Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 13 van 13

Discussie: Meerderjarigheid.

Standaard Meerderjarigheid.

Blijf je als ouder verantwoordelijk voor je kind als het meerderjarig wordt?
    Als je zoon van 19 bvb schulden maakt of iets vernielt, draai je dan als ouder op voor de kosten?
    Jef H.
    Sony DSC-S85 / Panasonic DMC-FZ7
    www.pbase.com/jef_heylen

Standaard Re: Meerderjarigheid.

in Nederland, moeten bij bv een lening de ouders mee tekenen, onder de 18 jaar, daar boven eigen verantwoordelijkheid( er zijn uitzonderingen hoor) weet niet wat de grens in Belgie is.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

volgens ùmij blijf je verantwoordelijk zolang je je kind onder je hoede hebt (woont bij je in, kindergeld,...).
    Ik kan natuurlijk verkeerd zijn
    WWW.NATUURBEELD.BE | FOTOBLOG | FACEBOOK
    WWW.CNATURE.BE - Cursussen en workshops natuurfotografie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paterke64
    Blijf je als ouder verantwoordelijk voor je kind als het meerderjarig wordt?
    Als je zoon van 19 bvb schulden maakt of iets vernielt, draai je dan als ouder op voor de kosten?
    Als je kind schulden maakt is een ruime begrip, maar in principe is die daar zelf verantwoordelijk voor. In het geval van een lening wordt er normaal gevraagd iemand of iets als garant te geven. Kan je meerderjarig kind niet zijn schuld betalen dan zal de garant aangesproken worden. Of die nu nog bij de ouders thuis woont of niet speelt hier geen rol.
    Vernieling is een andere zaak, meestal wordt daar de familiale verzekering aangesproken, dat kan dacht ik tot de leeftijd van 23 als die nog inwoont bij de ouders. Maar of die willen betalen is andere koek. Men heeft op zettelijke en onopzettelijke vernieling.....

Ik spreek van een jaar of 15 jaar geleden:

Als je kind inwonend is bij je, en geen 28 jaar is,ongehuwd is zijn de ouders burgelijk aansprakelijk als er bij het kind niks te rapen valt. Als het werk heeft zal er loonsbeslag ed zijn.

Correctioneel verantwoordelijk is de dader,(kind zelf).

We hebben zo een geval in de familie gehad:

Broer is nog thuis(22 jaar) en feest tegen de sterren op,regelmatig zat met de nodige ongevallen, nachtelijke bezoekjes van politie, ziekenhuisbezoek etc. Na een tijd geen verzekering meer op de auto, dan maar een motor gekocht. Zelfde geval, dronken rijden, ongeval (alleen), vluchtmisdrijf etc..
    Gelukkig altijd zonder zware verwondingen.
    Na een tijd is dit niet meer te harden voor de ouders.

Na alweer een ongeval hebben wij (de broers en zusters een) vrederechter om advies gevraagd.

Zorg dat hij of zij zelf een domicilie heeft, niet meer inwonend bij de ouders, dan zijn de burgerlijke en correctionele veroordelingen te zijner/haren laste.

Hoe dat de wet nu is weet ik niet ,is misschien verandert ondertussen.

Maar sinds hij een eigen domicilie heeft hebben mijn ouders geen aanmaningen om schulden te betalen en politiebezoek meer gehad.

Dat was toen het geval, wetten worden aangepast.

Vraag raad aan iemand die het kan weten( advocaat, vrederechter ed)

Ik weet dat het moeilijk is, maar ook al is het broer, zus, zoon, dochter, Ze slepen je mee in de ondergang als je er niet op tijd iets aan doet.

Edit: En zeker in deze tijden moet men voor ieder schadegeval een dader (verzekering, gerecht)(betaler vinden of hebben, dus weet waaraan ge begint als je borg staat.
    Groetjes

JO
    Laatst gewijzigd door jo99841; 22 oktober 2005 om 17:53
    Groetjes
    ----JO

En, geen advocaten of vrederechters hier?
    Jef H.
    Sony DSC-S85 / Panasonic DMC-FZ7
    www.pbase.com/jef_heylen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jo99841
    Maar sinds hij een eigen domicilie heeft hebben mijn ouders geen aanmaningen om schulden te betalen en politiebezoek meer gehad.

JO
    Dat is het belangrijkste, plus 18 jaar zijn natuurlijk
    Alles hat ein Ende, aber eine Wurst hat zwei.

's zijn gezond.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paterke64
    En, geen advocaten of vrederechters hier?
    Ik werk op een advocatenkantoor maar... niet als advocaat. Voor een eerste advies kan je terecht bij een advocaat, dat kost geen fortuin en dan weet je waar je staat of wat je kan doen indien de persoon in kwestie niet de mogelijkheid heeft op eigen benen te staan. Op een ander adres wonen is allemaal goed en wel, maar het moet haalbaar zijn, als je geen inkomen hebt is dat niet mogelijk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door linda16093
    :.Op een ander adres wonen is allemaal goed en wel, maar het moet haalbaar zijn, als je geen inkomen hebt is dat niet mogelijk.
    En dus mogen de ouders opdraaien voor iemand van 22 jaar die geen goesting heeft om zijn verantwoordelijkheden op te nemen en er maar op los leeft.

Er zijn wel degelijk manieren om je tegen zo iemand te beschermen, ook al is het familie, maar je moet het wel doen. Niet afkomen met "jamaar het is mijn kind of broer of zuster".

Daar betalen we (zussen en broers) nu nog altijd aan. En denk je dat het iets uitgehaald heeft? En van sociaal en vredelievend zijn , laat die zever ook maar achterwege, je wordt van minder verzuurt.

edit: sorry.......

Groetjes

JO
    Laatst gewijzigd door jo99841; 23 oktober 2005 om 20:13 Reden: sorry
    Groetjes
    ----JO

Als je beetje de verschillende posts hier met elkaar verbindt heb je het antwoord op je vraag:
    Zuiver juridisch (dus geen verzekeringen/leningen)
    - strafrechtelijk (politierechter/correctionele rechtbank/assisen): vanaf 18 jaar volledig zelf aansprakelijk (voor bv. gevangenisstraf, werkstraf); boetes zal ik seffens uitleggen
    - burgerrechterlijk: ook hier is de persoon vanaf 18 jaar zelf verantwoordelijk voor zijn daden. Veroorzaakt hij schade aan iemand, dan moet hij die zélf betalen. Problemen met concrete betaling leg ik hieronder uit.

Verantwoordelijk zijn voor je daden is één ding, effectief de schade (ook boetes vallen hieronder) vergoeden is een heel andere zaak. Als de schadeveroorzaker geld heeft is er geen enkel probleem. Spijtig genoeg zijn is het eerder regel dan uitzondering dat de jonge meerderjarige geen cent heeft en "uit een steen kun je niets wringen". Vanaf hier kom je op het vlak van de beslagrechter, waar het domicilie zijn nut toont.
    - meerderjarige woont nog thuis (is daar gedomicilieerd): àlle goederen (ook die van ouders, broers of andere personen die op het adres gedomicilieerd zijn) die zich op dit domicilie bevinden kunnen worden beslagen (muv aantal onbeslagbare goederen, die noodzakelijk zijn om een waardig leven te leiden, zoals stoelen, tafel, bed, lakens, handdoeken...) met oog op openbare verkoop. Uiteraard hebben de ouders de keuze om hun meubels te houden als ze zelf de rekeningen betalen. In feite komt het erop neer dat de ouders onrechstreeks moeten opdraaien voor de problemen van hun kinderen
    - meerderjarige woont niet meer thuis: enkel de goederen op zijn domicilie kunnen in beslag genomen worden, veel last zullen niet inwonende familie dus niet hebben.

Dit is de juridische samenvatting van de regeling omtrent meerderjarigen. Ik ben (nog) geen advocaat, maar ben nu in mijn laatste jaar rechten, wat bijna zelfde is als advocaat .

Groeten
    Jelger
    Grtz Jay

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jay
    Als je beetje de verschillende posts hier met elkaar verbindt heb je het antwoord op je vraag:
    Zuiver juridisch (dus geen verzekeringen/leningen)
    - strafrechtelijk (politierechter/correctionele rechtbank/assisen): vanaf 18 jaar volledig zelf aansprakelijk (voor bv. gevangenisstraf, werkstraf); boetes zal ik seffens uitleggen
    - burgerrechterlijk: ook hier is de persoon vanaf 18 jaar zelf verantwoordelijk voor zijn daden. Veroorzaakt hij schade aan iemand, dan moet hij die zélf betalen. Problemen met concrete betaling leg ik hieronder uit.

Verantwoordelijk zijn voor je daden is één ding, effectief de schade (ook boetes vallen hieronder) vergoeden is een heel andere zaak. Als de schadeveroorzaker geld heeft is er geen enkel probleem. Spijtig genoeg zijn is het eerder regel dan uitzondering dat de jonge meerderjarige geen cent heeft en "uit een steen kun je niets wringen". Vanaf hier kom je op het vlak van de beslagrechter, waar het domicilie zijn nut toont.
    - meerderjarige woont nog thuis (is daar gedomicilieerd): àlle goederen (ook die van ouders, broers of andere personen die op het adres gedomicilieerd zijn) die zich op dit domicilie bevinden kunnen worden beslagen (muv aantal onbeslagbare goederen, die noodzakelijk zijn om een waardig leven te leiden, zoals stoelen, tafel, bed, lakens, handdoeken...) met oog op openbare verkoop. Uiteraard hebben de ouders de keuze om hun meubels te houden als ze zelf de rekeningen betalen. In feite komt het erop neer dat de ouders onrechstreeks moeten opdraaien voor de problemen van hun kinderen
    - meerderjarige woont niet meer thuis: enkel de goederen op zijn domicilie kunnen in beslag genomen worden, veel last zullen niet inwonende familie dus niet hebben.

Dit is de juridische samenvatting van de regeling omtrent meerderjarigen. Ik ben (nog) geen advocaat, maar ben nu in mijn laatste jaar rechten, wat bijna zelfde is als advocaat .

Groeten
    Jelger
    Dus die wet is nog hetzelfde als zo een 15 jaar geleden. Ik wist het niet meer zeker.

Die leeftijd van 28 jaar , is die nog van tel als inwonende zoon of dochter?

Groetjes

JO
    Groetjes
    ----JO

voor zover ik weet kan je steeds voor gratis advies terecht bij een justitiehuis, hier in België althans. Hier de link naar de justitiehuizen hier in België: http://www.raadvst-consetat.be/Nl/just_nl.htm
    Je kan er zowel telefonisch als via mail terecht. Hopelijk helpt dit je verder.
    groetjes Dolly
    Beste groeten van dolly
    http://www.fotoroma-gent.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jo99841
    Dus die wet is nog hetzelfde als zo een 15 jaar geleden. Ik wist het niet meer zeker.

Die leeftijd van 28 jaar , is die nog van tel als inwonende zoon of dochter?

Groetjes

JO
    Voor zover ik weet bestaat die regeling niet meer, er is geen bijzondere beschermingsregel voor een ongehuwde meerderjarige die nog thuis woont.

Wat dolly zegt is juist, iedereen heeft recht op gratis 1e lijns rechtsbijstand. Dit is een eerste gesprek bij een advocaat in het justitiehuis. Tijdens dit gesprek zul je te weten komen wat je oa kan doen, of het nodig is naar de rechter te gaan... Voor meer bijstand over eenzelfde zaak moet je naar een echte advocaat gaan.
    Grtz Jay

Regels voor berichten