Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Ter Zake

Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 17 oktober 2008, 19:26
antony antony is offline
Junior Member

Standaard wat mag en mag niet

ik wou nu vandaag paarden op de plaat zetten ,ze stonden op de wei .openbare weg .volgens de eigenaar mag het niet ,straks moet een mens nog bellen om koe te fotograferen vindt dit wel al heel ver gaan ,ik had mooie foto,s ik heb ze maar gedelt ze keek mee dus ja .wat mag wettelijk dan wel .oké ik kan die mensen wel goed bergrijpen .dure dingen maar maakt fotografie niet kapot om duur ik durven geen dieren meer trekken om dat ik gewoon schrik heb om eigenaar van beest te komen
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 17 oktober 2008, 19:39
Miriam1 Miriam1 is offline
Member

Standaard Re: wat mag en mag niet

dan zou ik het gewoon vragen of het mag , en wedden dat ze ja zeggen.

"mevr. of mijnheer" mag ik van dat mooie beest van jou eens een foto maken voor mijn collectie ?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 17 oktober 2008, 19:43
antony antony is offline
Junior Member

ja maar bv paard die in de wei staat zonder eigenaar hoe los je dat dan op?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 17 oktober 2008, 19:48
Member

dan maak je er toch een foto van zeker. Ik heb dit al zoveel gedaan.
Je weet toch van niks .
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 17 oktober 2008, 21:09
kolibri kolibri is offline
Junior Member

ik zie niet hoe dat iemand je kan verbieden van een paard te photographeren??

gewoon doen
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 17 oktober 2008, 21:19
Member

en als de eigenaar eraan komt vragen om er even bij te staan.Dat zullen ze nog leuk vinden ook.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 17 oktober 2008, 23:27
perelaar's schermafbeelding
perelaar perelaar is offline
Junior Member

Bezorg de eigenaar desnoods de foto's...

Nikon D50 - D200 - and a very long wishlist
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 17 oktober 2008, 23:59
Lennert is lid van de Belgiumdigital VZW Lennert's schermafbeelding
Lennert Lennert is offline
Senior Member

En waarom zou je geen foto's van een paard mogen maken?
Ik verwijder niks tot 'madam' mij zwart op wit laat zien dat ik fout zit.
  #9 (permalink)  
Oud 18 oktober 2008, 00:00
erdna erdna is offline
Member

Het is niet de eeste keer dat (vooral raspaarden) die op een weide staan, gestolen worden. Het "terrein verkennen" behoort wellicht tot de voorbereidingen.. Daarom is het niet denkbeeldig dat de eigenaars dat niet tolereren.
Eerst vragen is de boodschap, en als je als fotograaf "betrapt" wordt omdat je niemand had gezien om het te vragen, zal U kenbaar maken, en Uw intenties vriendelijk verduidelijken de zaak wel oplossen.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 18 oktober 2008, 01:46
Leonidas Leonidas is offline
Senior Member

't Moet toch niet gekker worden.

My photos - Most recent
Met citaat reageren
  #11 (permalink)  
Oud 18 oktober 2008, 06:51
jvs is lid van de Belgiumdigital VZW
jvs jvs is offline
Member

klinkt allemaal erg stom maar wel normaal, paarden worden helaas "op bestelling" gestolen
en gaan dan naar het buitenland, vandaar dat er foto"s genomen worden op voorhand
betreft het raspaarden (en schrik niet van de prijs van die beesten) dan zal de eigenaar er niet van gediend zijn!
proberen te vragen en je bedoeling duidelijk maken denk is het beste!
ga maar eens een grote manege bezoeken, en ga maar naar de stallen fotokes maken,.....ze zullen er rap staan!
2 jaar geleden is er in wuustwezel een paardje "verdwenen" het beestje had een prijskaartje van ......30.000 eurokes, volgens de eigenaar waren er geregeld fotografen te zien die wat onschuldige fotokes namen van dat paard, helaas is het nu plots verdwenen
als je toevallig aan zijn weide nu onschuldige foto's staat te maken van de andere paarden tja , dan mag je verwachten dat de eigenaar er rap zal staan he!

gewoon je kenbaar maken en het vragen, dan heb je meestal nog de medewerking van de eigenaar ook!
  #12 (permalink)  
Oud 18 oktober 2008, 07:26
antony antony is offline
Junior Member

ja dankje ,ik bergrijp ok wel maar tja als ze niet willen moeten zij dat zelf weten he ik daarvor geen ruzie maken ,trek ik gewoon paarden van de buren en heeft mijn telfoon nummer plus pas gezien dus ja .
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 20 oktober 2008, 11:14
Simplephotography Simplephotography is offline
Senior Member

Je staat daar op de openbare weg, dus kan niemand je verbieden die foto's te nemen. That's all there's to it. Daarnaast heb je nog de kwestie van overeenkomen met je medemens, maar dat is weer iets anders.
  #14 (permalink)  
Oud 20 oktober 2008, 11:27
MarkEL's schermafbeelding
MarkEL MarkEL is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erdna Bekijk bericht
Het is niet de eeste keer dat (vooral raspaarden) die op een weide staan, gestolen worden. Het "terrein verkennen" behoort wellicht tot de voorbereidingen.. Daarom is het niet denkbeeldig dat de eigenaars dat niet tolereren.
Dit is natuurlijk erg vervelend. Maar als je als eigenaar daar bang voor moet zijn dan zou je zo'n dier natuurlijk niet langs de openbare weg in de wei moeten zetten. Vergelijk het maar met het onbeheerd en niet op slot achterlaten van een bromfiets, of je dure spiegelreflex onbeheerd op een tafel laten liggen in een kroeg ofzo. Da's dan toch vragen om problemen.

