|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Chit Chat - Archief Oude berichten uit het vroegere 'chit-chat' forum (tot 9 maart 2007) |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
Naar aanleiding van een andere topic over eht vlaams,
hier een antwerpse woordenlijst Misschien aanvulbaar met andere dialecten? ![]() Hier is hij dan : ne foefelèr iemand die iets verdoezelt (een) draperie(s) gordijn(en) (me alle chineze mor) ni me den deze met iedereen maar niet met mij (stoof)karmenijen stoofvlees a keust zen schup af krijgt geen gelijk, dus gaat maar weg a koster ni on doeng hij kon er niets aan doen a kwammer iele mol nie oep hij kon er niet op komen a mut kakka gon doeng hij moet grote boodschap doen a schaard alles mee hij laat niets terzijde a sto zoe zot gelàk een achterdeur is zenuwachtig a warekt ont'stientje diamantbewerker a was werral goe petrol hij was dronken a werekt on den basseng havenarbeider, dokwerker a zei weris wa wat zegt hij nu weer a zeiget oemmes oek hij zegt het ook aa moeder uw moeder, verwijzing naar een oude, zagenkunnende, vrouw aais gôan kakke hij is naar het toilet aajren of joeng het een of het ander achetmorwet dat je het weet achoekis moet nadenke gaget oeknie heeft er niet veel verstand van affeseren vooruit gaan, vorderen ajee eun stuk inzen kloeite hij is dronken ajee ne peirdelul veel geluk ajee wadoepgeschaard hij heeft een ziekte (verkoudheid) opgedaan ajeeget nogal is zitte zenne hij doet weer moeilijk ajeeget teur hij heeft het door ajeeget zeel ààn heeft de verplichting iets te doen ajis ôant staawe hij zoekt een lief anjer joeksel jeuk artches en peekes erwtjes en worteltjes ast zoe zit ist in orde als het zo is, is het in orde astemblief aub azek zat zen als ik dronken ben bassengwareker haven-, dokwerker bè oewe schabbernak pakke bij het nekvel nemen beuzelèr leugenaar bitskoemer iemand die het strand/vuilbakken af zoekt; kwajongen blaffetuur of blôakes rolluiken blefdoep de lantoer blijf op het voetpad bleft van ma laaif raak me niet aan bleft van za waif laat zijn vrouw met rust bloaskoak dikke nek bokes boterhammen bollekes snoepjes broekscheiter bangerik brug van den azijn verbindingsbrug tussen merksem en deurne bruien kuiten da kana niee dat kan niet hé da kanna ni mier hee dat kan toch niet da kannekik ôana ni segge dat kan ik aan u niet vertellen da komt oep als kaawe kak als hij er aan denk moet het gebeuren da moest eris van kome dat moest er van komen da mutte ga zjust zegge dat moet juist gij zeggen da ziede vanier het zal niet waar zijn daddode ni chedocht ei dat had je niet gedacht hé das bekaanst verniet dat is bijna gratis das ni woareij het is niet waar hé das spek veur den bek daar zal over gesproken worden daz ammel flawekul het is allemaal niet waar daz ier den oerekottee het schipperskwartier de (singse) foer kermis de barrebitjes gevangenis de fraaidagsmart vrijdagmarkt de keuteljacht kroost de koer binnenplaats of het toilet de piepkas televisie de plon general centrale zekering de raaichel vensterbank de sjofààsj verwarming de sosse politie de stôase het station de zwontjes gemotoriseerde politie den allee overloop den basseng de haven, de dok der stekt nog e stuk in iemand met o-benen destergat treuzelaar die hé a floere gotje die heeft succes bij de mannen die kan nogal is tôaterre zenne die blijft maar babbelen die vanongs echtgenote (partner) die zen van bachtendekuppe zeker mensen van den buiten diejenee senaajge nie gemokt die heeft zichzelf niet gemaakt diepe talloere diepe borden doe mor is choe zot laat u maar eens goed gaan e karowen'em een geruit hemd e pakske frut pakje frieten e peirdenolleke stekker (vr) e pikuurke inspuiting é poer les flammans, lamijmechooze en voor de vlamingen..... hetzelfde e scheel een deksel e supooke opsteke een zetpil inbrengen eddet in de mot ziet ge het een bavet een slabbetje een bougie een kaars een mot (of een koek of een pataat) oep a bakkes een slag op uw gezicht een pousette kinderwagen een pries een stopcontact een sjààweltje doen babbelen, een babbeltje slaan een stoofbuis hoge hoed tekkel een turnavies schroevendraaier ela lakkere hé gij daar ellentrik