|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Chit Chat - Archief Oude berichten uit het vroegere 'chit-chat' forum (tot 9 maart 2007) |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||||
|
Hallo,
Aangezien ik letterlijk 0% afweet van video, heb ik jullie hulp nodig. Mijn ouders zoeken een KLEINE video camera te kopen. Waar let je op bij een aankoop? Met welk merk/type hebben jullie ervaring? Moesten jullie nog meer info nodig hebben, laat maar horen. Groetjes Sven Michiels @mods: als dit verkeerd staat, gelieve dit dan te verplaatsen.
||||
|
Let bij aankoop dat er wel een 3CCD chip in zit,dit geeft mooiere kleuren, en minder ruis als het wat donkerder word, ben verder niet meer zo op de hoogte van wat er te koop is, ik zelf heb een Canon MX1 maar die is niet meer te koop, er is nu een MX2 te koop maar ik denk dat dat te groot word, maar bijde zijn zeer goede Cam,s
Groetjes NoName
|
Verhuisd naar chit-chat
Succes met de zoektocht...
|
Sony.
grt,bouk.
|
Ik heb een cam die onmiddelijk op DVD schrijft.
Ik zou hem niet meer kopen. Nadeel: Half uurtje film op één dvd DVD ( vob files ) moeten eerst omgezet worden naar mpg2 (of dergelijke) bestanden alvoor je de film kan bewerken in de PC. De DVD die een tijdje rondslingeren op mijn bureau zitten vol met scharten en zijn niet meer betrouwbaar na een tijdje. Voordeel: Na het filmen kan men direct de DVD in de DVD speler stoppen van de tv. ( enkel van toepassing als men niet gaat bewerken he ! ); Mocht ik herbeginnen zou ik kiezen voor een cam met een harde schijf van 40 gb !! Deze neemt direct op in MPG2 ( voor mijn internetfilmkes is dat meer dan overkill ) Als uw ouders mochten van plan zijn om op reis te gaan, stuur ze dan naar tenerife ... Daar gooien ze met de cam's voor 1/3 van de prijs van hier... ( ook nog een beetje veel afpingelen )
|
Mij hebben ze altijd gezegd (en het is hier bij BD ook een aantal keren vermeld) geen camera met HD te nemen omdat die kan crashen...
|
Citaat:
![]() Citaat:
dit is geen nadeel, maar gewoon je eigen fout
|||||
|
Maar als jullie zowel DVD's alsook harde schijven afraden, wat is dan de oplossing?
Sven
|||||
|
Alles zal sterk afhangen van wat ja na de opname nog wil doen met de data.
Wil je zeker geen tijd steken in montage of omzetten naar andere drager, lijkt een dvd-model me het best aangewezen. Zelf monteer ik heel wat en ga da ook voor resoluut voor een 3CCD dv-model. DV is nog steeds de makkelijkste oplossing voor het monteren. Kwaliteitsverlies is er niet of is zeker te verwaarlozen, wat niet altijd gezegd is van DVD of HD-cam's. Ben zelf ook aan het uitkijken naar een nief toestel en mijn keuze valt op de Panasonic NV-GS 500, al was ik vroeger een fervente Sony aanhanger. Grtz T.
|
Hallo,
Alles zal inderdaad sterk afhangen van wat je er wil mee doen. Het is een beetje zoals bij een fototoestel he :-) Wil je filmen en het resultaat rechtstreeks in de DVD speler stoppen om er zo onmiddellijk naar te kijken, dan ben je goed met een Camcorder die opneemt op DVD. Persoonlijk zou ik dat niet nemen. Er zijn er ook die opnemen op een interne HD, en daar heb ik niet echt ervaring mee. Ik was inderdaad altijd een beetje bang van HD Crashes en zo. Dan zijn er ook nog die opnemen op Tapes ( zelfs verschillende soorten tapes ). Dat zijn mijn persoonlijke favorieten. Ik heb er eentje die opneemt op MiniDV tapes. Lekker gemakkelijk ... De tapes kan ik bewerken thuis op mijn Mac door ze in te lezen in een Video Editing programma. Daarin kan ik dan knippen en plakken / effecten opplaatsen, overgangen, een DVD monteren, ... Ik kan zelfs de gemonteerde film terugsturen naar de camera om die zo te archiveren. Ik zou dus eentje aanraden die op Tape wegschrijft. De dag van vandaag heb je ongelooflijk veel modellen en types. De een neemd in het gewone TV formaat op ( SD 4:3 ), de ander in breedbeeld ( SD 16:9 ) en er zijn er zelfs die in HD opnemen. Met de ene kan je ook foto's nemen, met de andere niet, ... Waar ik dus zou op letten : De camera is best voorzien van FireWire als je de opgenomen beelden op de computer wil gaan bewerken. FireWire OUT is een must, FireWire IN optioneel, dan kan je eventueel de afgewerkte film ook terugschrijven naar de camera voor archivering of zo. De camera moet voorzien zijn van een VIDEO uitgang. Op die manier kan je de camera ook nog aansluiten op de TV en kan je alles bekijken zonder dat je eerst op een PC hoeft te bewerken. Als de camera ook foto's / stilstaande beelden kan nemen, dan is dat goed meegenomen. Velen camera's kunnen die foto's bewaren op een memory card. Anderen bewaren die op de tape. Doet hij het enkel op tape, dan zal de resolutie wel laag zijn ( 720 by 486 pixels ). Als hij ook op geheugenkaartjes kan opslaan, dan zal de resolutie van de foto's hoger zijn. Koop je de camera in het buitenland, let dan op de aansluitingen voor electriciteit, en ook het beeldformaat. Hier bij ons gebruiken we het PAL beeld formaat, in andere landen ( bv de VS ) gebruiken ze mogelijk het NTSC formaat. Let daar dan even op ! ! ! Net als bij een fototoestel zorg je ook best voor een extra batterij en een batterijlader los van het toestel, wat extra tapes en geheugenkaartjes en zo. Ikzelf gebruik SONY en ben daar echt wel tevreden over. Een paar jaar terug kocht ik een top model, en ben daar altijd heel tevreden over geweest. Ondertussen kocht ik mijn een Sony HDR-HC1 die in High definition opneemt, en mijn vorig top model ligt dus in de kast :-) Hij is al een paar jaartjes, maar nog steeds in topconditie, en met extra batterij en geheugenkaartjes en zo. Mocht je een tweedehands willen kopen en je hebt interessen, dan kijk ik wel eens wat ik kan doen. Groeten, Stefaan
|
Hallo iedereen,
Mijn ouders willen dus vooral een kleine camera waar je niet gelimiteerd zit qua opnametijd. Als ik het goed voorheb, kan je met een interne harde schijf +/- 5 uur opnemen. Dit zou te kort zijn. Aangezien er na het filmen veel moet geschrapts worden en eventueel muziek moet toegevoegd worden, lijkt dit een leuke leerschool. De programma's die jullie hiervoor gebruiken interesseren me ook wel. Nog vragen? laat maar komen. Sven
||||
|
Videocamera's met HD crashen ? Zever, gezever !!
Dit was zo misschien 5 jaar geleden, maar de recente modellen, daar moet je al moeite voor doen om de schijf te laten crashen. Ikzelf heb JVC MG505 met harddisk van 30 GB. Goed voor 7 uur opname in High Res. Heeft 3 CCD's , 5 Mpixels , valdetectie zodat de HD uitschakelt bij valbeweging, SD-kaartje kan er ook in. Is erg compact : 10 cm op 8 cm op 7 cm ongeveer. Gemakkelijk op pc over te zetten via USB 2.0 Ideaal, geen gerommel met tapes of dvd's en opnameplaats zat...
|
Citaat:
Persoonlijk vind ik 7 uur echt wel te kort hoor. Je gaat op reis, 12 dagen naar tenerife, en filmt vanalles en nog wat. Die 7 uur zal maar al te snel vol staan. En daar sta je dan met een volle harddisk en nog 5 dagen te gaan. Geef mij maar Tapes, daar krijg ik toch redlijk wat op, en kan ik er redelijk wat in reserve meebrengen. Zijn mijn Mini DV tapes op, dan koop ik er ter plaatse bij. Ow, en ook het opnemen op die SD kaartjes is ook wel een marketing truukje. Die SD kaartjes zijn meestal voor het bewaren van foto's. Ga je er film op plaatsen dan zal dat in een veel lagere resolutie zijn dan het standaard TV formaat. Ooit eens een filmpje opgenomen met een Compact fototoestel ? Dan weet je waar ik het over heb. USB2.0 is inderdaad een goed begin, maar voor data transfer heb ik toch liever een FireWire op mijn video Camera hoor. Wat betreft de Software. Ik werk sinds een jaartje op Macintosh. Daar krijg je standaard bij de Mac de iLife software meegeleverd. Met iMovie, iDVD, iPhote en Garageband geraak je al een heel eind verder. In mijn PC tijdperk gebruikte ik Pinnacle Studio, maar sinds ik een Mac heb, ben ik blij dat ik die Pinnacle Studio niet meer hoef te gebruiken :-p Ondertussen ben ik ook iets professioneler gaan werken met Video Editing en gebruik ik dus het professionele Final Cut Studio pakket van Apple. Groeten, Stefaan
|
Citaat:
Gewoon tape wisselen, ev. batterij wisselen, en je kan gewoon verder opnemen. Ga voor Sony, heb zelf een DCR-HC22e en ben er héél tevreden van. |
|
|||||
|
Ik blijf zweren bij de tapes, mini-DV en dit voor bovenvernoemde feiten.
Je zal idd maar tegenkomen dat je HDD vol is voor de reis/event om is. Zelf ben ik ooit begonnen met Pinnacle, dacht een jaar of 6 geleden, maar stootte al snel tegen de beperking ervan. Ben sindsdien overgeschakeld op Vegas Video van Sony en loop er nog steeds wild van. Niet zo bekend als een Premierre, maar zeker de moeite om eens uit te proberen, al moet ik zeggen dat de leercurve vrij hoog is al je hiermee van start gaat. http://www.sonymediasoftware.com/pro...egasfamily.asp veel info kan je ook vinden op: http://www.videomontageforum.nl/ubbt...reads.php?Cat= Grtz T.
|
Misschien kan je nog wat wijzer worden uit volgend artikel:
http://mcs.test-aankoop.be/default.a...d_c=ServiceGlo mvg,