Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 30

Discussie: TomTom5 update

Standaard TomTom5 update

Voor de mensen die het navigatiesysteem Tomtom 5 gebuiken...
    Er is pas een update verschenen die je kan downloaden op de site van Tomtom. Update Navupd521
    Dit is vooral een GPS update. Maar ook andere dingen zijn aangepast. Vooral de bluetooth werk sneller.
    Ik heb een bluetooth GPS sat onvanger en dat ging vroeger al goed.
    Maar nu met de nieuwe update is er veeeeeeeel sneller een fix, enne hij ziet ook meer sattelieten. Het signaal lijkt sterker te zijn...( lijkt want da kan natuurlijk nie he?)
    Ik heb nu zelfs een fix binneshuis... wow.

(Vier sats binneshuis)

Te downloaden op.
    http://www.tomtom.com/support/soluti...age=5&FID=3364

Ik wou dit maar effe mededelen omdat ik weet da hier bij BD veel Tomtomers zitten. En je gaat niet alle dagen kijken of er een update is.
    Het is idd de moeite waard.
    Hun website gaat wel traag dees dagen... Waarschijnlijk omdat de halve wereldbol aan 't downloaden is ...

Standaard Re: TomTom5 update

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mic
    Ik heb nu zelfs een fix binneshuis... wow.
    Hahaha, dat kan helemaal niet. Tenzij je aan het raam zit, maar dan zou je het vroeger ook wel gehad hebben (als de satellieten in de zelfde constellatie hadden gestaan).

of zou je zeggen slechter... toch zeker als je bluetooth gps ontvanger buiten ligt...
    -=- Light is the key...

nee, met mijn bluetouth ontvanger heb ik ook in de living, op 4 m van een raam, op 2 meter van een ander raam en op 4 meter van het terrasraam ook al een sync. 't duurt soms wel lang voor een sync als je binnen zit.

Ook op de moto handig: je ontvanger in je borstzak, en je PDA in je binnenzak, met hoofdtelefoon onder jehelm .. en je kan MP3 muziek beluisteren op de moto, en tussendoor hoor je de rijinstructies

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Visio
    nee, met mijn bluetouth ontvanger heb ik ook in de living, op 4 m van een raam, op 2 meter van een ander raam en op 4 meter van het terrasraam ook al een sync.
    Dat kan wel zo zijn maar toch echt alleen als de signalen of rechtstreeks of door reflectie door de ramen naar binnen komen. De signalen gaan echt niet door muren of een dak heen.

thks voor de info Mic

Jo(han)
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Blauwe tanden, satelieten binnenkamers, Tommekke Tom, fixen etc...rare jongens die BDers, daarbij ik ken geen enkele Tom, enkel Tom Minolta maar da's een uitzondering
    Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
    Hahaha, dat kan helemaal niet. Tenzij je aan het raam zit, maar dan zou je het vroeger ook wel gehad hebben (als de satellieten in de zelfde constellatie hadden gestaan).
    Daarom heb ik een foto genomen van m'n PDA zodat je ziet dat er een fix binneshuis is. Dat had ik op dezelfde plaats vroeger niet. De GPS ontvanger ligt wel in 't bereik van 't raam idd... Maar daar lag hij voor de update ook en kreeg geen fix omdat hij niet genoeg binnenkreeg. nu wel dus. Probeer 't maar je zal me gelijk geven. Het werkt echt beter. Zal vooral handig zijn, zo'n sterker signaalontvangst... Dan verliezen we niet zo rap den fix.
    En... een (ex) collega mailde me ookal dat het bij hem beter is geworden...
    ----------------- knip mail -----------------------
    Hoi Mic
    Ik heb deze driver afgehaald en gebruik ze nu een paar dagen
    ne fix op een paar sec en binnen thuis ook geen probleem
    zelf in mijn gerage heb ik een fix
    mijn antenne is : Super III high sensitivivty GPS Bluetooth Receiver

-----------------------------knip mail ------------------
    Laatst gewijzigd door mic; 11 december 2005 om 23:19

Mic, je weet toch dat het GPS-systeem bestaat uit een 30-tal satellieten waarvan een 24-tal actief en max. zo'n 12 die boven de horizon staan? Op welke plaats ze staan verandert per seconde (vandaar ook dat je op een 'fix' moet wachten). Op je foto hierboven zie je 4 blauwe satellieten die ontvangen worden, alle aan een kant en allemaal zo tussen de 50 graden en de horizon. De grijze worden niet ontvangen maar staan wel op die plaats. Waarom worden die niet ontvangen als de signalen door muren of dak kunnen gaan, denk je? Twee ervan (20 en 11) staan zo'n beetje recht boven je hoofd.

Omdat de satellieten constant in beweging zijn en t.o.v. je raam buiten bereik, te hoog of te laag staan of door andere gebouwen of bomen tegengehouden worden kun je nooit een goede vergelijking maken met voor de update. De constellatie verandert voortdurend. Dit heeft echt niks met de nieuwe versie te maken.
    Laatst gewijzigd door Leonidas; 12 december 2005 om 21:08

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
    Mic, je weet toch dat het GPS-systeem bestaat uit een 30-tal satellieten waarvan een 24-tal actief en max. zo'n 12 die boven de horizon staan? Op welke plaats ze staan verandert per seconde (vandaar ook dat je op een 'fix' moet wachten). Op je foto hierboven zie je 4 blauwe satellieten die ontvangen worden, alle aan een kant en allemaal zo tussen de 50 graden en de horizon. De grijze worden niet ontvangen maar staan wel op die plaats. Waarom worden die niet ontvangen als de signalen door muren of dak kunnen gaan, denk je? Twee ervan (20 en 11) staan zo'n beetje recht boven je hoofd.

Omdat de satellieten constant in beweging zijn en t.o.v. je raam buiten bereik, te hoog of te laag staan of door andere gebouwen of bomen tegengehouden worden kun je nooit een goede vergelijking maken met voor de update. De constellatie verandert voortdurend. Dit heeft echt niks met de nieuwe versie te maken.
    Ja, dat weet ik allemaal wel... De signalen gaan wel door kunstof maar niet door muur en ijzer.
    Maar ik leg de ontvanger op het venstertablet. En met deze nieuwe driver heb ik sneller een fix binneshuis.
    Dat zei ik.
    Maar in de wagen of buiten gaat deze fix nog sneller zijn. (Gisteren getest met den auto.. prachtig !)
    Waarom of hoe da weet ik ook niet,maar het is zo.
    Dat de sat constellatie altijd verandert weet ik ookwel enz...
    Maar de driver helpt bij moeilijke omstandigheden veel. Daarom zei ik binneshuis een fix. Da kan natuurlijk niet als je ontvanger binnen in 't midden van de kamer ligt. Maar hij ligt op een tafeltje onder de vensterbank. Dus met "zicht" op het venster... enne daar ging 't vroeger echt niet. Hij moest echt "buiten" op dezelfde vensterbank liggen. Nu ligt hij dus binnen. en 't werkt echt.
    Ik heb niets anders aan mijn config of PDA verandert. Alleen deze nieuwe update gedaan. Dan moet het daaraan liggen..... of... Het Amerikaans leger heeft zijn sattelieten gepoetst?

Da kan natuurlijk niet als je ontvanger binnen in 't midden van de kamer ligt. Maar hij ligt op een tafeltje onder de vensterbank. Dus met "zicht" op het venster... enne daar ging 't vroeger echt niet. Hij moest echt "buiten" op dezelfde vensterbank liggen. Nu ligt hij dus binnen. en 't werkt echt.
    Dan is het dus niet zozeer vreemd dat je met de nieuwe driver betere ontvangst hebt maar eerder raar dat je vroeger GEEN ontvangst had bij 'zicht' op het raam.

Iets heel anders: binnenkort gaat GPS ook binnenshuis werken. In de VS is het wettelijk voorgeschreven dat de operators van 911 kunnen zien waar (adres) een slachtoffer zich bevindt. Dat ging tot dusver niet met mobiele telefoons. Daarom worden fabrikanten verplicht een GPS-ontvanger in de telefoon in te bouwen. Met behulp van GSM-signalen wordt een fix en lokatiebepaling bereikt. De technologie zal t.z.t. wel doorsijpelen naar alle GPS-ontvangers. http://www.gpsworld.com/gpsworld/art...il.jsp?id=3053

TomTom 5 had blijkbaar iets aan boord dat kieskeuriger was op de informatie die van de GPS kwam. Ik had bvb 4 of 5 satellieten locked, en Tomtom geeft dan 1 blokje met een zogezegd 2 satellieten waar de info van gehaald werd.
    Tomtom3 had dit probleem voor zover ik weet niet.

Jep, hij doet 't echt beter dan vroeger met den update.
    Vandaag naar Maastricht enz gereden. En Tomtom getest natuurlijk... Werkt perfect.
    Zelfs na het verlaten van de ondergrondse parking duurde het maar een paar seconden en hij had ne fix... Vroeger had ik die pas aan de verkeerslichten, dat was bijna één volle minuut verder.

Ik heb ook gebruik gemaakt van die flitsinfo (Checkpoint5) voor Tomtom5. Werkt ook goed. Nooit nog een bekeuring.
    Alleen vond m'n vrouw dat dienne man (flitsinfo) te veel zaagde als zij aan 't babbelen was....

Een fix binnenhuid kan wel degelijk.
    ALs ik mijn GArmin Vista (wandelgps) aanzet in onze winkel die 60 meter lang is en ik sta helemaal achter in de winkel, da's is dus 60 meter van de deur af, dan heb ik ook binnen de kortste keren een fix... Het signaal kan wel degelijk door muren en daken..

Hoe verklaar je anders dat als je je gps ontvanger in de dashbord kastje van je auto legt je ook een fix krijgt.... ?
    Canon 30D / Canon 70-200 F4L / Sigma 18-125 IS / Canon EFS 18-55 IS / Canon EFS 55-250 IS / Lowepro Minitrekker / Xdrive 2 30GB

Alleen vond m'n vrouw dat dienne man (flitsinfo) te veel zaagde als zij aan 't babbelen was....
    Mic, ik denk dat je je vergist, het moet zijn :
    "...Alleen vond m'n vrouw dat dienne man (flitsinfo) te veel babbelde als zij aan 't zagen was.... "
    Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Hoi,
    Ik heb hetzelfde als Mic.
    Vroeger geen ontvangst binnen.
    IK moest mijn ontvanger bij het raam of in de veranda leggen voor ik ontvangst had.Deze middag de update gedaan en getest en wat blijkt Mic heetf gelijk,ontvangst van 2 a 3 satelieten en mijn ontvanger ligt hier op de kast op 3 m. van mijn raam.
    Vroeger was dit nul komma nul ontvangst.Nog niet getest buiten maar dat komt wel.

groetjes,
    Canon D20 ,Canon D50,Canon SX1 IS

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Swiffie
    Hoi,
    Ik heb hetzelfde als Mic.
    Vroeger geen ontvangst binnen.
    IK moest mijn ontvanger bij het raam of in de veranda leggen voor ik ontvangst had.Deze middag de update gedaan en getest en wat blijkt Mic heetf gelijk,ontvangst van 2 a 3 satelieten en mijn ontvanger ligt hier op de kast op 3 m. van mijn raam.
    Vroeger was dit nul komma nul ontvangst.Nog niet getest buiten maar dat komt wel.

groetjes,
    Ik weet 't, ik weet 't...
    Heb nog een paar mailtjes met hetzelfde gekregen.. Plaatsen waar vroeger moeilijk een fix te krijgen was , nu binnen een paar seconden.
    Nu is binneshuis ver van 't raam natuurlijk geen fix of GPS nodig...
    Maar dat bewijst dat je nu na het verlaten van een lange tunnel of ondergrondse parking veel sneller een fix hebt, en dat is wel belangrijk op de weg natuurlijk.
    Ik weet nog vroeger bij Tomtom2 en draad GPS (geen bluetooth), dat we bij het doorrijden van de Kennedytunnel in Antwerpen soms tot een volle minuut, na de tunnel, geen GPS hadden...
    Dan is het nu toch heel wat beter he, oef.
    Ik vind dat met deze update ook de bluetooth verbeterd is... of is dat ook maar een gedacht?
    In ieder geval dit is eens een goede update.
    Ben daarstraks in Maastricht aan 't rondbollen geweest en in de smalle straatjes waar je vroeger soms enkele sats verloor, blijven ze nu stabiel zichtbaar. Ik heb op geen enkel moment de fix verloren. Behalve, natuurlijk, bij het inrijden van de ondergrondse parking.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Haai8
    Mic, ik denk dat je je vergist, het moet zijn :
    "...Alleen vond m'n vrouw dat dienne man (flitsinfo) te veel babbelde als zij aan 't zagen was.... "
    Awel da dacht ik ook...maar durfde 't nie zegge...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mauske
    Een fix binnenhuid kan wel degelijk.
    ALs ik mijn GArmin Vista (wandelgps) aanzet in onze winkel die 60 meter lang is en ik sta helemaal achter in de winkel, da's is dus 60 meter van de deur af, dan heb ik ook binnen de kortste keren een fix... Het signaal kan wel degelijk door muren en daken..

