Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11

Post Nederlander verdient netto meer dan Belg

De burgemeester van het Belgische Baarle-Hertog verdient netto 1.800 euro per maand. Op het einde van de straat in Baarle-Nassau verdient zijn Nederlandse collega 3.000 euro. Dat verschil is nog straffer dan wat een Europese studie zopas berekende.

Volgens die studie verdienen de Nederlanders netto een kwart meer dan de Belgen. Dat komt onder andere doordat bij ons veel (41,9 procent) wordt afgehouden voor belastingen en sociale zekerheid. En doordat de lonen in Nederland sowieso hoger liggen.

Nergens zijn België en Nederland zo in elkaar verstrengeld als in Baarle-Nassau en Baarle-Hertog. De ene straat is Belgisch, de andere Nederlands, de volgende weer Belgisch. Het maakt hier echt wel uit of je voor een Nederlandse baas of voor een Belgische werkt. Dat weet iedereen maar niemand wil zijn of haar loon verklappen. Dan proberen we het maar bij de burgemeesters die hier op een steenworp van elkaar zitten.

De Vlaming Jan Van Leuven in Baarle Hertog - het Belgische stadsgedeelte - ontvangt me in de zaal van het schepencollege. Nog voor we de handen drukken, stuurt hij een medewerkster om een verfrissing te halen.

De burgemeester aarzelt geen moment. ,,Mijn nettoloon bedraagt 1.800 euro. Daar is toch niets geheim aan. Het loon van mijn Nederlandse collega ken ik natuurlijk niet, maar ik ben er zeker van dat het een pak meer is. Het is algemeen bekend dat de Nederlanders meer loon overhouden dan de Vlamingen.''

Jan Hendrikx, de burgemeester van Nassau, stuurt zijn persmedewerkster op me af. Met een briefje. Daarop staan twee brutobedragen (2.000 en 5.000 euro). ,,Ergens daartussen ligt het brutoloon van de burgemeester. Zijn nettoloon mag de persmedewerkster niet verklappen. Iets later doet de burgemeester er toch niet meer moeilijk over: ,,Ik verdien netto ongeveer 3.000 euro. Dat is meer dan mijn Vlaamse collega. Maar ik ben fulltime burgemeester en mag niet bijklussen.''

De Vlaamse burgemeester zegt dat hij helemaal niet bijklust. ,,Ik ben fulltime burgemeester. Vroeger was ik arts en heb ik dat beroep onder andere met een schepenambt gecombineerd.''

Wijn voor een prikje

Maar ergert het niet dat zijn Nederlandse collega een pak meer verdient? ,,Oké, alle Nederlanders hier verdienen meer, maar ze kunnen het niet zo makkelijk uitgeven als wij, Vlamingen. Wij laten het vlotjes rollen als we ons willen amuseren. Wanneer wij bij een vriend zijn uitgenodigd, kopen we hem een goede fles wijn en zeggen zeker niet hoeveel die kostte. De Nederlanders geven elkaar ook een fles wijn, maar zullen opscheppen met de lage prijs - ,,echt voor een prikje'' - waarvoor ze die fles kochten. Ik hoor het vaak op restaurant. De Vlaming vraagt gewoon de rekening. De Nederlander vraagt: wat is mijn boete?''

,,Wij voelen ons niet schuldig wanneer we toegeven aan onze lustgevoelens. Nederlanders blijven calvinisten. Wanneer ze veel geld verdienen is dat omdat God hen daartoe heeft uitverkoren. Maar daarom mogen ze het nog niet spenderen. Ze moeten het beleggen zodat het nog meer opbrengt. Daarom zit de handel hier niet onmiddellijk te springen om exclusief Nederlandse klanten.''

Minder zwartwerk in Nederland

De Vlaamse burgemeester wijst op een vergetelheid in de Europese studie: het zwartwerk. ,,Gegarandeerd dat dat niet is meegeteld. Indien wel, dan kwamen de Vlaamse lonen toch meer in de buurt van de Nederlandse.''

De Nederlandse burgemeester Jan Hendrikx deelt die mening. ,,In Nederland zullen er ook wel zwartwerkers zijn, maar ze zullen zeker met veel minder zijn dan in Vlaanderen.''

De Vlaamse burgemeester houdt het lagere Vlaamse nettoloon tegen het goedkopere openbare leven in Vlaanderen. ,,Neem nu het bibliotheekbezoek. Of het openbaar vervoer. Dat is in Vlaanderen stukken goedkoper dan in Nederland. Dat laatste hebben we te danken aan onze centrum-rechtse regeringen. Toen zij zagen dat steeds meer plattelandsmensen naar de stad gingen wonen, vreesden de katholieken voor een volksverhuizing naar de steden, waar ontkerkelijking hoogtij vierde. Dus werd voorzien in goedkoop transport zodat mensen 's avonds weer naar huis konden.''

Paul DEMEYER06/04/2006 bron het volk.be
    Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Standaard Re: Nederlander verdient netto meer dan Belg

Is dit in de medische sector ook zo? Had al gehoord dat de werkdruk er aanzienelijk lager lag, maar als de lonen er ook hoger is dan zou ik toch beginnen twijfelen. Nederland is zo ver niet he!

Grts Janvangent
    Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janvangent
    Is dit in de medische sector ook zo? Had al gehoord dat de werkdruk er aanzienelijk lager lag, maar als de lonen er ook hoger is dan zou ik toch beginnen twijfelen. Nederland is zo ver niet he!

Grts Janvangent
    Jan het was/is typisch voor de streek waar ik vandaan kom.
    (Noord-Oost-Limburg)
    Veel jongeren vonden toen werk bijv. in Maastricht.

Verdient dat niet meer een burgemeester ? Soit een pak meer als wat ik verdien, dat niet..... Maar ik heb om 17u gedaan, zonder dat ik die dag iets van verantwoordelijkheid gedragen heb .....

'k dacht dat die mannen meer hadden..... 't loont dus alleen om in de politiek te gaan, als je dicht genoeg bij de schatkist zit (de wetstraat dus)
    To make your dreams come true, wake up

Zijn sommige luxeprodukten ook niet duurder in NL, als ik de reklame op de NL tv zie, dan zie ik dat bv de auto's (pakweg de citroën picasso), dat die ongeveer 2000 a 3000 euro duurder zijn dan in B.

Als ik dat artikel lees dan zie ik tweemaal het bewijs dat de Nederlanders 10 IQ-puntjes meer hebben

groeten, Miriam

Mijn video's staan op stdk.nl
    The mystery isn't in the technique, it's in each of us. - Harry Callahan
    There are always two people in every picture: the photographer and the viewer. - Ansel Adams

'k denk niet dat alleen luxe problemen het ginder duurder maken..... 'k zou niet graag een huis kopen in nederland, of een appartement huren in amsterdam bvb

ps : ze zouden er mij nog geld mogen bij geven, om te gaan wonen in nederland ik zou het ook niet doen maar dat is de discutie hier niet
    To make your dreams come true, wake up

Netto meer verdienen wat maakt dat nu uit? Als je daarbij een hogere rijtax, onroerende voorheffing enzoverder moet betalen? En op wat voor gegevens baseren we ons hier, de inkomens van twee burgemeesters? Want over de echte Europese studie komen we niet veel te weten, en dan nog, cijfers interpreteren is moeilijker dan het lijkt. Maar ja, het gras is altijd groener aan de overkant...

Nederlander verdient netto meer dan Belg

foute zinsbouw !!!

moet zijn: "Alhoewel een Belg meer verdient dan een Nederlander, ontvangen deze laatsten een hoger netto-loon"
    The only difference between men and boys is the price of their toys !

De wedde van dit specifiek geval bewijst nog niets - hoe zijn de gezinslasten van de persoon in kwestie (alleenstaand, gehuwd, kinderen)?
    Wordt er bij de Nederlandse collega voldoende afgehouden? Hij kan netto zeer veel verdienen, maar op het einde van de rit een deel aan de fiscus moeten teruggeven.
    In België verschillen de weddes van burgemeester naargelang de grootte van de gemeente. Is dit in Nederland ook het geval?
    Niets is ingewikkelder dan weddes vergelijken. Alle parameters dienen volledig dezelfde te zijn.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vantje
    In België verschillen de weddes van burgemeester naargelang de grootte van de gemeente. Is dit in Nederland ook het geval?
    Niets is ingewikkelder dan weddes vergelijken. Alle parameters dienen volledig dezelfde te zijn.
    Precies, dat was mijn gedachte ook. In Nederland is het loon van gemeenteambtenaren (en daarmee ook van de burgemeester) direct gerelateerd aan het aantal inwoners van die gemeente. Hoe meer inwoners, hoe hoger het loon.

Regels voor berichten