Mijn goedkoop moederbordje wil alle 4 maanden of zo wel eens zijn BIOS-instellingen vergeten. Gisteren deed ie dat weer en vergat ie plots dat er nog een harde schijf op de tweede IDE-controller hangt. Ik was ervan overtuigd dat mijn datadisk naar de knoppen was.... en dat in mijn back-up alle foto's van de afgelopen 3 weken ontbraken.
Eind goed al goed maar bewijs jezelf eens een dienst en probeer je hetzelfde voor te stellen. Je harde schijf crasht..... NU! Alles weg!
Veel data kwijt? Veel tijd nodig om alles te recuperen? Nooit spullen van de echtgenote geback-upt? Dingen kwijt die je niet dacht kwijt te raken?
Ik moet zeggen, zo een 'bijna-catastrofe' is zo slecht nog niet. Ik heb een archief op CD-R, een kopie op een tweede schijf en toch zou ik als de crash er echt was geweest meer data zijn kwijtgeraakt dan ik oorspronkelijk dacht.
Om die reden heb ik nu ook thuis twee NDAS-schijven van 250 GB in mijn netwerkje hangen. De een maakt automatisch een backup van de andere schijf. Beetje technisch verhal, maar netwerk storage is tegenwoordig gewoon te koop bij Office Centre (geen flauw idee of ze dat ook in België hebben.. er zal vast wel zo iets zijn...)
Groeten, Miriam
Mijn video's staan op stdk.nl
The mystery isn't in the technique, it's in each of us. - Harry Callahan
There are always two people in every picture: the photographer and the viewer. - Ansel Adams
Moet dat niet NAS zijn in plaats van NDAS?
Gespiegelde harde schijven staan ook op mijn programma, ik moet alleen even uitvissen of ik nu best een nieuw moederbord koop of toch beter een apart PCI-controllertje. Aan network storage had ik eigenlijk nog niet gedacht.
Ook als je alle data tweemaal opslaat op harde schijven in je systeem kan een virus nog altijd beide disks wissen. Is er bij NAS eigenlijk een extra garantie dat zoiets niet gebeurt, bvb door een ingebouwde scanner?
Miriam, nu onderschat jij ons Belgen toch hoor...er was ooit eens een bekend Belgisch werkpaard ehhh politicus (geen flauw idee of ze dat ook in België hebben) die zei "...Je moet een probleem pas oplossen als het zich stelt..." nou idem dito hier
![]()
![]()
![]()
Na stopzetting herbegonnen met een 60D...
Hier ook.
Backup op 2 harde schijven van mijn voornaamste data.
Aan dvd's of cdrom's begin ik niet meer aan....
Oorspronkelijk geplaatst door theokus
Idem dito![]()
D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
www.langenacker.nl
En zie maar dat jouw electriciteitsvoorzieningen in orde zijn...Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
speciaal voor "pieken en dalen"![]()
Een tijdje geleden is mijn externe backup-HD gecrasht. Op zich geen probleem, want ik had ook nog een tweede (eveneens externe) backup-backup-HD. Maar die crash gebeurde wel tijdens de backup, en de tweede werd als het ware meegesleurd. Resultaat (waarvan ik dacht dat de kans daarop ongeveer nul had moeten zijn): Ongeveer 10 maanden werk en foto's verdwenen...
Ik ben toen wel gaan nadenken, vandaar mijn reactie op de replies hierboven. Om een simpel voorbeeld te geven: Wat voor nut heeft een array van voor mijn part 6 HD's in je muurkast als een inbreker denkt 'hee, ik zal ze maar eens meenemen' (of bij brand of iets dergelijks).
'Veilig' op zelfs 6 HD's en tig CD's/DVD's is maar relatief dus als het allemaal op één plek ligt
Erik, mijn data waar ik persoonlijk veel belang aan hecht, is opgeslagen opOorspronkelijk geplaatst door Erik Mansvelders
zelfs 3 plaatstenEn ook nog op een laptop....
De rest op 2 hd's: een interne en een externe.
Mijn "systeem" is draadloos verbonden....
(2 desktops en een laptop)
Besturing en programma's draaien nog eens op 2 interne scsi-schijven.
maak een simpele RAID1 (2 disks in mirror) wat op de meeste nieuwe moederborden wel standaard voorzien is om te doen ... dan zit je toch redelijk save. Alles wordt gelijktijdig naar beide schijven weggeschreven, dus als eentje crasht is alleen die kapot, maar de data wordt nog steeds correct naar de andere weggeschreven.
Af en toe op DVD zette en dan beperk je het toch echt wel tot het minimum.
NDAS = Network Direct Attached Storage. Je prikt je harde schijf zo via een kabeltje op je netwerk en je hebt er verder geen omkijken naar. Het is redelijk veilig omdat er geen TCP/IP adressen zichtbaar zijn voor de buitenwereld. Maar een dikke firewall is altijd aan te bevelenOorspronkelijk geplaatst door Laurens
![]()
Een ingebouwde virusscanner is niet zinvol omdat de drive zelf geen virus kan uitvoeren. Het is immers de computer die de opdrachten geeft om data te beschadigen en daarom moet op de computers de juiste anti-virus software draaien.
En als morgen een atoombom valt ben ik niet alleen de data hier in huis kwijt, maar ook de data op de zaak (anderhalve kilometer verderop). Ik denk dat zelfs onze kluis dat niet goed overleeft. Maar als dat gebeurt heb ik heel andere zorgen aan mijn hoofd...
Groeten, Miriam
Mijn video's staan op stdk.nl
The mystery isn't in the technique, it's in each of us. - Harry Callahan
There are always two people in every picture: the photographer and the viewer. - Ansel Adams
Mijn strategie:
Werkstation, backup op server, backup op externe disk. 1 externe disk is uithuizig, de andere wordt dagelijks bijgewerkt. Meer dan 1 à 2 weken werk kan ik zelf bij brand niet kwijtraken. Voorgaande is niet primair voor foto's, maar belangrijker voor bedrijfsmatige zaken![]()
Ik zit momenteel nog te denken aan een raid oplossing zoals dit : http://www.specs.nl/open/200504tapeless07/
Het is simpel, relatief goedkoop en stabiel in S-Ata vorm.
Ferm systeem!Oorspronkelijk geplaatst door ajh
En als zoals vorige zomer bij mij, de beide schijven tegelijk crashen, dan ben je weer een paar dagen zoet met datarecovery. Gelukkig heb ik toen 98% kunnen recupureren na veel bloed, zweet en tranen.Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Neen, voor mij is het momenteel een externe data schijf, en af en toe een dvdtje.
Als het alléén voor foto's was zou ik het niet zo ingewikkeld maken, maar mijn ergste nachtmerrie is dat ik mijn boekhouding + alle belangrijke zakelijke documenten kwijt zou zijn. Ik heb al het nodige meegemaaktOorspronkelijk geplaatst door theokus
![]()
De foto's neem ik gewoon mee in het geheel![]()
Die raid oplossing lijkt mij ideaal eigenlijk. Het support zichzelf. Slecht regelmatig schijf verwisselen en je hebt er geen omkijken naar.
In mijn job zorg ik voor de IT met enkele RAID systemen. Allemaal in RAID5 (maar nieuwste server controller kan ook RAID6, dus nog veiliger) met zo'n 1,4TB space en met dagelijkse backups naar tape. Echt wel deftig materiaal en bedoelt voor kleine/middelgrote bedrijven.
Probleem is dat niet iedereen die kosten kan/wil dragen, want een echt goed systeem kost serieus wat geld. Deftige hardware RAID kaart kost al snel €250 - €750, HD's toch ook al snel enkele honderden €€€ en een deftig tapesysteem kost ook al snel €500 - €1500.
Voor de "gewone" man die enkel zijn foto's met wat zekerheid wil opslaan met beperkte kosten, raad ik nog altijd gewoon een RAID1 aan en wekelijkse backups naar DVD.
Of een simpel backup scriptje in taakplanner om dagelijkse backups te nemen naar externe disk ofzo.
Laatst gewijzigd door TomB; 30 mei 2005 om 13:56
Hier een terrabyte boxje waar je jouw data kunt beschermen via Raid5. En aan je netwerk hangen en zodoende van overal aan je data kan. Een schijfcrash geeft dan ook geen dataverlies meer. kostprijs 900€ en dat is heel goedkoop vind ik.
http://www.buffalotech.co.uk/product...p?productid=97
En met een terrabyte kan je wel een tijdje voort. Eenmaal ie vol is kan je er nog een tweede aanhangen enz...
Maar brandt alles af tja dan...... Daarvoor de essentiele data eventueel op een externe harde schijf of meerdere en deze op een andere locatie zetten.
Nog een low-budget oplossing:
Ik heb een extra servertje gebouwd van een oude p2 @ 350mhz, met daarop linux geinstalleerd. Kostprijs: 50 euro (zonder dataschijven welliswaar). Het voordeel hiervan is dat je een NAS hebt die je volledig zelf kan configureren. Je hebt ook geen last meer van virussen, en kan kiezen voor een robuuster filesysteem. Het nadeel is wel dat je die configuratie dan ook moet doen, dus niet echt een out-of-the-box oplossing.
40D + Sigma 10-20 + Canon 24-105 + Canon 50 1.8 + Canon 85 1.8 + Sigma 100-300 f4 + 580EX