|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
Hallo,
Ik heb in een kamer een (nieuwe) parketvloer laten leggen. De schrijnwerker vertelde ons dat je best enkele weken/maanden wacht vooraleer de beschermingslaag en vernis aan te brengen omdat het hout nog wat moet wennen aan de temperatuur in de ruimte en nog ietsje kan uitzetten. Klopt dit? En welke producten kunnen jullie aanbevelen? Ik heb zelf al wat gezocht en blijkbaar heeft Sadolin enkele producten in hun assortiment zitten om parket te behandelen en te onderhouden. Heeft iemand hier ervaring mee? Bedankt! |
|
||||
|
Citaat:
Wij kozen voor een neutrale olie, kwasi kleurloos en niet glanzend. Producten van "trip trap" dacht ik.
|
meteen behandelen hoor, ander krijg je het vuil er nooit meer uit, dringt in het hout, snap niets van zo,n advies.
grt,bouk.
|
Citaat:
|
Kijk hier eens:
www.woodforum.be exacte link is: http://www.woodforum.be/nl/informati...html?profile=3 Wanneer afwerken hangt af van welke afwerking (boenen, vernissen, oliën) je wilt gebruiken. Op de site vind je vast en zeker de informatie die je zoekt. Succes en Greetz, happyboedha ;-)
|
ben zelf schrijnwerker en heb heel wat parket gelegd
het beste vind ik trip trap olie het voed tot een stuk in de plank terwijl vernis een top laag is en dan bestaad er nog een olie die je in je kuis water kan doen en zo reinig je en terwijl voed je de plank verdeler voor belgie huys houthandel in brugge en geven ook raad groeten vanja |
|
|||||
|
Citaat:
Dat moet je me eens uitleggen ![]() Ik heb ook al jaren parket liggen > eik (18 mm dik....) Die is direct na het leggen doordrenkt met "iets"... Na een volle dag drogen werd het parket geboend. Ik heb natuurlijk gebruikssporen... Hoe moet ik daar aan beginnen? Ik dacht dat enkel boenen kon... Kan ik die vloer niet droog reinigen en met wat moet ik dat doen? Daarna zou ik boenen met een boenmachine. Wat is uw gedacht? En bedankt voor alle info. |
|
||||
|
Klopt toch hoor Theokus ! Elk jaar zetten we onze eiken parket in "den" olie, en voor het onderhoud (wekelijks) wordt hij gepoetst met water, vermengd met een olie-achtige substantie.
|
gebruik hier ook olie op water basis, gek maar tis zo.
grt,bouk.
|
Citaat:
Allee zeg, dat is het eerste wat ik daar van hoor. Echt! Kan ik dat nu thuis "vooralsnog" doen? Oei, oei; ik durf daar niet aan te beginnen. Er zit nu boenwas op he. En bovendien moet er dringend toch iets mee gebeuren. Die moet zeker goed gereinigd worden. Volk dat hier over de vloer komt zal niet veel zien maar ik weet en zie hier alles hee ![]() Nu weet ik nog niet welke olie je moet gebruiken. 't Zal wel gene sla-olie zijn..hahaha |
|
||||
|
Best eens langs gaan bij een vakman, en daar je vragen voorleggen!
Of je zomaar kan overschakelen van boenwas naar olie betwijfel ik, vermoedelijk zal je eerst de parket een schuurbeurt moeten geven vrees ik. De olie die wij gebruiken voor de jaarlijkse beurt is een plantaardige olie van het merk Trip Trap, afkomstig uit Denemarken. Het produkt dat voor het wekelijkse onderhoud gebruikt wordt, is eigenlijk niet echt olie, eerder een zeepprodukt met de zelfde kleur als de olie die je jaarlijks gebruikt.
|
wij hebben een paar jaar terug een huisje gekocht waar er een parket in lag (eiken in visgraad) vermoedelijk ergens in de jaren 60 gelegd.
na de verbouwingen hebben we die geschuurd met veel ammoniak en nog meer water. ik dacht dat we die 2 maal gedaan hebben. hierdoor werd het hout terug "blank" maw alle vuiligheid en boenwas ed deruit. daarna hebben we daar een of andere olie op gezet. dit vonden we echter niet goed en vorige week hebben we er een zeer matte vernis op gezet. dit onderhoud namelijk veel gemakkelijker, ff dweilen en klaar. |
|
||||
|
amoniak (bij lang gebruik ongezond)wordt vooral gebruikt in de restauratie voor verkleuring, die de indruk geeft dat het hout gereinigd is. Methanol met fijne staalwol wordt gebruikt om te reinigen, geen schrik hebben om dit ook overvloedig te gebruiken.
Triptrap, is idd plantaardig. Niet goedkoop. Niet altijd mooi op lange termijn. Jaarlijks te hernieuwen. Kostelijk. Men brengt niet zomaar olie op een geboend stuk, de olie zal er gewoon niet indringen. Boenwas verwijderen doet men niet met een schuurmachine( proberen dit toestel te vermijden) wel terpentijn, dit neemt de boenwas af. Nadien Methanol. Bij oude meubels of plankenvloeren:1. boven laag verwijderen, al naargelang het product die erop staat. 2. fijne staalwol en overvloedig Methanol voor het reinigen. 3 eindigen met vod en Methanol, tot de vod niet meer vuil is. Altijd in de richting van de nerf werken, schuurmachine uit de boze, vooral als je de regels van de kunst wil volgen. Afwerking zowel bij nieuwe als bij oude meubelen of plankenvloer. Overvloedig water zou ik niet gebruiken, je geeft de kans aan het hout om nog meer te gaan werken en te krimpen en uitzetten. Met gevolg het hout trekt schuin. Rara, de reparatie nadien. Op gereinigd of nieuw hout een product aanbrengen onmiddelijk erna kan geen kwaad, zolang dat je het doet op droog hout. Zowieso, hout blijft leven ook al staat er één of andere laag op. TIP: zet onder meubelen, of ruimte waar veel hout is een potje met water erin. Afwerkingslaag al naargelang de smaak: -Boenwas:Altijd 3 lagen aanbrengen. Ik hou van de geur en het uitzicht- nadelig met water-of vochtplekken. Zijn deze er, onmiddelijk droog wrijven, geen tijd geven aan het water om erin te dringen. Om de drie jaar ontboenen met terpentijn en terug nieuwe boenwas opbrengen. Olie: is gemakkelijk in onderhoud en het hout heeft ook een natuurlijk effect. Bij verder onderhoud telkens een speciaal product gebruiken( kostelijk op termijn), geen agressieve kuisproducten. De gewone ordinaire vernis: is mooi in het begin, je legt er wel een laag(3x)op en dat is zichtbaar. Wat minder mooi oogt. Na drie jaar bij een sterk belopen plankenvloer, mag je herbeginnen en dan is er nog veel meer werk. Ik ben voorstander voor een planken vloer behandelt met een soort vernis op basis van twee componenten. Ideaal voor in ruimtes die veel gebruikt worden en waar er vocht aanwezig kan zijn. Je ziet het niet dat het op het hout is aangebracht. Zalig om op te lopen, gemakkelijk in onderhoud. Ik ken bij deze geen nadelen. Misschien een lichte verkleuring, dat is echt miniem. eenmaal een dure aankoop in het begin, nadien op lange termijn spaar je veel uit in werk en in de portemonnee. Als er iemand interesse heeft hoe het noemt wil ik het dan wel eens opzoeken, ik ben nu te lui om naar de kelder te lopen.Het is vakantie Mvg Jasmine
|
Citaat:
Mvg Jasmine
|
|
![]() |