Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Ter Zake

Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 4 augustus 2008, 15:31
simonisme simonisme is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar simonisme
Standaard Welke flitsset en waarom?

Moest jij de keuze hebben...
  • Broncolor
  • Hensel
  • Elinchrom
  • Visatech
  • iets anders

Wat zou jij kiezen? en waarom?

Ik zou zonder twijfel voor Broncolor gaan..
Ik ben benieuwd naar anderen hun keuze.. En waarom zij hun keuze maken of hebben gemaakt?

Ik ben benieuwd...
  #2 (permalink)  
Oud 4 augustus 2008, 16:46
momentopname's schermafbeelding
momentopname momentopname is offline
Member

Standaard Re: Welke flitsset en waarom?

ik had eerst Multiblitz, en ondanks de stevige aankoopprijs enkel miserie mee gekend, daarna jarenlang zeer tevreden met bouwens gewerkt, en ik moet zeggen, duur maar oerdegelijk en ik ben er heel belgië mee platgelopen, nooit problemen mee gehad (behalve met mijne rug dan)

heb vorig jaar een compacte set falcon eyes GN gekocht: voordeel: in mijn ogen spotgoedkoop, tot nu toe ook probleemloos mee gewerkt. De toebehoren zijn merkelijk minder robuust dan wat ik van bouwens gewend was, maar 't is superlicht en tot nu toe is er nog niets kapot gegaan. een vervangflitsbuit kost amper 50 euro en een reserve instellicht is ook al geen geld. Voor mij is het grootste voordeel dat die Falcon eyes set superlicht is (in vergelijking met de bouwens) en tegelijk heel betaalbaar. alleen jammer dat ik mijn oude toebehoren niet op de falcon eyes kwijt kan.

Als je het geld hebt kan je best flitsers kopen met een digitaal geregelde flitskracht kopen, dan is je belichting veel precieser geregeld en moet je minder afflitsen na bijstellen flitskracht. een keer flitskracht meten is dan direct "juist"
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 4 augustus 2008, 17:01
Member

mja falcon eyes zou ik nooit kopen maar bon.. Bowens.. mja.. al vaak mee gewerkt.. maar toch geen broncolor ofzo

ps. ik heb de post ook niet gemaakt omdat ik hulp nodig heb om een keuze te maken.. maar ik ben gewoon benieuwd wat jullie ervaringen zijn met welke merken.. En of er iemand is die me kan overtuigen niet (weer) voor broncolor te kiezen.. Voor mij het beste wat er bestaat.. maar ik sta open voor iets nieuw?
  #4 (permalink)  
Oud 4 augustus 2008, 22:36
kpas's schermafbeelding
kpas kpas is offline
Member

Ik huur af en toe een studio of studiomateriaal waarmee ik op events werk (heb voorlopig geen eigen strobes)

Ik heb zowel Bowens als Elichrom gehuurd.

* Elichrom:
- Ziet er moderner uit.
- Ga voor manfrota stands, die van Elichrom zijn niet zo robuust (ik gebruik die elichroms voor mijn reportage flitsers)
- Herladen veeeeel sneller dan de bowens.
- Gebruiksvrindelijker naar instellen (digitaal) en monteren, verplaatsen (compacter)

* Bowens
- Complete set, stands zijn robust, maar niet geveerd zoals de manfroto's
- Bowens Softbox is prima , Chimera is top
- Bowens Plu is veeeel robuster dan de Elichroms

Als ik mij een set zou kopen en mijn budget is onbeperkt:
* Elichrom 900
* Manfroto stans
* Chimera boxen

Ben wel nog maar net bezig, maar het materiaal wordt gebruikt voor hondenportretten te maken op events. Een gooie test naar robustheid, betrouwbaarheid en het herladen van de strobes.
  #5 (permalink)  
Oud 4 augustus 2008, 22:47
S02 S02 is offline
Member

Wat ik nu zou kopen weet ik niet - maar van Broncolor en Multiblitz totnogtoe geen klachten..
Die geveerde statieven van Manfrotto zijn wel leuk - maar aan de andere kant: als je ze door elkaar gebruikt met andere moet je toch voortdurend uitkijken wat je doet, anders laat de helft toch maar naar beneden kletsen..
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 8 augustus 2008, 11:42
frederik.vdbroeck frederik.vdbroeck is offline
Junior Member

Ik werk met Broncolor en ben hier uiterst tevreden over.
Broncolor heeft het meest uitgebreide systeem, en is oerdegelijk.
Bepaalde zaken (reflectors ed) die je bij Broncolor hebt, bestaan gewoon niet bij een ander merk.
De prijs is wel schandalig duur, maar je krijgt er wat voor in de plaats.
Topmateriaal in elk opzicht!
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 8 augustus 2008, 12:28
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frederik.vdbroeck Bekijk bericht
Ik werk met Broncolor en ben hier uiterst tevreden over.
Broncolor heeft het meest uitgebreide systeem, en is oerdegelijk.
Bepaalde zaken (reflectors ed) die je bij Broncolor hebt, bestaan gewoon niet bij een ander merk.
De prijs is wel schandalig duur, maar je krijgt er wat voor in de plaats.
Topmateriaal in elk opzicht!
idd.. ik werk zelf nu ook met Broncolor... maar weet niet of ik die investering voor mezelf aankan... op termijn ja... maar om een degelijke basis set-up te kopen voor wat ik nu in de nabije toekomst nodig heb komt me net iets te duur uit... maar ja broncolor is uiteraard eerste keuze... en visatech is ook van Broncolor.. maar toch niet te vergelijken...

Ben nu elinchrom eens aan het bekijken...
  #8 (permalink)  
Oud 8 augustus 2008, 18:26
ViewFinder ViewFinder is offline
Member

Ik werk zonder problemen met Metz en Elinchrom in de studio.
Voor onderweg heb ik onlangs dit setje http://www.gadgetinfinity.com/produc...cat=256&page=1 aangeschaft en dat voldoet prima.
Zie hier http://strobist.blogspot.com/2007/02...f-classic.html een beschrijving van de flitser.
Het hoeft niet duur te zijn!
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 9 augustus 2008, 00:43
frederik.vdbroeck frederik.vdbroeck is offline
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door simonisme Bekijk bericht
idd.. ik werk zelf nu ook met Broncolor... maar weet niet of ik die investering voor mezelf aankan... op termijn ja... maar om een degelijke basis set-up te kopen voor wat ik nu in de nabije toekomst nodig heb komt me net iets te duur uit... maar ja broncolor is uiteraard eerste keuze... en visatech is ook van Broncolor.. maar toch niet te vergelijken...

Ben nu elinchrom eens aan het bekijken...
Grote concurrent van Broncolor is volgens mij Profoto, zeer populair in de states maar minder vlot verkrijgbaar hier.
Elinchrome is idd ook een een volwaardig alternatief.
Visatec is een oplossing die minder duur is, maar heeft veel minder mogelijkheden ivm reflectors.
Tip: schroef de houder waar de reflectoren van Visatec op passen eraf, en vervang deze met een metalen plaatje waar de bajonet vatting van Broncolor op passen.
Zo heb je een goedkopere flits(monoblok) met alle mogelijkheden van reflectoren van Broncolor...
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 9 augustus 2008, 01:01
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
Ik werk zonder problemen met Metz en Elinchrom in de studio.
Voor onderweg heb ik onlangs dit setje http://www.gadgetinfinity.com/produc...cat=256&page=1 aangeschaft en dat voldoet prima.
Zie hier http://strobist.blogspot.com/2007/02...f-classic.html een beschrijving van de flitser.
Het hoeft niet duur te zijn!
voor onderweg kan ik eigenlijk perfect werken met enkele speedlights en toebehoren maar voor in de studio wil ik echt volwaardig studio materiaal. De portable studio generators kan ik steeds later bijkopen maar voorlopig zijn enkele speedlights voldoende indien nodig...
Op locatie heeft mijn voorkeur nog steeds natuurlijk licht en enkele sunbounces ofzo..vind ik nog het leukste.. én interessantste om te werken..

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten