Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 25

Standaard Video camera: wie heeft er raad

Hallo,

Aangezien ik letterlijk 0% afweet van video, heb ik jullie hulp nodig.

Mijn ouders zoeken een KLEINE video camera te kopen.
    Waar let je op bij een aankoop?

Met welk merk/type hebben jullie ervaring?

Moesten jullie nog meer info nodig hebben, laat maar horen.

Groetjes
    Sven Michiels

@mods: als dit verkeerd staat, gelieve dit dan te verplaatsen.

Standaard Re: Video camera: wie heeft er raad

Wij hebben er eentje van Sony, maar ondertussen is dit al een aantal jaartjes oud, dus niet meer te koop, die types veranderen zo snel. Maar we zijn er heel tevreden mee, is makkelijk in gebruik en compact, en in die tijd was het eveneens de beste koop volgens Testaankoop. Ik moet zeggen dat ik nog nooit spijt heb gehad van een aankoop die aanbevolen werd door hen, heb mijne fotocamera ook zo gekocht.
    Verder kan ik je niet helpen

Let bij aankoop dat er wel een 3CCD chip in zit,dit geeft mooiere kleuren, en minder ruis als het wat donkerder word, ben verder niet meer zo op de hoogte van wat er te koop is, ik zelf heb een Canon MX1 maar die is niet meer te koop, er is nu een MX2 te koop maar ik denk dat dat te groot word, maar bijde zijn zeer goede Cam,s

Groetjes NoName
    D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
    www.langenacker.nl

Verhuisd naar chit-chat
    Succes met de zoektocht...
    Groeten,
    Ludo

Sony.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Ik heb een cam die onmiddelijk op DVD schrijft.
    Ik zou hem niet meer kopen.
    Nadeel:
    Half uurtje film op één dvd
    DVD ( vob files ) moeten eerst omgezet worden naar mpg2 (of dergelijke) bestanden alvoor je de film kan bewerken in de PC.
    De DVD die een tijdje rondslingeren op mijn bureau zitten vol met scharten en zijn niet meer betrouwbaar na een tijdje.
    Voordeel:
    Na het filmen kan men direct de DVD in de DVD speler stoppen van de tv. ( enkel van toepassing als men niet gaat bewerken he ! );

Mocht ik herbeginnen zou ik kiezen voor een cam met een harde schijf van 40 gb !! Deze neemt direct op in MPG2 ( voor mijn internetfilmkes is dat meer dan overkill )

Als uw ouders mochten van plan zijn om op reis te gaan, stuur ze dan naar tenerife ...
    Daar gooien ze met de cam's voor 1/3 van de prijs van hier... ( ook nog een beetje veel afpingelen )

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
    Mocht ik herbeginnen zou ik kiezen voor een cam met een harde schijf van 40 gb !! Deze neemt direct op in MPG2 ( voor mijn internetfilmkes is dat meer dan overkill )
    Mij hebben ze altijd gezegd (en het is hier bij BD ook een aantal keren vermeld) geen camera met HD te nemen omdat die kan crashen...
    Dat we ze nog lang mogen "trekken".
    Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
    Ik heb een cam die onmiddelijk op DVD schrijft.
    Ik zou hem niet meer kopen.
    Nadeel:
    Half uurtje film op één dvd
    DVD ( vob files ) moeten eerst omgezet worden naar mpg2 (of dergelijke) bestanden alvoor je de film kan bewerken in de PC.
    Rechtstreekse opname op dvd is dan ook voor de mensen die achteraf niet willen/hoeven editeren op de pc... je hebt gewoon de verkeerde camera gekocht dus

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens
    De DVD die een tijdje rondslingeren op mijn bureau zitten vol met scharten en zijn niet meer betrouwbaar na een tijdje.
    Laat dan ook geen dvd's ronslingeren... dit is geen nadeel, maar gewoon je eigen fout

Maar als jullie zowel DVD's alsook harde schijven afraden, wat is dan de oplossing?

Sven

Alles zal sterk afhangen van wat ja na de opname nog wil doen met de data.

Wil je zeker geen tijd steken in montage of omzetten naar andere drager, lijkt een dvd-model me het best aangewezen.

Zelf monteer ik heel wat en ga da ook voor resoluut voor een 3CCD dv-model.
    DV is nog steeds de makkelijkste oplossing voor het monteren. Kwaliteitsverlies is er niet of is zeker te verwaarlozen, wat niet altijd gezegd is van DVD of HD-cam's.

Ben zelf ook aan het uitkijken naar een nief toestel en mijn keuze valt op de Panasonic NV-GS 500, al was ik vroeger een fervente Sony aanhanger.

Grtz
    T.
    My flickr space

Hallo,

Alles zal inderdaad sterk afhangen van wat je er wil mee doen. Het is een beetje zoals bij een fototoestel he :-)

Wil je filmen en het resultaat rechtstreeks in de DVD speler stoppen om er zo onmiddellijk naar te kijken, dan ben je goed met een Camcorder die opneemt op DVD. Persoonlijk zou ik dat niet nemen.

Er zijn er ook die opnemen op een interne HD, en daar heb ik niet echt ervaring mee. Ik was inderdaad altijd een beetje bang van HD Crashes en zo.

Dan zijn er ook nog die opnemen op Tapes ( zelfs verschillende soorten tapes ). Dat zijn mijn persoonlijke favorieten. Ik heb er eentje die opneemt op MiniDV tapes. Lekker gemakkelijk ... De tapes kan ik bewerken thuis op mijn Mac door ze in te lezen in een Video Editing programma. Daarin kan ik dan knippen en plakken / effecten opplaatsen, overgangen, een DVD monteren, ... Ik kan zelfs de gemonteerde film terugsturen naar de camera om die zo te archiveren.

Ik zou dus eentje aanraden die op Tape wegschrijft.

De dag van vandaag heb je ongelooflijk veel modellen en types. De een neemd in het gewone TV formaat op ( SD 4:3 ), de ander in breedbeeld ( SD 16:9 ) en er zijn er zelfs die in HD opnemen. Met de ene kan je ook foto's nemen, met de andere niet, ...

Waar ik dus zou op letten :

De camera is best voorzien van FireWire als je de opgenomen beelden op de computer wil gaan bewerken. FireWire OUT is een must, FireWire IN optioneel, dan kan je eventueel de afgewerkte film ook terugschrijven naar de camera voor archivering of zo.

De camera moet voorzien zijn van een VIDEO uitgang. Op die manier kan je de camera ook nog aansluiten op de TV en kan je alles bekijken zonder dat je eerst op een PC hoeft te bewerken.

Als de camera ook foto's / stilstaande beelden kan nemen, dan is dat goed meegenomen. Velen camera's kunnen die foto's bewaren op een memory card. Anderen bewaren die op de tape. Doet hij het enkel op tape, dan zal de resolutie wel laag zijn ( 720 by 486 pixels ). Als hij ook op geheugenkaartjes kan opslaan, dan zal de resolutie van de foto's hoger zijn.

Koop je de camera in het buitenland, let dan op de aansluitingen voor electriciteit, en ook het beeldformaat. Hier bij ons gebruiken we het PAL beeld formaat, in andere landen ( bv de VS ) gebruiken ze mogelijk het NTSC formaat. Let daar dan even op ! ! !

Net als bij een fototoestel zorg je ook best voor een extra batterij en een batterijlader los van het toestel, wat extra tapes en geheugenkaartjes en zo.

Ikzelf gebruik SONY en ben daar echt wel tevreden over. Een paar jaar terug kocht ik een top model, en ben daar altijd heel tevreden over geweest. Ondertussen kocht ik mijn een Sony HDR-HC1 die in High definition opneemt, en mijn vorig top model ligt dus in de kast :-) Hij is al een paar jaartjes, maar nog steeds in topconditie, en met extra batterij en geheugenkaartjes en zo. Mocht je een tweedehands willen kopen en je hebt interessen, dan kijk ik wel eens wat ik kan doen.

Groeten,

Stefaan
    Langs Vlaamse Wegen een gratis Video Podcast voor Wandel Liefhebbers.
    iTutor PodCast Mac Video Tutorials voor de Vlaamse Mac gebruiker.

Post Re: Video camera: wie heeft er raad

sony tvr 730 (in memoriam) 5j oud 1mjl pixels betrouwbaar haarscherp ;enfin typisch sony ! Vraag eerst aan je ouders wat ze er mee willen doen !Vragen; stuur maar door !

Hallo iedereen,

Mijn ouders willen dus vooral een kleine camera waar je niet gelimiteerd zit qua opnametijd. Als ik het goed voorheb, kan je met een interne harde schijf +/- 5 uur opnemen. Dit zou te kort zijn.

Aangezien er na het filmen veel moet geschrapts worden en eventueel muziek moet toegevoegd worden, lijkt dit een leuke leerschool.
    De programma's die jullie hiervoor gebruiken interesseren me ook wel.

Nog vragen? laat maar komen.

Sven

Videocamera's met HD crashen ? Zever, gezever !!

Dit was zo misschien 5 jaar geleden, maar de recente modellen, daar moet
    je al moeite voor doen om de schijf te laten crashen.

Ikzelf heb JVC MG505 met harddisk van 30 GB. Goed voor 7 uur opname
    in High Res. Heeft 3 CCD's , 5 Mpixels , valdetectie zodat de HD uitschakelt
    bij valbeweging, SD-kaartje kan er ook in.
    Is erg compact : 10 cm op 8 cm op 7 cm ongeveer.
    Gemakkelijk op pc over te zetten via USB 2.0
    Ideaal, geen gerommel met tapes of dvd's en opnameplaats zat...
    *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

Goed voor 7 uur opname in High Res
    Dat is eigenlijk gewoon 7 uur opnemen op Standaard Definitie resolutie, dus de gewone TV resolutie. Wat ze hier met High Res bedoelen heeft niks met High Definition te maken, maar hiermee bedoelen ze dus op de beste MPEG 2 compressie. Ik wou dat gewoon maar effe meenemen, omdat veel mensen ( die weinig afweten van Video Camera's ) bij het lezen van zo'n dingen al denken dat de camera in High Definition opneemt.

Persoonlijk vind ik 7 uur echt wel te kort hoor. Je gaat op reis, 12 dagen naar tenerife, en filmt vanalles en nog wat. Die 7 uur zal maar al te snel vol staan. En daar sta je dan met een volle harddisk en nog 5 dagen te gaan.

Geef mij maar Tapes, daar krijg ik toch redlijk wat op, en kan ik er redelijk wat in reserve meebrengen. Zijn mijn Mini DV tapes op, dan koop ik er ter plaatse bij.

Ow, en ook het opnemen op die SD kaartjes is ook wel een marketing truukje. Die SD kaartjes zijn meestal voor het bewaren van foto's. Ga je er film op plaatsen dan zal dat in een veel lagere resolutie zijn dan het standaard TV formaat. Ooit eens een filmpje opgenomen met een Compact fototoestel ? Dan weet je waar ik het over heb.

USB2.0 is inderdaad een goed begin, maar voor data transfer heb ik toch liever een FireWire op mijn video Camera hoor.

Wat betreft de Software. Ik werk sinds een jaartje op Macintosh. Daar krijg je standaard bij de Mac de iLife software meegeleverd. Met iMovie, iDVD, iPhote en Garageband geraak je al een heel eind verder. In mijn PC tijdperk gebruikte ik Pinnacle Studio, maar sinds ik een Mac heb, ben ik blij dat ik die Pinnacle Studio niet meer hoef te gebruiken :-p Ondertussen ben ik ook iets professioneler gaan werken met Video Editing en gebruik ik dus het professionele Final Cut Studio pakket van Apple.

Groeten,

Stefaan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels Bekijk bericht
    Hallo iedereen,

Mijn ouders willen dus vooral een kleine camera waar je niet gelimiteerd zit qua opnametijd. Als ik het goed voorheb, kan je met een interne harde schijf +/- 5 uur opnemen. Dit zou te kort zijn.

Aangezien er na het filmen veel moet geschrapts worden en eventueel muziek moet toegevoegd worden, lijkt dit een leuke leerschool.
    De programma's die jullie hiervoor gebruiken interesseren me ook wel.

Nog vragen? laat maar komen.

Sven
    Niet gelimiteerd qua opnametijd? neem dan een met mini-dv tapes.
    Gewoon tape wisselen, ev. batterij wisselen, en je kan gewoon verder opnemen.

Ga voor Sony, heb zelf een DCR-HC22e en ben er héél tevreden van.

Ik blijf zweren bij de tapes, mini-DV en dit voor bovenvernoemde feiten.
    Je zal idd maar tegenkomen dat je HDD vol is voor de reis/event om is.

Zelf ben ik ooit begonnen met Pinnacle, dacht een jaar of 6 geleden, maar stootte al snel tegen de beperking ervan. Ben sindsdien overgeschakeld op Vegas Video van Sony en loop er nog steeds wild van.
    Niet zo bekend als een Premierre, maar zeker de moeite om eens uit te proberen, al moet ik zeggen dat de leercurve vrij hoog is al je hiermee van start gaat.

http://www.sonymediasoftware.com/pro...egasfamily.asp

veel info kan je ook vinden op:
    http://www.videomontageforum.nl/ubbt...reads.php?Cat=

Grtz

T.
    My flickr space

Misschien kan je nog wat wijzer worden uit volgend artikel:

http://mcs.test-aankoop.be/default.a...d_c=ServiceGlo

mvg,
    2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

Hier worden we alweer wat wijze, thx

Hoelang neem je op zo'n mini-DV tape op?
    Wat kost zoiets.

Sven

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Annunaki Bekijk bericht
    Dat is eigenlijk gewoon 7 uur opnemen op Standaard Definitie resolutie, dus de gewone TV resolutie. Wat ze hier met High Res bedoelen heeft niks met High Definition te maken,

Persoonlijk vind ik 7 uur echt wel te kort hoor.
    Weet ik wel dat dit geen High Definition is, maar de kwaliteit is super in
    vergelijking met mijn vorige camcorder die met tapes werkte.

Enneh 7 uur te kort voor een gemiddelde vakantie van 14 dagen ?
    Zie jij nog iets van het land dat je bezoekt door je eigen ogen, of enkel
    door de zoeker van de camera ?

Op 2 weken heb ik misschien 2 uur gefilmd, en monteer ik tot een film/DVD van
    hooguit 45 minuten.
    Ik ga mijn vrienden, kennissen en familie niet liggen vervelen met een film
    van x aantal uren.

http://www.kieskeurig.nl/product/517...3A004235B6.htm
    Laatst gewijzigd door facehugger; 7 maart 2007 om 12:43

Bwa, ik film gewoon heel veel, om er dan later de mooiste stukken uit te halen he. Als je van 14 dagen maar 2 uur beeldmateriaal hebt, dan heb je niet al te veel keuze meer. Ik heb trouwens een zoontje van 6, en dan film je al onmiddellijk wat meer. Zijn zotte kuren tijdens een mini disco, zijn escapades in het zwembad, ...

Nu ja, het is ieder zijn eigen smaak hoor. De een fillmt 2 uur gedurende 14 dagen, de ander 10 uur. De een maakt 100 foto's op 14 dagen, de ander 700. De een heeft de voorkeur aan tapes, de ander aan een HD.

Eigenlijk maakt dat allemaal niet zoveel uit. Er zijn belangrijker zaken waar je moet op letten bij het aanschaffen van een digitale video camera ( zie mijn vorige post ).

Ik persoonlijk gebruik Tapes en heb daar ( momenteel ) een voorkeur voor. Het gebeurt immers nog af en toe dat ik ook zaken film voor anderen. Als die dan het origineel materiaal willen hebben, dan geef ik simpelweg de tapes mee. Dat was een van de redenen waarvoor ik voor Tapes ging. Anders moest ik iedere keer een nieuwe video camera met HD gaan kopen :-p

Wat betreft de prijs van die tapes ? Hangt er weer van af welk merk / kwaliteit. De laatste keer dat ik er kocht was dat 10 euro voor 3 of 4 stuks dacht ik. Die MiniDV tapes zijn dus helemaal niet duur. Afhankelijk van het type tape kan je er 60 of 90 minuten materiaal op opnemen. Er zijn ook video camera's die een manier hebben om dubbel zoveel materiaal op de tapes de bewaren, mits kwaliteitsverlies.

Groeten,

Stefaan

Hier worden we alweer wat wijze, thx

Hoelang neem je op zo'n mini-DV tape op?
    Wat kost zoiets.

Sven
    Zoals Annunaki zegt, een 60 of 90 minuten afhankelijk van opname in SP of LP, prijs afhankelijk van merk en type en waar je ze koopt, hier 15 euro voor 5 stuks:http://www.expansys.be/p.aspx?i=136529 of per 10 voor geen 28 euro:http://www.expansys.be/p.aspx?i=141993.

Er bestaan natuurlijk allerlei merken en soorten, deze zijn iets beter van kwaliteit. Dit zijn de gewone Sony Premium, je hebt er ook nog met een chip en daar kan je dan weer, voor zover je camera deze functie ondersteunt, titels en zo mee opslaan om later je montage te maken.

mvg,
    2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

De poster was ook op zoek naar een 'kleine' camera.
    De JVC is dus maar 7x7x10 cm, en je hebt geen extra plaats nodig voor
    tapes.
    Ik steek deze camcorder zelfs bij in mijn foto-tas waar mijn D50 en 18-200 lens en flits zit...

Maar eigenlijk zou je gewoon eens naar een winkel moeten stappen en
    alles eens uitproberen, dan kom je meer te weten dan hier op het forum vermoed ik.

Greetz.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door facehugger Bekijk bericht
    Maar eigenlijk zou je gewoon eens naar een winkel moeten stappen en
    alles eens uitproberen, dan kom je meer te weten dan hier op het forum vermoed ik.
    Klopt, we gaan dit ook eens doen.

Weet er iemand winkels waar er een deftig assortiment in voorraad is?
    Moet niet de goedkoopste zijn, als we al maar eens kunnen testen en vergelijken.

Volgens test-aankoop zou deze: Panasonic NV-GS500EG-S, de beste koop zijn. (misschien geen mini-model, maar dat was ook niet de bedoeling)
    Moeten we zeker eens bekijken.

Sven

Klopt, we gaan dit ook eens doen.

Weet er iemand winkels waar er een deftig assortiment in voorraad is?
    Moet niet de goedkoopste zijn, als we al maar eens kunnen testen en vergelijken.

Volgens test-aankoop zou deze: Panasonic NV-GS500EG-S, de beste koop zijn. (misschien geen mini-model, maar dat was ook niet de bedoeling)
    Moeten we zeker eens bekijken.

Sven

De winkel bij uitstek om alles eens te bepotelen zeg maar zonder dat je hoeft te kopen is Media Markt, daar staan wel een tiental verschillende modellen, met DV tape, met harde schijf....

De Panasonic is niet zo groot: 91x73x153mm (W x H x D )
    full specs hier:http://www.panasonic.be/servlet/PB/m..._l6/index.html

mvg,

Regels voor berichten