Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Archief (gesloten) > Chit Chat - Archief

Chit Chat - Archief Oude berichten uit het vroegere 'chit-chat' forum (tot 9 maart 2007)

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 2 maart 2007, 23:50
mir's schermafbeelding
mir mir is offline
Member

Standaard ata sata 150 300...???Ik kom er niet uit

Ik zou overwegen om een 2e harde schijf aan te schaffen.Maar ik volg het de laatste jaren niet meer.Ik zie dat er een blauwe connector op mijn MB zit dus dit is een sata??Die loopt naar een Wetern digital schijf van 160Gb,kort daarna zit een 2e fiche om nog een HD op aan te sluiten.
Ik denk dat ik volgend MB heb : http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/g...name=c00022505

Nu mijn vraag : welke harde schijf moet ik aanschaffen?Ik wil ongeveer 250 Gb.Maar moet ik nu sata300 of ata schijf hebben?

mir
  #2 (permalink)  
Oud 3 maart 2007, 00:20
Destn's schermafbeelding
Destn Destn is offline
Member

Standaard Re: ata sata 150 300...???Ik kom er niet uit

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
Ik zou overwegen om een 2e harde schijf aan te schaffen.Maar ik volg het de laatste jaren niet meer.Ik zie dat er een blauwe connector op mijn MB zit dus dit is een sata??Die loopt naar een Wetern digital schijf van 160Gb,kort daarna zit een 2e fiche om nog een HD op aan te sluiten.
Ik denk dat ik volgend MB heb : http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/g...name=c00022505

Nu mijn vraag : welke harde schijf moet ik aanschaffen?Ik wil ongeveer 250 Gb.Maar moet ik nu sata300 of ata schijf hebben?

mir
Die blauwe connector zal wel een IDE (PATA) connector zijn, daar enkel een IDE-kabel 2 connectoren (+1 voor aan het moederbord) heeft. SATA heeft enkel maar aan beide uiteinden connectoren.

dit zijn IDE kabels.

en dit SATA-kabels en connectoren.
Verschil is groot genoeg, IDE brede geribde kabels, SATA fijne effen kabeltjes.

Het moederbord dat je daar post kan SATA en IDE aan.
Echter dit moederbord kan enkel SATA 150/SATA-I/SATA1.5 aan, maar je kan gerust een SATA300/SATA-II/SATA3 schijf erop aansluiten want die zijn backwards compatible.
SATA is sneller dan IDE
SATAII is (theoretisch) 2x snel dan SATAI

Informatie over SATA

Laatst gewijzigd door Destn; 3 maart 2007 om 00:23 Reden: typo
  #3 (permalink)  
Oud 3 maart 2007, 00:41
mir's schermafbeelding
mir mir is offline
Member

ok bedankt voor de info.Dus mijn huidige schijf is een gewone ata.
Wat denk je van een HDD 250 GB S-ATA MAXTOR 8MB??Staat in promotie voor 69 euro.Of toch beter naar iets anders uitkijken?

mir
  #4 (permalink)  
Oud 3 maart 2007, 00:48
Destn's schermafbeelding
Destn Destn is offline
Member

Citaat:
ok bedankt voor de info.Dus mijn huidige schijf is een gewone ata.
Wat denk je van een HDD 250 GB S-ATA MAXTOR 8MB??Staat in promotie voor 69 euro.Of toch beter naar iets anders uitkijken?

mir
Staat in promotie omdat Maxtor niet meer gemaakt wordt (is overgenomen door Seagate).

Prijs is wel ok.
  #5 (permalink)  
Oud 3 maart 2007, 01:06
mir's schermafbeelding
mir mir is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
Staat in promotie omdat Maxtor niet meer gemaakt wordt (is overgenomen door Seagate).

Prijs is wel ok.
Ok morgen eens naar die zaak rijden.Misschien eens denken om er vista op te zetten en dan voorlopig nog dual boot.En als vista ok is mijn 'oude' schijf gebruiken voor foto opslag.

mir
  #6 (permalink)  
Oud 3 maart 2007, 08:26
Fabbe's schermafbeelding
Fabbe Fabbe is offline
Member

Je schijf die je er nu in hebt is een ata device (platte kabel met 80 geleiders)
Ik zou er gewoon 2 sata's insteken voor die prijs.En gebruik virtual pc voor vista en windows xp.Voor je er VISTA op zet check uw pc eens op http://www.microsoft.com/belux/nl/windows/default.mspx

Laatst gewijzigd door Fabbe; 3 maart 2007 om 10:55
  #7 (permalink)  
Oud 3 maart 2007, 22:47
Henk_01's schermafbeelding
Henk_01 Henk_01 is offline
Member

Citaat:

mir

Het was in feite vrij simpel, als je eventjes verder had gekeken bij de specs van je moederbord daar staat het volgende:

"2 IDE connectors Supports. 2 IDE devices on each connector. Supports UDMA 100/66/33 - requires an 40 pin/80 conductor cable for UDMA 66 and 100 disk drives

2 SATA connectors Supports. 1 Serial ATA-150 disk drive on each connector"

mvg,
  #8 (permalink)  
Oud 4 maart 2007, 00:11
Gert1971's schermafbeelding
Gert1971 Gert1971 is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
Die blauwe connector zal wel een IDE (PATA) connector zijn, daar enkel een IDE-kabel 2 connectoren (+1 voor aan het moederbord) heeft. SATA heeft enkel maar aan beide uiteinden connectoren.

dit zijn IDE kabels.

en dit SATA-kabels en connectoren.
Verschil is groot genoeg, IDE brede geribde kabels, SATA fijne effen kabeltjes.

Het moederbord dat je daar post kan SATA en IDE aan.
Echter dit moederbord kan enkel SATA 150/SATA-I/SATA1.5 aan, maar je kan gerust een SATA300/SATA-II/SATA3 schijf erop aansluiten want die zijn backwards compatible.
SATA is sneller dan IDE
SATAII is (theoretisch) 2x snel dan SATAI

Informatie over SATA
als je toch een SATA schijf steek en die is hoger dan de SATA-I dan moet je wel op de schijf een jumper hersteken naar SATA-I
anders herkend je moederbord je schijf niet
ik heb dit ook voorgehad met een MSI moederbord en een SATA-II schijf
dit maar ter info
eens dat je de jumper hebt herstoken werkt alles prima
zeker als je de schijf gebruikt als slave
soms moet je een driver installeren als je de sata schijf wilt gebruiken als master (oa msi moederbord van een jaartje terug )
  #9 (permalink)  
Oud 4 maart 2007, 01:17
mir's schermafbeelding
mir mir is offline
Member

Schijf zit er ondertussen al in.Ik heb wel een probleem,ik wil een ghost restore doen naar die nieuwe schijf maar mijn recentste backup neemt hij niet.Ik moet een backup nemen van 01/2005 terwijl deze oude backup niet meer werkte als de pc binnen gegaan in voor een nieuw moederbord,werkt hij nu wel met die nieuwe schijf.

Maar ik heb de indruk dat die backup terugzetten ook niet alles is.Windows start precies trager op

Probleem is dat ik bij die pc geen xp apart heb,enkel de originele master dvd van HP.

mir

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten