Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Question Welke stappen van RAW -> JPEG?? (zoals in dslr)

Is het mogelijk om een RAW file zodanig om te zetten dat deze gelijk is aan de jpeg zoals deze zou geproduceerd zijn door de camera zelf???

(Ja, ik weet dat je RAW+JPEG kan kiezen op de camera, maar ben eens benieuwd of iemand dit weet???)
    Laatst gewijzigd door de.lesse.be; 6 januari 2006 om 09:34
    -=- Light is the key...

Standaard Re: Welke stappen van RAW -> JPEG?? (zoals in dslr)

Helemaal exact zal dat wel niet gaan maar een goede benadering moet kunnen. Hoe de RAW-omzetting precies gebeurt wordt bepaald door de softwaremaker, daarom heb je wellicht de grootste kans op gelijkenis bij de software van Canon, waar de algorithmen in de applicatie en die in de camera waarschijnlijk van de zelfde bron komen.

Dit alweer tegensprekend is het feit dat de beide softwares die bijv. bij de 20D geleverd worden, onderling tamelijk grote verschillen laten zien. Kwestie van veel experimenteren, denk ik.

Feit zal blijven dat de in-camera-algorithmen veelal beperkter zullen zijn dan die van externe applicaties, dus verschillen zullen er zijn.

Wat ik wil zeggen; Als je een RAW file hebt. Welke instellingen gebruik ik om exact dezelfde jpeg te hebben als de incamera??? Dit is toch een vaste instelling??? Hoe kan de camera nu weten wat je op de sensor legt???
    En de rawconvertors laten std niets zien... Je moet sowiso instellingen veranderen... -> Dus welke instellingen?? Iemand???
    -=- Light is the key...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
    Wat ik wil zeggen; Als je een RAW file hebt. Welke instellingen gebruik ik om exact dezelfde jpeg te hebben als de incamera??? Dit is toch een vaste instelling??? Hoe kan de camera nu weten wat je op de sensor legt???
    En de rawconvertors laten std niets zien... Je moet sowiso instellingen veranderen... -> Dus welke instellingen?? Iemand???
    Als de camera een foto maakt wordt de data of door algorithmen ter plekke omgezet in JPG of als RAW-bestand opgeslagen om vervolgens door externe software (bijv. ACR) te worden 'ontwikkeld'. Doordat je dus twee verschillende algorithmen hebt zal het resultaat ook niet exact hetzelfde zijn. Ik weet wel dat de software van zowel Canon als ook ACR je intellingen op de camera (bijvoorbeeld White Balance) als uitgangspunt nemen.

EDIT: dat laatste is de instelling 'As Shot' in bijv. ACR. Wat bedoel je eigenlijk precies met "En de rawconvertors laten std niets zien..."?
    Laatst gewijzigd door Leonidas; 6 januari 2006 om 10:07

Kan het niet hard maken maar (met 15 jaar automatiseringservaring) vermoed ik dat de gebruikte software niet hetzelfde is. De Pc software is waarschijnlijk veel gevanceerder omdat er meer rekenkracht beschikbaar is.

Dus gelijk gaat nooit. Het uitgangspunt mag dan wel hetzelfde zijn, maar exact overeenkomen lijkt me sterk. Wat je kunt proberen is alles default te laten en in een gecontroleerde omgeving 1x RAW en 1x JPEG te schieten. Dan weet je hoe groot het verschil is.
    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
    EDIT: dat laatste is de instelling 'As Shot' in bijv. ACR. Wat bedoel je eigenlijk precies met "En de rawconvertors laten std niets zien..."?
    Als je een RAW file opent in een rawconvertor, zijn de standaard instelling niet goed tov van de jpeg (vanuit de camera)...

@ajh; Zal het effe zelf eens proberen als ik wat tijd heb... Dacht dat er hier iets meer over wisten...
    -=- Light is the key...

De in-camera omzetting van RAW naar JPEG gebeurt door de camera software. Deze is niet gelijk aan de RAW converter die bij het toestel geleverd wordt maar deze komt toch dicht in de buurt qua resultaat. Gebruik je echter een andere RAW converter dan begin je van scratch (gelukkig!).

Regels voor berichten