electriciteit en ache da nie geloefd, moake wij oe wel iet anders wijs als ge dat niet geloofd, maakt hij u wel iets anders wijs en echte zoapschoat een echte drinker en gij geloefta en gij gelooft dat entresolleke tussenverdieping et a pataate me oe mes en verket met mes en vork eten faschjen bakkebaarden fikfakken speels vechten foefkes oât de zee mosselen foerôap onnozelaar ga mankeerd iet zeker u is niet goed bij het hoofd ga smoert er nineffe u rookt ook stevig door ga zietereut u bent niet om aan te kijken gattelakker staat steeds aan de kant van de sterksten ge meud is komme dat ziet ge van hier ge moestet begot is weete ge moest het eens weten ge ze ne koerskemel een rare vogel ge ze ne maf gast je bent gek ge ze nen abzjaar een rare vogel ge ze nen bietekwiet een rare vogel ge zedont lulle je raaskalt ge zieget er begot on je ziet het er aan ge zou ver minder je zou voor minder ge zou zoe weurre je zou ook zo worden geddet of geddet ni ge hebt het of ge hebt het niet gêve trut mooie vrouw gij ze ni goe zeker ben je wel zeker goddis oep enaander ga weg handwaske beperkte hoeveelheid kleding wassen met de hand heps, raps of weps hesp hiejte murre aantrekkelijke vrouw hoeg van den tore bloaze opscheppen hoeresjoanse veel geluk hebbende iekenisse de liesstreek in de zjaar van zoals inderdoud joenge dat is juist int staasekwartier in de stationsbuurt is madda eu viswijf kan die tateren jaawadde amaai janmen*****en paljas/niksnut jannestreken nogal een "air" hebben jap, jappekes snoep, drop (waren in de regel zwart) jatten en talloere koffieservies jef reliëf persoon die fameus last heeft van puistjes kannek oewelpe wat kan ik voor u doen kanner ni oândoeng kan het niet helpen kazakkendrôajer mensen naar de mond praten kemmet oe nog gezee ik heb het u nog gezegd kgon is nor achter, kgon is nor de koer ik ga naar het toilet kgon men aaige wasse wassen, opfrissen kiekezonderkop hij weet niet wat hij doet kinderkoppen, kasseien straatstenen klassen morsen (vloeistoffen) knoessels enkels koâp dageriet mè kundoanvange ik hoop dat ge het kunt gebruiken koffezjoo iemand die veel koffie drinkt komdegolle komen jullie komisaf as ge daarft komt eens hier als ge durft komisjes gon doeng boodschappen doen komterdanôatee kom ermee te voorschijn konsjuus doen alsof kop of let kruis of munt krijmeglaskarreke ijsroomwagentje kul in pakskes flauwe praat kust na is allemôal maan eurgel ik trek het me allemaal niet meer aan kwist et ni ik wist het niet kwistenbiebel rare gast kzen muug ik ben moe kzen oep pensioeng ik ben met pensioen kzen zoe muug as iet heel moe kzenner geire baai ik ben goed geluimt kzenner ni bang van ik heb er geen schrik van kzent zoe muug as kaa pap ik ben het moe kzou der iet van kroage dat verdraag ik niet lefdoep de lantoer blijf op het voetpad legter eens een seuzzebij leg een deken extra limbabwe "de" limburg loemmerte schaduw maai ni gezien zenne ik wil er niets van weten mak aawe gaank is witte mag ik met u de liefde bedrijven masjoefel arme sloor, meisje met streken en/of kattekwaad me de waaive niks dan last met de vrouwen niets dan last mè mieke veust vraaie de hand aan uzelf zetten memwaar geheugen menen beer grolt ik heb honger moederkeszalf speeksel moei doe ni bemoei er u niet mee moembakkes masker mokt er keutte mette mee snel afhandelen moojsen prutsen, aan iets frunikken motocyclette moto na gommetsing nu gaan we iets/wat zien na ni zwaanzeneej mij niet voor de gek houden na weeteket oek nu weet ik het ook naft benzine ne colbejààr (kolbiljar) lijkwagen ne frak een jas ne kakkedoren nacht- of toiletstoel ne kapoot motorkap of condoom ne klabbak politieagent ne koerp een bocht ne kommenisôan onderjurk ne kommisveur (vrouw met) dikke boezem ne lààmpadeir een staande lamp ne màrrebol / ne ket een knikker ne meter bier 1 meter glazen bier naast elkaar ne neurzel een voddenkar ne pagadder klein kind ne pallepoejterèr iemand die zit te moojsen ne palto overjas ne pardessuu overjas ne petotter klein kind ne pijema pyjama ne pittelèr een slipjas ne plastron een das ne plon zekering ne rijzaf een glijbaan ne rotzàk een vlaamse gaai ne schammateur iemand die iets laat verdwijnen, dief ne scheet in een fles t is alles voor niets ne schoefelèr persoon wiens oog groter is dan zijn maag ne smurf hulp-agent ne stokintgat een ekster ne voale jood iemand die door redelijk veel te spreken iemand in de luren legt ne voezen'appel een onnozel ventje ne watman trambestuurder nen allumeur een aansteker nen anorak een overjas nen apsjaar rare kerel nen boazepoepper door kruiperijen in gunst van de werkgever trachten te komen nen boebelèr snottebel nen broekschijter bangerik nen buiteslôaper slecht uitziend persoon nen eecheck mislukkeling nen taantefeir iemand die onophoudelijk aan alles is aan het prutsen. nen tantefer moeial nen tettejaar een bh nen toerneez jeneral geeft iedereen een pint nen touwter een schommel nen triporteur bakfiets nen trizee een vergiet nen tutterfrut kauwgom ni me majee niet met mij noakefrak peingnoir noegabolle mij niet gezien nor de zjenoe stuk, kapot nortstammeneegon op café gaan oe kan da na hoe kan dat nu oe stodder na te gape hoe sta je daar nu te kijken oep de lappe gôan de bloemetjes buiten zetten, pintelieren oep wa trektana wat is dat nu voor iets ongzen aawe vader onnoezel manneke onnozelaar oud a bakkes zwijg oud awe smoel toe zwijg parrei prei passevite een apparaat om soepgroeten / aardappelen tot puree te pletten peirdeseuzze dik deken pertang nochthans pezewever uitpluizer pissijn urinoir platte meutte slijk platten tuub lekke band raaif een hark scheitbroek bangerik schoofzak rugzak (met eten) semmelen treuzelen shallommekes goede dag, tot ziens sjààwele babbelen sjambrangs deurlijst smossen morsen met eten soda koestik straf middel (voor afwas of om verf te verwijderen) soepap ventieltje,tepel spitsvil deugniet stôafkarmenaajen stoofvlees stoemppot met draad hutsepot met boulie straandzjannet verwijfd persoon swengst terwijl talloere borden tastritplaain astridplein tettereir babbelaar tettereir tis wer nor de verdoemenis hééj het is weer fout gelopen tetterwaaf vrouw die veel en lang babbelt tis in de zjakos alles is in orde tis ni oem te freite niet om te eten (slecht) tis noar de koffe het is mislukt tis on olle jullie beurt tis tog woareij het is toch waar zeker tis wer nor de verdoemenis hééj het is weer fout gelopen tis zoevar de ruzie begint tjoek-tjoek tapijtenverkoper tot tenneuste week tot volgende week tschoên verdiep kabinet v/d burgemeester twalseree plastieken tafelkleed tzal wel zen het zal wel zijn tzen weral dezelefde het zijn weer dezelfde van altereuze opwinding van krummenaas gebaren doen alsof men niets weet verennewere stukmaken verfroemeld verkreukt verstodde soems gin vloms? wordt gezegd wanneer iemand doet of hij je niet begrijpt wa godde doeng wat ga je doen wa riekekkik ier wat ruik ik hier wa toetem na wer wat doet hij nu weer wadedde dor naon wat heb je daar nu aan wadis woar wat is nu waar wadoede ganaa wat doe jij nu wadoederon wat doe je er aan wafferentoere zen dana wat zijn dat nu voor streken wafferiet is danna wat is dat nu warekt ont'stientje diamantbewerker wast mor wôar was het maar zo wette nog wa weet je nog iets anders wôar blefdena komt ge nog zalt goan jaa t is nu wel genoeg ze kreiget oepeur seskes ze wordt krikkel ze wieret beu ze werd het beu zedde gaai na ielemôal oep aawe kop gevalle ben je gek ? zegt da kiket gezeid'em zeg dat ik het gezegd heb zeiget nogalissitte ze is weer niet aanspreekbaar zemmen em ligge hij is beet genomen zenne frut weurd zuur hij weet niet meer hoe het te zeggen zenne frutis zuur heeft geen uitweg (in woorden) meer zennen heiring bakt ni hij wordt niet meer voor serieus genomen zet a potske (n)oep zet je muts op ziever in pakskes flauwe kul zieverer iemand die zotte praat verkoopt zis er ni choefan ze is er niet goed van zis reepesneije zij is weg zis ribedebie zij is weg zis van auver twoater ze is van over 't water (linkeroever-kant van de schelde) zjatten en talloere kopjes en borden zjoeberen slurpen zukt ambras of wa zoek je last / ambras zwàànsde gae nà ben je er nu mee aan 't lachen |
|
|||
|
Blijkbaar is de layout niet goed overgenomen daarom deze link :
http://users.pandora.be/svenM/antwDict.txt Hopelijk lukt dit beter ![]() svenM
|
Citaat:
mvAg. Jean