Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 26 t/m 31 van 31

Discussie: Vuil/ruis in foto?

Standaard Re: Vuil/ruis in foto?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
    ff iets helemaal anders. Zou het misschien gewoon geen beschadigde file kunnen zijn. Vermits dit het enigste file is die het heeft of had je dit nog al voorgehad? Heb zoiets nog nooit gezien op mijn 5d. zelfs niet meer slecht belichte foto's en mijn wb staat 90% van de tijd op auto.
    Ik heb het ook nog nooit voorgehad. Het gaat trouwens niet om één enkele foto, maar enkele foto's binnen die reeks.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
    Corrupte files zien er doorgaans anders uit: verschoven stroken, ontbrekende stukken, ... NDW zei ook wel dat het een aantal keren is voorgekomen, dacht ik.
    En inderdaad, hoeveel mensen - ook heel vervaren fotografen - fotograferen er buiten de studio met een witbalans preset in raw? Ik schiet zelfs gewoon altijd in auto-WB, en als het moeilijk licht is, maak ik een foto doorheen een pringles-dekseltje om achteraf als referentie voor witbalanscorrectie in Lightroom te gebruiken. Niet echt een wetenschappelijke benadering van het probleem, maar het is wel snel en doeltreffend...
    Dit is de eerste keer dat het voorkomt.
    Een foto maken doorheen een Pringles-dekseltje? Daar wil ik wel meer over horen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Het is een beetje koffiedik kijken omdat wij ook niet over de zeer specifieke technische details beschikken van in het toestel.
    Trouwens is de vraag of we daar wel veel slimmer van zouden worden.
    Dit is behoorlijke high-tech.
    Mijn vermoeden is dat er een defect is in de A/D convertor en die maakt deel uit van de sensor als ik me niet vergis.
    Als consument kan je daar niets aan doen trouwens.
    Nu is er wel een probleem als dit slechts 1 keer voorkomt per pakweg 100 shots. De mensen die de diagnose moeten stellen hebben graag een storing dat zich laat reproduceren.

Het antwoord waar Canon u van dient lijkt ook te komen van iemand dat niet naar school is geweest of niet weet waar hij over praat. Auto witballans is totaal onzin.
    Dat calibreren is ook een broodje aap.

Je kan proberen het probleem te escaleren binnen canon zelf tot je bij een bekwame persoon uitkomt. En ik denk dat je daarvoor best bij Canon in Japan bent.
    Of nog beter zou zijn dat het probleem dramatisch toeneemt en nog onder garantie is. Ze kunnen dan een nieuw geven en zoeken het zelf maar uit.
    De garantie is natuurlijk al wel verlopen.
    Ik weet niet goed of ik nu terug verder moet doen tot het probleem zich nog eens voordoet, of toch binnen doen.
    Misschien is het uitzonderlijk, maar wat als het nog eens voorkomt op een cruciaal moment?
    Het is wel de bedoeling dat ik meer ga werken tethered...
    En zo dadelijk beter de resultaten zien.
    BEZOEK MIJN VERNIEUWDE WEBSITE ->>> WWW.DEWESTELINCKPHOTOGRAPHY.COM

Gesproken vanuit mijn ervaring als electronicatechnicus geef ik je zo op een blaadje dat het probleem terug komt.
    Heel vervelend dat hij buiten garantie is.
    Zoals ik al zei is het ook heel vervelend dat de storing niet reproduceerbaar is.

Misschien toch nog eens wat aandringen bij Canon met een zinnig voorstel te komen. Zoals ik ook al zei eens proberen contact te leggen met de mensen uit Japan.
    Dit kan geen alleenstaand geval zijn.
    Maar stel dat een reparatie nodig is dan zal het al snel een vervanging worden van de mainpcb of de sensor welke in alle gevallen een behoorlijk dure zaak zal worden + werkuren.

Je kan em ook verkopen met de vermelding dat er een storing in zit al zal dat wel de waarde behoorlijk doen dalen.
    En mits opleg een nieuw kopen. Is goedkoper dan repareren tegenwoordig.

Gesproken vanuit mijn ervaring als electronicatechnicus geef ik je zo op een blaadje dat het probleem terug komt.
    Heel vervelend dat hij buiten garantie is.
    Zoals ik al zei is het ook heel vervelend dat de storing niet reproduceerbaar is.

Misschien toch nog eens wat aandringen bij Canon met een zinnig voorstel te komen. Zoals ik ook al zei eens proberen contact te leggen met de mensen uit Japan.
    Dit kan geen alleenstaand geval zijn.
    Maar stel dat een reparatie nodig is dan zal het al snel een vervanging worden van de mainpcb of de sensor welke in alle gevallen een behoorlijk dure zaak zal worden + werkuren.

Je kan em ook verkopen met de vermelding dat er een storing in zit al zal dat wel de waarde behoorlijk doen dalen.
    En mits opleg een nieuw kopen. Is goedkoper dan repareren tegenwoordig.
    Nu ja, als die mogelijke reparatie al een feit is, wat zin heeft het dan dat ik de mensen van Canon in Japan contacteer.
    Om eerlijk te zijn zou ik al niet weten welke contacten ik daar zou moeten aanspreken.

Voor een nieuwe te kopen heb ik echt het budget niet meer, deze was ook een upgrade toen ik nog als huwelijksfotograaf werkte.

Intussen heb ik er nog twee shoots meegedaan waarbij alles perfect ging.

Ik heb wel van Canon Nederland customerservice, een contacten gekregen van de reparatiedienst, of ja technische dienst.
    Misschien daar eens polsen. Maar een zinnig voorstel, voor hen zal het gewoon binnenbrengen blijven en laten nakijken/repareren, vermoed ik toch.

Waarom ik voorstel van Canon Japan aan te spreken is omdat ik aanneem dat ze daar toch iets als service management gaan gebruiken.
    Dat houd in dat gekende problemen geregistreerd worden in een database en ook wat de mogelijke oplossingen zijn.
    Stel het is een zeldzaam maar gekend probleem waarvoor je zelfs NA garantie nog aanspraak kan maken op een gratis herstelling.
    Het zou jammer zijn dit te mislopen.
    Waarom Japan en niet bij ons?
    Wel mijn vaststellen is dat veel van dergelijke multinationals lokaal eigenlijk geen ernstige service meer verlenen. Hooguit nog wat knutselen en ze laten het dan nog doen door een onderaannemer.
    Maar in Japan zetten ze kwaliteit toch hoog in het vaandel en gaan ze je sneller ernstig nemen dan deze van hier.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NDW Bekijk bericht
    Een foto maken doorheen een Pringles-dekseltje? Daar wil ik wel meer over horen.
    Nog nooit gedaan?
    Het werkt niet feilloos maar het geeft wel een makkelijk werkbaar vertrekpunt.

Neem een bepaalde moeilijke witbalans-situatie. Laten we zeggen een groep mensen rond een feesttafel in een kamer die 's avonds met gloeilampen of halogeenspots wordt verlicht. Je gebruikt geen flitser maar enkel het beschikbare licht. Bij mij komen dergelijke foto's met auto-WB er nogal geel tot oranje uit, en bij huidtinten kom je daar eigenlijk nooit echt mee weg. (Een vergelijkbaar voorbeeld is nachtfotografie waar straatverlichting in zit, en zo zijn er vast nog heel wat situaties te bedenken.)

Wat doe ik? Als ik vanuit een bepaalde hoek een aantal foto's wil maken, gebruik ik eerst het melkwitte, halfdoorschijnende pringles-dekseltje. Ik stel scherp, hou het dingetje voor het frontglas van de lens, en druk af om de foto te maken. Achteraf in Lightroom zet ik de eyedropper op die pringles-foto om de witbalans vast te zetten. Het zal een vrij egaal kleurvlak zijn, met ook diezelfde geel-oranje tint erin, en die neem je weg door daarop je wit/grijs te configureren. Vaak zit er wat verloop in het pringles-beeld, en dan kan je wat bijsturen door de eyedropper op een andere plaats in het beeld te gebruiken. Als je eenmaal tevreden bent, kan je die pringles-witbalans doorkopieren naar alle foto's die ik vanuit dat standpunt met die lichtinval heb gemaakt. Zo maak je voor een aantal standpunten een aantal referentiefoto's, en achteraf kan je daarmee vrij snel de grootste witbalanscorrecties op al je foto's toepassen. Een beetje fijnafregeling per foto is natuurlijk nooit een slecht idee, maar de grote kleurzweem ben je intussen al kwijt.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Waarom ik voorstel van Canon Japan aan te spreken is omdat ik aanneem dat ze daar toch iets als service management gaan gebruiken.
    Dat houd in dat gekende problemen geregistreerd worden in een database en ook wat de mogelijke oplossingen zijn.
    Stel het is een zeldzaam maar gekend probleem waarvoor je zelfs NA garantie nog aanspraak kan maken op een gratis herstelling.
    Het zou jammer zijn dit te mislopen.
    Waarom Japan en niet bij ons?
    Wel mijn vaststellen is dat veel van dergelijke multinationals lokaal eigenlijk geen ernstige service meer verlenen. Hooguit nog wat knutselen en ze laten het dan nog doen door een onderaannemer.
    Maar in Japan zetten ze kwaliteit toch hoog in het vaandel en gaan ze je sneller ernstig nemen dan deze van hier.
    Dus toch eens op zoek gaan naar een contact bij Canon Japan.
    En dan mijn beste Engels bovenhalen.
    Het is wel zo dat wanneer ik naar de Canon Global website ga, en kies voor Japan, ik enkel een website in het Japans krijg te zien.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
    Nog nooit gedaan?
    Het werkt niet feilloos maar het geeft wel een makkelijk werkbaar vertrekpunt.

Neem een bepaalde moeilijke witbalans-situatie. Laten we zeggen een groep mensen rond een feesttafel in een kamer die 's avonds met gloeilampen of halogeenspots wordt verlicht. Je gebruikt geen flitser maar enkel het beschikbare licht. Bij mij komen dergelijke foto's met auto-WB er nogal geel tot oranje uit, en bij huidtinten kom je daar eigenlijk nooit echt mee weg. (Een vergelijkbaar voorbeeld is nachtfotografie waar straatverlichting in zit, en zo zijn er vast nog heel wat situaties te bedenken.)

Wat doe ik? Als ik vanuit een bepaalde hoek een aantal foto's wil maken, gebruik ik eerst het melkwitte, halfdoorschijnende pringles-dekseltje. Ik stel scherp, hou het dingetje voor het frontglas van de lens, en druk af om de foto te maken. Achteraf in Lightroom zet ik de eyedropper op die pringles-foto om de witbalans vast te zetten. Het zal een vrij egaal kleurvlak zijn, met ook diezelfde geel-oranje tint erin, en die neem je weg door daarop je wit/grijs te configureren. Vaak zit er wat verloop in het pringles-beeld, en dan kan je wat bijsturen door de eyedropper op een andere plaats in het beeld te gebruiken. Als je eenmaal tevreden bent, kan je die pringles-witbalans doorkopieren naar alle foto's die ik vanuit dat standpunt met die lichtinval heb gemaakt. Zo maak je voor een aantal standpunten een aantal referentiefoto's, en achteraf kan je daarmee vrij snel de grootste witbalanscorrecties op al je foto's toepassen. Een beetje fijnafregeling per foto is natuurlijk nooit een slecht idee, maar de grote kleurzweem ben je intussen al kwijt.
    Leuk. Maar ik eet Pringles niet zo heel graag.
    Laatst gewijzigd door NDW; 29 oktober 2015 om 06:22

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Soortgelijke discussies

1. Ruis in foto's
    Door timon in forum Ter Zake
    Reacties: 34
    Laatste bericht: 29 november 2012, 11:48
  2. Ruis op de foto's
    Door Noens in forum Ter Zake
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 6 juni 2012, 21:50
  3. Ruis uit foto
    Door Lies MX in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 32
    Laatste bericht: 5 januari 2011, 11:51
  4. Ruis, ruis, waar moet ik met zoveel ruis naartoe...
    Door Svendc in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 31 oktober 2008, 08:18
  5. Ruis op foto, help!
    Door Ronaldje DC in forum Fotodiscussie Extra
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 10 september 2002, 21:31

Regels voor berichten