|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
||||
|
als ik me niet vergis heeft een groot diafragma (zoals die 1.8) nog andere voordelen :
- AF is volgens mij beter/sneller omdat die altijd gebeurt op volledige opening en er dan meer licht binnenkomt wat de AF ten goede komt - snellere sluitertijden mogelijk (tuurlijk "ten koste" van DOF) op grote diafragma's - met grote diafragma kan je (ondanks weer de beperkte dof) een foto nemen die je met minder lichtsterke lenzen niet kan nemen Afin, kan mis zitten maar denk dat het dan toch niet erg ver zal zijn
|||
|
Als je op F4 een foto neemt met een 1.8 lens is deze over het algemeen scherper dan met een lens die pas op F4 begint. De meeste lenzen zijn pas optimaal scherp als je hen 1 a 2 stopjes dicht draait.
|
|
|||||
|
Het scherpstellen bij volledige opening lijkt me idd een pluspunt, maar dan lees ik een post lager dan weer dat een lens pas het scherpst is 1 stop dicht draait...
dus dan koop ik eigenlijk een 1.8 om op 1.8 scherp te kunnen stellen en op ongeveer 2.8 de scherpste foto te kunnen nemen? |
|
||||
|
't Eigenlijk heel simpel denk ik. Met een f1.8 lens heb je de mogelijkheid om op f1.8 te fotograferen. Met bijv. een f4 lens kún je dit niet. Ja, de meeste lenzen presteren beter wanneer je ze 1 of 2 stopjes knijpt maar soms is't beter een foto kunnen maken die net iets minder scherp is, dan een foto helemaal niet kúnnen maken.....
Er is nog een voordeel, hoe lichtsterker de lens, hoe helderder de zoeker. Citaat:
|
meestal een betere investering!!
grt,bouk.
|
Rikh,
zoals hswolfs ook al zei: het scherpstellen gebeurt altijd bij volledige lensopening , ook al zet je het diafragma op f22. Het is pas op het allerlaatste ogenblik ,net voor de sluiter open gaat dat het diafragma op de ingestelde waarde gaat staan. Ook de scherpte diepte (DOF) die je in uw zoeker ziet klopt dus niet met hoe uw foto er straks zal uit zien. Op de camera zit meestal naast de lens een knopje, als je daar op drukt gaat het diafragma dicht op de ingestelde waarde , zodat je een idee kunt krijgen van de DOF van uw foto.
|
sinds ik m'n 80-200 f/2.8 heb ontvangen en hiermee al wat aan het experimenteren ben geslagen is het me ook wel duidelijker geworden dat de DOF hierbij niet zo extreem klein is als bij de 50mm 1.8...
dit maakt dat het idd handig is voor foto's zonder een dept of field van 1-3 cm
|
|
||||
|
Citaat:
Ander (groot) voordeel : lichtsterke lenzen zijn (op enkele uitzonderingen na) ook véél beter qua bouwkwaliteit
|
Niet noodzakelijk, ik zou niet durven beweren dat een 50 1.8 beter is van bouwkwaliteit dan een 800 f5.6 (om iets extreem te nemen)
Canon EOS 5D + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX http://www.stevevandegaer.be | http://www.zappix.be | http://www.hadisepictures.be |
|
||||
|
Citaat:
||||
|
Lichtere zoeker en je kan veel langer(donker) scherpstellen met de AF, bij mijn Nikkor 80-200 2.8 op een D300/200 tot dat je moet gaan flitsen.
|
als ik me niet vergis wordt de beschikbare DOF in centimeters uitgedrukt groter als de afstand tussen de lens en het onderwerp toeneemt. Maar dit is iets wat ik uit ervaring gemerkt heb, of dit klopt weet ik eigenlijk niet.
Als je dan bv met een 2.8 lens bovenop je onderwerp zit heb je idd een heel beperkte scherptediepte. Als je met dezelfde lens op 10 of 15 meter van je onderwerp staat, heb je meestal een werkbare scherptediepte van een halve meter of meer. correct me if i'm wrong maw een lichtsterke lens geeft je gewoon meer opties |
|
|||
|
Citaat:
Ik deed zelf de test, en dat klopt. Dit is goed om weten, want als je persé een foto met een kleine DOF wil, dan zal deze DOF toch nog klein genoeg zijn op 2.2, maar de foto kwaliteit beter. 2.2 komt op volgende testgrafiek niet voor (springt van 2 naar 2.8), maar enfin, ik las het ergens anders, en het klopt wel degelijk. http://www.slrgear.com/reviews/zprod...18/tloader.htm |
|
|||
|
Lichtsterke lenzen zijn ontworpen om in ongunstige lichtomstandigheden tot goede resultaten te komen, De scherpte diepte bepaald u met u diafragma, meestal komt u met handmatige instelling tot een juist goed resultaat van u opname. kunst en theaterlicht geven u een verlies aan u effectieve gevoeligheid. Technische kennis zit in u bollelke was mijn eerste les.
Op de de meeste betere camera s zit een knoppeke als ge daar op drukt ziet ge door u zoeker het gebied vanwaar u scherpte en u onscherpte ligt. Een tip als van een driepoot fotografeerd wordt dek dan u oogzoeker af met een zwart karton dit voorkomt valse lichtinval op u sensor. Werk al jaren in theaters gebruik nu Nikon D 200 met nikor af 50 mm 1:1.4 d Nog een opmerking gebruik altijd een goede zonnekap ook als er geen zon is en bij kunstlicht. .. junior lid is 64 jaar oud en fotografeerd vanaf de wieg nou ja bijna Laatst gewijzigd door bertvanliempd; 15 november 2008 om 05:26 |
|
||||
|
Citaat:
F8=f8 Citaat:
Citaat:
[quote=bertvanliempd;2052771]Op de de meeste betere camera s zit een knoppeke als ge daar op drukt ziet ge door u zoeker het gebied vanwaar u scherpte en u onscherpte ligt. [quote=bertvanliempd;2052771] Gisteren kwam ik er bij wat proefopnames achter dat dit dus niet werkt. In de zoeker zag ik nog herkenbare details, maar op de foto slechts kleurverschillen. Citaat:
Handige oplossing: hang een achterlensdop over de opening.
|
Dus als ik een portret wil maken, dus F11, maakt het niet ui als ik dat doe met een 50mm 1.8 of een 17-85mm lens?
|
Citaat:
EDIT n.a.v. de post van Spanjaart: natuurlijk geen verschil als je met de zoomlens ook op 50 mm zit.
There are 10 types of people on this planet. Those that understand binary and those that don't. My photos - Most recent Laatst gewijzigd door Leonidas; 20 november 2008 om 22:22 |