Dus, als jij op de openbare weg staat en jij schiet een foto van een paard in de wei zie ik niet hoe men dat zou kunnen of willen verbieden. Da's dan toch een stukje risico aanvaarding van de eigenaar van zo'n dier. Had 'ie 'em maar niet aan de openbare weg moeten stallen....
  #15 (permalink)  
Oud 20 oktober 2008, 11:47
Destn's schermafbeelding
Destn Destn is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door antony Bekijk bericht
ik wou nu vandaag paarden op de plaat zetten ,ze stonden op de wei .openbare weg .volgens de eigenaar mag het niet ,straks moet een mens nog bellen om koe te fotograferen vindt dit wel al heel ver gaan ,ik had mooie foto,s ik heb ze maar gedelt ze keek mee dus ja .wat mag wettelijk dan wel .oké ik kan die mensen wel goed bergrijpen .dure dingen maar maakt fotografie niet kapot om duur ik durven geen dieren meer trekken om dat ik gewoon schrik heb om eigenaar van beest te komen

Ik heb deze post toch 3 keer moeten lezen vooraleer ik er iets van begrepen had.

Maar ik zie niet in waarom je die paarden niet zou mogen fotograferen, gewoon doordoen zou ik zeggen, ze moet eventueel maar de politie bellen als ze klacht wil neerleggen.
  #16 (permalink)  
Oud 20 oktober 2008, 11:50
Digipics357's schermafbeelding
Digipics357 Digipics357 is offline
Senior Member

"Shoot First, Talk Much, Much Later"

MVG, Jeff
  #17 (permalink)  
Oud 20 oktober 2008, 16:16
parakiet's schermafbeelding
parakiet parakiet is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar parakiet

ja jij mag foto's nemen

neen ze mogen je niet dwingen je kenbaar te maken of je materiaal af te geven (foto deleten = foto afgeven!)

neen, ze mogen niet op je bakkes slaan
Just use the bloody things and stop pulling pixels out your arse.
Now that was an attack !
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 22 oktober 2008, 15:57
Defenderke's schermafbeelding
Defenderke Defenderke is nu online
Member

Na het deleten van je foto's neem je verder geen foto's meer op deze kaart en thuis kan je ze gewoon terug recoveren met bvb. een programma zoals "Rescue-Pro" van Sandisk of "PHOTORECOVERY®".

Zaak is wel om NIET meer op deze kaart te schrijven na het deleten ! Is allemaal onnozel van mannekes die denken dat na een delete de data weg is. Data is pas 100 % weg als het fysieke medium weg is.

.Offtopic : Als ik een renpaard wil stelen, ga ik mij niet zichtbaar maken aan de eigenaar..... Gebruik dan wel een 600 mm ofzo.
  #19 (permalink)  
Oud 24 oktober 2008, 09:48
Binnenuit Binnenuit is offline
Member

Wat een onzin: omdat iets gestolen zou kunnen worden mogen er aan de openbare weg geen foto van genomen worden. Geen foto maken in de stad waar geparkeerde auto's en fietsen staan want elke dag worden er veel gestolen.
Dat er nog fotografen hier zijn die deze onzin serieus nemen en er na handelen verbaast mij nog het meest.
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 24 oktober 2008, 18:31
J.Hoes J.Hoes is offline
Junior Member

Beetje vreemd allemaal.
Begrijp ik goed dat de weide openbare weg is, dus iedereen, ook u, kan er ongehinderd in? Of ligt de weide aan de openbare weg, zodat de weide zelf geen openbare weg is? Dat lijkt me dan te vergelijken met fotograferen van iemand zijn tuin, of zijn huis in die tuin.

Groet Hans
Met citaat reageren
  #21 (permalink)  
Oud 28 oktober 2008, 11:10
bertvanliempd bertvanliempd is offline
Junior Member

Volgen het auteursrecht mag u vanaf een openbare weg plaats alles fotograferen behalven, bank gebouwen, militairen opjecten, kunstwerken en anders aangegeven met verbod bord.
Bij kunstwerken waneer zij niet beeld vullend zijn maar voor een gebouw staan mag dit wel.
Dus waneer een kunstenaar zijn naam op het paard had geschilderd was het geen paard meer maar een kunstopject en u heb het beeldvullend gefotografeerd kunt u nagaan dat de eigenaar boos werd Maar alleen justitie kan u verplichten u fotos af te staan.
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 1 november 2008, 13:49
PLATO's schermafbeelding
PLATO PLATO is offline
Senior Member