Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Archief (gesloten) > Chit Chat - Archief

Geen directe band tussen aanwerving Indiërs en ontslag Belgen

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 02:36
theokus is lid van de Belgiumdigital VZW
theokus theokus is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar theokus
Standaard Geen directe band tussen aanwerving Indiërs en ontslag Belgen

"Het computerbedrijf Hewlett-Packard België en sectorfederatie Agoria
nuanceren beide de berichtgeving in de media dat er bij HP goedkope Indiase
werkkrachten zijn aangeworven, terwijl tegelijk de Belgische werknemers op
straat worden gezet. Volgens HP is er geen directe band tussen de aanwerving
en de ontslagen. "

bron: hln

"hahahaha pee", toch
Natuurlijk is er geen verband.
Sinds wanneer bekommeren zich bedrijven om slachtoffers?
Er zijn wonden die je niet kan afbinden met een "verband"!

Laatst gewijzigd door theokus; 22 december 2005 om 02:41
  #2 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 07:08
Leonidas Leonidas is offline
Senior Member

Standaard Re: Geen directe band tussen aanwerving Indiërs en ontslag Belgen

Disclaimer:
- Niet tegen iemand persoonlijk gericht
- Hoewel ik vaker heb gezegd dat ik me niet met Belgische aangelegenheden wil bemoeien, kan ik het nu toch weer niet laten, ook omdat de verschillen tussen Belgie en Nederland in deze eigenlijk niet zo groot zijn.

Ik begrijp dat deze thread, en de discussie over Renault een paar dagen geleden, gestart wordt met de beste bedoelingen voor de lokale medemens. Maar dreig je hiermee niet een beetje het grote plaatje uit het oog te verliezen?

In de discussie over Renault werd min of meer opgeroepen het merk maar te boycotten. In plaats daarvan zouden Skoda en Toyota veel beter zijn.

Was het niet Toyota c.s. die een aantal decennia geleden de Westerse automobielwereld op de kop zette met hun producten en er daardoor voor zorgde dat we hier ook met robotassemblage gingen werken, met tienduizenden werklozen in Europa en de VS tot gevolg? Doet Volkswagen met Seat en Skoda niet slechts: de productie daar brengen waar de kosten lager zijn? Maken jullie het, met de keuze voor Skoda, beter voor de Duitse Volkswagenmedewerker? Als een boycot van Renault tot gevolg heeft dat de tent kan sluiten, zijn de werknemers in Frankrijk dan minder zielig dan die in Vilvoorde?

Aan de andere kant: hebben werknemers in Tsjechie niet ook recht op een beter bestaan? Of de mensen uit India, China? Is het zo erg dat er werkgelegenheid hiervandaan naar elders vertrekt? Dachten we niet toen onze sigaren-, kleding- en textielindustrie en niet vergeten de mijnen de deuren moesten sluiten, dat het 't eind van de wereld was? Hebben we niet grote delen van onze productie indertijd zien vertrekken naar landen als Italie en Spanje? Wij zijn er niet slechter op geworden, zij wel beter. Hebben we het nu, ondanks de economische dip, niet beter dan ooit te voren?

Terug naar HP. Als er hier een notebook gekocht moet worden valt HP al gauw af wegens te duur. In plaats daarvan beter een notebook of PC gekocht bij de Makro of 'den Aldi'. Waar komen die spullen van 'den Aldi' vandaan? Niet toevallig uit dezelfde landen waar bedrijven als IBM, HP, Philips, Siemens etc. etc. hun spullen nu ook willen laten maken? Zijn wij het zelf niet die, met de vraag naar goedkopere producten als CD-drives, PC's, CF-kaartjes enz. enz, onze 'eigen' productie naar Azie doen verkassen? Is dat wat HP met India doet anders dan Renault met Roemenie of Volkswagen met Tsjechie?

Kopen wij ons brood en vlees nog bij de lokale bakker en slager of toch maar makkelijk in de supermarkt? Wat gebeurt er met de slager of bakker? Waar zijn de smid, schoen-, meubel- en kleermaker van vroeger? Al onze boeren? De verschuiving is al sinds eeuwen aan de gang en die valt echt niet te stoppen. Natuurlijk is het voor de direct betrokken even pijnlijk maar er is nog genoeg werkgelegenheid dat niemand zonder baan hoeft te blijven.

Het enige alternatief is je hele hebben en houden verkopen en ergens een eigen stukje land gaan bewerken. Dat wat je verbouwt en teelt eet je zelf op. Geen telefoon, internet en televisie meer. Over een paar jaar zien we je dan bij Jambers terug waar je mag vertellen hoe je zo'n zonderling bent geworden.

Motto: carpe diem - geniet van wat je hebt en probeer je niet te druk te maken. Ik voorspel hier en nu dat we over een 10 tot 30 jaar met dingen te maken zullen krijgen waarvan we, dan terugkijkend naar nu, ons alleen maar zullen afvragen waar we ons anno 2006 zorgen over gemaakt hebben. Niet dat ik er nu al slechter van slaap, hoor.

Mis fotos - Más recientes
  #3 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 07:17
jover
Guest

Leonidas, da's precies mijn gedacht
  #4 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 07:48
jan.brouwers's schermafbeelding
jan.brouwers jan.brouwers is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
Wat gebeurt er met de slager of bakker?
Die zit nu zonder werk thuis achter de computer.

Citaat:
Natuurlijk is het voor de direct betrokken even pijnlijk maar er is nog genoeg werkgelegenheid dat niemand zonder baan hoeft te blijven.
Kun je me dan een baan bezorgen ? Ik ben 55 jr. en wil graag aan de slag.

Een nieuwe PC heb ik al, nu nog leren hoe ie werkt !
  #5 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 08:26
vantje's schermafbeelding
vantje vantje is nu online
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers

Eindelijk eens een 55+ die wil werken ipv te kankeren over brugpensioen. We moeten ze in ere houden, de mensen die willen werken!
  #6 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 10:46
jdm's schermafbeelding
jdm jdm is offline
Senior Member

Citaat:

In Kobbegem in de Stock americain hing een advertentie uit, waar ze oudere magazijniers zochten..... 'k geloof dat 55+ bij de doelgroep hoorde.....
  #7 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 11:07
Tony smeT's schermafbeelding
Tony smeT Tony smeT is offline
Senior Member

Talking Re: Geen directe band tussen aanwerving Indiërs en ontslag Belgen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jdm
In Kobbegem in de Stock americain hing een advertentie uit, waar ze oudere magazijniers zochten..... 'k geloof dat 55+ bij de doelgroep hoorde.....
Dan zal Jan een eindje moeten fietsen
In Oostende is er zelfs een interim-kantoor dacht ik, die enkel werk zoeken voor 50-plussers!!
  #8 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 11:13
Skitch Skitch is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jdm
Aan je goede bedoelingen twijfel ik niet jdm.
Maar denk je eens in : je studeert hard als je jong bent, haalt een mooi diploma. Je werkt hard aan je carrière gedurende vele jaren. Je hebt een pak kennis en ervaring. En dan.....
Dan loopt het mis : een reorganisatie in het bedrijf waar je werkt, een faillissement of je wordt buitengewerkt door een baas die bang is dat je zijn job zou krijgen..... enz. Zonder prepensioen sta je op straat aan bvb 55+, of veel jonger.

Dan heb je veel moed en zelfverloochenng nodig om zomaar gelijk welk baantje aan te nemen. Meer nog : als je het wel zou doen dan krijgen, of maken je collega's "sociale" problemen op de werkvloer. Omdat je niet in hun plaatje past.

En voor die 55+ een juiste en geschikte job vinden, al zal het in veel gevallen een "mindere" job zijn is aartsmoeilijk.
Maar wel mogelijk via interim of consultant voor projectwerken.

Zomaar een idee.

Groetjes

Skitch

Laatst gewijzigd door Skitch; 22 december 2005 om 11:19
  #9 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 11:39
jdm's schermafbeelding
jdm jdm is offline
Senior Member

Skitch, 't is zelfs als 35 jarige al moeilijk, je hebt 10 jaar carriere achter de rug in een bedrijf, je hebt je wat opgewerkt, je hebt eindelijk respectabele job, met bedrijfswagen en gans de reutemeteut..... je bedrijf gaat kapot... En al hetgene wat je op die 10 jaar bewezen hebt, is ook voor niks..... Je mag ook weer van scratch beginnen, zonder iets van voordelen (ervaring is tegenwoordig blijkbaar een vies woord), op hetzelfde niveau als een die van juist van school komt.... 't is op die leeftijd dus al triestig.

Maar ik weet wel uit ervaring,( mijn pa, prepensioen op 57..., mijn schoonmoeder op 58). Dat deze mensen gewoon terug graag een jobke vonden, om dagelijks onder de mensen te zijn. Die hadden geen behoefte meer aan "carriere", maar deden graag nog iets nuttig.

Maja soit, 't moet opbregengen vandaag de dag, en enen van 20 kost minder, dan enen van 50....... Dus 't is zelfs nog moeilijk, gewoon om een jobke te vinden, om bezig te zijn......
  #10 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 12:32
seppuku seppuku is offline
Banned

Citaat:
Was het niet Toyota c.s. die een aantal decennia geleden de Westerse automobielwereld op de kop zette met hun producten en er daardoor voor zorgde dat we hier ook met robotassemblage gingen werken, met tienduizenden werklozen in Europa en de VS tot gevolg?
Was het niet Henry Ford die de lopende band heeft uitgevonden?

Stel je nu zelf eens in de plaats van een internationaal bedrijf. Ga jij je blauw betalen aan loonlasten? De verhuis naar lageloonlanden is niet meer dan een logisch gevolg van de globalisering. Als men in Nederland garnalen vangt, die per vliegtuig naar Noord-Afrika brengt om te laten pellen en die dan terug naar Nederland vliegt om te verkopen, klinkt dat niet ongelofelijk absurd? Niet als je weet wat ze daar mee besparen en zo hun concurrentiepositie in stand kunnen houden.

Ik weet bitter weinig van economie, ik heb geen diploma hoger onderwijs, maar wel werk en ik ben ongetwijfeld goedkoper dan iemand van rijpere leeftijd, maar mocht ik zo'n bedrijfsleider zijn, ik zou toch ook even goed nadenken over wat Azië mij te bieden heeft.

seppuku.
  #11 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 12:37
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
Ja, dat klopt maar robots die aan die lopende band werken i.p.v. mensen is wel een stap verder. Voor de duidelijkheid, ik heb daar geen kritiek op. Het hoort gewoon bij de vooruitgang.

De rest van je tekst is denk ik niet persoonlijk aan mij gericht, toch?

#12 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 14:02
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
Stel je nu zelf eens in de plaats van een internationaal bedrijf. Ga jij je blauw betalen aan loonlasten? De verhuis naar lageloonlanden is niet meer dan een logisch gevolg van de globalisering. Als men in Nederland garnalen vangt, die per vliegtuig naar Noord-Afrika brengt om te laten pellen en die dan terug naar Nederland vliegt om te verkopen, klinkt dat niet ongelofelijk absurd? Niet als je weet wat ze daar mee besparen en zo hun concurrentiepositie in stand kunnen houden.
seppuku.
Juist Seppuku.

De mechanistatie en de automatisering is begonnen zo rond de jaren '20.

Een groot Nederlands bedrijf kweekt rozen ergens in Afrika.
Water wordt betrokken uit een nabijgelegen meer.
Het water is bijna op en wat overblijft is dorre droogte.
Er wordt niet gekeken op een kilootje chemische bestrijdingsmiddelen vandaar
dat het milieu en niet alleen rondom het bedrijf, naar de vaantjes is.

De BBC heeft er ooit een reportage over gemaakt (kritisch en naar waarheid)
maar ook de melige Nederlander Rik Felderhof...
Een wereld van verschil in beide reportages, het is maar hoe je het bekijkt
en hoe je dingen bewust "niet" vertelt.
Een paar honderd zwarte mensen vinden er wel werk....
Ooit zal dit bedrijf stoppen met zijn activiteiten en dan blijven er nieuwe
"werklozen" achter in een totaal verpest milieu.
Elke dag vertrekt een vliegtuig richting Nederland met een lading prachtige,
verse rozen die je kan opkopen in de veiling van Almere....

Dat is economie...
  #13 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 14:08
Senior Member

Citaat:
Ja, dat klopt maar robots die aan die lopende band werken i.p.v. mensen is wel een stap verder. Voor de duidelijkheid, ik heb daar geen kritiek op. Het hoort gewoon bij de vooruitgang.

De rest van je tekst is denk ik niet persoonlijk aan mij gericht, toch?
Het hangt er maar van af wie die zogenaamde vooruitgang ten goede
komt Leonidas.
Het is voor mij wel zeer boeiend en interessant om te zien waartoe de
technische vooruitgang in staat is

Het gaat er tegenwoordig alleen om, om aandeelhouders tevreden te houden...
  #14 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 14:19
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
Dan zal Jan een eindje moeten fietsen
In Oostende is er zelfs een interim-kantoor dacht ik, die enkel werk zoeken voor 50-plussers!!
Maar natuurlijk Tony: er is werk zat!
De mensen moeten maar niet zo lui en vadsig zijn

Twee jaar terug had DHL ongeveer 175 mensen nodig...
Ze vonden ze niet !!!???
Waar waren nu die werkwilligen?
En het was een echte schande dat niemand inging op dit aanbod van al die jobs.
De "zaak" kwam zelfs ter sprake op regeringsniveau...

Zelf begreep ik het ook niet want wie springt nu niet op een job
met regelmatige werkuren vanaf 00:00 tot 04:00 's morgens?

Jonge mensen met een beetje handen aan hun lijf kan ik wel het volgende
aanraden: begin met een klusjesdienst.
Wie krijg je tegenwoordig nog aan huis om kleine dingen te herstellen?
Voor "50 euro" komt niemand meer de deur uit, is zo'n typische gezegde
dat ik regelmatig hoor.
In die sector ligt er nog een pak werk te doen
  #15 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 14:26
jan.brouwers's schermafbeelding
jan.brouwers jan.brouwers is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door theokus
Maar natuurlijk Tony: er is werk zat!
De mensen moeten maar niet zo lui en vadsig zijn
Heb het ff nagekeken, maar 150 km. van de deur dat is me toch wat ver.

Een nieuwe PC heb ik al, nu nog leren hoe ie werkt !
  #16 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 14:30
hvr_oosterzele hvr_oosterzele is offline
Senior Member

Gelezen in de Knack : België heeft Zwitserland van de eerste plaats gestoten als meest welvarende land. Blijkbaar hebben we het hier toch zo slecht nog niet .
  #17 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 15:03
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door theokus
Elke dag vertrekt een vliegtuig richting Nederland met een lading prachtige, verse rozen die je kan opkopen in de veiling van Almere....
Alsmeer...

#18 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 15:41
VANCAMPENHOUTDIRK VANCAMPENHOUTDIRK is offline
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
Gelezen in de Knack : België heeft Zwitserland van de eerste plaats gestoten als meest welvarende land. Blijkbaar hebben we het hier toch zo slecht nog niet .
Kloof rijk en arm wordt ook in België alsmaar groter. Dit in combinatie met het citaat uit Knack... Bekijk de winsten die dezer dagen op de beurs worden gemaakt: aandeel Telindus steeg met ongeveer 50%, stijging van nettowinsten in de banksektor... rijk gaat er in elk geval op vooruit, wie moet dat uitzweten?

Kapitaal vertrekt nr Oosten, Z Amerika.... goedkoper produktie.... wie er ziek is valt er echter gewoon uit de boot. Ook niet vergeten: deze produkten moeten verkocht... goedkoper maar met grotere winstmarge. Uiteindelijk verdwijnt al het geld van Jan Modaal in de zak van een enkele dikke. Die kan zich misschien 100 Mercedessen permiteren, doch heeft er maar 2 + 1ne reserve nodig.
Geld moet rollen en als 'den dikke' alles in zijne zak steekt rolt dit niet. En, zoals ik tegen m'n bankdirekteur zei: Jan met de Pet kan 'morgens de trein naar China niet nemen om daar 12 u te gaan kloppen. Kapitaal is echter in 1 muisklik vertrokken.

Loonlasten? Wie verkoopt er enkele jaren van zijn pensioen de zaak om nog enkele jaren in loondienst van diezelfde zaak te werken en waarom?
Zelfstandige wordt zwaar ziek... wordt werknemer in eigen zaak.
Lasten te hoog??? Neen, profiteurs te veel (en ik heb het niet op de werklozen; werk genoeg? Laat me niet lachen... )

Vb Robots rijden niet met auto's dus moeten ze ook geen auto's maken (zie GM, Ford...)

Nog iets: loonkost mag niet te veel stijgen: bezeoek aan geneesheer steeg bij mijn arts in februari van 20 nr 21 Euro (5%). Begin december van 21 nr 22... weer 5%.

Kost 'globaal medisch dossier' (sla me dood indien verkeerd) van 32 nr 34 Euro. Zegt mijn arts: 'trekt ge allemaal terug en van de andere bezoeken trekt ge meer terug, kost dus niks..." Zeg ik tegen hem "wie betaalt dat terug?" "Ah de mutualiteit". Ik ; "En.. wie betaalt de mutualteit?" Hij:"Jamaar, moet ge daarover zo nadenken???"
'Globaal dossier'... hield die vroeger geen dossier bij? Of ik nu kom of niet 34 Euro in de pocket van de dokter... (uit uw en mijn pocket?)

En... excuses aan echte hardwerkende eerlijke zelfstandige, deze zijn er inderdaad ook.
  #19 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 16:02
Senior Member

Citaat:
Disclaimer:
- Niet tegen iemand persoonlijk gericht
- Hoewel ik vaker heb gezegd dat ik me niet met Belgische aangelegenheden wil bemoeien, kan ik het nu toch weer niet laten, ook omdat de verschillen tussen Belgie en Nederland in deze eigenlijk niet zo groot zijn.
Leonidas, je moet je af en toe bemoeien.
Zie maar naar onze politici Freya en Karel....
Heb je Jan-Peter Balkenende nog gezien de laatste tijd?
Sinds gisteren is dat een totaal andere man geworden, als ik het
over zijn "looks" mag hebben
En als hij zijn manier van praten nog een beetje bijschaafd i.p.v.
alles af te rammelen in "de vijfde versnelling", dan is het helemaal het einde

Citaat:
Ik begrijp dat deze thread, en de discussie over Renault een paar dagen geleden, gestart wordt met de beste bedoelingen voor de lokale medemens. Maar dreig je hiermee niet een beetje het grote plaatje uit het oog te verliezen?
In de discussie over Renault werd min of meer opgeroepen het merk maar te boycotten. In plaats daarvan zouden Skoda en Toyota veel beter zijn.
Ja en misschien neen...
De discussie ging al snel over de technische kwaliteiten van de Renault-auto.
Dat is niet de fout van de deelnemers aan deze discussie maar gewoon
de fout van Renault zelf: ze doen zich dat zelf aan.
Moeten we dan kiezen voor "dubbel plezier"?
Ons eerst in onze nek laten zitten en dan toch kopen?

Citaat:
Was het niet Toyota c.s. die een aantal decennia geleden de Westerse automobielwereld op de kop zette met hun producten en er daardoor voor zorgde dat we hier ook met robotassemblage gingen werken, met tienduizenden werklozen in Europa en de VS tot gevolg? Doet Volkswagen met Seat en Skoda niet slechts: de productie daar brengen waar de kosten lager zijn? Maken jullie het, met de keuze voor Skoda, beter voor de Duitse Volkswagenmedewerker? Als een boycot van Renault tot gevolg heeft dat de tent kan sluiten, zijn de werknemers in Frankrijk dan minder zielig dan die in Vilvoorde?
Maar ja, natuurlijk.
Waarom bleven ze in Europa maar doorgaan met hetgeen ze bezig waren?
(ook de Ameriken hoor).
Er zitten en zaten, zoveel mensen op kritieke en belangrijke posten
die nooit ingegerepen hebben.
Verder heb ik de indruk dat men in Europa niets anders gedaan heeft dan
auto's geproduceerd of geassembleerd...
En onderling hebben ze zich ook kapot beconcurreerd
Ford is een ander (prachtig) voorbeeld.
Die hebben gewoon de "boom" gemist in de kleine dieselauto's destijds.
Ford heeft toen drastisch ingegrepen via Louis Booth en co.
Dit trof niet alleen ons hier maar gans Europa.

Verder durf ik ook beweren dat meeste merken er technisch niet op vooruit
zijn gegaan en zeker wat betreft de bedrijfszekerheid.
Geef mij dan maar Toyota
Misschien klinkt dat niet logisch in sommige oren maar daarom juist:
alles wat logisch is is daarom nog niet correct of juist

Citaat:
Aan de andere kant: hebben werknemers in Tsjechie niet ook recht op een beter bestaan? Of de mensen uit India, China? Is het zo erg dat er werkgelegenheid hiervandaan naar elders vertrekt? Dachten we niet toen onze sigaren-, kleding- en textielindustrie en niet vergeten de mijnen de deuren moesten sluiten, dat het 't eind van de wereld was? Hebben we niet grote delen van onze productie indertijd zien vertrekken naar landen als Italie en Spanje? Wij zijn er niet slechter op geworden, zij wel beter. Hebben we het nu, ondanks de economische dip, niet beter dan ooit te voren?
Oei..."zij wel beter"?
Ooit in China geweest, of India of zelfs Roemenië

Hebben wij het beter?
Misschien de mensen die hier op BD het voorrecht hebben iets te kunnen/mogen neerpennen...
Ik zelf zit veel achter de pc maar ik kom ook nog eens op andere plaatsen.
En er zijn dingen die ik graag wil geloven als ik ze gezien heb

Citaat:
Terug naar HP. Als er hier een notebook gekocht moet worden valt HP al gauw af wegens te duur. In plaats daarvan beter een notebook of PC gekocht bij de Makro of 'den Aldi'. Waar komen die spullen van 'den Aldi' vandaan? Niet toevallig uit dezelfde landen waar bedrijven als IBM, HP, Philips, Siemens etc. etc. hun spullen nu ook willen laten maken? Zijn wij het zelf niet die, met de vraag naar goedkopere producten als CD-drives, PC's, CF-kaartjes enz. enz, onze 'eigen' productie naar Azie doen verkassen? Is dat wat HP met India doet anders dan Renault met Roemenie of Volkswagen met Tsjechie?

Kopen wij ons brood en vlees nog bij de lokale bakker en slager of toch maar makkelijk in de supermarkt? Wat gebeurt er met de slager of bakker? Waar zijn de smid, schoen-, meubel- en kleermaker van vroeger? Al onze boeren? De verschuiving is al sinds eeuwen aan de gang en die valt echt niet te stoppen.
Voor een klein gedeelte kan ik akkoord gaan Leonidas.
Als iedereen genoeg centen had dan konden we kopen zonder remmingen
en zonder na te denken
Wat zou de reden hiervan zijn? Waarom kunnen we dat niet meer?
En als we dat toch konden doen, zou het dan beter zijn?
Iedereen moet zijn eigen rekening(en) maar eens maken.
Tegenwoordig betaal je je toch blauw aan alles en nog wat!
De produtiekosten dalen, overal, juist door de automatisatie en de verhuis
naar het buitenland. En toch worden "nuttige" dingen die we dagelijks nodig hebben steeds duurder en duurder. Hoe komt dat dan?
( door de zieken, de werklozen en andere "luieriken"...)
Soms zou ik denken dat er een paar onder hetzelfde hoedje spelen
Iedereen kan best sommige dingen missen maar wil je dat niet, dan moet je
maar een prestatie leveren dan is dat mij goed hoor en dan moeten de betrokkenen ook niet komen klagen

Citaat:
Natuurlijk is het voor de direct betrokken even pijnlijk maar er is nog genoeg werkgelegenheid dat niemand zonder baan hoeft te blijven.
Juist ja; in China, India, nu ook extra werk in Pakistan en noem maar op.
Hoeveel werklozen telt Nederland? Pijnlijk veel...
Stel nu eens en ik doe het grof, stel nu eens dat de helft daarvan echt
wil werken en echt werkt zoekt, hoe zit dat dan met die andere helft.

Citaat:
Het enige alternatief is je hele hebben en houden verkopen en ergens een eigen stukje land gaan bewerken. Dat wat je verbouwt en teelt eet je zelf op. Geen telefoon, internet en televisie meer. Over een paar jaar zien we je dan bij Jambers terug waar je mag vertellen hoe je zo'n zonderling bent geworden.
Fout
Let op: het kan dus wel hoor, het is een mogelijkheid.
Maar wie gaat dan al die goedkope spullen kopen afkomstig uit bijv; China
Trouwens Jambers moet niet zoeken naar onderwerpen.
Die is hij beu als koude pap en daarom zwerft ie rond met zijn zeilboot
tussen enkele tropische eilanden, ver weg van de miserie van velen hier.
Volgens mij wordt het tijd dat de mensen weer terug zelf alles in handen nemen of krijgen. Nu worden we geleefd door aandeelhouders.
Geld en macht bepaalt ons leven, ons denken en wellicht ook de veranderingen in mentaliteit. Wij moeten ons constant aanpassen en we
leveren in. En voor wie??

Citaat:
Motto: carpe diem - geniet van wat je hebt en probeer je niet te druk te maken. Ik voorspel hier en nu dat we over een 10 tot 30 jaar met dingen te maken zullen krijgen waarvan we, dan terugkijkend naar nu, ons alleen maar zullen afvragen waar we ons anno 2006 zorgen over gemaakt hebben. Niet dat ik er nu al slechter van slaap, hoor.
Volledig akkoord
En als we niet dringend iets gaan doen aan onze voeding en aan ons
milieu, dan voorspel ik dat binnen 10 jaar de kerkhoven te klein zijn
Waarom denk je dat crematie zo "in trek is"
En ik mag er niet denken wat er hier allemaal door de lucht vliegt...
Ze "brengen" zelfs Duiters hier naar Hasselt.
Het moet "opbrengen" hee
Dat is economie....
  #20 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 16:12
Senior Member

Citaat:

Jan Jan, hoe durf je zoiets vragen?

Doe wat PWA he.... tuinieren of zo

Even ernstig nu... je kon ook vrijwilligerswerk doen.
Maar dat gaat ook niet zo maar!
Ze moeten jou nog "willen" om gratis voor hun te werken...
Zo gaat dat tegenwoordig.
Maar okee, het is niet overal zo.
  #21 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 16:20
hvr_oosterzele hvr_oosterzele is offline
Senior Member

Citaat:
Ja, wij zoeken steeds naar zelfstandige vertegenwoordigers.
  #22 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 16:30
Senior Member

Citaat:
Heb het ff nagekeken, maar 150 km. van de deur dat is me toch wat ver.
Jan Jan toch....
Je krijgt een firmawagen met airco en "microwave", een gsm, een gps,
een plasma-tv om het nieuws te volgen in combi met een volledige
hi-fi-stereo-hdtv-dvd-pc-wc...ehum.
En dan nog niet willen werken? Kom nou...
  #23 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 16:32
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
Ja, wij zoeken steeds naar zelfstandige vertegenwoordigers.
Steeds?
Waren die vorigen niet goed?
  #24 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 16:44
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VANCAMPENHOUTDIRK
Kloof rijk en arm wordt ook in België alsmaar groter. Dit in combinatie met het citaat uit Knack... Bekijk de winsten die dezer dagen op de beurs worden gemaakt: aandeel Telindus steeg met ongeveer 50%, stijging van nettowinsten in de banksektor... rijk gaat er in elk geval op vooruit, wie moet dat uitzweten?

Kapitaal vertrekt nr Oosten, Z Amerika.... goedkoper produktie.... wie er ziek is valt er echter gewoon uit de boot. Ook niet vergeten: deze produkten moeten verkocht... goedkoper maar met grotere winstmarge. Uiteindelijk verdwijnt al het geld van Jan Modaal in de zak van een enkele dikke. Die kan zich misschien 100 Mercedessen permiteren, doch heeft er maar 2 + 1ne reserve nodig.
Geld moet rollen en als 'den dikke' alles in zijne zak steekt rolt dit niet. En, zoals ik tegen m'n bankdirekteur zei: Jan met de Pet kan 'morgens de trein naar China niet nemen om daar 12 u te gaan kloppen. Kapitaal is echter in 1 muisklik vertrokken.

Loonlasten? Wie verkoopt er enkele jaren van zijn pensioen de zaak om nog enkele jaren in loondienst van diezelfde zaak te werken en waarom?
Zelfstandige wordt zwaar ziek... wordt werknemer in eigen zaak.
Lasten te hoog??? Neen, profiteurs te veel (en ik heb het niet op de werklozen; werk genoeg? Laat me niet lachen... )

Vb Robots rijden niet met auto's dus moeten ze ook geen auto's maken (zie GM, Ford...)

Nog iets: loonkost mag niet te veel stijgen: bezeoek aan geneesheer steeg bij mijn arts in februari van 20 nr 21 Euro (5%). Begin december van 21 nr 22... weer 5%.

Kost 'globaal medisch dossier' (sla me dood indien verkeerd) van 32 nr 34 Euro. Zegt mijn arts: 'trekt ge allemaal terug en van de andere bezoeken trekt ge meer terug, kost dus niks..." Zeg ik tegen hem "wie betaalt dat terug?" "Ah de mutualiteit". Ik ; "En.. wie betaalt de mutualteit?" Hij:"Jamaar, moet ge daarover zo nadenken???"
'Globaal dossier'... hield die vroeger geen dossier bij? Of ik nu kom of niet 34 Euro in de pocket van de dokter... (uit uw en mijn pocket?)

En... excuses aan echte hardwerkende eerlijke zelfstandige, deze zijn er inderdaad ook.
Dirk....volià!
We hebben één dokter hier per 200 inwoners
We slikken het meeste aan pillen bijna wereldwijd.
Janssen wist waaraan hij begon destijds...hahaha
(flauw grap, sorry hoor)

Het beste vind ik: "....moet ge daarover zo nadenken.."
Als wij eenmaal stoppen met nadenken dan houd ons geestelijk bestaan op...
En wat blijft er dan nog van een mens over?
Als wij er niet zelf voor zorgen dat we mensen blijven, wie gaat dat dan
voor ons doen
Let op, ze willen niks liever hoor dus: voor ons denken....
  #25 (permalink)  
Oud 22 december 2005, 17:20
emanuel1977's schermafbeelding
emanuel1977 emanuel1977 is offline
Junior Member

Stuur een bericht via MSN naar emanuel1977

Citaat:
Ik ben nu 28 jaar en wil al op pensioen haha

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten