Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Standaard Zin of onzin van een flitsmeter

Graag doe ik hier een bevraging rond de zin of onzin van een flitsmeter bij digitale fotografie (binnen de context van studio(flitsers) enzo). Is een flitsmeter nodig? Of is die echt niet meer nodig? Of is die vooral interessant in bepaalde omstandigheden en kan die in andere achterwege blijven?

Ik heb me net een D-lite 4 flitsset gekocht en ben de rest van mijn studio aan het opbouwen.
    Aangezien je veel nodig hebt, probeer je eerst dié zaken aan te kopen die je echt niet kan missen.
    Ik heb net mijn eerste testjes gedaan met de set en vind dat het modellicht en de preview op uw camera mét histogram toch een goed idee geven.

Dus ik overweeg om momenteel nog geen flitsmeter aan te kopen.
    Sommigen stellen zelfs dat dit bij digitaal compleet overbodig is geworden.

Ik had graag eens gehoord hoe anderen erover denken.
    Flitsmeter bij digitaal zinvol of net niet en om welke redenen?
    Laatst gewijzigd door PSG; 3 november 2006 om 17:49

Standaard Re: Zin of onzin van een flitsmeter

Met mijn beperkte studio ervaring kan ik het volgende kwijt :
    De flitsmeter gebruiken om je camera in te stellen geeft nogal wat foute resultaten. Ik moet zelfs een ander diafragma kiezen indien ik van lens wissel. (Het zou niet mogen, maar het is wel zo. Het diafragma van lens x is blijkbaar niet gelijk aan het diafragma van lens y).
    Dus om diafragma in te stellen kijk ik naar de preview foto en het histogram.
    Waar de flitsmeter wel zijn nut bewijst is nakijken of je model overal gelijkmatig (of net niet, afhankelijk van wat je wil doen) is belicht. Maar na een tijdje weet je dat ook wel, indien je steeds met dezelfde flisters werkt.

My 2 cents.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nat Bekijk bericht
    De flitsmeter gebruiken om je camera in te stellen geeft nogal wat foute resultaten. Ik moet zelfs een ander diafragma kiezen indien ik van lens wissel. (Het zou niet mogen, maar het is wel zo. Het diafragma van lens x is blijkbaar niet gelijk aan het diafragma van lens y).
    Dat is wel heel straf... ander merk objectieven soms?

Anyway, hoewel het histogram je wel iets vertelt vind ik een flitsmeter in de studio toch wel erg handig, met name voor het meten van lichtverschillen. Daarbij is mijn lichtmeter akelig nauwkeurig op mijn 5D zowel als de beide analoge Mamiya's waar ik nog regelmatig mee werk. Alleen de 10D laat het er af en toe flink bij zitten. Ergo, ik zou je aanraden er niet te lang mee te wachten. En zo duur is een flitsmeter nu ook weer niet...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
    Dat is wel heel straf... ander merk objectieven soms?
    Neen, beide nikkors. Maar het verschil is opmerkelijk tussen mijn 80-200 F2.8 schuifzoom (15-20 jaar oud) en mijn 18-70 Kitlens (3 jaar oud). Mijn diafragma moet meer dicht bij de 80-200.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nat Bekijk bericht
    Neen, beide nikkors. Maar het verschil is opmerkelijk tussen mijn 80-200 F2.8 schuifzoom (15-20 jaar oud) en mijn 18-70 Kitlens (3 jaar oud). Mijn diafragma moet meer dicht bij de 80-200.
    Ah, een kitlens. Is die misschien aangepast aan de cropfactor van de digitale camera? En die kitlens komt beter overeen met je lichtmeter dan de lange zoom? Dan zou die 80-200 meer lichtafval naar de hoeken kunnen hebben waar je met een 1,5x crop niet veel van merkt. De werkelijke lichtsterkte van het objectief is dan waarschijnlijk goed, gemeten over het hele oppervlak. En aangezien je de donkere delen niet gebruikt, zul je wat meer licht binnenkrijgen dan in full-frame. Let wel: educated guess, ik kan er zo maar naast zitten

lichtmeter is handig, inderdaad voor licht verschil te meten tussen meerdere flitsers, maar als je net begint, is het inderdaad overbodige luxe, je histogramwerkt ook erg goed.
    Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

Regels voor berichten