Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Ter Zake

Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 19 juli 2008, 22:54
henry leusink's schermafbeelding
henry leusink henry leusink is offline
Junior Member

Standaard Wacom/Bamboo instellings vraag

Hoi,

Heb mij zelf vandaag eindelijk een wacom aangekocht,
Mijn vraag is eigenlijk misschien een hele persoonlijke, maar hoe gebruiken jullie, de wacom??
De Pen als muisfunctie of dat de pen zich gedraagt als een pen (penmodus).
Ik gebruik hem nu in de muismodus, maar ik vroeg mij zo af wat Wacom experts, voor modus gebruiken.

Verder zijn Tips omtrend het gebruik van een wacom welkom ( heb touwens een A5 formaat, wel met express toetsen en scroll/zoom wiel)

Vrg henry
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 21 juli 2008, 11:58
pieternlt pieternlt is offline
Member

Standaard Re: Wacom/Bamboo instellings vraag

Ben zeker geen expert, maar voor wat het waard is:

Ik heb de Intuos 3 A5 wide, en gebruik hem vooral bij het werk in photoshop. Hij staat bij mij altijd in de penmodus. Ik vind dat veel vlotter werken omdat linksboven op het tablet, dan ook linkboven op het scherm is. Ik heb zelf de indruk dat na het langdurig gebruiken van deze modus, je veel vlotter kan werken. Als je naar linksonder wil, ga je altijd naar een specifieke plek op je tablet. In de muis modus moet je eerst kijken waar je pijl staat, en aan de hand daarvan, kun je er naartoe gaan.

De pen werkt heel vlot, en werkt zeker even makkelijk als de muis, in sommige gevallen zelfs beter... Het enige nadeel vind ik dat je elke keer de pen moet neerleggen als je wil typen. Ik gebruik de pen dus vooral als ik bijna uitsluitend met de muis werk.

De express toetsen en scroll zijn echt super. Ik ken de Bamboo niet zo goed, maar de ene kant zijn bij mij space, shift, alt en crtl, en de ander zet ik zelf (crtl+z, ed...) Functies die ik zeker in PS zou gebruiken en de 'space' voor het navigeren, en scroll voor het zoomen. Verder zal afhangen van de functies die je het meeste gebruikt in PS, en dat komt door ervaring.

Tot hier mijn bescheiden persoonlijke mening

Veel succes!

greetz,

VB; in PS gebruik ik mijn linkerhand voor de sneltoetsen, en het rechter voor de pen.
  #3 (permalink)  
Oud 22 juli 2008, 01:52
henry leusink's schermafbeelding
henry leusink henry leusink is offline
Junior Member

Hoi,

Bedankt voor je tips
Ik ben nog een beetje aan het expirimiteren met de pen/muis modus, maar zoals ik het nu allemaal lees gebruikt bijna iedereen de pen modus.

Vrg henry
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 22 juli 2008, 10:00
Doc_Holiday's schermafbeelding
Doc_Holiday Doc_Holiday is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pieternlt Bekijk bericht

De express toetsen en scroll zijn echt super. Ik ken de Bamboo niet zo goed, maar de ene kant zijn bij mij space, shift, alt en crtl, en de ander zet ik zelf (crtl+z, ed...) Functies die ik zeker in PS zou gebruiken en de 'space' voor het navigeren, en scroll voor het zoomen. Verder zal afhangen van de functies die je het meeste gebruikt in PS, en dat komt door ervaring.
Kan je die toesten links en recht een verschillende functie geven?
  #5 (permalink)  
Oud 24 juli 2008, 13:31
pieternlt pieternlt is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
Kan je die toesten links en recht een verschillende functie geven?
Op mijn tablet zijn ze apart configureerbaar. Ik gebruik zelf de linker scroll (toch) strip voor het scrollen, en de rechter voor het zoomen. De linker zijn standaard scace, als, shift & crtl, welke ik laat staan. De andere staat oa, crtl+Z, crtl+S... Ik dacht zelf dat dit per programma te configureren is, maar dat heb ik niet nodig, dus heb ik ook geen vervaring mee

Ik heb wel de intuos3, dus ik weet niet of het op de bamboo ook zo is.

greetz,
  #6 (permalink)  
Oud 24 juli 2008, 14:53
simonisme simonisme is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar simonisme

ik heb de intuos A4..

Het enige dat ik kan zeggen is, gebruik wat je het best bevalt.. er is niet echt een bepaalde manier van werken... doe gewoon wat voor jou het best en makkelijkst aanvoelt.

Beide is wennen in het begin.. maar dat went vlot :-)

ik gebruik nog wel een aparte muis.. mijn wacommuis gebruik ik helemaal niet..

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten