Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 83

Discussie: PC vs MAC ?

Question PC vs MAC ?

De noodzaak om mijn hardware (pc + windows) te vernieuwen groeit zienderogen

Ben op zoek naar de beste configuratie.

Stel dat ik 1500 EUR wens te spenderen, wat is dan de meest performante configuratie die ik me kan aanschaffen? Doel is in eerste instantie fotobewerking.

Een "PC met Vista" of "Apple iMac 20" 2.16 Intel Core 2 Duo"

Ik wens niet een welles nietes discussie MAC vs Windows maar een objectief vergelijk inzake hardware en performantie.

Nadelen:
    • Heb totaal geen MAC kennis, dus moet rekening houden met enige leercurve.
    • Twijfel beetje aan Vista omdat het OS op zich al 2 GB nodig heeft om deftig te draaien.

Als ik voor 1500 EUR een performanter PC systeem kan aankopen, gelieve dan even de config die jullie in gedachten hebben te schetsen.

Welke shop raden jullie tot slot aan voor de aankoop (MAC of PC) in het Antwerpse.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Standaard Re: PC vs MAC ?

Laat het ons eens anders stellen: welke software wil je draaien en heb je die al in je bezit? Ik neem aan dat je CS3 zal aanschaffen/upgraden. In dat geval zou ik zeker voor de Apple gaan. CS2 draait nog niet optimaal onder de nieuwe processorconfiguratie, wel onder de PowerPC's natuurlijk.

Wat pleit er voor de MAC: kwaliteit van de onderdelen en het geheel, besturingssysteem (altijd een stap voor op windows, vista is grotendeels op het MacOS geïnspireerd), relatief veilig waardoor je geen behoefte hebt aan vertragend werkende virusscanners, de intuïtiviteit van het besturingssysteem waardoor de leercurve helemaal niet steil is, enz. enz.

Wat pleit er voor de PC: euh, eigenlijk niet zo veel.
    "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
    Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
    Uit: Apocrief

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ballistic Bekijk bericht
    Ik neem aan dat je CS3 zal aanschaffen/upgraden.
    Wacht inderdaad ongeduldig op de release van CS3
    Photoshop zou de hoofdapplicatie vormen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
    Wacht inderdaad ongeduldig op de release van CS3
    Photoshop zou de hoofdapplicatie vormen.
    Gadver, niet twijfelen dan, de mac kopen. Ik heb een Powermac G5 met 2 PowerPC processoren en PS draait als een mes dat door de boter snijdt. Dat zal bij de iMac en CS3 wel niet anders zijn.
    "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."

Ik zou ook niet twijfelen.

De Macs met intel processoren draaien trouwens ook windows XP dmv een bootloader (bootcamp dacht ik), dus volgens mij heb je hiermee alles wat je nodig hebt.

Een leercurve he je wel, maar het is gebruiksvriendelijk dus je zal het wel snel onder de knie hebben.

Op de apple site kan je zoeken naar verkooppunten in jouw buurt.

Ga naar een winkel waar ze Macs verkopen en kijk of het personeel behulpzaam en vriendelijk is. Als je je daar goed voelt, koop hem dan daar. Waar ik nooit zou kopen (in mijn streek) is bij itpro te Gent (slechte attitude daar). De winkel in A'pen ken ik niet. Ik kan wel Mac the Knife van het forum aanraden. Zie http://www.macsimum.beDat is wel langs de A12 in Wolvertem, maar vanuit A'pen is dat niet ver. Ik heb er mijn D200 gekocht en Eric is zeer deskundig.

Ik werk dagelijks professioneel met CS3 op een imac20inch (coreduo 2Ghz nog, geen core2duo) met 2GB ram en dat gaat verbazend snel. CS2 vind ik werkbaar onder rosetta om wat kleine aanpassingen te doen (curves, stof retouche,...) maar om filters uit te voeren of complexe laagbewerkingen te maken doe ik het in CS3.

Als ervaren pc gebruiker en professionele mac gebruiker zou ik tegenwoordig eerder voor mac kiezen, zeker nu je windows zo makkelijk kan draaien op een mac...

Alles hangt af of je spelletjes speelt of niet, thuis durf ik dat nog wel eens doen vandaar nog geen mac thuis omdat er geen echt krachtige videokaarten voor bestaan. Als je dit kan uitsluiten: zeker Mac kopen. Ze zijn doodstil, esthetisch mooi en compact en alles zit erin wat je nodig hebt. Ik zou wel nog even wachten tot de nieuwe OSX uit is (10.5, Leopard) zodat je die officieel hebt, komt uit in de lente van 2007, er wordt gezegd eind maar, begin april.

Geloof dat apple maar 1 jaar garantie geeft, m'n dealer (www.x-alt.be) zegt dat als je als particulier van je oren maakt bij een probleem tussen 1 en 2 jaar dat je het alsnog onder garantie krijgt. Bedrijven (= professioneel gebruik) niet.

Wil je 3 jaar garantie dan moet je een applecare kopen, dat is snel 219 euro erbij voor een imac maar ze komen het thuis herstellen, wereldwijd. Je hoeft het Applecare plan niet te kopen bij aanschaf van de computer, het kan tot 90 dagen na aanschaf maar ze zouden het zelfs toelaten tot max. 1 jaar na aankoop.

Apple winkels: itpro in gent is inderdaad een ramp. Ik koop al jaren alles van apple aan bij www.x-alt.be in Antwerpen, die mensen hebben een goed kenniscentrum in Nederland waar ze ook de grootste apple verdeler zijn...

doe maar die mac voor programma's die je nu niet kunt draaien met mac kun via Parrallels draaien. De laatste update lijkt me erg goed

http://www.zdnet.be/news.cfm?id=65939&mxp=200
    Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
    Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Als het niet dringend is zou ik nog even afwachten mocht ik jou zijn:
    als je nu een iMac koopt zit daar OSX-Tiger (10.4) op. Binnenkort zal Leopard uitkomen (10.5), dus als je hem dan koopt, heb je ineens het nieuwste besturingssysteem.

Daarnaast is er in juni ook de WWDC: een beurs voor ontwikkelaars ivm Apple, en daar zullen zeker ook wat nieuwe hardwaredingen worden voorgesteld. Ik heb al ergens gelezen dat de iMac lijn in het tweede kwartaal van dit jaar upgedate zal worden.

Wat zeker interessant is om te bekijken is de buyersguide:
    http://buyersguide.macrumors.com/

jojo

Hallo,

Wij hebben een PC en ook een iMac 20. Ik vind de iMac geweldig en werk er graag op. De iMac is eigenlijk een stuk sneller dan mijn PC en het duurt niet zo lang om alles op te starten en af te sluiten. De iMac is dus erg snel en natuurlijk heeft deze het voordeel dat je vrijwel geen problemen hebt met virussen, dus dat constant scannen van alle programma's, e-mail and dat soort dingen heb je niet. Je kan er bijna alle programma's op gebruiken zoals op een PC. Mac wordt erg veel gebruikt in de grafische wereld en als je absoluut wil kan je er ook windows op laten zetten. OS is niet moeilijk om in te werken, het is wel anders dan een PC, maar dat word je het snel gewoon.

Veel succes met het kiezen, maar ik ben zeker ook een Mac fan!

Groetjes,
    Ann

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cmd Bekijk bericht
    Ik zou ook niet twijfelen.

De Macs met intel processoren draaien trouwens ook windows XP dmv een bootloader (bootcamp dacht ik), dus volgens mij heb je hiermee alles wat je nodig hebt.
    Dat is omgekeerd evenredig. Je kan ook een PC kopen en daarop OS draaien.
    No Surprise.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jojoplato Bekijk bericht
    Als het niet dringend is zou ik nog even afwachten mocht ik jou zijn:
    als je nu een iMac koopt zit daar OSX-Tiger (10.4) op. Binnenkort zal Leopard uitkomen (10.5), dus als je hem dan koopt, heb je ineens het nieuwste besturingssysteem.

Daarnaast is er in juni ook de WWDC: een beurs voor ontwikkelaars ivm Apple, en daar zullen zeker ook wat nieuwe hardwaredingen worden voorgesteld. Ik heb al ergens gelezen dat de iMac lijn in het tweede kwartaal van dit jaar upgedate zal worden.

Wat zeker interessant is om te bekijken is de buyersguide:
    http://buyersguide.macrumors.com/

jojo

Je moet je zeker eens informeren, Als je nu een mac koopt en leopard komt binnen de 6 maanden uit kan je normaal voor niks upgraden ....
    Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
    Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Ik ben bijzonder tevreden van Online Graphics (Kortrijk & Mechelen)
    Weten waarover ze praten. Zelde prijzen als op http://www.apple.be
    Ik heb momenteel ook Parallels desktop staan (om Windows te draaien) maar heb het nog maar één keer gebruikt en dat was om een publisherbestand te converteren naar een pdf.
    Ik ken een pc-technieker (die bij een pc-softwarebureau) die hem een nieuwe laptop gekocht heeft om Vista te draaien. Het is een MacBook Pro geworden!

Ik heb OS-X Tiger (10.4.8 ) op mijn laptop installed (ik heb dus een zgn. Hackintosh) en ben er zeer tevreden over . Ik gebruik dezelfde toepassingen als voorheen op XP en alles werkt vlotter en intuitiever .

De performance is ook veel beter , aangezien de hardware hetzelfde is gebleven kan ik daar objectief over oordelen

In het begin heb ik nog wel e.e.a. via parallels gedaan , maar ik heb nu gaandeweg mijn oude XP tooltjes en frullekes allemaal kunnen vervangen door soortgelijke Mac tooltjes en frullekes (bulk rename , ruisonderdrukking , ... )
    www.Klikkerdeklik.be
    Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

Cool Re: PC vs MAC ?

/slightly off-topic -- lichtjes naast de kwestie/

In datanews van 23 februari staat een artikel:

"Apple levert de beste Windows-notebooks"

//
    "Away put your weapon, I mean you no harm"

Vergelijking Vista/XP/Mac OSX tiger en dan moet nog leopard ( 10.5 ) uitkomen. Klik ( pdf )

Ik zit hier vrolijk op m'n iBook te tokkelen
    Bert

P.S. Moest je voor mac kiezen, zoals elk besturingssysteem houdt mac osx enorm veel van geheugen. Ik prop m'n macje altijd vol met het maximum aan geheugen. Laat dit niet daar apple zelf doen, hun prijzen zijn schandalig hoog. Bestel je kingston geheugen bij mail-a-mac of macstuff en doe het zelf.

Thumbs up Re: PC vs MAC ?

Aan iedereen - bedankt voor jullie reacties

Was vanavond (kon nieuwsgierigheid niet bedwingen) even binnengewipt in de Apple winkel in Antwerpen (Switch).

Vrees dat ik nu een boontje heb voor de iMAC 24" (waar is dat kwijl icoontje)

Zeer vriendelijk verkoper gaf me een uitgebreide demo van de mogelijkheden. Hij toonde me zelfs mogelijkheden om mijn (windows) PDA te synchen met de MAC.

Mijn huidige hardware (scanner, printer) blijkt ook onder OS X te werken, dus dat is ook al geen hinderpaal meer.

Als systeembeheerder (onder Windows ) was ik uitermate aangenaam verrast te vernemen dat OS X eigenlijk een grafische schil is die draait onder Linux. Je kon zo een command console openen en vertrouwde Linux commando's geven De meeste Linux progjes zou je dus ook onder OS X kunnen draaien.

Kreeg ook nog even demo van Windows XP onder parallels (soort vmware)

Als student (avondschool) zou ik nog extra korting genieten

Zal zeker eens navragen wat die upgrade van het OS betreft en ga eens horen bij die andere shop in't Stad die jullie aanbevelen.

Over een maand krijg ik van jullie wat zakgeld (trek terug van de Staat - belastingen ) en begin april ben ik jarig Ik denk dat ik mezelf een goed ga verwennen Apple here I come.

Switch in antwerpen (vogelmarkt) was tot voor kort itpro maar vind deze mensen ook heel vriendelijk en behulpzaam.
    ze nemen zeker hun tijd om iets uit te leggen

G
    As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
    like.no.other

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Albus Bekijk bericht
    Dat is omgekeerd evenredig. Je kan ook een PC kopen en daarop OS draaien.
    Officïeel kan en mag dit niet. En het is voor een simpele gebruiker niet aan te raden om het te proberen.
    Flickr! :: Blog
    Nikon D50 : Nikkor 18-55mm f3.5 : Nikkor 50mm f1.8 : Tamron 28-200mm f3.8 : Tokina 12-24mm f4 : SB 600

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grf Bekijk bericht
    Switch in antwerpen (vogelmarkt) was tot voor kort itpro maar vind deze mensen ook heel vriendelijk en behulpzaam.
    ze nemen zeker hun tijd om iets uit te leggen

G
    Blijkbaar nog steeds ITpro want onderaan hun site staat te lezen "Switch is een handelsmerk van ITpro nv"

Maar zoals je zelf al aanhaalde, het onthaal was vriendelijk en het personeel leek me zeer professioneel (had na mijn bezoekje een groot "WOW" gehalte)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sunbeer Bekijk bericht
    Officïeel kan en mag dit niet. En het is voor een simpele gebruiker niet aan te raden om het te proberen.
    Veel miserie om het draaiende te krijgen hoor ik maar ik zou het wel eens willen proberen installeren op een andere harddisk... Updates zijn zo goed als onmogelijk uit te voeren heb ik al gelezen dus je zit een beetje vast aan de gehackte versie, ik geloof dat de JAS 10.4.8 de laatste is die uitgekomen is en die is al van oktober 2006 zo te zien. Veel problemen om geluid/netwerk e.d. aan de praat te krijgen dus zeker niet voor mensen met weinig geduld en kennis.

Imac24inch: superkeuze, zou ik ook doen omdat je daar ook firewire800 op hebt ipv enkel 400, op de 20inch niet. Scherm valt mee op gebied van kleur maar is zeer helder, het moet op de minste stand staan voor je calibreert en dan blijkt het nog te fel te zijn... De imac20inch moet ook op de minste stand staan of 1 of 2 balkjes hoger en is dan rond de 120cd/m2. Ik geloof dat de 24 inch niet onder de 160cd/m2 te krijgen is...

De standaard 24inch staat momenteel 2049 euro in de applestore (levering en btw inclusief), hoeveel korting krijg je als student hierop?
    Laatst gewijzigd door Wim; 2 maart 2007 om 09:59

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
    Veel miserie om het draaiende te krijgen hoor ik maar ik zou het wel eens willen proberen installeren op een andere harddisk... Updates zijn zo goed als onmogelijk uit te voeren heb ik al gelezen dus je zit een beetje vast aan de gehackte versie, ik geloof dat de JAS 10.4.8 de laatste is die uitgekomen is en die is al van oktober 2006 zo te zien. Veel problemen om geluid/netwerk e.d. aan de praat te krijgen dus zeker niet voor mensen met weinig geduld en kennis.

Imac24inch: superkeuze, zou ik ook doen omdat je daar ook firewire800 op hebt ipv enkel 400, op de 20inch niet. Scherm valt mee op gebied van kleur maar is zeer helder, het moet op de minste stand staan voor je calibreert en dan blijkt het nog te fel te zijn... De imac20inch moet ook op de minste stand staan of 1 of 2 balkjes hoger en is dan rond de 120cd/m2. Ik geloof dat de 24 inch niet onder de 160cd/m2 te krijgen is...
    Ja, dat is ook mijn ervaring met mijn Cinema Display 20 inch. Ik moet het ook op de laagste helderheid zetten. Daar moet je rekening mee houden bij het printen.

Ik ben in november omgeschakeld naar Mac

Ik draai nu op een iMac 20" met 2gb, en een macbook 13.3", allebei Intel Core 2 Duo cpu's.

Voor windows toepassingen (beroepsmatig) draai ik Parallels, wat zen werk voortreffelijk doet. Syncen met de PDA / GSM doe ik via de Missing Sync.

Ik ben tot nu toe heel tevreden. Enig minpunt, niet alle hardware (USB) heeft Mac drivers. Zo heb ik een andere laserprinter moeten aanschaffen. Ook niet alle software vind je voor Mac (wel alternatieven) bvb :

- Microsoft Office : ik had een Office 2004 voor Mac (officieel) maar ben overgestapt op NeoOffice.
    - Oulook : Apple Mail en iCal (calender), met adresboek, synct met de PDA
    - Missing Sync : vervangt Activesync
    - Qimage Pro : hier heb ik geen vervanging voor, maar LightRoom geeft mij ook goede resultaten
    - Capture 1 Pro : vervangen door LightRooom, heb wel ook de Mac versie

Het enige wat ik mis is een messenger, daar start ik voornl Win XP voor op, evenals mijn facturatieprogramma.

Messenger for Mac:
    http://www.microsoft.com/mac/default...d=msnmessenger

Topictitel is er wel eentje om uw handjes aan te verbranden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tom Bekijk bericht
    Ik ben in november omgeschakeld naar Mac

Het enige wat ik mis is een messenger, daar start ik voornl Win XP voor op, evenals mijn facturatieprogramma.
    Voor het eerste raad ik je "Adium" aan. Je kan daar al een eind mee weg. Dit is een open-source programma.

Voor dat tweede kijk je misschien eens bij "MacFan". Die hebben een facturatieprogramma, al hangt het ervan af wat je vereisten zijn hiervoor.

Ken je InterMactivity? www.im.be
    Er is ook een goed werkend forum. Je bent er van harte welkom

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Regels voor berichten