Weergegeven resultaten: 1 t/m 22 van 22

Standaard vogel in vlucht : slechte belichting

Ik zag deze morgend een vogel, hangend in de lucht, speurend naar prooi.
    Nu blijken alle foto's die ik genomen heb, hetzelfde fenomeen te hebben :

staartpluimen nog zichtbaar, maar lijf is een zwarte plek.

f/16, 1/800, iso300, spotmeting, wb cloudy.

wat doe ik verkeerd ?

mvg,
    wim.
    Laatst gewijzigd door woef; 23 juni 2012 om 12:59 Reden: foto
    ------------------------------------------------------------------------------------
    Net op het moment dat de rups dacht te sterven, werd ze vlinder.
    http://creepingmackroki.be/

Standaard Re: vogel in vlucht : slechte belichting

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woef Bekijk bericht
    .........

wat doe ik verkeerd ?
    MAX... 900X900.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    Onze albums: http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3

idd je foto is TE groot

Wat je verkeerd doet? Je fotografeert in tegenlicht en daardoor krijg je het 'normale' effect van tegenlicht nl dat je onderwerp onderbelicht is. Inflitsen zal op deze afstand niet veel helpen
    Je kan soms wat bereiken door je foto's een beetje overbelichting te geven. In dit geval zal je lucht dan overbelicht geraken en de vogel eventueel beter belicht.

Feller inzoomen op de vogel zou ook kunnen helpen (als dat al mogelijk is)
    Een hoger standpunt innemen (als dat al mogelijk is)
    De vogel laten/doen zakken (als dat al mogelijk is)

... lijkt me dus niet zo simpel in een situatie zoals de deze!
    "Just do it !"

De vlekken op uw sensor staan er goed belicht op.

oeps, verkeerde versie vd foto opgeladen. Ondertussen gecorrigeerd.

bedankt voor de opmerkingen. Ik zat reeds op max. 400mm.

Nu nog eens kijken of het vlekken op de lens zijn of op de sensord :-(
    ------------------------------------------------------------------------------------

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woef Bekijk bericht
    Nu nog eens kijken of het vlekken op de lens zijn of op de sensord :-(
    Naar de lens hoef je niet te kijken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

De vlekken komen op de foto omdat er vuil op de sensor zit, dat ligt niet aan de lens.

Bij dit soort foto's is het heel moeilijk om de belichting juist te krijgen, omdat je de foto in tegenlicht maakt.

Het licht schijnt door de staartpluimen, de vogel hing dus ergens in de richting van de zon. Als je zo'n foto maakt "met de zon in je rug", dan zal het veel beter lukken.
    Maar je moet dan ook op het juiste moment op de juiste plaats kunnen geraken om die foto te maken, en dat zan net het moeilijkste zijn.
    Als je weet waar die vogel gewoonlijk vliegt, dan kan je eens proberen om daar s' morgens of tegen de avond naartoe te gaan, en dan een plaatsje kiezen waarbij het zonlicht vanuit de juiste richting komt. Als de zon laag staat, dan wordt de vogel vanaf de zijkant belicht in plaats van de bovenkant.
    Dat is hetzelfde probleem bij het fotograferen van vliegtuigen, als de zon vanuit de juiste richting schijnt dan zien de vliegtuigen er goed uit, in tegenlicht worden ze ook veel te donker.
    Je kan dan de belichtingscompensatie aanpassen, maar dan zal de lucht overbelicht worden.

Eigenlijk zou je een héél sterke flits moeten hebben om in te flitsen...

Probeer ook de heel kleine diafragma-openingen te vermijden.
    Bij de meeste digitale camera's zal de scherpte al zichtbaar verminderen op f16, daarom is het beter om ervoor te zorgen dat het diafragma niet verder open gaat dan f11.
    In sommige omstandigheden kan het gewoon niet anders, maar hier stond de iso op 320, terwijl die nog een stuk lager kon.
    De meeste lenzen zijn op hun scherpst rond f8-f11.

De witbalans had je hier gerust op automatisch kunnen laten staan, mijn ervaring is dat die voor meer dan 95% van de foto's perfect werkt.
    En als die er dan toch wat naast zou zitten, dan is dat achteraf nog zo goed als altijd perfect te corrigeren tijdens de bewerking.
    Laatst gewijzigd door Black B@ndit; 23 juni 2012 om 13:48

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    ...........................

Eigenlijk zou je een héél sterke flits moeten hebben om in te flitsen........
    "Better Beamer" flitst verschillende tientallen meters ver.
    Groetjes
    ----JO

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
    "Better Beamer" flitst verschillende tientallen meters ver.
    Ik was meer aan zo'n zoeklicht aan het denken dat ze in de tweede wereldoorlog gebruikten om s' nachts de vliegtuigen te belichten zodat ze er beter op konden mikken...

Dankjewel Bart voor de uitgebreide reactie.

Ik wist niet dat lenzen rond f8-11 op hun scherpst zijn. Weer wat geleerd.

Ik moet dringend toch eens theorie er door wringen.
    De relatie diagfragma, afstand tot onderwerp, soort lens, focus lengte, scherptediepte is me weer een compleet raadsel. Heb jij daar zo geen goede lees-link paraat zitten ?

Hoe krijg je die sensorvlekken weg ?

groeten,
    wim.

De vlekken komen op de foto omdat er vuil op de sensor zit, dat ligt niet aan de lens.

Bij dit soort foto's is het heel moeilijk om de belichting juist te krijgen, omdat je de foto in tegenlicht maakt.

Het licht schijnt door de staartpluimen, de vogel hing dus ergens in de richting van de zon. Als je zo'n foto maakt "met de zon in je rug", dan zal het veel beter lukken.
    Maar je moet dan ook op het juiste moment op de juiste plaats kunnen geraken om die foto te maken, en dat zan net het moeilijkste zijn.
    Als je weet waar die vogel gewoonlijk vliegt, dan kan je eens proberen om daar s' morgens of tegen de avond naartoe te gaan, en dan een plaatsje kiezen waarbij het zonlicht vanuit de juiste richting komt. Als de zon laag staat, dan wordt de vogel vanaf de zijkant belicht in plaats van de bovenkant.
    Dat is hetzelfde probleem bij het fotograferen van vliegtuigen, als de zon vanuit de juiste richting schijnt dan zien de vliegtuigen er goed uit, in tegenlicht worden ze ook veel te donker.
    Je kan dan de belichtingscompensatie aanpassen, maar dan zal de lucht overbelicht worden.

Eigenlijk zou je een héél sterke flits moeten hebben om in te flitsen...

Probeer ook de heel kleine diafragma-openingen te vermijden.
    Bij de meeste digitale camera's zal de scherpte al zichtbaar verminderen op f16, daarom is het beter om ervoor te zorgen dat het diafragma niet verder open gaat dan f11.
    In sommige omstandigheden kan het gewoon niet anders, maar hier stond de iso op 320, terwijl die nog een stuk lager kon.
    De meeste lenzen zijn op hun scherpst rond f8-f11.

De witbalans had je hier gerust op automatisch kunnen laten staan, mijn ervaring is dat die voor meer dan 95% van de foto's perfect werkt.
    En als die er dan toch wat naast zou zitten, dan is dat achteraf nog zo goed als altijd perfect te corrigeren tijdens de bewerking.

of die van nacht-jagers / stropers.

Ik was meer aan zo'n zoeklicht aan het denken dat ze in de tweede wereldoorlog gebruikten om s' nachts de vliegtuigen te belichten zodat ze er beter op konden mikken...

Dat lenzen op een digitale camera minder scherp worden naarmate het diafragma verder dicht gaat, dat komt door diffractie.
    De hele theorie daarrond ken ik ook niet, maar als je naar de grafieken kijkt bij de lenzentests, dan zie je dat vanaf f11 de scherpte gewoonlijk flink achteruit gaat.
    Klik hier maar op eender welke review: http://www.photozone.de/reviews
    Sommige lenzen zijn zelfs op f4 of f5,6 op hun scherpst, maar dat zijn dan gewoonlijk de duurdere lichtsterke primes.

De sensorvlekken krijg je weg door de sensor te (laten) reinigen.
    Wat dat betreft zal je hier op het forum wel alle nodige informatie kunnen vinden (zoekfunctie van het forum gebruiken).
    Het is helemaal niet moeilijk, en als je de instructies correct opvolgt dan kan er weinig mis gaan.

Via dezelfde zoekfunctie zal je waarschijnlijk ook wel voldoende lectuur kunnen vinden over diafragma, iso, sluitertijd, scherptediepte...
    Er zullen ook wel ergens cursussen online staan, maar als je de mogelijkheid moest hebben om ergens een cursus te volgen dan is het waarschijnlijk wel gemakkelijker om alles te leren.
    Daar moet ik wel bijzeggen dat ik zelf eigenlijk nooit een cursus of een les fotografie heb gehad, ik heb een deel geleerd uit een oud boek over fotografie (dat dateert van voor het digitale tijdperk), en de rest heb ik via dit forum geleerd.
    Door zelf te experimenteren heb ik ook veel bijgeleerd, als je dat niet doet, dan weet je nog niet wat je moet doen om in bepaalde omstandigheden zo goed mogelijke foto's te maken.
    Je kan ook veel bijleren door te kijken naar de foto's van anderen.

De vlekken op de foto, veroorzaakt door vuil op de sensor, kan je hier nog photoshoppen.
    Om deze in de toekomst niet meer te hebben, breng je je toestel binnen bij de fotowinkel om een sensorreiniging te laten doen. Kost dacht ik om en bij de € 30.
    Je kan het ook zelf doen, maar als je 't nog nooit hebt gedaan, dan is dat eerder een risico.

Wat de vogel betreft: proberen om niet meer in tegenlicht te fotograferen, tenzij je bewust een silhouet wil.
    Diafragma wijder open (volgens mij zou f/5.6 of f/4 zelfs moeten lukken).
    Met het diafragma wijder open zal je de vlekken op de sensor ook minder, of zelfs helemaal niet meer zien. De sluitertijd zal ook korter worden, wat de kans op bewegingsonscherpte nihil maakt.

mvg,
    Bart
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM, Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM, Canon EF 50mm f/1.8 II, kitlensjes...

heb wat gelezen op het forum hier en dan toch een kuissetje aangeschaft.
    blaasbalg en swabs gekocht. isopropadinges had ik hier nog staan van bij de apotheek.
    vlekken zijn toch grotendeels weg. allé, ik zie ze toch niet direct

hoe komt het dat als je met wijder diaf. je minder van die vlekken ziet ?

verder kan ik je redenering wel volgen van diagfragma en speed.

thx voor de info !

groeten,
    wim

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
    De vlekken op de foto, veroorzaakt door vuil op de sensor, kan je hier nog photoshoppen.
    Om deze in de toekomst niet meer te hebben, breng je je toestel binnen bij de fotowinkel om een sensorreiniging te laten doen. Kost dacht ik om en bij de € 30.
    Je kan het ook zelf doen, maar als je 't nog nooit hebt gedaan, dan is dat eerder een risico.

Wat de vogel betreft: proberen om niet meer in tegenlicht te fotograferen, tenzij je bewust een silhouet wil.
    Diafragma wijder open (volgens mij zou f/5.6 of f/4 zelfs moeten lukken).
    Met het diafragma wijder open zal je de vlekken op de sensor ook minder, of zelfs helemaal niet meer zien. De sluitertijd zal ook korter worden, wat de kans op bewegingsonscherpte nihil maakt.

mvg,
    Bart

heb ondertussen de sensor gereinigd met tips, ... van forum en verder.
    dat van die plakband vind ik maar louche

klopt volledig dat doen nog altijd de beste leerschool is.
    Maar soms zit je 'vast' en dan is het wel plezant om reactie op een post te krijgen

Bij Vink academy heb ik een ebook gevonden ivm scherptediepte.
    Het wordt allemaal uitgelegd adhv badeendjes.
    Slechtweerlectuur

Ik heb ook al ondervonden dat je lenzen best niet volledig zoomt tot max want dan gaat er toch ook flink wat scherpte verloren. bv met m'n 100-400mm.

Dat lenzen op een digitale camera minder scherp worden naarmate het diafragma verder dicht gaat, dat komt door diffractie.
    De hele theorie daarrond ken ik ook niet, maar als je naar de grafieken kijkt bij de lenzentests, dan zie je dat vanaf f11 de scherpte gewoonlijk flink achteruit gaat.
    Klik hier maar op eender welke review: http://www.photozone.de/reviews
    Sommige lenzen zijn zelfs op f4 of f5,6 op hun scherpst, maar dat zijn dan gewoonlijk de duurdere lichtsterke primes.

De sensorvlekken krijg je weg door de sensor te (laten) reinigen.
    Wat dat betreft zal je hier op het forum wel alle nodige informatie kunnen vinden (zoekfunctie van het forum gebruiken).
    Het is helemaal niet moeilijk, en als je de instructies correct opvolgt dan kan er weinig mis gaan.

Via dezelfde zoekfunctie zal je waarschijnlijk ook wel voldoende lectuur kunnen vinden over diafragma, iso, sluitertijd, scherptediepte...
    Er zullen ook wel ergens cursussen online staan, maar als je de mogelijkheid moest hebben om ergens een cursus te volgen dan is het waarschijnlijk wel gemakkelijker om alles te leren.
    Daar moet ik wel bijzeggen dat ik zelf eigenlijk nooit een cursus of een les fotografie heb gehad, ik heb een deel geleerd uit een oud boek over fotografie (dat dateert van voor het digitale tijdperk), en de rest heb ik via dit forum geleerd.
    Door zelf te experimenteren heb ik ook veel bijgeleerd, als je dat niet doet, dan weet je nog niet wat je moet doen om in bepaalde omstandigheden zo goed mogelijke foto's te maken.
    Je kan ook veel bijleren door te kijken naar de foto's van anderen.

Dus kom je er nooit toe en blijf je iedere keer €30 betalen en het kan zomaar na een uur weer nodig zijn.

Wat is eigenlijk het risico, want dat is mij nooit duidelijk geworden?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Dus kom je er nooit toe en blijf je iedere keer €30 betalen en het kan zomaar na een uur weer nodig zijn.

Het is zelfs de sensor niet die je reinigt, wel de anti-alising filter die ervoor zit. En laat het nu net die filter zijn die bij mij een krasje vertoont. Hoe het er gekomen is, weet ik niet, maar mijn toestel is wel opgestuurd naar TechRepair. Ik heb foto's zitten bestuderen om te zien wanneer het krasje er is gekomen, maar ik heb in die periode geen sensor gereinigd.
    Fotografie is leren kijken.
    http://johanluyckx.weebly.com

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht

OK, ik zal mijn zin herformuleren voor degenen die mij niet (willen) begrijpen:
    "Als niemand het je ooit heeft getoond hoe je 't moet doen zonder de sensor (of die laag die erboven ligt) te beschadigen, dan doe je 't beter niet zelf".

En ja, ik betaal liever elke 5 à 6 maand €30, dan het zelf te doen voor de helft minder en het risico te lopen dat ik mijn sensor compleet ver*****. Als ze de sensor ver****** in de fotowinkel of in een repair center, dan is het hun probleem en moeten ze ervoor zorgen dat jouw toestel terug in orde komt. Doe je het zelf en ver***** je de sensor, dan mag je in 't slechtste geval een nieuwe sensor laten plaatsen op eigen kosten.

Wat is het risico?
    Wel...
    - je gaat aan de slag met een vloeistof in jouw body (hoe snel mors je niet? Kan iedereen overkomen)
    - of je past de scotsh cleaning toe. Wat trek je, behalve het stof, misschien nog van die sensor af....
    - beetje sordig of bruut zijn, en het stof is er af, maar er is een kras in. En die krijg je niet meer weg
    -...
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM, Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM, Canon EF 50mm f/1.8 II, kitlensjes...

OK, ik zal mijn zin herformuleren voor degenen die mij niet (willen) begrijpen:
    "Als niemand het je ooit heeft getoond hoe je 't moet doen zonder de sensor (of die laag die erboven ligt) te beschadigen, dan doe je 't beter niet zelf".

En ja, ik betaal liever elke 5 à 6 maand €30, dan het zelf te doen voor de helft minder en het risico te lopen dat ik mijn sensor compleet ver*****. Als ze de sensor ver****** in de fotowinkel of in een repair center, dan is het hun probleem en moeten ze ervoor zorgen dat jouw toestel terug in orde komt. Doe je het zelf en ver***** je de sensor, dan mag je in 't slechtste geval een nieuwe sensor laten plaatsen op eigen kosten.

Wat is het risico?
    Wel...
    - je gaat aan de slag met een vloeistof in jouw body (hoe snel mors je niet? Kan iedereen overkomen)
    - of je past de scotsh cleaning toe. Wat trek je, behalve het stof, misschien nog van die sensor af....
    - beetje sordig of bruut zijn, en het stof is er af, maar er is een kras in. En die krijg je niet meer weg
    -...

Als je met swabs werkt kan je niet morsen op je sensor, tis wel niet de bedoeling dat je begint te gieten op je sensor met dat product hé, 2 druppels op je swab is al genoeg om te reinigen, wel de swab die je hebt gebruikt wegwerpen en de volgende keer een nieuwe gebruiken. Wat jezelf doet doe je meestal beter en spaart een hoop kosten uit, is echt niet zo moeilijk, gewoon voorzichtig te werk gaan. Zijn filmpjes van te vinden op youtube als je niet zeker bent

we dwalen af mensen.
    .....
    flitsen is moeilijk in zo,n/dit geval, maar je kan wel een spiegel gebruiken.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    Onze albums: http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    we dwalen af mensen.
    .....
    flitsen is moeilijk in zo,n/dit geval, maar je kan wel een spiegel gebruiken.
    grt,bouk.
    vraag me af of de vogel blijft "hangen"als die het gereflecteerde licht van die spiegel in zijn bakkes krijgt.
    gr
    willem

eigenlijk gaat het over 'een plan hebben' als je het fototoestel vast pakt.
    Als je weet dat je vogels in de lucht gaat fotograferen, zal je waarschijnlijk eerst uitzoeken waar die vogels jagen, je weet waar goede zichtpunten zijn, iets over hun gewoontes. Je brengt ook ander materiaal mee.

Natuurlijk is fotografie ook de 'kunst' van er zijn. Hoeveel schitterende foto's zijn er al niet getrokken omdat de fotograaf er toevallig was voor iets anders.

Dingen fotograferen met 'verkeerde' lenzen, stimuleert anderzijds creatief fotograferen.

Boeiend

Regels voor berichten