Hoe verklaar je anders dat als je je gps ontvanger in de dashbord kastje van je auto legt je ook een fix krijgt.... ?
    mmm, door muren en daken?
    Door het dashbord wel... dat is plastiek en da's geen probleem.
    Maar door muren?
    Dat denk ik niet hoor.
    Dit komt omdat je een GPS sat ontvanger hebt die ook de weerkaatste signalen kan opvangen.
    Er bestaan zo dingens Xtrac enz... Zij ontvangen de sattelieten maar ook de weerkaatsing zodat je in huis en in 't bos een ontvangst hebt.
    Dit is ideaal voor wandel- en fietsroutes maar niet in de auto.
    Voor in de wagen is dit niet aan te bevelen zo'n ontvanger.
    Gewoon omdat de wagen zich te snel verplaatst.
    Je gaat dan zien dat bij een scherpe bocht, de navigatiepijl enkele sec. rechtdoor gaat en soms buiten de rijweg gaat navigeren. Dit komt door de opgevangen weerkaatsing tegen huizen enz.
    Ik heb enkele jaren geleden ook zo'n ding getest. (Xtrac- Fortuna, clip on)

Kijk op de foto... een gewone ontvanger "ziet" er maar 4 (vier) en de Xtrac ontvanger ziet er 7 (zeven) op dezelfde plaats. (Met dezelfde software en GPS driver)

Veel sats en altijd fix... Maar eens je harder dan 30 km per uur gaat, zit je naast de weg en vlieg je pijl uit de bocht.
    Nu is dit zo erg toch niet omdat in bijna heel Belgïe de maximum snelheid toch 30 km is...
    Laatst gewijzigd door mic; 13 december 2005 om 20:48

Jep, hij doet 't echt beter dan vroeger met den update.
    Vandaag naar Maastricht enz gereden. En Tomtom getest natuurlijk... Werkt perfect.
    Zelfs na het verlaten van de ondergrondse parking duurde het maar een paar seconden en hij had ne fix... Vroeger had ik die pas aan de verkeerslichten, dat was bijna één volle minuut verder.

Ik heb ook gebruik gemaakt van die flitsinfo (Checkpoint5) voor Tomtom5. Werkt ook goed. Nooit nog een bekeuring.
    Mic, die Checkpoint5 gebruik ik ook maar.... ik vind die stem zo "stillekes".
    De madam van de gps doet het goed anders
    (duidelijk verstaanbaar).
    Of is er nog iets wat ik moet afstellen?
    Binnenshuis is die redelijk goed te horen.

Hey Mic, ik weet nu wel waar jij woont..hihi...

Kom ik eens op de koffie... hehe offeuh was het Fanta ?
    Canon 30D / Canon 70-200 F4L / Sigma 18-125 IS / Canon EFS 18-55 IS / Canon EFS 55-250 IS / Lowepro Minitrekker / Xdrive 2 30GB

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mauske
    Hey Mic, ik weet nu wel waar jij woont..hihi...

Kom ik eens op de koffie... hehe offeuh was het Fanta ?
    Hahahhaaaa LOL...Die laatste foto's in de wagen??? Dat zijn foto's van ergens ter velde... Dus daar mag je de coördinaten zien...
    Als je daar naartoe rijdt sta je ergens op een veldweg tussen Meeuwen en Opglabbeek...

En bij de eerste foto (helemaal bovenaan), is er zo geflitst dat de coördinaten niet zichtbaar zijn door de weerkaatsing van de flits.
    Geen enkele manier om mij te localiseeren aan de hand van die drie foto's...?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door theokus
    Mic, die Checkpoint5 gebruik ik ook maar.... ik vind die stem zo "stillekes".
    De madam van de gps doet het goed anders
    (duidelijk verstaanbaar).
    Of is er nog iets wat ik moet afstellen?
    Binnenshuis is die redelijk goed te horen.
    Ja dat vond ik in 't begin ook...
    Maar je kan die geluiden vervangen door anderen.
    Ik heb dat wav bestand dat ook op de Checkpoint site staat gedownload. Dat is een verzameling van stemmen en geluiden, zodat je kan kiezen.
    Ik heb er een meneer ingezet... en die spreek luider dan mijn madam (mijn Tomtom madam bedoel ik, niet m'n eigen madam natuurlijk, die kan nog luider...)

En bij de eerste foto (helemaal bovenaan), is er zo geflitst dat de coördinaten niet zichtbaar zijn door de weerkaatsing van de flits.
    Ach, met wat trucs en een beetje photoshoppen plus Microsoft MapPoint kom ik uit bij de Kerkstraat in Genk.
    Laatst gewijzigd door Leonidas; 14 december 2005 om 13:59

Hahahhaaaa LOL...

Mic, dan had je beter geflitst op de laatste cijfers ipv de eerste

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten