Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 143

Discussie: Straffen op school

Standaard Straffen op school

Mijn dochter had vergeten haar GSM af te zetten op school. Tja en dat mag niet dat is duidelijk en logisch. Nu is de straf dat ze haar GSM hebben afgenomen voor een hele week.

Persoonlijk vinden mijn vrouw en ik dat dit niet kan. De school kan een opmerking geven, een extra huistaak of een straf die je ook oplegt als een leerling gewoon teveel lawaai maakt verbaal. Je sluit dan dat kind toch ook niet een week op.

Maar eigendom van een ander afpakken? Het lijkt mij wel wat overdreven. De school mag dan wel vastleggen dat je geen GSM mag gebruiken tijdens de lesuren, maar nu beslissen ze ook dat mijn dochter het niet meer moet kunnen daarbuiten en zelfs niet tijdens een weekend.

De reden waarom wij haar een GSM meegeven is omdat ze dan voor en na eventueel ons kan bereiken als er een probleem is. Ze moet ten slotte toch 20 minuten alleen door dit ellendige verkeer heen.

Ik weet nog niet goed hoe ik best kan reageren op de school. Iemand een tip?
    Tot sluitertijd, Dirk

Standaard Re: Straffen op school

In mijnen tijd, had ik er nog extra straf bij gekregen ('k had toen nog wel geen gsm, maar toen had de leraar nog altijd gelijk).

En dan verwonderen we ons dat de jeugd naar de kl gaat, als zelfs de ouders degene aanvechten die normaal gezag zouden moeten hebben.

10 jaar geleden reden de kinderen ook nog 20 minuten ver naar school, zonder gsm ! Waarom kan dat nu niet voor 1 week ?

U zou u moeten schamen, de school zijn gezag willen ondermijnen
    To make your dreams come true, wake up

Je zegt het cru JDM, maar in essentie volg ik je een heel eind!

school aanspreken.

gsm terug maar met een serieuze zware straf. u dochter zal der wel nie mee lachen... maar geen ondermijning van gezag.
    foto als spiegel of als venster?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Trebs
    Just use the bloody things and stop pulling pixels out your arse.
    Now that was an attack !

Talking Re: Straffen op school

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
    In mijnen tijd, had ik er nog extra straf bij gekregen ('k had toen nog wel geen gsm, maar toen had de leraar nog altijd gelijk).

En dan verwonderen we ons dat de jeugd naar de kl gaat, als zelfs de ouders degene aanvechten die normaal gezag zouden moeten hebben.

10 jaar geleden reden de kinderen ook nog 20 minuten ver naar school, zonder gsm ! Waarom kan dat nu niet voor 1 week ?

U zou u moeten schamen, de school zijn gezag willen ondermijnen
    Goe bezig ...

En stel dat die kleine nu eens iets ergs meemaakt, en niet op tijd kan bellen omdat "de school het zo nodig vond om zijn GSM af te pakken ..." ??
    ... een ongeval, of erger ? (Dutroux-praktijken zijn de wereld nog niet uit)

Ge kunt toch gewoon die GSM laten afzetten tijdens de lessen, laat staan afnemen en na de les teruggeven ?
    Daarbij, iedereen kan toch een vergeten zijn GSM af te zetten, niet ?

Sorry, maar vond die opmerkingen ZO BEKROMPEN dat ik 't niet kon laten

Als alles nog zoals in "uwen tijd" zou moeten zijn, reden we nu waarschijnlijk nog rond met kar en paard, en zouden we op dit forum per handgeschreven brief via de post communiceren

FotoDirk > als ik van U was, contact opnemen met leerkracht, babbelke mee doen en GSM recupereren !
    en gewoon zien dat uw dochter die in de toekomst gewoon effe afzet (of op stil) tijdens de lessen
    Laatst gewijzigd door Mesch; 28 september 2006 om 23:52
    Canon 40D + Lots of Glass

De discussie kan hier op 2 niveaus gevoerd worden. Over de morele kant laat ik me niet uit. Maar wettelijk/ethisch gezien kan dit dus niet hé
    GSM in een gesloten enveloppe meegeven met nota voor de ouders, maar niet zelf in bewaring nemen, dit is diefstal !!!

En aub jongens, vergelijkingen met 10-20 jaar terug maken Toen kon je hier ook niet reageren hoor

Ik vind dat Dirk groot gelijk heeft hier een punt van te maken. Wij geven onze kinderen ook allemaal een gsm om een veiliger gevoel te creëren. Als de school zulk een actie onderneemt dat moet dat in samenspraak met de ouders. Het kan inderdaad niet toegelaten worden dat een gsm de les stoort, maar iedereen zal wel eens in een verstrooid moment vergeten hebben zijn toestel af te zetten. Als straffen op dat moment de enige manier is om aan opvoeding te doen, dan durf ik toch erg twijfelen aan het systeem.
    Ik veronderstel ook niet dat Dirk het gezag van de school aan het ondermijnen is door hier een gerechte vraag te stellen. Nergens blijkt dat hij de school aanvalt in het bijzijn van zijn kind.
    Ik zou op zijn minst de school aanspreken op haar handelswijze en hen er op wijzen dat in dit post-Dutroux-tijdperk een gsm een bijna noodzakelijk kwaad is.

Raf

Hey juppekes

Ik kan wel aan nemen dat er straf gegeven wordt maar vind het niet normaal dat ze de gsm afpakken.

Als we beginnen met uitspraken als 10 jaar geleden en in mijn tijd enz... dan kunnen we ons weer verplaatsen met paard en kar en fotokes maken met ons kop onder een laken

Dit is nu eenmaal de moderne tijd

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mesch Bekijk bericht

Sorry, maar vond die opmerkingen ZO BEKROMPEN dat ik 't niet kon laten
    Die leraar zal wel zijn reden gehad hebben, hoeveel maal zou hij al niet gevraagd hebben, om de gsm af te zetten. Er zal wel om gelijk welke redenen een voorbeeld gesteld zijn !

Het is gewoon een huidig maatschappelijk probleem, leraar straft, ouder gaat tegen de school in, jeugd kent geen gezag meer, en daarvan zien we iedere dag de resultaten in het nieuws. Ik zou me schamen als ouder, moest ik zo regaeren als bovenstaande.

Als je het zelf zo noodzakelijk vindt, dat je kind een gsm bijheeft, voor 50 eur heb je al een reseve (met pay en go kaart) (komt altijd van pas, hoeveel worden die dingen niet verloren). Maar ga de school niet in vraag stellen, en zeker die gsm niet terug eisen. Dit is geen voorbeeld tov van het kind.

Die leraar zal wel zijn reden gehad hebben, hoeveel maal zou hij al niet gevraagd hebben, om de gsm af te zetten. Er zal wel om gelijk welke redenen een voorbeeld gesteld zijn !

Het is gewoon een huidig maatschappelijk probleem, leraar straft, ouder gaat tegen de school in, jeugd kent geen gezag meer, en daarvan zien we iedere dag de resultaten in het nieuws. Ik zou me schamen als ouder, moest ik zo regaeren als bovenstaande.

Als je het zelf zo noodzakelijk vindt, dat je kind een gsm bijheeft, voor 50 eur heb je al een reseve (met pay en go kaart) (komt altijd van pas, hoeveel worden die dingen niet verloren). Maar ga de school niet in vraag stellen, en zeker die gsm niet terug eisen. Dit is geen voorbeeld tov van het kind.
    .... misschien ook nog wat extra zweepslagen toedienen

Waarom zou je de school niet in vraag mogen stellen? Misschien heeft dit kind nooit een fout gemaakt, misschien voelt het zich nu verongelijkt, misschien is de strafmaat te zwaar. Waarom moet er überhaupt een voorbeeld gesteld worden? Stel je maar eens voor dat jij dat voorbeeld bent!
    Ook kinderen hebben rechten en dat wordt soms vergeten. Ik beweer niet dat kinderen geen respect moeten tonen t.o.v. hun leraars en opvoeders, maar respect krijg je het makkelijkst als je het verdient. En straffen...neen, ik geloof er niet in. Zeker niet als voorbeeld!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rafke Bekijk bericht
    Waarom zou je de school niet in vraag mogen stellen? Misschien heeft dit kind nooit een fout gemaakt, misschien voelt het zich nu verongelijkt, misschien is de strafmaat te zwaar. Waarom moet er überhaupt een voorbeeld gesteld worden? Stel je maar eens voor dat jij dat voorbeeld bent!
    Ook kinderen hebben rechten en dat wordt soms vergeten. Ik beweer niet dat kinderen geen respect moeten tonen t.o.v. hun leraars en opvoeders, maar respect krijg je het makkelijkst als je het verdient. En straffen...neen, ik geloof er niet in. Zeker niet als voorbeeld!

Omdat jij voor de school gekozen hebt, en jij hebt je kind in deze school ingeschreven, dus moet jij op voorhand al overtuigd zijn, van de opvoedkundige taak van deze school. Je stuurt toch je kind maar niet naar school, om je kind naar school te laten gaan ? Je stuurt toch je kind naar een bepaalde school, waar jij het vertrouwen in hebt, dat deze school jouw kind een opvoeding kan geven, waar jij achter staat ? Dus moet je deze opvoedkundige taak van deze school achteraf niet in vraag beginnen stellen, anders heb jij je huiswerk verkeerd gedaan !

En een kind heeft rechten, en een ouder draagt de verantwoordelijkheden voor dit kind, tot dit kind 18 jaar is, ben jij verantwoordelijk voor alles wat dit kind mis doet. Dit kind heeft vandaag iets misgedaan, is daarvoor gestraft, en daar ben jij als ouder verantwoordelijk voor, dus zoals ik hier boven al gezegd heb, als je het nodig acht, dat je kind een gsm bij zich heeft, voor die week, ga dan gewoon naar de winkel om een andere. Als je kind morgen door het rood loopt, en het krijgt daarvoor een boete mag jij daarvoor ook opdraaien. Dit is niets anders, leer je kind maar, dat het nutteloos is, als dit goed aangepakt wordt, zal het kind het wel afleren, om ooit nog als voorbeeld te dienen.

Een goede avond iedereen

Ik heb zopas een telefoontje gedaan met een familielid dat hoofdcomisaris is van de federale waar speel geen rol
    De school mag het toestel in beslag nemen voor de duur van de dag, en moet deze terug geven als het kind de school verlaat.
    De school mag ook de gsm verbieden in de school om deze problemen te vermijden.
    Wat er ook kan gedaan worden is een klein niet duur toestel in de klas plaatsen dat het signaal blokeerd en zo de gsm daar niet kan werken.

MVG

Dit is niets anders, leer je kind maar, dat het nutteloos is, als dit goed aangepakt wordt, zal het kind het wel afleren, om ooit nog als voorbeeld te dienen.

"... IS MIJN MENING DAN", zeg je er best bij ... komt anders wat opdringerig over ... net zoals die leraar die GSM's afpakt ...lol

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mesch Bekijk bericht
    "... IS MIJN MENING DAN", zeg je er best bij ... komt anders wat opdringerig over ... net zoals die leraar die GSM's afpakt ...lol
    Sorry he, is ook laat voor mij. Mijn nederige excuses omdat ik dit er vergeten bij te zeggen ben. Maar ik verkondig hier altijd alleen mijn mening, nooit die van een ander op de lange duur ga je daar vanuit, dat iedereen dat weet

Sorry he, is ook laat voor mij. Mijn nederige excuses omdat ik dit er vergeten bij te zeggen ben. Maar ik verkondig hier altijd alleen mijn mening, nooit die van een ander op de lange duur ga je daar vanuit, dat iedereen dat weet
    Of course

Fotodirk
    niet persoonlijk opnemen hé, het is heel algemeen
    BTW, hoe oud is dat meisje?

Hoe wil je nu ooit kinderen verantwoordelijkheid aanleren voor hun daden als de ouders er alles aan doen om om hun fouten te vergoeilijken.

deze
    en gewoon zien dat uw dochter die in de toekomst gewoon effe afzet (of op stil) tijdens de lessen
    is ook een mooie illustratie van hoe het niet moet.

Kind heeft een fout gemaakt en wordt hiervoor gestraft. Punt.
    Misschien heeft dit kind nooit een fout gemaakt
    Ja? En? nu toch wel
    misschien voelt het zich nu verongelijkt,
    Als de ouders hun kinderen deftig opgevoed hebben dan weet dit kind dat het een fout gemaakt heeft en dat het zijn/haar fout is en hierop een sanctie volgt.
    Waarom moet er überhaupt een voorbeeld gesteld worden? Stel je maar eens voor dat jij dat voorbeeld bent!
    Zoals de naam het zegt, je stelt een voorbeeld voor de anderen opdat die de fout niet zouden herhalen en /of weten dat er anders sancties volgen
    Kinderen hebben in sé (bijna) geen rechten.
    Door o.a. hun gedrag ( aangeleerd door o.a ouders en school ) kunnen ze die echter uitbreiden of verspelen.
    Straffen = (tijdelijk) sommige rechten verspelen

Jo(han)
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

tja, dan ben ik toch ook voor een ander soort straf hoor.
    Als je morgen met je auto door het rood rijdt (en als je al gepakt wordt ), dan moet je je auto toch ook geen week aan de kant zetten??
    Olympus OM-D EM-5 + wat glas

ik zou direct naar de leerkracht gaan en dien telefoon opeisen! Het is eigendom van uw dochter en niet van de leerkracht. Als de telefoon als straf word achter gehouden tijdens lesuren, álá! Maar dan langer vast houden dan nodig word nog altijd onder diefstal gezien! De leerkracht en de school mag blij zijn dat u geen aangifte gedaan heeft..

Al met al, een goed gesprek met dien docent zal goed doen, evenals met uw dochter die deze maal haar les wel geleerd heeft. De eerst volgende keer nen partij strafwerk zal beter werken. Uit ervaring kan ik u zeggen, 1000maal: 'ik mag geen telefoon aan tijdens lesuren'. Is geen pretje.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jo Bekijk bericht

"en gewoon zien dat uw dochter die in de toekomst gewoon effe afzet (of op stil) tijdens de lessen"

deze is ook een mooie illustratie van hoe het niet moet.
    Ah nee? is nochtans simpelste oplossing.
    GSM niet aandzetten tijdens de les = GSM niet moeten afgeven = iedereen content

... maar ja, sommige mensen (o.a. leraars) doen graag moeilijker dan nodig is hé

Als je niet deftig kan communiceren met je leerlingen en net het nodige gezag hebt in je leslokaal, dan moet je maar overdreven uit de hoek komen om toch maar respect proberen af te dwingen hé

Tja, als je het schoolreglement ondertekent heb, moet je er mee leven.
    Even de gsm van bompa of bomma lenen is een oplossing.
    Als er natuurlijk ergere dingen gebeuren zal je de school mee moeten dagvaarden.
    The Sky is the limit. Digital Gigi

en als je niet kan lezen
    Ik had het nochtans in kleur gezet
    Kijk, geen GSM aan in de lessen dan betekent dit niet [QUOTE] (of op stil) tijdens de lessen[/QUOTE]
    mvgr
    Jo(han)
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jo Bekijk bericht
    en als je niet kan lezen
    Ik had het nochtans in kleur gezet
    Kijk, geen GSM aan in de lessen dan betekent dit niet [QUOTE] (of op stil) tijdens de lessen
    mvgr
    Jo(han)[/QUOTE]

Oops, ben blijkbaar kleurenblind aan 't worden ...

In ieder geval, af of op stil > in beide gevallen stoort het de les niet.
    Dus waarom muggeziften hmmm ?

Amaai, ik wordt oud...
    Ik merk dat het schoolgaan wel verandert is op al die jaren...
    Ouders geven hun kinderen gelijk en berispen de school???
    Raar... 't zal aan de moderne opvoeding liggen?

Ik ben vroeger, toen ik nog naar school ging, heel lang geleden dus, eens thuisgekomen met een "onrechtvaardige" straf.
    Toen ik dit aan m'n pa vertelde, dat de leeraar ongelijk had, kreeg ik nog een pak rammel bij ook.
    De leeraar en school hadden toen altijd gelijk, zij waren de opvoeders en wisten hoe 't moest...
    Nu niet meer dus.

Waar gaan we naartoe als de opvoeders ongelijk krijgen van ouders die de straf " niet gepast" vinden???
    Het kind zal zich gesterkt voelen en bij een volgend conflict niet meer bang zijn een straf te krijgen....

Maarja 't zal wel aan mijn opvoeding liggen... tijden veranderen he?
    Maar of die moderne "vrije" opvoeding beter is???

Eerste reactie: dit mag niet volgens mij. punt.
    Als het kind dit echt heeft vergeten dan is het tegendeel moeilijk te bewijzen.
    NA de les had men die gsm moeten terug geven...
    Het psychologisch feit dat het kind in het bijzijn van alle andere kinderen
    in de klas de gsm moet afgeven is al een (kleine) straf.
    Als dit ook nog in het reglement staat (geen gsm in de klas)
    dan horen de kinderen dat te weten en ik twijfel er ook niet aan
    dat ze dat NIET zouden weten

Dit zou ook kunnen:
    de onderwijzer(es) kon voor de les even vragen of men de gsm's afzet.
    Ik weet wel niet of dit in het verplicht lessenpakket zit...
    Persoonlijk zou ik dit ook "ver-gekomen" vinden als men dat nu ook al
    moet gaan zeggen in 't begin van elke les.
    Er zijn nog andere oplossingen.

Een gsm beschouw ik nu ook als een stukje "veiligheidsgevoel"...
    Maar ik veronderstel wel dat je eenmaal je in de klas zit alles veilig
    zal verlopen en ook blijven....

Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten