|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
||||
|
Omdat het dringend is ga ik je proberen te helpen, met de nadruk op proberen want ik heb van Nikon geen ervaring, zelf werk ik met Canon en doe het op de volgende wijze
Camera in de manuele modus Snelheid zetten in functie van het gebruikte brandpunt en indien mogelijk volgens een lichtting die je doet met je toestel voor het omgevings licht te behouden, bijvoorbeeld werk je met een 85mm op je toestel dan zou ik niet onder 1/80ste gaan meet je licht alsof je een foto gaat nemen van de omgeving als de snelheid hoger is dan 1/80ste kan je ze gebruiken is ze lager dan kan je ofwel je ISO optrekken tot je aan de snelheid komt of gewoon kiezen om op 1/80ste te werken. Diafragma zet je in functie van te gewenste scherptediepte en uiteraard gaat de snelheid daar mee gelijk op of af met het vorige punt in gedachte, dus als je kan werken op F5.6 met een 85mm lens en met minimaal 1/80ste aan snelheid zit je goed, een grtotrer opening kan ook maar dan ga je minder dieptescherpte hebben, zeker als je op korte afstand van je model staat. De flits op of los van de camera, of zelfs beiden zet ik op ETTL in uw geval dus TTL . De flits gaat nu afsluiten als er voldoende licht op je onderwerp is gevallen, en omdat je onder gewoonlijk het dichst bij de camera staat gaat dit het meest licht ontvangen. Neem nu enkel opnames en beoordeel het resultaat Is het onderwerp (model) te licht dan moet je flits minderen en is het te donker moet je flits vermeerderen in kracht. De belichting van de omgeving pas je aan door de sluitersnelheid op het toestel Als het in vrij lichte omstandigheden plaats heeft kan het nuttig zijn om je flits op High Sync te plaatsen zodat je boven de synctijd kan flitsen. Dat is in kort hoe ik het aanpak, trek je conclusies en pas aan waar nodig om het met je Nikon setup voor elkaar te krijgen. Succes nog vandaag . MVG, Jeff
|
bedankt voor de snelle respons jeff
de flits op high sync zetten zal ik nog moeten uitzoeken want deed dit nog nooit , effe handleiding er bij nemen...
|
Citaat:
Dit is alleen nodig wanneer er een snelhied gemeten wordt boven 1/250ste bij Canon ik dacht maar ben niet zeker dat bij Nikon de sync op 1/500ste lag . MVG Jeff
|
CLS van nikon houdt er rekening mee als je door een plu of andere diffuser flitst (toch volgens 'speed of light' dvd van Joe Mcnally.)
Sync speed van nikon ligt voor de meeste toestellen op 1/250e sec. Nikon D70,D50,D40 gaat tot 1/500e.
||||
|
hmmm pally, maar dan alleen als je ttl gebruikt zeker?? want als je de flitser laat weerkaatsen in een pluutje dan kan dat eigenlijk niet he....? en ook niet met een doorflitsparaplu , of heb ik het mis?
| Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| vraagje ivm flitsen | dolfijntje290683 | Accessoires | 7 | 2 januari 2008 19:32 |
| Flitsen: vraagje | jbulckens | Accessoires | 1 | 28 mei 2007 20:18 |
| Flitsen met een Olympus E500 | Reginald Dwight | Tips & Trucs | 2 | 8 september 2006 11:39 |
| coolpix 5700 wide lens en flitsen - bug ? | PhilippeVDP | Camera's | 0 | 30 juni 2003 12:29 |
| Minolta flitsen: 3600 HS of 5600 HS? | Tim De Backer | Camera's | 10 | 7 maart 2003 07:17 |
![]() |