|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Chit Chat - Archief Oude berichten uit het vroegere 'chit-chat' forum (tot 9 maart 2007) |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||||
|
ik lees even mee, mag ik?
m m
||||
|
cookies en temp internet files verwijderen
oh ja hitman pro af en toe laten draaien kan ook wonderen doen dat haalt alle spy ware en dergelijke der direct af (gratis te douwnloaden)
|
Windows houdt een register bij, na verloop van tijd zal dit vervuilen door het draaien van updates de-installeren van progamma's en dergelijke.
Een progamma voor register onderhoud is regclean ( ff googelen ) Deze kun je laten zoeken naar onnodige/ongebruikte registersleutels en ze vervolgens verwijderen. Verder defragmenteren, anti-spyware ed. Ondanks deze maatregelen ben ik geneigd om na 1,5 jaar de harddisk met Windows te formatteren en opnieuw te installeren. FF een nieuwe start. |
|
||||
|
Zo min mogelijk software erop installeren; klinkt wat flauw maar zo werkt het vaak wel bij Windows. Als je niet zeker bent of je iets gaat gebruiken dan niet installeren of er weer af halen. Zeker met programma's die na starten Windows ook opstarten dus die zich tijdens het opstart-process in Windows nestelen.
Als je CTRL+ALT+DEL klikt dan krijg je de taskmanager (taakbeheer) en dan bij processen kan je zien welke programma's zich op dit moment op je pc draaien. Je kan bij bijv. CPU (processor) gebruik klikken op die kolom om te sorteren hoeveel gedeelte van de processor dit programma gebruikt. Kan handig zijn. En... als je geld wil uitgeven dan doe het aan geheugen: "the more, the better". Voor de rest kan ik me aansluiten bij vorige collega's.
|
Antivirus up to date houden, de schijven af en toe defraggen en regelmatige backups nemen. Verder af en toe het "Disk Cleanup" tool gebruiken.
Verder doe je er goed aan om zoveel mogelijk 'autoruns' (prgs die automatisch met windows opstarten) uit te schakelen. Vele ervan zijn niet nodig. Hetzelfde geldt voor windows services. Daarvan kan je zonder probleem een aantal geheugen- en performantievretende services van uitschakelen. Niet teveel proggies installeren "om te proberen". Daardoor gaat je systeem steeds logger worden. Probeer het dus het aantal processen en het geheugengebruik na opstart zo laag mogelijk te houden. Persoonlijk werk ik met een multi-boot systeem waarbij één boot-configuratie specifiek voor beeldbewerking is voorzien, een ander voor games en een derde voor demo's en probeersels. Gegroet, Tom.
|
Iedere gebruiker die inlogt op XP, laadt zijn profiel in (instellingen bureaublad, startmenu, enz...)
Hoe kleiner je profiel, hoe sneller opstarten en vlotter draaien. Dus ofwel niets opslaan onder 'Mijn Documenten', ofwel de locatie veranderen naar een andere partitie. (via rechtsklik op 'Mijn Documenten' en dan de doelmap aanpassen) Ik sla trouwens nooit iets op onder de C:\, zo staan mijn gegevens ook veilig bij een systeemcrash (wat bij windows nogal eens kan voorvallen )Peter |
|
|||||
|
EasyCleaner houdt het register proper
http://www.toniarts.com Ccleaner wist temp-bestanden, cookies enz. enz. Via "opties" kan je bijv. instellen welke cookies je wilt houden... http://www.ccleaner.com/ |
|
||||
|
Ik denk dat zowat alles gezegd is.
Vooral de tip niet te veel (de)installeren in acht nemen. Maar ik zou nog graag reclame maken voor een zeer handig programma: Acronis True image. Hiermee kan je een image maken van je bootschijf. Een image is een bit-per-bit kopie van een schijf, bestand, map... Deze kan je opslaan op een andere partitie onder compressie. Als je PC vertraagt en regcleaner, ccleaner, hitman pro, antivirus brengen geen uitweg meer dan plaats je in 1-2-3 je eigen cleane install terug. Je steekt de Acronis CD in dec CD-drive en je boot van cd. Met behulp van snel herstellen kan je je propere Image al booten terwijl hij terug op je harde schijf wordt gezet. Ik gebruik het zelf en ben er zeer tevreden over. Ik maak een image van een clean install met alle drivers en programma's voor dagelijks gebruik: Opera, firefox, thunderbird, Office, PS. Natuurlijk wanneer je later programma's bij installeert zitten deze niet in de image en zal je ze na een herstel opnieuw moeten installeren. Je kan natuurlijk ook je image wijzigen, maar dan heb je niet echt een 100% cleane image meer. Mvg |
|
|||||
|
scientist, ik veronderstel dat je die image maakt net nadat je bv een format
gedaan hebt en alle nodige software hebt geïnstalleerd? of wordt de image gameekt aan de hand van alle nodige gegevens, zonder de overbodige mee te nemen? bedankt ook allemaal voor de tips. die easycleaner (regcleaner?) had ik nog niet ... mm
|||||
|
Citaat:
- systeem en progs op één aparte schijf - data op aparte schijf. - en die Image....liefst op een aparte schijf waar je ten allen tijde aan kunt. > stel dat de pc crasht... Van die dataschijf maak ik regelmatig een auto-backup naar een externe 3de schijf. Dus.... o.a. mijn Image staat op schijf 2 en 3
|
|
||||
|
Ik heb ondertussen m'n standaard routine om pc's op te ruimen:
- www.ccleaner.com Ccleaner alles laten opruimen door alles aan te vinken en ook de registry cleaner module in ccleaner gebruiken (tot 4x soms nodig om alle fouten eruit te halen). - in de c:windows directory doe ik altijd de mappen van de geïnstalleerde windows updates weg, alles met het $ teken voor mag volledig weg. Bv: $hf_mig$ $MSI31Uninstall_KB893803$ $NtServicePackUninstall$ $NtUninstallKB931836$ Ik heb het nog nooit meegemaakt dat er een update moet gedeinstalleerd worden, meestal maken ze wel een update op de update :-) - Over windows updates, ik heb de laatste weken al een paar gevallen gehad waarbij de windowsupdate website niet op het scherm kwam/vast liep bij het zoeken naar updates. Dit valt op te lossen door automatische updates eerst uit te zetten (of de service uit te zetten) en dan heel de directory c:\windows\SoftwareDistribution weg te doen. Zodra automatische updates terug aan gezet wordt zal hij die map opnieuw aanmaken. - Zet systeemherstel ook eens tijdelijk uit om ruimte te winnen, ik laat het permanent uit omdat ik problemen zelf wel weet op te lossen maar als je je veiliger voelt als het aan staat zet je het best weer aan. Het is dikwijls zo dat als je computer geïnfecteerd geraakt door een virus dat het zich in de System restore gaat nestelen... Antivirus programma wordt geupdate --> virus wordt gecleand maar niet in de system restore... Mensen krijgen het dan niet weg want het komt altijd maar opnieuw terug. Best uit zetten die handel... Neemt onnodig plaats in beslag, na verloop van jaren loopt dat aardig op en een tragere pc heeft het er ook lastig mee, je hoort frequenter gebruik van je harde schijf als het aan staat... maar het kan wel een beschadigde registry terug zetten en dat is het enige waar ik het goed voor vind. - Download Hijackthis, kan je vinden op www.merijn.org. Dit is wel een tool voor experts die weten wat ze doen, je kan daar zien welke programma's en onderdelen allemaal automatisch worden opgestart. Best eerst eens googlen voor je een onderdeel weg gooit. Als je geïnfecteerd bent door spyware/virus/... kan het helpen door een nieuwe gebruikersaccount aan te maken en van daaruit tools te draaien... - Zorg voor antivirus, als je er niet voor wil betalen installeer dan toch tenminste http:\\free.grisoft.com en download daar misschien ook de gratis antispyware (losse download). - op het einde installeer ik www.hitmanpro.nl en laat alle onderdelen een volledige scan doen, meestal duurt dit uren. Nadien verwijder ik hitmanpro volledig omdat er teveel componenten in het geheugen blijven hangen, de verandere veiligheidsinstellingen kan je laten staan. - netstat -a ingeven op de command prompt om te zien welke verbindingen je computer allemaal maakt, als je iets van veel gebruikte poorten af weet kan je zien welke poorten aan het luisteren zijn op je computer, welke verbinding hebben en zoja met welke computer. - op de microsoft site kan je een hele berg tools downloaden dankzij de overname van Sysinternals door Microsoft. O.a. belangrijk vind ik de rootkit revealer, de process explorer en de TCPviewer die een duidelijker beeld geven. De hele set van tools kan je hier downloaden en de website met uitleg over de tools is deze: http://www.microsoft.com/technet/sys...s/default.mspx In principe kan je daarna eens defragmenteren maar veel snelheidswinst heb ik nog niet gemerkt. De windows swap file laat je nog het best op 'automatisch' staan, ik heb eerder snelheidsverlies opgemerkt als je manueel instelt. |
|
|||
|
Erg bedankt Wim om het met ons te delen, ik ben ook zo iemand die er allemaal niet zo goed wegwijs in is... Goed helder op deze manier. Bedankt iedereen trouwens voor de tips en rupselkopke voor het topic!
Mvg, Pete. |
|
||||
|
Citaat:
P......, die Ccleaner maakte hier op de pc maar eventjes 45% meer ruimte op de schijf!..zeker proberen dus, en is veilig!..mvg! |
|
|||||
|
Citaat:
Vergeet ook niet de cookies die je kan behouden.... |