Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 12 van 12

Discussie: voor & nadelen

Standaard voor & nadelen

Wie heeft ervaring met dibond of canvas

wat zou mooier uitkomen.

Voor of nadelen : dibond of canvas.
    Waarop te letten.

Standaard Re: voor & nadelen

Door de structuur van de canvas gaan de fijne details verloren, en omdat de canvas over een frame getrokken wordt moet je heel goed opletten dat het onderwerp niet te dicht bij de rand staat, anders wordt het mee over het kader getrokken.
    Bij een Dibond afdruk krijg je ongeveer hetzelfde op de afdruk als het bestand dat je hebt ingestuurd (zoals altijd valt er een klein beetje weg aan de randen, maar dat is geen probleem als het onderwerp niet helemaal tegen de rand van de foto zit).

Er zijn verschillende soorten Dibond, er kan een "echte foto" op gekleefd worden, maar het is ook mogelijk om rechtstreeks op het Dibond te printen http://nl.pixum.be/wanddecoratie/alu-dibond#material .
    Het voordeel van de directe afdruk op Dibond is dat er veel meer verschillende formaten leverbaar zijn (dat is toch zo bij de meeste afdrukcentrales).
    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb al wel gezien dat je met directe afdrukken nog voorzichtiger moet omspringen omdat je daar nog gemakkelijker krasjes op krijgt dan op een foto-afdruk (ik heb er toch al verschillende gezien met beschadigingen op fototentoonstellingen).
    Een ander voordeel van direct print op Dibond (of Forex) is dat je een volledig matte afdruk krijgt zonder hinderlijke reflecties (maar dat geldt ook voor canvas).
    Elk soort afdruk heeft voor en nadelen (bij sommige soorten is vooral de prijs het nadeel).

Ik heb nu voor het eerst een paar "Gallery Print" afdrukken laten maken (Acrylglas met directe print, en daar nog een alu-Dibond plaat achter om de boel te verstevigen).
    Volgend weekend hangen die op de tentoonstelling van onze fotoclub, ik zal wel horen wat het publiek er van denkt.
    Laatst gewijzigd door Black B@ndit; 7 april 2014 om 22:33

Black B@ndit,

Laat me even weten wat je ervan vind .

Vriendelijke groet, jessey

Die Gallery Print afdrukken hangen hier al een hele tijd tegen de muur, voor mij zien die er prima uit, maar ik weet nog niet wat andere er van vinden (er zijn er nog niet zoveel die die afdrukken hebben gezien).
    Het grootste nadeel daarvan is dat ze glanzen, je moet dus opletten waar je ze hangt, en hoe je ze belicht (door er een spotje op te zetten vanuit de juiste hoek worden de reflecties minder hinderlijk, maar dat geldt net zo goed voor foto's in een kader achter glas). Als het spotlicht op de foto feller is dan het licht in de achtergrond, dan zie je de reflecties bijna niet meer, maar je moet het wel zo positioneren dat het spotje weer geen extra reflectie geeft op de foto...

Het is natuurlijk maar een half antwoord op je vraag maar ik ben zeer tevreden van de Forex van posterXXL

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Het is natuurlijk maar een half antwoord op je vraag maar ik ben zeer tevreden van de Forex van posterXXL
    Paulm wat is het verschil met forex dibond aluminium

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
    Paulm wat is het verschil met forex dibond aluminium

Forex is alleen kunststof, alu-Dibond bestaat uit 3 laagjes, waarvan eentje in aluminium (forex/aluminium/forex)
    Dibond is dus steviger, maar de afdruk ziet er hetzelfde uit, tenzij je kiest voor een echte foto-afdruk die op Dibond gekleefd is, maar die kan ook net zo goed op Forex worden gekleefd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Forex is alleen kunststof, alu-Dibond bestaat uit 3 laagjes, waarvan eentje in aluminium (forex/aluminium/forex)
    Dibond is dus steviger, maar de afdruk ziet er hetzelfde uit, tenzij je kiest voor een echte foto-afdruk die op Dibond gekleefd is, maar die kan ook net zo goed op Forex worden gekleefd.
    Is het niet omgekeerd? Ik dacht dat alu-dibond bestond uit 2 lagen alu met daartussen een laagje dibond, kunststof. Anders wil ik toch wel eens weten waarom de alu tussen mijn prints zo zacht en zwart is
    Maar gezien ik nog student ben heb ik mn pints liever op forex, goedkoop, licht (makkelijk te vervoeren als ik hier uit mn kot verhuis ) en het heeft dezelfde textuur als rechtstreeks geprinte alu-dibond...
    (Als je voor iets stevigs wil gaan, zou ik eerder kiezen voor alu-dibond natuurlijk)

Met canvas heb ik eerder slechte ervaring, gezien er, zoals Black B@ndit al zei, dan wat details verloren gaan. Maar op sommige foto's past het wel, en kan het meer op de stijl van de foto aansluiten.

My 2 cents
    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
    Is het niet omgekeerd? Ik dacht dat alu-dibond bestond uit 2 lagen alu met daartussen een laagje dibond, kunststof. Anders wil ik toch wel eens weten waarom de alu tussen mijn prints zo zacht en zwart is
    Maar gezien ik nog student ben heb ik mn pints liever op forex, goedkoop, licht (makkelijk te vervoeren als ik hier uit mn kot verhuis ) en het heeft dezelfde textuur als rechtstreeks geprinte alu-dibond...
    (Als je voor iets stevigs wil gaan, zou ik eerder kiezen voor alu-dibond natuurlijk)

Met canvas heb ik eerder slechte ervaring, gezien er, zoals Black B@ndit al zei, dan wat details verloren gaan. Maar op sommige foto's past het wel, en kan het meer op de stijl van de foto aansluiten.

My 2 cents
    Het zijn inderdaad 2 lagen aluminium met een laag plastiek er tussen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    ik ben zeer tevreden van de Forex
    Hallo Paul,

Welke Forex bestel jij meest? Weet je of er veel verschil is tussen de directdruk en de fineart?
    Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
    Mijn fotosite: www.verschaeren.org
    Mijn website: www.computerhersteller.be

Bedankt dan ga ik voor Alu/Dibond

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Een ander voordeel van direct print op Dibond (of Forex) is dat je een volledig matte afdruk krijgt zonder hinderlijke reflecties (maar dat geldt ook voor canvas).
    Goedemorgen, hier een Nederlander met een andere ervaring dan hierboven werd aangegeven:
    Ik heb onlangs bij Webprint een foto op canvas besteld, maar deze heeft een hinderlijke reflectie van uitsluitend de zwarte inkt; zie hieronder.

We hebben enkele jaren geleden bij de Hema een groot canvas voor familie besteld, en kan me niet herinneren dat we toen ook van reflectie last hadden.
    Zou de reflectie te wijten zijn aan de specifiek door Webprint gebruikte zwarte inkt?

Webprint biedt aan het canvas opnieuw te laten drukken, ook omdat er een vouw (onder kin van jongen) in het huidige canvas zit.
    Maar ik twijfel omdat ze niet kunnen garanderen dat de reflectie dan afwezig is.

Soortgelijke discussies

1. Voor en nadelen sony alpha
    Door AndreasD in forum Camera's
    Reacties: 25
    Laatste bericht: 13 augustus 2007, 17:13
  2. Batterijgrip voor en nadelen
    Door am@eurke in forum Accessoires
    Reacties: 25
    Laatste bericht: 26 augustus 2006, 20:42
  3. Voor- en Nadelen Close-Up /Macro-Lenzen
    Door roj007 in forum Objectieven
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 27 april 2006, 13:00
  4. Nikon D100 of D70 of D2H... voor- en nadelen???
    Door Raf Ketelslagers in forum Camera's
    Reacties: 19
    Laatste bericht: 19 juli 2004, 10:34
  5. voor en nadelen van MVC-CD500 ??
    Door dvdyck1 in forum Camera's
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 20 oktober 2003, 21:34

Regels voor berichten