n laptop gebruiken om Workshops en Powerpointvoorstellingen mee te geven.... veel mulitmedia enz. Dus, hangt hij altijd aan 't stroomnet en is dus een lange werking op batterij niet nodig. Centrino's kunnen tot zes uur op batterij werken omdat ze minder verbruiken. Ik had een snelle, krachtige, maar vooral stabiele notebook nodig. Dus liefst een full Pentium 4- 3 gig hypertrading en geen Mobile Pentium. (Heb m'n les goed geleert he?) Ook geen AMD want die worden snikheet en gaan dan minder presteren. Ze zijn wel beterkoop, maar ja... En geen breedbeeld, zo'n 15.4 scherm is wel mooi om DVD's op te bekijken maar minder voor demo's in Powerpoint enz... En ik bekijk toch geen DVD's op m'n laptop, dus geen breedbeeld maar een gewone 15 inch. Ik had een budget van 1650 euro vooropgesteld en wou daar niet boven gaan. Natuurlijk zijn die dingen in Duitsland zo'n 300 euro voor hetzelfde model beterkoop als hier in België... Maar dan zit je met een QWERTZU toetsenbord, en wat erger is, een Duitse Windows XP. Dus ben ik gaan vergelijken en uittesten... Wat me opviel is dat Acer wel heel sterk vertegenwoordigd is, Je komt ze in iedere winkel tegen. Maar dit komt omdat ze goedkoop zijn. Ik heb verschillende Acermodellen uitgetest en forums hierover gelezen.. Maar ze vielen één voor één door de mand. Ook heb ik het toetsenbord direct al afgekeurd, toen ik bij Mediamarkt op zo'n Acer typte... aaarg, heel dat toetsenbord ging op en neer als je erop drukte??? maarja 't prijsverschil zal wel ergens in zitten. Dan was er Asus... Toen ik deze aan 't testen was viel me op dat z'n scherm minder helder was als de overinge modellen. En de snelheid voor dezelfde processor was minder. Dan Microstar en Gericom... mmm goedkoop maar de afwerking liet te wensen over. HP eh Hewlet Pacard waren wel goed maar HP liep vast als ik ermee bezig was in de winkel. Bleven over... Dell, zeer goed, stabiel en snel, en veel software maar dat had ik niet zo nodig en Dell is iets duurder. Sony, keigoed, snel, helder beeld, 't beste beeld wat ik gezien heb, stabiel en knap toetsenbord. IBM, zo sterk als een tank, maar moeilijk te vinden... Toshiba, Wow, helder scherm, stabiel, snel, en robuust afgewerkt, wel iets duurder. Dus het zou een Toshiba of Dell worden eventueel Sony als ik deze goedkoper kon vinden. Dan zoeken welke Toshiba... Want er zijn zoveel modellen. Ik heb gekozen voor de Satellite A30- 614. Dit is een Pentium 4 3.06 gig met 512 DDRam, DVD schrijver 15 inch scherm, HDD van 60 gig, Win XP,enz.. 2 jaar pick up garantie Kost normaal 1650 Euro.. ik zoeken naar promoties en heb hem ietsje goedkoper gevonden. eindelijk is het zoeken en testen afgelopen. ik heb hem al aan de zwaarste beproevingen onderworpen, zelfs al een DVD mee geschreven. Prachttoestel, zoals ik al zei, ietsje duurder maar 't is z'n geld waard. Echt mooi en robuust toestel. dus aan alle BDers bedankt voor de info. |
|
||||
|
Allez vooruit, Mic heeft er een Lap
(t)op gegeven !Proficiat en veel plezier met je nieuw speeltje. ![]() Je hebt zoals altijd alles goed en wel overwogen, dus ik ben er zeker van dat dit de juiste keuze is.
|
Citaat:
Heeft ook lang genoeg geduurd voor ik een keuze kon maken . pffff |
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Laptop als beeldscherm voor videocamera | Benny | Chit Chat - Archief | 1 | 15 juli 2004 12:11 |
| vraagje netwerk en zonealarm | mic | Chit Chat - Archief | 4 | 18 januari 2004 19:56 |
| Laptop Aldi | Dirtyharry71 | Chit Chat - Archief | 14 | 22 februari 2003 14:09 |
| Laptop met TV verbinden: CINCH of SVHS ? | Alfa Centauri | Chit Chat - Archief | 9 | 11 februari 2003 05:55 |
| Vraagje ivm microdrive | stone | Camera's | 8 | 5 september 2002 17:47 |
![]() |