Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 31

Discussie: Vuil/ruis in foto?

Standaard Vuil/ruis in foto?

Gisteren had ik een shoot, maar als ik naar de resultaten kijk heb ik precies een vuil/ruis beeld.
    Nochtans denk ik dat ISO (400) ruim onder die grens ligt.

Kan dit wijzen op een vuile sensor?
    Moet zeggen dat ik mijn 5DMk3 nog niet heb laten cleanen sinds ik hem heb.

Of zie ik nu zo fout?

Ruis/Vuil by Smith De Westelinck, on Flickr

Schermafbeelding 2015-10-18 om 14.10.32 by Smith De Westelinck, on Flickr
    Laatst gewijzigd door NDW; 18 oktober 2015 om 14:11
    BEZOEK MIJN VERNIEUWDE WEBSITE ->>> WWW.DEWESTELINCKPHOTOGRAPHY.COM

Standaard Re: Vuil/ruis in foto?

Geef eens een uitgebreide exif.
    alleen de ISO doen we weinig mee.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

stond er qua instellingen iets anders dan anders ingesteld? heb je er in post al iets aan gedaan?

Kun je het verschijnsel nog reproduceren in een controleerde omgeving? Foto van een muur of zo?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

hey Neil, een vriend van mij heeft ook zo'n Mk3 gekocht en die kloeg ook over belachelijk veel ruis. Ruis in de schaduwen is te verwachten, maar hij had overal ruis en het beeld werd zelfs onscherp. De ruis in de schaduwen op zijn Mk3 was zelfs veel meer dan zijn vorige, een crop sensor. Wij dachten eerst dat het een corrupt CF kaartje was, of dat de sensor in de Mk3 snel warm word.....of misschien een software fout. Hij wist me te vertellen dat er in de menu's een setting is die 'highlight priority toning' heet, (ben niet zeker van de naam, maar herinner me dat het zoiets was), die ruis bij lage iso's genereert. Als hij dit uitzet heeft hij veel minder ruis, maar hij blijft te veel ruis hebben in gewone shots.
    Laat iets weten wanneer je je probleem hebt opgelost.
    exif is uitgebreid genoeg
    My Website : http://www.ineedair.org
    Music / Painting / Motion Graphics / Image
    Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
    hey Neil, een vriend van mij heeft ook zo'n Mk3 gekocht en die kloeg ook over belachelijk veel ruis. Ruis in de schaduwen is te verwachten, maar hij had overal ruis en het beeld werd zelfs onscherp. De ruis in de schaduwen op zijn Mk3 was zelfs veel meer dan zijn vorige, een crop sensor. Wij dachten eerst dat het een corrupt CF kaartje was, of dat de sensor in de Mk3 snel warm word.....of misschien een software fout. Hij wist me te vertellen dat er in de menu's een setting is die 'highlight priority toning' heet, (ben niet zeker van de naam, maar herinner me dat het zoiets was), die ruis bij lage iso's genereert. Als hij dit uitzet heeft hij veel minder ruis, maar hij blijft te veel ruis hebben in gewone shots.
    Laat iets weten wanneer je je probleem hebt opgelost.
    exif is uitgebreid genoeg

Wel, maar het grappige is dat ik al werk met dit toestel sinds hij er was.
    En in die tijd heb ik nog nooit last gehad van dit probleem.

Kan mij ook niet herinneren dat ik echt iets heb veranderd aan de instellingen.
    Alleen heb ik even spiegel opengeklapt, omdat ik eerst zo dacht foto te nemen.
    Maar uiteindelijk niet gedaan.

Voor de rest niets anders dan anders.
    En in dezelfde reeks heb ik evengoed foto's die daar totaal geen last van hebben.

idd wel een raar probleem. mss eens naar canon mailen?

Mailtje gestuurd naar Canon Nederland.
    Ben benieuwd of en wat het antwoord zal zijn.

Lijkt mij meer op een totale "over" verscherping kan op ruis, komt deze foto zo uit je toestel?

Dit komt inderdaad, zonder enige nabewerking recht uit het toestel.
    Maar jullie zien toch ook dat er iets niet correct is hé? Op den duur begin ik al spoken te zien. :-)
    Had al één RAW resultaat verstuurd maar bij Canon Nederland zagen ze niet direct waaraan het kon liggen.
    Dus nu hebben ze me gevraagd om meerdere beelden toe te sturen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NDW Bekijk bericht
    Dit komt inderdaad, zonder enige nabewerking recht uit het toestel.
    Maar jullie zien toch ook dat er iets niet correct is hé? Op den duur begin ik al spoken te zien. :-)
    Had al één RAW resultaat verstuurd maar bij Canon Nederland zagen ze niet direct waaraan het kon liggen.
    Dus nu hebben ze me gevraagd om meerdere beelden toe te sturen.
    Helaas kan ik je foto op flickr niet zien door de privacy-instellingen, maar op de kleine weergave hier zie je al dat er iets aan de hand is.
    Ik hoop dat Canon erkent dat er wat aan de hand is en dat ze een kostenloze herstelling of vervanging toestaan. Eventueel kan je met de eigenaar van een zelfde type body enkele vergelijkende beelden maken en die meesturen als motivering.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
    Helaas kan ik je foto op flickr niet zien door de privacy-instellingen, maar op de kleine weergave hier zie je al dat er iets aan de hand is.
    Ik hoop dat Canon erkent dat er wat aan de hand is en dat ze een kostenloze herstelling of vervanging toestaan. Eventueel kan je met de eigenaar van een zelfde type body enkele vergelijkende beelden maken en die meesturen als motivering.
    Wat ik uit de reactie haalde van Canon op die ene foto is dat ze wel iets blijken te zien maar niet kunnen uitmaken waarvan het komt.
    Dus hebben ze me gevraagd om de gehele reeks door te sturen. Dat heb ik vandaag gedaan.
    Intussen heb ik daarna ook een shoot gedaan en daar heb ik geen last van dit probleem.

Hieronder het antwoord

Geachte,

Hartelijk dank dat u contact heeft opgenomen met Canon.

Naar aanleiding van uw contact met onze service afdeling over uw EOS 5D Mark III ruis problemen, willen wij u het volgende mededelen.

Onze experten van de Photo-Video afdeling hebben uw foto's bekeken. De Exif-data van uw eerste RAW file gaf aan dat u uw White-Balance op Auto had staan, echter was het weer niet al te best en redelijk bewolkt. Ons advies is daarom ook om in de toekomt de WB aan te passen.

Betreffende de problemen met de ruis wordt aangegeven dat de lens i.c.m. de body gecalibreerd zou moeten worden om het probleem te achterhalen. Onze expert heeft opgemerkt dat er inderdaad veel te veel ruis in de foto's zit voor ISO-400.

Om uw camera en lens te calibreren kunt u deze opsturen naar een van onze service-centra. Zie onderstaande link voor de procedure:

http://www.canon.nl/support/consumer...ts/repair.aspx

Wij willen u nogmaals bedanken voor het contacteren van Canon Services & Support en vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Mocht u verder nog vragen hebben, dan kunt u contact met ons opnemen door te antwoorden op dit bericht.
    Maar mijn witbalans staat altijd zo, en heb al vaak gefotografeerd tijdens bewolkt, grijs, donker weer en nog nooit dit probleem voor gehad.

Vind het wel raar dat een mis-calibratie van lens en body zouden zorgen voor meer ruis . Wat gaf de exposure meter aan tijdens het schieten ? Want mij lijkt die foto een beetje onderbelicht, waardoor je automatisch een beetje meer ruis zal krijgen (al is het nog altijd best veel ruis dat je hebt).
    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

Ja, lichtjes onderbelicht maar niets dat dit resultaat zou mogen geven.

Onderbelichting geeft maar ruis als je die achteraf probeert recht te trekken in post-processing.
    Witbalans-argument is wat mij betreft ook niet geldig.

Laat ons weten wat het was, als je ooit de oplossing vind...

Gr, V.
    http://www.catchlight.be
    Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
    https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

Ze bedoelen waarschijnlijk: "wij weten het ook niet en willen het ding eens bekijken".
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Er zit volgens mij niets anders op om sowieso mijn toestel een keer te laten calibreren met de lenzen dat ik heb.
    Nochtans heb ik dit zelf thuis al bekeken maar toen zag ik nooit problemen, maar dat ging meer over scherpte diepte.
    Heb nu ook wel nooit mijn sensor laten reinigen, maar of daar nu het probleem van komt.
    Wel jammer dat er geen service punt van Canon in België is.
    Ik vermoed dat ze daar eventueel ook de sensor eventueel een reiniging geven.
    Eigenlijk zit ik echt wel met dit probleem, zo'n leuke shoot, en net bij de 'goede' foto's komt dit probleem voor, zelfs bij de andere niet
    Laatst gewijzigd door NDW; 23 oktober 2015 om 19:04

Zou er een mogelijkheid zijn om met PS zoveel mogelijk van die zwarte ruis weg te werken?
    als ik ruisreductie verhoog in LR (sterk) dan verdwijnt het probleem wel een stukje, maar dan gaat heel de foto weer achteruit natuurlijk.
    Dus zou ik dit lokaal via PS kunnen oplossen. Niet van plan om de foto's zomaar in de vuilbak te gooien.

eens proberen met 'luminance' en colour noise' in raw misschien......boet dan wel in aan scherpte. of in ps 'dust en scratches'

ben geen techneut, maar zou het dan niet kunnen dat de sensor te snel oververhit....je zegt dat meerdere foto's dit probleem hebben

Goh, maar zou je dan willen refereren naar een soort van Burst opname? Want heb niet zo snel achter elkaar geschoten

ff iets helemaal anders. Zou het misschien gewoon geen beschadigde file kunnen zijn. Vermits dit het enigste file is die het heeft of had je dit nog al voorgehad? Heb zoiets nog nooit gezien op mijn 5d. zelfs niet meer slecht belichte foto's en mijn wb staat 90% van de tijd op auto.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
    ff iets helemaal anders. Zou het misschien gewoon geen beschadigde file kunnen zijn. Vermits dit het enigste file is die het heeft of had je dit nog al voorgehad? Heb zoiets nog nooit gezien op mijn 5d. zelfs niet meer slecht belichte foto's en mijn wb staat 90% van de tijd op auto.
    Corrupte files zien er doorgaans anders uit: verschoven stroken, ontbrekende stukken, ... NDW zei ook wel dat het een aantal keren is voorgekomen, dacht ik.
    En inderdaad, hoeveel mensen - ook heel vervaren fotografen - fotograferen er buiten de studio met een witbalans preset in raw? Ik schiet zelfs gewoon altijd in auto-WB, en als het moeilijk licht is, maak ik een foto doorheen een pringles-dekseltje om achteraf als referentie voor witbalanscorrectie in Lightroom te gebruiken. Niet echt een wetenschappelijke benadering van het probleem, maar het is wel snel en doeltreffend...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Het is een beetje koffiedik kijken omdat wij ook niet over de zeer specifieke technische details beschikken van in het toestel.
    Trouwens is de vraag of we daar wel veel slimmer van zouden worden.
    Dit is behoorlijke high-tech.
    Mijn vermoeden is dat er een defect is in de A/D convertor en die maakt deel uit van de sensor als ik me niet vergis.
    Als consument kan je daar niets aan doen trouwens.
    Nu is er wel een probleem als dit slechts 1 keer voorkomt per pakweg 100 shots. De mensen die de diagnose moeten stellen hebben graag een storing dat zich laat reproduceren.

Het antwoord waar Canon u van dient lijkt ook te komen van iemand dat niet naar school is geweest of niet weet waar hij over praat. Auto witballans is totaal onzin.
    Dat calibreren is ook een broodje aap.

Je kan proberen het probleem te escaleren binnen canon zelf tot je bij een bekwame persoon uitkomt. En ik denk dat je daarvoor best bij Canon in Japan bent.
    Of nog beter zou zijn dat het probleem dramatisch toeneemt en nog onder garantie is. Ze kunnen dan een nieuw geven en zoeken het zelf maar uit.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Ruis in foto's
    Door timon in forum Ter Zake
    Reacties: 34
    Laatste bericht: 29 november 2012, 12:48
  2. Ruis op de foto's
    Door Noens in forum Ter Zake
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 6 juni 2012, 22:50
  3. Ruis uit foto
    Door Lies MX in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 32
    Laatste bericht: 5 januari 2011, 12:51
  4. Ruis, ruis, waar moet ik met zoveel ruis naartoe...
    Door Svendc in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 31 oktober 2008, 09:18
  5. Ruis op foto, help!
    Door Ronaldje DC in forum Fotodiscussie Extra
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 10 september 2002, 22:31

Regels voor berichten