Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 26

Question stookolie of aardgas

We hebben een huis gekocht met een stookolie brander van 1999.
    Zou het mogelijk zijn om deze om te laten bouwen voor aardgas ?

is dat aan te raden ?
    hebben we daar voordeel bij ?
    is aardgas nu goedkoper of niet ?
    Nikon D610 & D90 - Nikon 24-70 2.8, Tamron 28-75 2.8, Tokina 12-24 f4, Nikon 18-200VRII AF-S, Nikon 50mm 1.8 AF-D, Nikon 35mm 1.8 AF-S - Nikon SB700 - Manfrotto TR055XDB+804RC2

Standaard Re: stookolie of aardgas

ga maar over op aardgas.
    is niet alleen beter voor 't milieu,
    maar je krijgt ook nog eens een premie
    van de overheid als je overstapt op gas.

is ook veel minder onderhevig aan
    prijsschommelingen.

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Afhankelijk van de grootte van je huis is het beter te verwarmen met mazout.
    Vergeet niet dat de aardgasprijs gelinkt is met die van stookolie...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
    is ook veel minder onderhevig aan
    prijsschommelingen.

mm
    Dat is het nu net: ik heb al alle jaren al kunnen kopen wanneer de prijs het laagst was (behalve in 2006). Aardgas kan je niet oppotten. Je moet aankopen, wat ook de pijs is.
    Toegegeven, je hebt ook bijkomende kosten met stookolie zoals de jaarlijkse kuis van je toestel.

Bijkomend is dat toen ik op kot zat, ik ooit eens een gaslek heb meegemaakt. Ik kan je verzekeren, in een seconde zaten we allemaal onder tafel toen een medestudent het licht aandeed "om beter te kunnen zien waar het lek was". 't was bijna letterlijk
    Dat we het nog lang mogen "trekken".
    Nikon D2X - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nickon Bekijk bericht
    ... toen een medestudent het licht aandeed "om beter te kunnen zien waar het lek was". 't was bijna letterlijk
    onverantwoorde mensen heb je overal hé

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Ik ben in 2000 overgestapt van mazout naar aardgas.
    Mij nog niet beklaagd.
    De voordelen die ik ondervind:
    - momenteel is aardgas voordeliger dan mazout;
    - gespreide betaling; maandelijkse afrekening (toch makkelijker dan levering van 2000 liter mazout aan huidige woekerprijzen);
    - onderhoudskosten zijn nagenoeg verwaarloosbaar (alleen 2-jaarlijkse schouwreiniging);
    - zeer snelle opwarming radiatoren in vergelijk met vroeger;
    - geen gedoe meer met keuring van tank en dergelijke.
    - een aardgasbrander is goedkoper bij aankoop dan een mazoutbrander.

Een aantal bemerkingen:
    - veiligheid: indien je je installatie door erkende vakmensen laat installeren is er geen reden tot een onveilig gevoel;
    - het milieu vaart er wel bij;
    - je kan van een aantal omschakelpremies genieten.

Ik zou zeer zeker aardgas aan iedereen aanbevelen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

aardgas stijgt mee met de olieprijzen hetzij met uitstel! je betaalt op termijn net zoveel als voor stookolie.
    vanaf volgend jaar zal er ook voor aardgas een verplicht jaarlijks onderhoud voor de brander verplicht worden.
    stookolie koop je op zijn goedkoopst, aardgas neem je af ongeacht de prijzen

7. Standaard Re: stookolie of aardgas

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
    onverantwoorde mensen heb je overal hé
    Is dat tegenwoordig de term die men gebruikt voor "zo'n mensen"
    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
    MySite - All your base are belong to us - What you say

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
    De voordelen die ik ondervind:
    - gespreide betaling; maandelijkse afrekening (toch makkelijker dan levering van 2000 liter mazout aan huidige woekerprijzen);
    - onderhoudskosten zijn nagenoeg verwaarloosbaar (alleen 2-jaarlijkse schouwreiniging);
    - zeer snelle opwarming radiatoren in vergelijk met vroeger;
    - geen gedoe meer met keuring van tank en dergelijke.
    - een aardgasbrander is goedkoper bij aankoop dan een mazoutbrander.

Een aantal bemerkingen:
    - veiligheid: indien je je installatie door erkende vakmensen laat installeren is er geen reden tot een onveilig gevoel;
    - het milieu vaart er wel bij;
    - je kan van een aantal omschakelpremies genieten.

Ik zou zeer zeker aardgas aan iedereen aanbevelen.
    Volledig mee eens. Indien je echter naar aardgas overstapt : hoge rendementsketel/brander kopen : iets duurder maar praktisch geen verlies.

Mvg, Quattra

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TomLambrechts Bekijk bericht

is dat aan te raden ?
    Ligt er gas in de straat ?.Een brander van 1999 is al geen oude installatie.Je smijt dan wel een pak geld weg.
    Ja mazout was goedkoop jaren terug en toen was aardgas duur.Alles hangt af van de isolatie van de woning ..slecht geisoleert dan smijt je de warmte buiten zowel mazout als met gas.
    Heb je navraag gedaan hoeveel mazout de vorige eigenaars verbruikten per jaar.Ik heb hier ongeveer 2000l-2500l per jaar nodig,naargelang de winter.

Er zal al geinvesteerd moeten worden in een aansluiting op gas ,andere brander.Bij gas heb je het gemakkelijk ,bij mazout moet je letten dat je niet zonder valt.Heb ik nog maar 1 maal tegen gekomen op de 10 jaar dat ik hier nu woon.
    En als goede klant heb je nu ook voorafbetalingsmodaliteiten.Ik betaal nu een vast bedrag per maand aan mijn mazoutleverancier.Ik kan dit ook steeds stopzetten.
    Is het een bovenstaande of ondergrondse tank.Voor controle maakt dit toch veel uit.

't is een ondergrondse tank
    Nikon D610 & D90 - Nikon 24-70 2.8, Tamron 28-75 2.8, Tokina 12-24 f4, Nikon 18-200VRII AF-S, Nikon 50mm 1.8 AF-D, Nikon 35mm 1.8 AF-S - Nikon SB700 - Manfrotto TR055XDB+804RC2

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
    Hoe je dit berekent begrijp ik niet.

We zijn nu iets meer dan 2jaar overgeschakeld naar aardgas en zijn er zeer tevreden over.
    Ik dacht vroeger ook dat gas duurder was.
    In de mazout periode hadden we een verbruik van 2500 à 3000ltr.
    We betalen nu (zal wel schommelen van jaar tot jaar) tussen de 600 en 650€.
    Berekening is vlug gemaakt.
    EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
    debruri.be

Gas en stookolie zijn praktisch even duur aan verbruikskosten.

Met stookolie was het 4.000ltr = 2.000 euro
    Met gas is het nu 2-maandelijks 300 x 6 = 1.800 euro

Verwarming die ineens de helft gaat kosten zijn zotte opmerkingen.
    Bij gasreclames vind je zelfs rendementen van 107%.
    Gewoon onmogelijk en puur technisch onbestaand.
    Vanaf volgend jaar moet je gasinstallatie trouwens ook verplicht jaarlijks gekeurd worden.

Wat kost de omschakeling van stookolie naar gas ?
    Een huis van 1958 met versleten ketel+brander naar gasketel.
    CondensKetel, Brander, Schouw aanpassen, Gasleiding trekken, (de nodige breek- en kapwerken), Gas-aansluiting, Centrale Thermostaat en Thermostatische kranen op de radiatoren = 6.000 euro

De stookolietank laten verzegelen en opspuiten .. met attest (verplicht bij herverkoop) = 600 euro.

Dit is de realiteit maar tis wel properder voor het milieu.

Bezint eer ge begint.
    Groeten
    The Sky is the limit. Digital Gigi

Voor die prijs kun je beter even nadenken over een alternatieveverwarming ,BV Solar of warmtepomp ?
    Mazout of Gas is niet meer van deze tijd !

Solar heb ik echt wel willen overwegen: ik heb namelijk een enorm dak oppervlak. Alleen botsten de bouwvoorschriften met de nood aan zonnecellen: je mag je dak maar voor x% volleggen. Je zou voor meer gesubsidieerd kunnen worden, maar de bouwschriften lieten het gewoon niet toe. Kafka in België.

Dit was 5 jaar geleden het geval. Hopelijk hebben ze de wetgeving hieromtrent rechtgetrokken.

Gigi: ik had vroeger ook een verbruik van 4000 liter mazout (dus nu zo'n 2000 euro).
    Ik ben dus in 2000 overgestapt van mazout naar gas. Bij Electrabel betaalde ik aanvankelijk ook vrij veel, maar ik ben overgestapt van Electrabel naar City Power en betaalde vorig jaar zo'n 120 euro per maand (dus 1440 euro per jaar) voor mijn aardgas (mijn afrekeningssaldo van het afgelopen jaar ingecalculeerd). Ik denk dat het voor mij wel duidelijk een winst oplevert.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Sinds een kleine 2 jaar overgeschakeld op gas (hoge rendementsketel). Had voordien een verbruik van meer dan 4000 liter mazout per jaar. Vorig jaar een aardgasverbruikt van 3700 m3. Zoek de mazout- en de gasprijzen op en bereken zelf...
    Ik heb spijt dat ik het geen 10 jaar vroeger heb gedaan! Omschakelingskosten vielen heel goed mee. Die investering is op 3 jaar terugverdiend!
    Nikon D300 + Nikon D600 - lenzen Nikon + Sigma

is dat aan te raden ?
    enkele opmerkingen : je kan de bestaande ketel laten staan en er een gepulseerde brander op aardgas opzetten. Kost ook wel wat centen, maar allicht minder dan een volledig nieuwe atmosferische ketel. (Kijk eens naar Weishaupt)
    Let bij de omschakeling naar aardgas goed op de schouw, de temperatuur van de rookgassen bij gasketels ligt veel lager + de gassen zitten vol water. Voor je het weet z**kt het water langs de schouw naar beneden. (in combinatie met de roet van de vroegere stookoliebrander (dat een klein % aan zwavel bevat) maak je zwavelzuur aan, de gevolgen hoef ik niet uit te leggen, zeker.
    Als je overschakelt moet je je ondergrondse tank laten opvullen met zand of schuimbeton, of hem (laten) uitgraven. Een lege tank en een hoge grondwaterstand en je tank steekt 's morgens door je oprit
    Theoretisch is het zo dat het calorisch vermogen van stookolie intrinsiek hoger ligt dan dat van aardgas. Met andere woorden als je een gelijk volume stookolie en aardgas verbrandt, levert de stookolie iets meer vermogen op. Dit is echter theorie, er spelen uiteraard nog heel wat andere factoren een rol (bouw van de ketel, afregeling, atmosferische omstandigheden...)

Velen zeggen hier dat ze nu een pak goedkoper af zijn met gas dan vroeger mazout, maar waar velen geen rekening mee houden in de meeste gevallen is dat ze vergelijken met een nieuwe gasketel van tegenwoordig en een mazoutketel van 30 jaar oud… De mazoutketels van nu zijn toch wel van een ander slag dan vroeger hoor. Wij zijn ook aan het bouwen en kiezen resoluut voor mazout , in combinatie met een vloerverwarmingssysteem en deftige isolatie (driekamerprofielen bij de ramen, superisolerend glas enz...) is dit echt wel zuinig hoor. Een van de grote redenen waarom ik geen gas wil is de veiligheid, misschien totaal onterecht maar ik vertrouw dit spul gewoonweg niet. Ik ga ook een inbraak en brandbeveiligingssysteem installeren en het prijsverschil tussen gasdetectoren en rookdetectoren is ook wel niet van de poes…
    Ik ben er wel van overtuigd dat een gasinstallatie een stuk goedkoper is, een goede mazoutketel+boiler met regeling ( Viesman bvb) betaal ik nu ongeveer 4500 euro excl btw , een gastoestel zal een pak goedkoper zijn, maar ik wil gewoon gerust slapen…

Al eens elektrische verwarming overwogen ?

Greetz
    Spogy
    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spogy Bekijk bericht
    Dat wordt toch net overal afgeraden wegens peperduur in gebruik, en vanuit ecologisch oogpunt: die elektriciteit moet ook opgewekt worden...

Pieter

't is een ondergrondse tank

Tom, ik zou toch eens een studie laten maken door een erkend installateur.

Je zit met veel vragen en onweten.

Ik stel mij de vraag waarom er in 1999 een nieuwe brander is geinstalleerd ? Welke ketel is dat ?Enkel de brander vervangen ?
    Hoe oud is de tank die ondergronds ligt ?Bij de aankoop van je huis is er een bodemonderzoek geweest ? Die tank zal toch getest geweest zijn ?

Je stelt een vraag maar we missen een heel pak achtergrondinformatie die jij zou kunnen geven en waar een installateur dan ook zal naar vragen.Ja we zitten hier op een fotoforum.Iedereen geeft zijn mening maar of het terecht is voor jou moet je toch eerst goede informatie geven.Is de woning een recent gebouwde woning ? Veel komt hier bij kijken en eerlijk gezegd zou ik daarmee bij een professional te rade gaan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spogy Bekijk bericht
    Greetz
    Spogy
    Als er iets is wat je ABSOLUUT NIET moet doen is verwarmen met elektriciteit.
    2 tot 3 x duurder dan gas/stookolie.

En zoals reeds gezegd: elektriciteit moet ook geproduceerd worden met gas/olie /kernenergie, waarbij het gemiddeld rendement van de elektriciteitscentrales ongeveer 40% bedraagt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
    maar ik wil gewoon gerust slapen…
    k'Zou niet weten waarom..... ontploffingsgevaar?
    EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
    debruri.be

Hoi ik ben zelf een plaatser van ketels en zelf stond ik ook voor de keuze over 1.5 jaar ik had mazout en ben nu op gas overgestapt en ik vind het zelf reuze goed natuurlijk heb ik de gouden jaren mee gemaakt wanneer de mazout 6 bf stond ja dat was super. Maar nu is er voor het zeggen ni veel verschil meer en ik had zeer grote schrik van een lek in mijn tank als het je slecht gaat mag je een kost van 250.000 euro verwachten als die aan het lekken gaatom je grond te saneren en ook die van je buren hé dus denk maar goed na
    Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten