|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||||
|
Ik ga het misschien eens cru stellen maar was jij geen pro?
Dit zijn toch zaken die tijdens een opleiding fotografie aan bod komen niet? Anders kan ik je alleen maar de opleiding aan het CTT in Waterschei aanbevelen. Daar leer je zelfs kleurprofielen aanmaken voor de printer. Hans |
|
||||
|
De kleurruimte voor rgb binnen photoshop dient om aan te wenden bij een nieuw document of indien er een document geopendwordt dat geen profiel heeft, dit te laten gebruiken.
Indien je een foto gemaakt hebt bvb met argb ingesteld in je camera zal photoshop reageren volgens de regeltjes ingesteld in je kleurbeheer. Dit kan zijn dat hij het omzet (als het zo ingesteld is) maar evengoed kan je het profiel laten, het ingebedde profiel behouden. Deze laatste optie is normaal de meest gebruikte. In dit geval zal je monitor het beeld tonen rekening houdend met het ingebedde profiel, maar ook tevens omgerekend naar de mogelijkheden van jouw schermprofiel. Hoe photoshop dus reageerd hangt volledig af van wat jij zelf ingesteld hebt onder je kleurbeheer binnen photoshop.(edit/colorsettings color management policies.) |
|
|||
|
Citaat:
De vraag van Evi is bijlange niet zo zielig als wat ik soms via de mailinglijst van de Beroepsfotografen zie passeren... G
|
Het beeldschermprofiel wordt in principe enkel gebruikt door het besturingssystem.
Bij windows neemt een programma zoals adobe deze functie over, maar dat mag geen verschil uitmaken. Bij de bewerking van uw foto's hoeft u dus helemaal geen rekening te houden met het beeldschermprofiel, dit wordt nooit ergens aan de foto's toegekend. |
|
||||
|
Citaat:
|
|
||||
|
Citaat:
|
|
|||||
|
Ik zal trouwens even toelichten wat ik bedoel.
Ik wil helemaal de TS niet beledigen of haar kennis in vraag stellen en moest dat zo zijn mijn excuses, maar ik denk toch dat van en pro mag verwacht worden dat hij/zij weet wat kleurbeheer is? Of zie ik dat verkeerd? Hans Laatst gewijzigd door CH Photography; 22 april 2009 om 15:12 |
|
||||
|
Citaat:
Ik zou geen eten willen geven aan de beroepsfotografen of drukkers die weinig of geen kaas gegeten heben van kleurbeheer, laat staan kleurbeheer op computer. Je kan misschien je vragen hierbij hebben maar de manier van reageren vond ik maar minnetjes. Ik ga ook niet telkens opmerkingen maken bij mensen die zeggen ITer te zijn en dan de grootst mogelijke onzin verkopen als het over Apple gaat of zoals onlangs nog een ITmanager die moest vragen hoe hij een wifi kon aankoppelen. Trouwens hoe lang bestaat fotografie en hoelang bestaat er een degelijk kleurbeheer op computer.(toen ik fotografie studeerde was er zelf nog geen sprake van PC's.) |
|
||||
|
Als je Windows XP gebruikt, installeer dan de Color Control Panel Applet van de Microsoft Powertoys. Meer info te vinden via: http://www.microsoft.com/prophoto/do...orcontrol.aspx
Gewoon zorgen dat het profiel toegewezen is aan je monitor (kan gemakkelijk via die Color Control Applet) , en in Photoshop je werkruimte instellen op sRGB of aRGB. |
|
||||
|
Citaat:
sommige afdrukcentrales stellen namelijk hun icc-profiel beschikbaar op hun website...
||||
|
Dag Evi,
Het profiel dat wordt aangemaakt met je calibratiehardware/software (je monitorprofiel dus) is eigenlijk een beschrijving van hoe jouw monitor kleuren weergeeft. Dit profiel wordt dan ook enkel gebruikt om foto's op jouw monitor correct weer te geven. Wanneer je een foto opent in je beeldbewerkingssoftware kijkt het programma naar het ingesloten profiel (vb. sRGB, aRGB, ), en aan de hand van je monitorprofiel weet het dan welke correcties het moet toepassen op welke kleuren zodanig dat de foto consistente kleuren vertoont. Mijn monitor geeft uiteraard sommige kleuren (lees RGB waarden) anders weer dan jouw monitor. Ons beider monitorprofiel zorgt er dus voor dat een foto met ingesloten profiel er hetzelfde uitziet op mijn monitor als op jouw monitor. (In grote lijnen tenminste, sommige monitors halen nl. een groter kleurbereik tov andere) De instelling van je werkruimte in PS heeft niets te zien met je monitorprofiel. Hier kies je binnen welk kleurenpalet je wil werken. Als je voornamelijk voor afdrukcentrales of voor het web werkt kan je sRGB instellen, als je zelf prints maakt kies je beter voor aRGB. (Dit is een grotere kleurruimte, de meeste inkjetprinters kunnen deze beter benutten dan de standaardprinters van de meeste afdrukcentrales.) Best stel je je werkruimte dus in in de grootste kleurruimte, nl. aRGB (sommigen zullen zelfs zeggen Prophoto-RGB) Wanneer je in aRGB werkt moet je wel je profiel converteren naar sRGB indien je foto's wil publiceren op het net of wil aanbieden aan afdrukcentrales die met sRGB werken. De instelling van het kleurprofiel op je camera is eigenlijk vooral van belang indien je in JPEG werkt, bij Raw wordt het profiel pas getagd in je raw-converter. Een voorbeeld : je maakt een foto in JPEG, in aRGB. Je werkruimte staat in aRGB. -> foto opent zonder conversie, PS gebruikt je monitorprofiel om de kleuren aan te passen zodat ze correct op het scherm verschijnen. Je stuurt je foto naar je printer -> geen conversie nodig. (Je laat het kleurmanagement over aan PS, het programma maakt gebruik van je printerprofiel om de juiste kleuren aan te bieden aan je printer die de foto afdrukt zoals die op je scherm staat.) Je wil je foto op het web zetten -> eerst converteren naar sRGB. Dit is een wat vereenvoudigde samenvatting, maar hopelijk krijg je zo toch wat inzicht in de materie. Dus een groot verschil tussen : apparaatafhankelijke profielen (monitor, printer) en standaardprofielen (sRGB, aRGB, prophoto, ..) De eerste worden enkel gebruikt om de kleurweergave van een apparaat te beschrijven, de tweede om een profiel toe te kennen aan je foto's. Beide in combinatie zorgen ervoor dat kleuren consistent blijven van invoer naar output. Laat gerust weten indien iets nog niet duidelijk, Grt, Pascal |
|
||||
|
Dan toch enkele vragen aan pascal ph.
Wat is dan wel het inhoudelijke verschil tussen de standaardprofielen en de apparaatprofielen? Waar passen in dit plaatje de kleurmanagmentregeltjes van Photoshop? Waarom niet werken met kleurbeheerde webbrouwsers? (ik gebruik ook gen websafecolors meer.) |
|
||||
|
Citaat:
Verschil is dat standaardprofielen geijkte standaardkleuren bevatten. Zonder een standaardprofiel toe te voegen zou een foto bestaan uit een aantal rgb waarden die uiteraard op elk apparaat anders worden weergegeven. Door een standaardprofiel aan je foto te taggen kan beeldbewerkingssoftware zorgen dat de juiste kleuren consistent tevoorschijn komen doorheen gans je workflow. Hiervoor moet het programma wel weten hoe je apparaten de verschillende kleuren weergeven, en dit is net wat het apparaatprofiel beschrijft. Als ik me niet vergis doet PS dit aan de hand van een tussenstap via de CIE kleurruimte als referentie. Kleurbeheerde webbrowsers...dat is uiteraard ieder zijn eigen keuze, maar zolang er nog browsers zijn die geen kleurmanagement ondersteunen is de veiligste optie voor het web sRGB denk ik. Grt, Pascal |
|
||||
|
Mij hebben ze ooit geleerd dat standaard profielen vooral nuttig zijn als je niet over het juiste apparaatprofiel beschikt.
Dat de profielen (allemaal niet enkel de standaardprofielen) dienen om te gebruiken binnen het kleurmanagement, gebruikt te worden om de nodige herberekeningen te kunnen doen(in photoshopkleurmanagement via de lutkleuren) om een consistente kleurweergave te krijgen. Als je voor al je apparaten hun eigen profiel hebt heb je die standaardprofielen zelf niet nodig. Wat photoshop betreft moet je echt eens gaan kijken in de kleurbeheer opties, de kleurbeheerpolitiek. Je moet kiezen of PS al dan niet profielen gaat gebruiken of vervangen, een waarschuwing geven o.d. Brouwsers met kleurbeheer. waarom wel kleurbeheer voor eigen gebruik en niet een degelijk beleid volgen als het over het web gaat. Op een tentoonstelling probeer je toch ook de juiste belichting te vinden.
|
|
|||
|
Sorry dat ik zo kom binnenvallen met een eerste bericht, maar kleurbeheer is toevallig mijn specialiteit...
Er is soms wat misverstand tussen kleurprofielen en kleurruimtes. sRGB en Adobe RGB zijn kleurruimtes. Die worden aan een vergadertafel door mannen met witte jassen in elkaar gezet. Een kleurruimte bevat vrij weinig informatie (welke waarden er gebruikt worden voor rood, groen en blauw, de kleurtemperatuur, de waarden voor zwart en wit, het gamma). Een kleurprofiel beschrijft het gedrag van een apparaat op het gebied van kleur. Monitoren, camera's, scanners en printers hebben profielen. Daarin zit in wezen dezelfde informatie als in een kleurruimte, alleen worden er gegevens aan toegevoegd die beschrijven in welke mate het apparaat de kleuren 'verkeerd' weergeeft. Het misverstand wordt mee veroorzaakt door bijv. Photoshop die geen onderscheid maken tussen beide, maar alles gewoon 'profiel' noemt. Als je het verschil wilt zien tussen profielen en ruimtes, ga je best eens kijken in de map waarin die dingen zitten. Voor Windows is dat '\windows\system32\spool\drivers\color'. De kleurruimtes zijn de kleine bestanden, de profielen de grote. Groeten, Johan Doumont (en nu terug naar 'lurking mode') |
|
|||||
|
Ook actief op BD.
http://www.marc-en-ciel.be/
|
Even reageren,
Elk kleurenprofiel beschrijft een kleurruimte - het printerprofiel beschrijft de kleurruimte van de printer, opgemeten aan de hand van een aantal standaardkleuren en tussentinten - het schermprofiel beschrijft de kleurruimte van het scherm (idem) - het drukpersprofiel beschrijft de kleurruimte van de drukpers (idem) enzovoort... d.w.z. welke kleuren het apparaat aankan en hoe het apparaat die kleuren produceert (in rgb of cmyk-waarden) Adobe RGB, sRGB en ProPhoto RGB zijn "virtuele" kleurruimtes, d.w.z. niet gebaseerd op de metingen uitgevoerd op een apparaat, maar louter theoretisch vastgelegd. Wanneer een digitaal beeld geen informatie bevat over de oorspronkelijke kleurruimte waarin het gemaakt werd, kan je er een "virtuele" kleurruimte aan toekennen. Op die manier kunnen de kleuren in de verdere verwerking op de juiste manier omgerekend worden. Dat is ook exact wat de "werkruimte" van Photoshop doet: wanneer een inkomend beeld geen informatie bevat over de oorspronkelijke kleurruimte, kan je het profiel van de werkruimte als "tijdelijk" profiel toekennen, zodat Photoshop de kleuren op de juiste manier naar de schermkleurruimte of de printerkleurruimte kan vertalen. Als je in de kleurinstellingen van Photoshop als rgb-werkruimte sRGB kiest, dan kies je voor de kleinste virtuele rgb-kleurruimte en beperk je eigenlijk het kleurbereik, zodat er een aantal kleuren kunnen "afvlakken". Stel je daarentegen Adobe RGB of ProPhoto RGB als "werkruimte" in, dan ben je ze alleszins zeker van dat je kleuren onveranderd in Photoshop binnenkomen. Om daarna naar een andere kleurruimte te gaan zal je altijd moeten converteren, hierbij "vertaal" je de kleuren van de ene kleurruimte naar de andere. Bij het afdrukken kan je dat in het afdrukvenster van Photoshop zelf doen. Om op het web te publiceren, kan je dat via "opslaan voor web en apparaten" doen. Om naar een labo te versturen zal je dat zelf (desnoods via een batch) moeten doen via een laboprofiel. Als je je scherm kalibreert, zorgt de calibration loader er voor dat het profiel van je scherm als schermkleurruimte wordt geladen bij het opstarten. Je hebt daar geen andere software voor nodig. Alle "serieuze" beeldbewerkingsprogramma's vertalen daarna je kleuren op de juiste manier naar de schermkleurruimte, zonder dat je daar zelf nog iets voor moet doen. Voor de volledigheid: dit is wat Adobe er zelf over schrijft: "Effective color management requires that a color profile be attached to every image or graphic to indicate the "native" color conditions — also known as the color space — under which the file was created. Adobe applications introduced the idea of a "working" color space, one that is not necessarily tied to a specific device but that represents the ideal conditions for image reproduction. The Adobe RGB (1998) profile has been widely adopted as a working space because it provides a relatively large and balanced color gamut that can be easily repurposed for reproduction on a variety of devices." Bekijk ook even dit document: http://www.adobe.com/digitalimag/pdfs/AdobeRGB1998.pdf en ook dit: http://www.adobe.com/digitalimag/adobergb.html En als extraatje: De grootte van een profiel hangt af van het aantal basiskleuren waarop het profiel berekend werd. Een profiel beschrijft dus de kleurruimte van een apparaat. Je kan elk profiel binnen een kleursysteem (RGB of CMYK) als werkruimte gebruiken, maar dan kijk je al naar de verkeerde kleuren vanaf het begin. Daarom dat doorgaans Adobe RGB als werkruimte aanbevolen wordt, de kleuromvang die daarin beschreven wordt is groot genoeg om de meeste andere RGB-kleurbronnen zonder noemenswaardige verschuiving weer te geven.
aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren! grtz marc-en-ciel Laatst gewijzigd door marc-en-ciel; 11 oktober 2009 om 11:56 Reden: Voor de volledigheid |
|
|||
|
Even een aanvullende vraag:
Ik heb een LG scherm waarbij 9300K, 6500K en sRGB zijn voorgeprogrammeerd. Is het bij een scherm zoals de mijne nog vereist om apparatuur aan te schaffen om mijn scherm te kalibreren of kan ik vertrouwen op de sRGB weergave? Gr, Pascal |
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Beeldstabilisatie | al murphy | Ter Zake | 186 | 30 januari 2009 08:08 |
| DPI bepalen als je MB kent ? | Alain_M | Fotobewerking | 72 | 17 juni 2008 11:50 |
| 3 word story compilatie | kodachrome | Chit Chat - Archief | 6 | 7 maart 2007 16:03 |
| BD SDays ISTANBUL (5dgn/4n tss 1-15 juni '04) | Sammeke | Shooting Days | 67 | 3 april 2004 22:55 |
| niet grappig... | gerda | Chit Chat - Archief | 3 | 20 november 2002 15:29 |
![]() |