Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 16 van 16

Discussie: Bureau-verlichting

Standaard Bureau-verlichting

Betreft: 1 grote (voornamelijk) computer-tafel van 4 m breed + 1 m in een L-vorm.

Welke verlichting is het best + meest neutraal om foto's te bewerken/bekijken ?

Ik dacht aan een lange L-vormige armatuur of rail met 12V-halogeenspotjes die ik samen kan dimmen - liefst met een remote-control.

Ik heb hier drie TFT-schermen + 1 laptop op die tafel staan. Daarvoor heb ik dus geen al te steRk licht nodig (dimmer), maar als ik boeken lees of documenten inscan heb ik liefst een zee van licht.

In de hoek van de kamer, boven het L-vormig bureau heb ik een lichtpunt.
    Dit zou dan dienen voor die armatuur of rail.

Maar volledig centraal in de kamer heb ik ook nog een lichtpunt.

Kamer is ongeveer 4m bij 4m.

Waar zoek ik het best degelijk materiaal; het mag iets kosten.

Liefst omgeving Leuven.
    Laatst gewijzigd door Alfa Centauri; 28 juli 2006 om 13:32
    The only difference between men and boys is the price of their toys !

Standaard Re: Bureau-verlichting

Cebeo in Haasrode

Thx, Steven, ik heb ze gemaild maar nog geen antwoord gekregen.

Ik zou eens kijken op de websites van Deltalight en/of Wever&Ducré.

http://www.wever-ducre.com/
    http://www.wever-ducre.com/products.aspx?con=profiles

http://www.deltalight.com

Bij beide fabrikanten kan je 'profielen' bestellen. Dat zijn eigenlijk armaturen die je op maat laat maken op je bureau.
    In de 'Light Bible' van Deltalight moet je wel iets kunnen vinden.

Ik geef je ook alleen maar deze raad omdat je zei 'dat het wat mag kosten'. Deze dingen zijn niet goedkoop. Maar naar mijn mening zijn Deltalight en WD toch wel een van de mooiste merken die je hier kan krijgen, van geen kanten te vergelijken met b.v. Massive.

Ik heb boven mijn bureau het profiel Nobody 200 van Deltalight, met boven de PC's 2x TL54W met spiegelreflector (belangrijk voor de reflecties), en boven de rest van het bureau halogeenspots van 50W.
    De prijs is sterk afhankelijk van de handel waar je het aankoopt.
    Nikon D70 / AF-S Nikkor 18-70mm

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fastrep
    Ik zou eens kijken op de websites van Deltalight en/of Wever&Ducré.

http://www.wever-ducre.com/
    http://www.wever-ducre.com/products.aspx?con=profiles

http://www.deltalight.com

Bij beide fabrikanten kan je 'profielen' bestellen. Dat zijn eigenlijk armaturen die je op maat laat maken op je bureau.
    In de 'Light Bible' van Deltalight moet je wel iets kunnen vinden.

Ik geef je ook alleen maar deze raad omdat je zei 'dat het wat mag kosten'. Deze dingen zijn niet goedkoop. Maar naar mijn mening zijn Deltalight en WD toch wel een van de mooiste merken die je hier kan krijgen, van geen kanten te vergelijken met b.v. Massive.

Ik heb boven mijn bureau het profiel Nobody 200 van Deltalight, met boven de PC's 2x TL54W met spiegelreflector (belangrijk voor de reflecties), en boven de rest van het bureau halogeenspots van 50W.
    Bedankt ! Dat ziet er zeer goed uit.
    Ik zoek eigenlijk een laagspanning-halogeen rail met spots van 50 Watt.
    Alleen vraag ik me af of het geen knots van een transfo gaat worden...

Bij die van mij zit per spot een kleine (elektronische) trafo.
    Die rail moet je echt op maat samenstellen, die wordt gemaakt voor je, en geleverd met alle benodigdheden. Je moet het dan enkel nog ophangen.

Je zit wel snel aan de 1000-2000 euro ermee, maar je hebt dan ook wel iets.

Bij die van mij zit per spot een kleine (elektronische) trafo.
    Die rail moet je echt op maat samenstellen, die wordt gemaakt voor je, en geleverd met alle benodigdheden. Je moet het dan enkel nog ophangen.

Je zit wel snel aan de 1000-2000 euro ermee, maar je hebt dan ook wel iets.
    Tja, maar in de "gewone" winkelketens kan ik mijn ding niet vinden.
    De meeste rails op laagspanning zijn 20 Watt.
    En op hoogspanning moet ik geen halogeenspotjes hebben - dat rendement ligt veel te laag.

Laatste vraagje: kan dat systeem van jou gedimd worden ?

Enne: waar vind ik winkels die dit verkopen ?
    Ik ben van het Leuvense, maar ik wil er gerust eens voor naar de "Vlaanders" of naar de Liiiiiimbuuuuuurèg rijden.

Ik ben voor boven mijn bureau in een nieuwbouwwoning ook aan het uitkijken voor een TL lamp. Als ik het goed begrijp moet ik letten op eentje met spiegelreflector, en wat is dat juist? Een verkoper vertelde mij dat een TL lamp met plexiglas errond ook geen reflectie gaf, en reflectie is het laatste wat ik wil in mijn computerscherm. Of is een spiegelreflector gelijk aan plexiglas? Ik zou denken van niet maar je weet nooit

alvast bedankt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mar©
    Tja, maar in de "gewone" winkelketens kan ik mijn ding niet vinden.
    De meeste rails op laagspanning zijn 20 Watt.
    En op hoogspanning moet ik geen halogeenspotjes hebben - dat rendement ligt veel te laag.

Laatste vraagje: kan dat systeem van jou gedimd worden ?

Enne: waar vind ik winkels die dit verkopen ?
    Ik ben van het Leuvense, maar ik wil er gerust eens voor naar de "Vlaanders" of naar de Liiiiiimbuuuuuurèg rijden.
    Je kan halogeen dimmen, maar je kan zelfs tl-lampen nemen die gedimd kunnen worden. Moet je wel opletten welke dimmers je koopt.
    Tja waar kan je dat kopen. Ik koop mijn spullen bij ELGB, maar dat is een groothandel. Elke verlichtings-speciaalzaak moet je kunnen helpen. Maar probeer wel wat rond te kijken, want er zullen zaken zijn die je niet deftig helpen, en er zullen zaken zijn die je wel deftig helpen, maar verschrikkelijk duur zijn. Ik zou dus eerst die lighting bible nemen, kijken wat je ongeveer wil, en dat uittekenen op papier. En daarmee naar een winkel gaan. Of eventueel via een elektricien naar de groothandel gaan, maar dan moet je wel goed weten wat je precies wil. Het is uiteindelijk wel de groothandel die een tekening maakt met het programma dat ze van Deltalight/WD hebben.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Floris
    Ik ben voor boven mijn bureau in een nieuwbouwwoning ook aan het uitkijken voor een TL lamp. Als ik het goed begrijp moet ik letten op eentje met spiegelreflector, en wat is dat juist? Een verkoper vertelde mij dat een TL lamp met plexiglas errond ook geen reflectie gaf, en reflectie is het laatste wat ik wil in mijn computerscherm. Of is een spiegelreflector gelijk aan plexiglas? Ik zou denken van niet maar je weet nooit

alvast bedankt.
    Ze noemen dat een BAP-reflector. Hoe beschrijf je zoiets. Dat zijn zo'n metalen lamellen die dwars staan op je TL-lamp.
    Een gewone TL met plexiglas moet je niet nemen, dat geeft reflectie. Ook naakte tl-lampen geven ook reflectie. De reflector zorgt ervoor dat het verdeeld wordt, en echt, het werkt wel.

Hier is een foto van een tl-armatuur met spiegelreflector:

Diezelfde reflectoren, maar dan met andere armaturen vind je ook terug in de lighting bible.

Enkele bedenkingen ivm licht voor foto's te bekijken, dus niet om een leuke sfeer te bekomen (hoewel, persoonlijk vind ik vertoeven in een lokaal met daglichtlampen zeer aangenaam).

Halogeen heeft een relatief lage kleurtemperatuur en als je deze dimt, gaat ze nog zakken.

Een alternatief is TL verlichting met dimbare hoogfrequent electronisch voorschakelapparaat (EVSA). Deze lampen gaan ettelijke duizenden, zoniet tienduizenden keren per seconde licht geven. Dit is zeer aangenaam voor de ogen en niet te vergelijken met "klassieke" TL-verlichting. Het dimmen gebeurd volgens mij door de frequentie te verlagen en heeft dus geen invloed op de kleurtemperatuur. Uiteraard met een goed armatuur of indirecte verlichting (als je een wit plafond hebt).

Uiteraard moet je daar ook goede daglicht TL-lampen met een goede CRI (>95) in steken. Enkele types zijn de Osram biolux 6500K, philips TL-D 90 Graphica Pro, true light of Just Normlicht (te verkrijgen bij Transfert in Kontich). Voordeel is dat deze lampen met een esva zeer lang meegaan.

Als je eens wilt proberen kun je al eens proberen met een true light spaarlamp (zo'n spaarlamp werkt ook hoogfrequent en heeft een hoge CRI). Biohome heeft kennelijk een winkel in het Leuvense.

Alain

Aha, ik wist niet dat je TL's kon dimmen.
    Zal daar ook eens mijn studie op maken.
    Bedankt voor de tip !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mar©
    Aha, ik wist niet dat je TL's kon dimmen.
    Zal daar ook eens mijn studie op maken.
    Bedankt voor de tip !
    Zoek eens op Osram quicktronic professional of kijk eens in deze 7Mb Osram brochure in pdf.

De dimmer zit in het ESVA, deze kosten wel het dubbele dan een niet dimbaar ESVA (een 80 euro dacht ik).

Alain

In drukkerijen hangen TL lampen met 'daglicht'?
    Kweetniet precies wat dat is, maar als het eropaan komt van kleuren goed te kunnen beoordelen, lijkt me daglicht toch aangeraden.
    Fuji FinePix S100fs

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alainD
    Een alternatief is TL verlichting met dimbare hoogfrequent electronisch voorschakelapparaat (EVSA). Deze lampen gaan ettelijke duizenden, zoniet tienduizenden keren per seconde licht geven. Dit is zeer aangenaam voor de ogen en niet te vergelijken met "klassieke" TL-verlichting. Het dimmen gebeurd volgens mij door de frequentie te verlagen en heeft dus geen invloed op de kleurtemperatuur.
    Klopt -> koop best geen TL-lampen met klassieke ballasten. Deze flikkeren, wat niet aangenaam is voor de ogen (vermoeiend).
    De lampen van Deltalight/WD zijn allemaal met elektronische ballasten.

Regels voor berichten