Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 75 van 95

Discussie: Brood

Standaard

Wat denken van deze.
    12 kaasbollen.
    Je mag drie wegingen doen.
    Na drie wegingen moet je me kunnen zeggen of
    1) er een valse bol aanwezig is (ja of nee)
    2) Indien er een valse bol aanwezig is, deze meer of minder weegt.
    Tools & tips: Een romeinse weegschaal die tot 100 kg kan wegen, een denker, een uitvoerder en vooral veel geduld.
    http://www.fotospotter.be
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

Standaard

Originally posted by Jazzer
    Idd jijsambalbij, en zo kom je uiteindelijk aan 10 paters die vertrekken - dus wonen er 40 in 't klooster.
    Wat dat 0,9999... probleem betreft, beweer ik dat het kleiner is dan 1 omdat je nooit aan 1,0000... zult geraken, ook niet als je oneindig ver doorgaat. Elk bijkomend cijfer 9 zal het verschil met 1 kleiner maken, maar er blijft oneindig lang een verschil bestaan. Die breuken als bewijs gaan om dezelfde reden niet op : 0,333333... is kleiner dan 1/3 .
    Zo denk ik er ook over, Jazzer! Het is niet omdat een rekenmachine op een bepaald moent afrondt dat je kunt stellen dat 0,99999... gelijk is aan 1. 0,99999... is kleiner dan 1, punt uit.

Ontgoocheling! Ik had gisterenavond het "patersprobleem" uitgevist (ik riep bij het avondeten ineens luidop "godverdoeme". Ja, met mijn mond vol), maar vandaag is het al gepost. Doeme toch!

Standaard

Originally posted by wimvan
    Wat denken van deze.
    12 kaasbollen.
    Je mag drie wegingen doen.
    Na drie wegingen moet je me kunnen zeggen of
    1) er een valse bol aanwezig is (ja of nee)
    2) Indien er een valse bol aanwezig is, deze meer of minder weegt.
    Tools & tips: Een romeinse weegschaal die tot 100 kg kan wegen, een denker, een uitvoerder en vooral veel geduld.
    Da's gewoon net hetzelfde "matrixdenken" als mijn vb. met de biljartballen.

Deze is wel iets moeilijker: eerst 6 tegen 6 wegen: indien balans gelijk; geen valse. Indien ongelijk: valse zit bij de kant die het minste weegt. Neem deze zes (waar die ene valse bij zit), voeg er drie bij van de andere kant, en voeg de 2 andere wegingen uit zoals mijn biljartbal-voorbeeld. Tadaa!

Standaard

Neen, je redenering klopt niet. Ik heb NOOIT gezegd dat die kaasbol minder weegt. Ik heb gewoon een vaststelling dat er eventueel een valse tussen steekt. Nu is het juist die vraag die zo moeilijk te beantwoorden is. Is er een valse kaasbol, zo ja, dewelke en weegt die dan meer of minder ? Vraagje goed lezen. Op school heb ik er zo veel weten flessen bij mij voor het vak Wiskunde. Eerst goed lezen, probleempje op papier en dan proberen te antwoorden.
    Dus, bij U is er inderdaad GEEN evenwicht en je vertrekt vanuit de veronderstelling dat ze lichter is. Op het einde zeg, sorry man, fout, de kaasbol weegt meer. Je moet alle mogelijkeheden onderzoeken, maar je ben op goede weg.
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

Standaard

Neen, je redenering klopt niet. Ik heb NOOIT gezegd dat die kaasbol minder weegt. Ik heb gewoon een vaststelling dat er eventueel een valse tussen steekt. Nu is het juist die vraag die zo moeilijk te beantwoorden is. Is er een valse kaasbol, zo ja, dewelke en weegt die dan meer of minder ? Vraagje goed lezen. Op school heb ik er zo veel weten flessen bij mij voor het vak Wiskunde. Eerst goed lezen, probleempje op papier en dan proberen te antwoorden.
    Dus, bij U is er inderdaad GEEN evenwicht en je vertrekt vanuit de veronderstelling dat ze lichter is. Op het einde zeg, sorry man, fout, de kaasbol weegt meer. Je moet alle mogelijkeheden onderzoeken, maar je ben op goede weg.
    Hee! Da's interessanter! Nu moet ik TOCH effe nadenken! Ja sorry hee maar ik kon je vraagstuk al in de vorm van "één kaasbol is lichter", vandaar...

Standaard

Originally posted by Stef
    Dit is een chinese spijskaart...1 getal hoort er niet in thuis...het welk, en waarom?

Stef
    awel straffe gasten??

Stef

Standaard

Dit is een chinese spijskaart...1 getal hoort er niet in thuis...het welk, en waarom?

Stef
    awel straffe gasten??

Stef
    De 25, want die is met frieten, en de rest met rijst!

Standaard

Een jongen heeft een tijger, een schaap en een kruiwagen met gras. Hij moet deze alle drie verkopen op de markt. Onderweg komt hij een hangbrug tegen. Hij mag maar één ding tegelijk over de brug dragen. Maar dat geeft hem een probleem; hij moet de andere 2 dingen alleen achterlaten. Soms gaat dat niet. Zo kan hij de tijger niet alleen laten met het schaap, want dan eet de tijger het schaap op. Ook kan hij het schaap niet bij het gras achterlaten, want dan eet die het gras op. Hoe krijgt hij alles zonder problemen de brug over?

Antwoord staat HIER.

Standaard

Nog zo eentje:

U2 moet optreden, en komt rijkelijk laat aan op de festivalweide. Het is al donker, en de groep moet nog een brug over om het podium te bereiken. Er zijn echter een paar regels te respecteren:
    -Maximaal mogen twee personen tegelijk op de brug.
    -Wie overgaat moet steeds een zaklamp bijhebben om niet in het water te vallen.
    -Er is slechts één zaklamp.
    -Als éénmaal aan een brug-traject is begonnen, moet dit volledig uitgevoerd worden (geen omdraaien halfweg de brug of zo).
    -Bono is een actief gastje. Hij kan de brug over in één minuut.
    -Edge moet zijn gitaar dragen, hij doet er twee minuten over.
    -Adam heeft weer aan de wiet gezeten . Hij heeft 5 minuten nodig.
    -En Larry moet zijn drumstel in zijn nek dragen . Hij heeft 10 minuten nodig.
    -Als twee personen samen de brug overgaan, dan gaan ze steeds aan de "snelheid" van de traagste persoon (ze moeten immers samenblijven omwille van de zaklamp).

Het concert begint over 17 minuten. Go!

De oplossing staat... HIER.

Standaard

Dju Jochen...op 't gebied van raadseltjes ben je onoverwinnelijk...

Stef

Standaard

Dju Jochen...op 't gebied van raadseltjes ben je onoverwinnelijk...

Stef
    Weet het nog niet. Vanavond eens zoeken op dat van de "Wimvan" ...als ik tijd heb ...gazon moet nog af...

Standaard

Hoe zit dat nu met die paters???

Standaard

Het is nu wel nog niet de bedoeling direkt de oplossing in te kijken. Ik vind de uitdaging daarvoor iets te groot. Nu, de kazen en de weging, al gevonden. Nie simpel he, Jochen, da gras is dat soms olifantengras ?

de oplossing kan gevonden http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=21355

Standaard

Het is nu wel nog niet de bedoeling direkt de oplossing in te kijken. Ik vind de uitdaging daarvoor iets te groot. Nu, de kazen en de weging, al gevonden. Nie simpel he, Jochen, da gras is dat soms olifantengras ?

de oplossing kan gevonden http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=21355

Sorry Wimvan,

Geen tijd gehad, eerlijk waar. Trouwens... ook het gras is nog niet af ...zucht ...nog effe en het is ECHT zo hoog als een olifant!

Ben even naar je uitleg gaan kijken ...en tot de vaststelling gekomen dat ik dat raadsel eigenlijk al kende! D'oh! (quote HJ Simpson)

Standaard

Wimvan,

naar aanleiding van je repliek op het antwoord van Jochen op je kaasbollenraadsel. Je zegt dat hij ook meer kan wegen, maar je hebt ook nooit gezegd dat er een verschil in gewicht is tussen een echte en een valse. Dus het kan even, goed dat ze allemaal hetzelfde wegen. Bijgevolg is je antwoord op je eigen raadsel verkeerd.
    Als we veronderstellen dat de nepkaas niet slecht kan worden, dan zou ik gewoon wachten

Groeten.
    Nikon CP 5700
    Sony Cybershot P71

Standaard

Er is ook een mogelijk in voorzien in het schema waarin, inderdaad, alle kazen gelijk zijn.

Standaard

Hela! Nu snapt gij hem niet hee, wimvan!

HappyOne bedoelt dat er altijd eentje vals zou kunnen zijn, ook al zijn alle kazen gelijk in gewicht. Je hebt immers nergens gezegd: "vals = ((weegt meer) of (weegt minder))"...

Maar ik kan begrijpen dat je er niet meer ten volle bij bent. Ik ben ook al in weekendstemming!

Standaard

Jep, ik snap hem nu. Steekje laten vallen. Ja, dat item is half behandeld in het item schrijffouten (ik vindt). Dit is hier een taalfout. Nu, ja, euh, ok, ik zal maar stoppen.
    Fotootjes nemen in de cactusserre van plantekes en beestekes en ...

Standaard

Stel dat je een enorm lang touw hebt. We nemen aan dat de aarde een perfecte bol is zonder bergen enz. Je legt dat touw over de evenaar, zodanig dat het touw een cirkel om de aarde vormt. Nu maak je het touw 1 meter langer. Hoe ver moet het touw dan overal van de grond zijn om een nieuwe cirkel rond de evenaar de krijgen?
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Standaard

haha

ik veronderstel dat we met abstracties moeten rekenen, en niet met reele getallen, vermits de aardstraal overal wel verschilt (aarde is ellips)
    Dan kom ik aan 15.9 cm... Juist? Anders moet ik nog eens gaan nadenken
    mvg,
    Bert
    D90 - Tokina 12-24/F4 - ...

Standaard

Originally posted by jijsambalbij
    Stel dat je een enorm lang touw hebt. We nemen aan dat de aarde een perfecte bol is zonder bergen enz. Je legt dat touw over de evenaar, zodanig dat het touw een cirkel om de aarde vormt. Nu maak je het touw 1 meter langer. Hoe ver moet het touw dan overal van de grond zijn om een nieuwe cirkel rond de evenaar de krijgen?
    Diameter van de aarde is 12.756km dus de omtrek van het touw is in het eerste geval 40074,155889191 km (diameter x pi).

Nu doen we daar 1 meter bij en delen terug door pi en trekken daar diameter vanaf: 0,0003183 km of 31,83 centimeter. Dit delen door 2 om om te zetten naar straal: 15,9155 centimeter.

Lap Drosera zat dus juist ik dacht dat 15,9 nogal een groot getal was voor amper 1 meter.

Standaard

Stel de straal van de aarde r (in meters). De omtrek van de aarde oftwel de lengte van het touw is gelijk aan 2*pi*r. Nu wordt het touw 1 meter langer. De nieuwe lengte wordt 2*pi*r + 1. Met deze lengte kun je een cirkel met een straal van (2*pi*r + 1) / (2*pi) = r + 1/(2*pi) maken. Het touw komt dus overal r + 1/(2*pi) - r = 1/(2*pi) is ongeveer 0.15915 meter van de grond.
    Het leuke hiervan is dat het onafhankelijk van de straal is, dus dit geldt niet alleen voor de aarde maar ook voor je fietswiel en voor je pen.
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Standaard

Stel de straal van de aarde r (in meters). De omtrek van de aarde oftwel de lengte van het touw is gelijk aan 2*pi*r. Nu wordt het touw 1 meter langer. De nieuwe lengte wordt 2*pi*r + 1. Met deze lengte kun je een cirkel met een straal van (2*pi*r + 1) / (2*pi) = r + 1/(2*pi) maken. Het touw komt dus overal r + 1/(2*pi) - r = 1/(2*pi) is ongeveer 0.15915 meter van de grond.
    Het leuke hiervan is dat het onafhankelijk van de straal is, dus dit geldt niet alleen voor de aarde maar ook voor je fietswiel en voor je pen.
    idd, zo heb ik het ook berekend
    mvg,
    Bert
    D90 - Tokina 12-24/F4 - ...

Standaard

Als je een blad A4 papier 50 keer zou dubbelvouwen,(wat natuurlijk alleen maar theoretisch kan) hoe dik zou de enveloppe dan moeten zijn om de brief in te steken? Neem aan dat een a4-tje ongeveer 0.05mm dik is.

Standaard

Als je een blad A4 papier 50 keer zou dubbelvouwen,(wat natuurlijk alleen maar theoretisch kan) hoe dik zou de enveloppe dan moeten zijn om de brief in te steken? Neem aan dat een a4-tje ongeveer 0.05mm dik is.
    Een makkelijke 56.294.995.342.131,2 km ofwel 146.448.618 keer de afstand van de aarde naar de maan (gemiddelde maanafstand genomen). Gewoon 2 tot de 50ste macht x 0,05 mm.

Soortgelijke discussies

1. De een zijn dood is de ander zijn brood
    Door steward in forum Showcase - Archief
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 5 oktober 2003, 20:11
  2. Heee ik wil brood!!
    Door slipstream in forum Showcase - Archief
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 25 maart 2003, 16:48
  3. Vandaag bakken we brood...
    Door Jan66 in forum Showcase - Archief
    Reacties: 6