Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 6 van 8 EersteEerste ... 2345678 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 126 t/m 150 van 177

Standaard Re: Voorzitter stembureau

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
    Stembureau compleet. Al dit gedoe op dit forum was achteraf gezien niet nodig.
    Maar, denk wel dat we veel hebben kunnen leren
    't Is allemaal niet zo simpel....

Voila, ben ik niet de enige

Zeg, 27 jaar en voorzitter en werkloos? Hoe komt dat? Dat is helemaal onlogisch.
    Afgestudeerd als advocaat of deurwaarder of notaris of zoiets? Dat zijn de eerste keuzes als voorzitter, dan ambtenaren, dan ingenieurs e.d. Maar eer ze zo ver zijn ...
    Hier zijn ze dus tot de ingenieurs gekomen dus, en niet de eerste keer

In Tienen geldt volgens een aantal andere voorzitters, "eens voorzitter voorziiter voor het leven"

sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Zou het niet kunnen te maken hebben met dat verscheidene advocaten e.d. ofwel snel een reisje hebben geboekt ofwel op de lijst staan als kandidaat?

Ik heb hier op gerecht en gemeente geruchten in die zin gehoord.

Hoi Nabi,

Een gedeelte was mij al duidelijk geworden, door je post die je vlak voor mijn post had gezet (en die ik er nog niet stond toen ik aan mijn bericht begon)

Dan zo de 12e ongeveer de aanstelling zelf (brief van de 11e), wat uitleg, de te verzenden brieven (niets ingevuld) en de lijst van de bijzitters voor mijn bureel (naam adres en geboortedatum). Twee problemen slechts (of beter gezegd drie). Maar dat wist ik toen nog niet.

En nog een kleintje:moet ik nu 4 of 5 bijzitters? (ahankelijk van het aantal kiezers per bureau) dat stond nergens vermeld. Dat antwoord (aantal kiezers) ontving ik per brief de 15e (ondertussen zelf al telefonisch gevraagd dus).
    Vandaar dat ik je in m'n originele post ook het voordeel van de twijfel gaf - ik wist niet wanneer de bevoegde instantie's jou op de hoogte hadden gebracht - en naar goede belgische gewoonte blijkbaar weer veel te laat....

Groter probleem: Ik had de verkeerde lijst van bijzitters en er ontbraken... ... ...
    ... ... ...Heb ik al verteld dat ik ondertussen al een paar keer op de politierechtbank en gemeente was 'uitgenodigd' terzake? (opgevorderd is ook niet slecht als uitdrukking hier)... ... ...
    ... ... ...Een weekske later krijg ik de juiste bijlagen voor electronische kiezing. Hoe? jawel! Dus zelf maar een brief samengesteld met wat uitleg en zelf rondgebracht met de vraag (vriendelijke vraag, wat dacht je?) om niet te lang te wachten met het antwoord). Ik sta immers ook onder druk. Van de plaatselijke rechter hier, kantonvoorzitter, die dreigt met serieuze straffen.
    Ik bewonder je plichtsbesef. Persoonlijk zou ik het niet doen. Dat men je opvorderd als voorzitter is 1 ding - maar dan moet het wel ruim op tijd gebeuren - en met de nodige uitleg zodat je haarfijn weet wat je moet doen en wat er van je verwacht wordt. Maar als dan blijkt dat de helft van de informatie ontbreekt of foutief is, en je vervolgens zelf nog al je avonden na een dag van hard werken moet gaan opofferen om achter die dingen te gaan aanlopen - chapeau! Persoonlijk zou ik mij in mijn zetel neervlijen en geen poot uitsteken onder die omstandigheden. Uw burgerplicht doen is 1 zaak, maar zelf achter hun vodden aanlopen omdat het bij hogerhand verkeerd loopt - nee dank u dan kunnen ze bij mij de pot op. Serieuze straffen of niet. En dat zou ik de plaatselijke rechter dan ook in niet mis te verstane bewoordingen duidelijk maken.

Ik weet perfect wiens brief niet is besteld of ontvangen de 15e want die brieven gaan naar de dienst bevolking die ze dan 's avonds (de 15e) zelf persoonlijk afgeeft aan de betrokkenen of dit laat doen door de politie. Je moet hier dus niet zelf naar het postkantoor. Ten laatste enkele dagen later had iedereen zijn brief. Bijna toch.
    OK da's een opheldering - ik ging ervan uit dat aangetekend schrijven zelf moest afgehaald worden bij het postkantoor

Wat betreft je vergelijk met een offerte. Denk je ook niet dat zoiets in de eerste plaats meer doordacht en rustig gebeurt?
    Onder dezelfde noemer "voordeel van de twijfel" - ik wist niet dat je zelf pas zo laat en zo onvolledig op de hoogte bent gebracht van je aanstelling - en vermits haast en spoed... point taken

Of fijn dat de verkoper je belt met de prijs die je bevalt en later de factuur iets hoger uitvalt. Telefonisch afgesproken nietwaar?
    Mondelinge overeenkomsten zijn ook rechtsgeldig - maar dat even terzijde

Heb je nu wat meer begrip? Of nog niet?
    Zoals je uit enkele van m'n reactie's allicht begrepen hebt: ja.
    Het blijft mij soms verbazen dat sommige mensen hun "burgerplicht" zo nauwgezet uitvoeren. Moest het mij overkomen - ik zou het allicht ook doen, maar wel onder de strikte voorwaarde dat:
    * men mij ruim op tijd verwittigd, zodat ik rustig de nodige brieven kan opstellen
    * men mij alle benodigde uitleg, informatie en juiste documenten zou bezorgen
    * men er niet zomaar van uitgaat dat je als kersverse voorzitter alle wijsheid in pacht hebt, maw ik eis een concreet stappenplan van alle uit te voeren taken, wederom voorzien van de juiste documenten en brieven
    * ik er zelf geen rooie cent moet insteken (want het is mij niet duidelijk wie er in dit verhaal moet opdraaien voor de kosten van al die aangetekende zendingen)

Ik ben full-time werkzaam, en sta er alleen voor om een huishouden te doen ook. Ik ben dan ook echt niet van plan om van de ene gemeentelijke dienst naar de andere te lopen, en griffie's en rechtbanken plat te lopen om de nodige documenten, info etc eigenhandig te verzamelen. Het is niet mijn taak om op te draaien voor de administratieve blunders of vertragingen van diensten waar ik in beginsel zelfs helemaal geen affaire mee heb.
    Dan zou ik mooi op m'n lamme kont blijven zitten en de boel, de boel laten. Mag een rechter nog zo mooi komen dreigen met straffen - dan moeten ze maar eens eerst de hand in eigen boezem steken!
    Dus nogmaals chapeau voor jou gevoel voor burgerzin. Het mijne rijkt echter niet zo ver!
    Laatst gewijzigd door Aragorn; 27 september 2006 om 23:23 Reden: enkele spellingsfouten rechtgezet
    Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

Ja Mic, de jeugd van tegenwoordig, hé

Beste gelijkgezinde.

Wat verwacht jij van je baas (al is het maar baas voor één dag) als jij hem op die wijze tegemoetkomt? dat hij je beloont?
    Dream on!

En jij blijft wel minimaliseren. Lees eens goed na over welke tijdspanne we het hebben. Niet over één dag zoals je het nu zo laatdunkend schrijft, niet over één week, maar over uiteindelijk 12 dagen. Maar ja laat maar waaien.En waar maakt die stoeme Limburger zich eigenlijk druk om?

Wel, dat mensen als jij het nodig achten om de boel zo veel mogelijk in het honderd te laten lopen uit pure desinteresse. Ondanks al de moeite die werd en wordt gedaan - en niet alleen door mij. Dat is toch frustrerend niet? Oh ja, bijna vergeten. Niet voor jou. Voor jou is dat normaal.

Denk je misschien dat ik die brieven eerst nog een maand of zo in de kast heb bewaard vooraleer te verzenden? Neen, zo gauw het kon om mijn bijzitters niet op het laatste nippertje te verrassen. En dat dat moet alsnog (gelukkig niet met mij) wees maar zeker. Door de algemene goede respons mogen dezer dagen nog wat extra kandidaten aangeschreven. Met nog wat minder antwoordtermijn. Dank zij je raadt wel wie ik zoal bedoel.

Het kwam inderdaad niet op één dagje aan. Maar na 10 dagen (die eerste reactie van jou was op een bericht van mij van de 24e, brieven verzonden de14e, alhoewel jij het over de 20e hebt) mocht ik toch wel wat respons verwachten? Maar bijna iedereen (en één ontbrekend antwoord nog) heeft tot de allerlaatste dag (26e) gewacht. En neen, ik heb die termijn niet bepaald.

Jij hebt een reizend beroep laat je uitschijnen. Als het geen foorreiziger is maar handelsreiziger, heb jij graag dat je potentiële klanten je laten wachten? Wat gaat je baas daarvan zeggen dat op de voorziene deadline van een contract nog geen handtekening binnen is?

Als je dit topic herleest kan je ook terugvinden dat ik de 20e (de 21e?) de deuren ben afgegaan met een aanvullende brief. Wat zou daar nu ingestaan hebben? Wacht aub tot na de laatste dag om te antwoorden zodat ik in de dikke problemen kom?

Neen dus. Mijn bureau is samengesteld en voor zover ik weet met toffe geburen en niemand tegen zijn zin. Wij gaan er die dag dus een fijne dag proberen van te maken, met een natje en een droogje als het kan. Wees gerust.
    Wij moeten er immers gezamenlijk doorheen.
    En dat ze wat laat reageerden? So what?
    Geweldig, hoeveel proza jij op zo'n korte tijd kan neerschrijven. Tijd genoeg blijkbaar ?
    Als je je activiteiten als voorzitter wil vergelijken met mijn werk, dan kan ik je vertellen dat de ervaring me leerde om eerst de hand in eigen boezem te steken als het fout loopt. Verder heb ik geleerd dat het onpersoonlijk adresseren van communicatie, hoe belangrijk ook, niet efficient werkt.
    Verder wil ik even opmerken, als jij het nodig acht om jezelf als 'stomme limburger' geviseerd te voelen, dan is dat jou zaak, daar heb ik niks mee te maken.
    Wat wel klopt is hetgeen je in een van je vorige reacties aanhaalt, namelijk dat ik op de boodschapper schiet. Het is de boodschapper die me stoort, niet het 'bijzitten ' op zich. Daar zou ik totaal geen probleem mee hebben als het mij op een normale, menselijke manier gevraagd werd. Het is de onpersoonlijke manier waarop je die oproep als een dwangbevel in je bus krijgt, de arrogante dreigementen die je overal te horen krijgt, en dan nog het gemekker van al die voorzitters die je meteen als een stuk anarchist beschouwen als je er nog maar aan zou denken een reden te hebben om niet te gaan.

Aragorn

wat een mens zoal lijden kan, hé?

Nog even erbij zetten dat de gemeente/politie de brieven ofwel heeft afgegeven, ofwel gewoon in de brievenbus gestopt (maar wel officieel genoteerd als bewijs). Vandaar dat 'mijn' bijzitters toch relatief snel op de hoogte waren. Ik vind dat wel service van de gemeente hoor. (waarschijnlijk omdat het toch zo dringend was maar niettemin )

In een naburige gemeente brengt de politie die teruggekeerde brieven persoonlijk terug naar de voorzitter (heb ik gehoord, of het waar is?). En eventuele antwoorden aan de gemeente zouden ook via de politie gaan. Tof als er iedere avond een agent voor je deur staat, de geburen denken dan misschien dat je een gangster bent of je zoon aan de drugs zit of zo

Mijn kosten beperken zich tot tijd, diesel, inkt, bloed zweet en tranen (o.a. op dit forum tegen het vele onbegrip), misschien nog wat andere kleinigheden tot nu toe, maar de kiespost zelf is portvrij. Alleen moet je die verdoemde (tijdelijke?) postbeambte daar van overtuigen (met hulp van de postmeester).

Bijkomende kosten zal ik zelf nog wel moeten dragen (vooral die van de 'bourgondische ondersteuning' van het bureau, maar dat doe ik met plezier ). Uiteindelijk zal iedereen van het bureau éénzelfde zitpenning/kostenvergoeding (jawel) krijgen via de bankrekening. Ik dacht 22,50 euro te hebben gehoord in de wandelgangen. Maar ook 15 euro en 17,50 euro circuleren.

Dus bijzitters: die bankrekening moet je opgeven na de kiesdag op een daartoe bestemd formulier. Goed om weten dat je je bankrekeningnummer moet kennen of bijhebben.

De schriftelijke uitleg (over de werkzaamheden van een voorzitter) die ik al heb is lang genoeg in bladzijden, hoor. Vooral over de taalwetgeving, de faciliteitengemeenten en over de kiesdag zelf. Over de voorbereidende werkzaamheden is het daarentegen tamelijk kort, zowat 1/2 of 3/4 bladzijde. En duidelijk! niet te geloven Om over de rest van de pagina's maar te zwijgen. Het is wel in simpele taal: de voorzitter zorgt ervoor dat zijn bureau is samengesteld, de voorzitter doet dit, de voorzitter doet dat,...
    Waarvoor die bijzitters en de secretaris dienen?
    Soit, het is mij gelukt een bureau samen te stellen.

En gelukkig was mijn secretaris dadelijk bereid mij te helpen de 8e (omdat ik zo'n goede jongen ben zeker? ). Ik heb dus niet moeten zoeken naar een bereidwillige ziel. Of zoals anderen doen: gewoon de eerste bijzitter.
    Maar tot dusver heeft hij van mij nog niets moeten doen (hij heeft een nog drukker leven dan ik, toch momenteel in alle geval, maar dat is privé, dat vertel ik hier niet). Vanavond zijn eerste taak: met mij mee naar de les speciaal voor voorzitters en secretarissen van een verkiezingsbureau. Dat ze daar maar de faciliteitengemeenten achterwege laten of het wordt hééél laat voor ik weet (wij weten) wat de taak van een secretaris is.

Over mondelinge overeenkomsten, rechtsgeldig ? Kan zijn, maar wat in geval van betwisting? Wie heeft dan wat gezegd en beloofd?

Allez, er is hier veel gepalaverd over de werking van de verkiezingen. Zo te lezen is het niet overal dezelfde werkwijze en/of formulieren (of ervaren voorzitters die de nodige aanpassingen doen om gemakkelijker te werken?)
    Zeker hebben sommigen (zoals jij) nu wat begrip en inzicht gekregen.
    De 'die hards' zijn hier echter ook nog overvloedig aanwezig en die kan ik alleen maar toewensen dat ze ooit zelfs eens mogen opdraven.

Zoals mijn vader vroeger zei: Ooit zult ge zeggen dat die ouwe toch gelijk had.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kris555 Bekijk bericht
    Geweldig, hoeveel proza jij op zo'n korte tijd kan neerschrijven. Tijd genoeg blijkbaar ?
    Als je je activiteiten als voorzitter wil vergelijken met mijn werk, dan kan ik je vertellen dat de ervaring me leerde om eerst de hand in eigen boezem te steken als het fout loopt. Verder heb ik geleerd dat het onpersoonlijk adresseren van communicatie, hoe belangrijk ook, niet efficient werkt.
    Verder wil ik even opmerken, als jij het nodig acht om jezelf als 'stomme limburger' geviseerd te voelen, dan is dat jou zaak, daar heb ik niks mee te maken.
    Wat wel klopt is hetgeen je in een van je vorige reacties aanhaalt, namelijk dat ik op de boodschapper schiet. Het is de boodschapper die me stoort, niet het 'bijzitten ' op zich. Daar zou ik totaal geen probleem mee hebben als het mij op een normale, menselijke manier gevraagd werd. Het is de onpersoonlijke manier waarop je die oproep als een dwangbevel in je bus krijgt, de arrogante dreigementen die je overal te horen krijgt, en dan nog het gemekker van al die voorzitters die je meteen als een stuk anarchist beschouwen als je er nog maar aan zou denken een reden te hebben om niet te gaan.

Inderdaad terug tijd genoeg, 's avonds lekker thuis voor mijn PC. Heb je het uur van de post gezien? Mijn bureau is samengesteld. Geen problemen meer voorlopig.

Onpersoonlijk boodschappen? Inefficiënte communicatie? Ik ben maar de boodschapper en bezorg een papier. Dat is tot nu toe alles.

Dat jij en jouw gelijkgezinden de voorzitter hinderen (tegenwerken) in zijn werkzaamheden vind je normaal. Ik weet niet wat jouw werk is en jij weet niet wat mijn werk is. Hou het zo.
    Maar de openbare instantie die straffen uitschrijven doen dat met een reden. Je mag niet te hard rijden, je mag niet zonder geldige reden weigeren bij te zitten. De wetgever heeft die sancties met redenen voorzien.
    En als ik of Sugar of ... die moeten (en ik zeg niet kunnen) toepassen, dam is dat omdat dat moet. Punt

Maar doe rustig verder. Je bent een 'die hard'

Ik mag dit jaar al voor de zevende keer deelnemen aan de administratie van de verkiezingen. Ik heb al in de voormiddag moeten zetelen in de stembureaus en al een paar keer moeten tellen. Dit jaar ben ik secretaris van een telbureau. Tja, en dan ? Zo erg is dat nu toch ook weer niet.
    Nikon D7000 + Nikkor 18-70 mm AF-S DX ED + Nikkor AF 85 mm f/1.8D
    SB600
    Tripod: Velbon CX 530

Post Re: Voorzitter stembureau

Tja, ik ben dit jaar ook opgeroepen om secretaris te 'spelen'.
    Weet iemand wat de taak van de secretaris precies is?

Gr.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tim Bekijk bericht
    Tja, ik ben dit jaar ook opgeroepen om secretaris te 'spelen'.
    Weet iemand wat de taak van de secretaris precies is?

Gr.
    Ik dacht de identiteit van de kiezers controleren en de kiezers aanduiden op een formulier.

De "gewone" bijzitters krijgen boeiende taken zoals daar zijn:
    - aan de deur staan om de mensen netjes op een rijtje te laten aanschuiven
    - identiteitskaarten teruggeven aan de juiste mensen
    - identiteitskaarten aannemen
    - ....????

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XtremeSpooky Bekijk bericht
    Ik dacht de identiteit van de kiezers controleren en de kiezers aanduiden op een formulier.

De "gewone" bijzitters krijgen boeiende taken zoals daar zijn:
    - aan de deur staan om de mensen netjes op een rijtje te laten aanschuiven
    - identiteitskaarten teruggeven aan de juiste mensen
    - identiteitskaarten aannemen
    - ....????
    Frieten gaan halen
    Nikon materiaal

Inderdaad terug tijd genoeg, 's avonds lekker thuis voor mijn PC. Heb je het uur van de post gezien? Mijn bureau is samengesteld. Geen problemen meer voorlopig.

Onpersoonlijk boodschappen? Inefficiënte communicatie? Ik ben maar de boodschapper en bezorg een papier. Dat is tot nu toe alles.

Dat jij en jouw gelijkgezinden de voorzitter hinderen (tegenwerken) in zijn werkzaamheden vind je normaal. Ik weet niet wat jouw werk is en jij weet niet wat mijn werk is. Hou het zo.
    Maar de openbare instantie die straffen uitschrijven doen dat met een reden. Je mag niet te hard rijden, je mag niet zonder geldige reden weigeren bij te zitten. De wetgever heeft die sancties met redenen voorzien.
    En als ik of Sugar of ... die moeten (en ik zeg niet kunnen) toepassen, dam is dat omdat dat moet. Punt

Maar doe rustig verder. Je bent een 'die hard'
    Leer eerst zelf eens lezen ventje !
    Heb ik ooit ergens beweerd dat er geen sancties mogen zijn voor bestaande regels ?
    NEE, de vraag is of er meteen moet gedreigd worden langs alle kanten !
    Heb ik ooit beweerd dat ik bewust de hele stembusgang wil hinderen ?
    NEE, het gaat me enkel om de vormgeving die aan die oproep wordt gegeven.
    Heb ik ooit beweerd dat ik een uitvlucht zoek omdat ik niet WIL gaan zitten ?
    NEE, dat is een interpretatie van jou, gewoon omdat ik toevallig eens een opmerking geef over de manier waarop bijzitters worden opgeroepen. Ik heb vermeld totaal geen bezwaar te hebben om eens bij te zitten, maar zo'n dingen lees je blijkbaar niet !
    Jij bent degene die zich constant persoonlijk aangevallen voelt, ieders woorden ligt te verdraaien, en alleman over de zelfde kam scheert.
    Verder maak ik er alvast geen woorden meer aan vuil.

Even een reminder voor iedereen uit de forumregels

Flamebaits
    Met de groei van het forum krijgen we steeds meer gebruikers online, gebruikers met allemaal hun eigen mening. Die meningen willen in de discussies nog wel eens botsen. Laat je echter nooit verleiden tot scheldpartijen, oftewel raak niet verzeild in flamewars. Als je het niet eens bent met iemand anders, probeer hem dan door middel van een goede argumentatie te overtuigen en niet door middel van schelden of door je tegenstander belachelijk te maken of te kwetsen.

En gasten.. schiet niet op de boodschapper
    Discussiemanager
    een non-conformist op een non-conformistische wijze
    *** member of the Belgium Strobist Group ***

Ik voel me nochtans precies beschoten wild

Allez om de sfeer verder te zetten deze anecdote van de 14e.
    Volgens de richtlijnen aan de voorzitter moet de aanstelling aan de bijzitter worden verzonden in een ongesloten omslag. Kent iedereen dat, een ongesloten omslag? Dat moet toch een open omslag zijn? ongesloten = niet gesloten = open. Juist? Dacht ik ook!

Oh ja, aangetekend ook nog. Maar er zaten bij de omslagen ook kaarten (postkaartformaat), 10 stuks, in te vullen en te vervolledigen met naam en adres afzender (geen telefoonnumer ), naam en adres bestemmeling, datum. Dus dacht ik: dat zal daarvoor dienen, invullen en weg ermee. Eerst nog schoon proper elke kaart met elke brief samen op volgorde, dan een elastiekje errond en naar de post.

Op de post aangekomen (begin maar al te lachen, jongens)
    Eerst aanschuiven. Dan de postbeambte: wat is dat?
    ikke: Ah verkiezingspost, moet worden verzonden.
    Hij: Jamaar die omslagen zijn open. Dat moet dicht, toeplakken!
    Ikke: neen dat moet open want in de ....
    Hij: Sorry meneer, dichtplakken alstublieft!
    Dus aan een tafeltje elastiekje los, enveloppen toegeplakt, weer aanschuiven.
    Dan hij: aangetekend? waar zijn de briefkes?
    Ik: Welke briefkes? en die kaartjes dan?
    Hij: Kweenie wat dat is
    (ik dus ook niet)
    Hij: ga daar maar de briefkes invullen, daar ligt een hoopke en kom dan maar terug.
    Achter mij een dame (?): Ah ja hé, dat moet aangetekend, ik moet dat ook doen ieder jaar, (waarom heeft ze me dat dan niet eerder gezegd?)
    Daar ben ik mee geholpen, ja. Dus aan tafel braaf briefkes schrijven en op iedere envelop een stickertje plakken. Je kent dat wel. Weer aanschuiven.
    Dan hij weer: Dat ziet er nu goed uit, tien brieven aangetekend, dat is dan zoveel euro
    Ik : hoe nog iets?, tis verkiezingspost, dat is gratis verzenden!
    Hij: daar weet ik niks van
    Achter mij gemor. Maar nu hou ik voet bij stuk. Nog betalen ook? Nooit. Dan beslist Hij maar de postmeester erbij te roepen die mij gelijk geeft.
    Oef: Dat was dat.
    Maar het verhaal vervolgt hiervoor.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kris555 Bekijk bericht
    de vraag is of er meteen moet gedreigd worden langs alle kanten !
    Wel, ik ben eerst zo vriendelijk geweest de brieven persoonlijk te gaan afgeven (daarvoor ben ik speciaal vroeger voor op mijn werk vertrokken).
    Ik heb iedereen kort de uitleg gegeven (want de formulieren zijn ***)

Na één week had ik drie antwoorden (zowat alle aangeschreven mensen wonen op minder dan 500 m van mijn deur)

Ik ben gisterenavond een tweede brief in de bus van iedereen gaan steken, waarin ik op vriendelijke toon uitleg dat de namen van mensen die niet antwoorden worden doorgestuurd naar de vrederechter. Ik heb mijn telefoonnummer opgegeven, zodat ze me kunnen bellen. Ondertussen hebben er 10 mensen geantwoord , dus 5 mensen hebben nog steeds niet geantwoord (waarvan 4 werklozen, die zullen het waarschijnlijk allemaal beredruk hebben).
    De smoesjes van de neen-zeggers zijn nogal doorzichtig . Vanavond is er een bijzitter in het Frans uitleg komen vragen over de brief (want ze snapte niet hoe ze hem moest invullen). Een beetje doorzichtig, aangezien ik de brief vorige week aan haar man heb overhandigd en die heeft mij toen in perfect nederlands geantwoord. Dat is dus een plaatsvervangende bijzitter die met stip gestegen is naar een bijzittersfunctie als één van mijn bijzitters het laat afweten.

Moraal van het verhaal : dat beetje dreigen is blijkbaar nodig. En alle mensen van mijn lijst die werken hebben (op één na - geantwoord). Je zou zowaar nog vooroordelen gaan krijgen

sugar
    Laatst gewijzigd door sugar; 28 september 2006 om 22:29
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht

want de formulieren zijn ***
    Dat heb ik ook al gemerkt

De volgende keer ontwerp ik mijn eigen.

Standaard Wetsdokters tegen spijbelaars.....

Wetsdokters tegen spijbelaars.....

Of hoe men "zieke" bijzitters zal aanpakken
    Lees hier meer.

De parketten presenteren de ten onrechte afwezige bijzitters sowieso een minnelijke
    schikking van 250 euro. Wordt die niet betaald binnen de dertig dagen,
    dan volgt er vervolging voor de rechtbank.
    Bijzitters die zeggen om principiële redenen niet te willen zetelen,
    worden automatisch naar de rechtbank doorgestuurd.

De gezamenlijke actie is een gevolg van een werkgroep waarin de parketten van Hasselt,
    Tongeren, Mechelen, Antwerpen, Turnhout, Brugge, Doornik, Dinant en Hoei hun werkwijzen
    samen legden, en moet volgens Debruyne een einde maken aan de plaag van de weigeringen.

bron: de standaard

Uit de krant van vandaag:

29/09 Dramatisch tekort aan bijzitters in Limburg
    Eén Limburger op de drie die wordt opgeroepen om bijzitter te zijn in een stembureau, heeft nog niet laten weten of hij beschikbaar is op 8 oktober.
    “De toestand is schrijnend,” zegt hoofdgriffier Willy Moermans van het kanton Neerpelt-Lommel. Er worden nu al wetsdokters op pad gestuurd om eventueel misbruik vast te stellen.

Elk stembureau wordt bemand door vier bijzitters. Aan de hand van de bevolkingslijsten schrijft de voorzitter buurtbewoners aan. “Volgens de wet moeten zij binnen 48 uren de voorzitter inlichten over hun komst of eventuele afwezigheid,” zegt Edward Smeets,voorzitter van het hoofdbureau in Hasselt. “Maar de respons is deze keer wel erg laag.” Een Limburger op de drie reageert niet op de oproepingsbrief.
    “Een bijzonder vervelende situatie,” zegt hoofdgriffier Willy Moermans. “Voorzitters moeten nu in allerijl op zoek naar nieuwe bijzitters. Het is ook ongelooflijk hoeveel vrouwen plots borstvoeding moeten geven of hoeveel mannen er op vakantie vertrekken,” aldus Moermans. “Maar weinig mensen tonen interesse, ondanks dat ze ervoor worden vergoed.”
    De parketten gaan bijzitters met een smoes correctioneel vervolgen. Veroordeling betekent een boete van 50 tot 200 euro én een strafblad. Ook doktersattesten zullen grondig worden onderzocht.

En het is niet alleen in Limburg.

Dat van die 48 uren weet ik ook pas sinds gisteravond. (Infoavond voor voorziters en secretarissen)
    De opmerking is gemaakt dat het nergens vermeld staat in de brieven, noch in de onderrichtingen voor de voorzitters. Dus dat noch de opgeroepen bijzitters, noch de voorzitters wisten dat de bijzitters binen de 48 uren moeten reageren.
    De reactie van hogerhand : "tja" en dan "we weten het"

Wie gaat er dan in de fout? De voorzitter zeker ?
    Laatst gewijzigd door nabi; 29 september 2006 om 07:33 Reden: opmerking over 48 uren

Djeez, 48u ... das ook niet veel tijd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
    Djeez, 48u ... das ook niet veel tijd.
    mijn gedacht! Dat is kort. In de praktijk onmiddellijk als je rekening houdt met werkuren (en verplaatsing huis-werk).

Nu vind ik een week (of twee) wel ruim genoeg tijd, zeker als je de werkwijze kent (zie één van mijn vorige posts met die bemerking hoe het in mijn gemeente gaat). Zolang iedereen (of zoveel mogelijk) maar antwoordt vóór de verplichte samenstelling van een bureau (dat was op 26/9 in te dienen bij de griffie eerste aanleg, dus tijdig brieven verzenden).

(Ik heb mijn bijzitters over die termijn ingelicht, en zie: ze hebben me niet in de steek gelaten )

Met antwoordtijd bedoel ik het ontvangstbewijs terugbezorgen. Eventuele attesten kunnen bij mij nageleverd worden tot de dag van de verkiezingen. Dat is logisch want tot op de laatste dag kan er iets gebeuren. (ik denk aan ziekte attesten bijvoorbeeld)

Een ontvangstbewijs dateren en ondertekenen, dat is alles, dat moet toch normaal kunnen binnen redelijke tijd? (ik bedoel hiermee niet 48uur voor alle duidelijkheid)
    Oh ja, en effe een ommetje maken met de hond of de kinderen op zondag om enkele honderden meters van je huis een briefje in de bus te steken.

Oh ja, en effe een ommetje maken met de hond of de kinderen op zondag om enkele honderden meters van je huis een briefje in de bus te steken.
    Niet veralgemenen hé -> de voorzitters zijn dikwijls advocaten en notarissen met een adres in een andere gemeente

-> dan moet je al opsturen met de POST en dan weet je per definitie dat je het niet binnen de 48 uur kunt laten aankomen

Aragorn

Bijkomende kosten zal ik zelf nog wel moeten dragen (vooral die van de 'bourgondische ondersteuning' van het bureau, maar dat doe ik met plezier ). Uiteindelijk zal iedereen van het bureau éénzelfde zitpenning/kostenvergoeding (jawel) krijgen via de bankrekening. Ik dacht 22,50 euro te hebben gehoord in de wandelgangen. Maar ook 15 euro en 17,50 euro circuleren.
    Ik heb gisteren een voorzitter gesproken, en die sprak over 90euro voor hem en 85eur voor de rest. Ik denk dat dat niet echt klopt. Verder ook nog 4 sandwiches + 1l water + 0.5l cola per persoon. Ik zal zelf maar voor de koffiekoeken zorgen denk ik, oftewel dat er een paar mensen zijn die aan de ramadan meedoen.
    Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr Mojo Bekijk bericht
    Ik heb gisteren een voorzitter gesproken, en die sprak over 90euro voor hem en 85eur voor de rest. Ik denk dat dat niet echt klopt. Verder ook nog 4 sandwiches + 1l water + 0.5l cola per persoon. Ik zal zelf maar voor de koffiekoeken zorgen denk ik, oftewel dat er een paar mensen zijn die aan de ramadan meedoen.
    De vergoeding is (weet ik nu zeker) 22,50 euro voor elk lid van het bureau, of bijzitter, secretaris of voorzitter. Iedereen gelijk voor de wet.

De kosten van sandwiches met toebehoren en drank is voor de gemeente. (of die een zekere eigen inbreng - zoals taart, ... - kan doen ????)
    Nu ja, koffiekoeken is het minst dat je zelf kan doen als voorzitter. Ik heb trouwens ook een paar mensen beloofd een fles witte en rode wijn mee te brengen).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XtremeSpooky Bekijk bericht
    Niet veralgemenen hé -> de voorzitters zijn dikwijls advocaten en notarissen met een adres in een andere gemeente

-> dan moet je al opsturen met de POST en dan weet je per definitie dat je het niet binnen de 48 uur kunt laten aankomen
    akkoord!

Maar ik ben anderzijds ook niet zo streng dat ik binnen de 48 uren antwoord verwacht(te). Zoals ik zei een ruime week (of twee). Nu hadden mijn mensen toch ook ongeveer 12 dagen tijd. Dan zou het toch moeten lukken, zeker?
    En je mag dus ook niet vergeten dat ze de brief eerst nog moesten ontvangen dus is 48 uren na verzending pure utopie! Wie die wetten maakt? Onnozelaars, hoor! Maar dat is mijn gedacht.

En ik heb pas gisteren voor de eerste keer over de 48 urenregel gehoord en vandaag staat ie in de krant. Waarom komen ze daar nu plots mee af?
    Misschien in de hoop de bijzitters schrik aan te jagen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr Mojo Bekijk bericht
    Ik heb gisteren een voorzitter gesproken, en die sprak over 90euro voor hem en 85eur voor de rest. Ik denk dat dat niet echt klopt.
    De officiële vergoedingen staan hier :
    http://binnenland.vlaanderen.be/verk...kiesbureau.htm

Mijn VERNIEUWDE fotowebsite : www.filover.be

Pagina 6 van 8 EersteEerste ... 2345678 LaatsteLaatste

Regels voor berichten