Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Vlek

Standaard Vlek

Na enkele nachtfoto's te maken met lange belichting (30") ontdek ik linksboven een lichtplek, die er bij de eerste foto's niet was, alsook een veelvoud aan hot pixels.

Zie foto beneden.

Die hot pixels kan ik nog begrijpen, misschien dat de ccd warm wordt na verschillende opnames maar de oorzaak van de vlek?

Het is niet veroorzaakt door lichtinval, de deksel zat op de lens op de foto beneden, en het toestel lag in een donkere kamer.

Is het trouwens slecht voor een ccd om veelvuldig lange sluitertijden te gebruiken met dan ook nog ISO 3200 gevoeligheid?

Bart

Standaard Re: Vlek

ik denk inderdaad dat zo lang belichten op een zeer hoge gevoeligheid niet goed is. Waarom ISO 3200 keuze? Als je toch lang belicht kan je toch naar ISO 100?

Ik zou niet direct keunen verklaren wat dit is ...

Greetz, RonnyE
    " Geklasseerde hoeve gekocht, binnenkort meer via fotoblog ons verhaal :-)"

Ik heb nu nog eens een test gedaan (12 uur later) en het resultaat is hetzelfde, dus blijkbaar is er iets mis met de CCD nu. Is het normaal dat na het nemen van een stuk of 10 foto's met deze instellingen de ccd de geest geeft ?

Kan men in zo een geval aanspraak maken op garantie.

Het betreft een 3 weken oude Konica-Minolta 7d.

Bij foto's met normaal licht is er niks te zien van die vlek.

Ik heb eens ergens iets gelezen van een reeks slechte CCD (van Sony dacht ik) die in verschillende merken fototoestellen zit, kan dit toevallig er zo een zijn?

Groetjes, Bart

[Update]
    Bij nader inzien was dit al aanwezig bij de eerste foto met deze instellingen, dus de oorzaak ligt ergens anders. Ik herinner mij nochtans dat ik in na de aankoop een foto met 30" belichting op iso3200 met deksel op lens gemaakt heb om het aantal hot pixels te zien en toen was het beeld volledig zwart (op een 3-tal hot pixels na).
    Laatst gewijzigd door Bart.S; 16 januari 2006 om 07:30

toch eens verder onderzoeken..
    heb je die vlek ook met de lensdop erop??
    foto als spiegel of als venster?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Trebs
    Just use the bloody things and stop pulling pixels out your arse.
    Now that was an attack !

Als het analoog geschoten was zou ik zeggen: een lichtlek in de body. Probeer eens wat er gebeurt als je de body helemaal inpakt in zwarte folie; nog steeds die vlek?

Het is met lensdop erop en geen lichtlek, toestel in gesloten cameratas geeft hetzelfde resultaat.

Bij daglicht zien de fotos er normaal uit.

heb je je toestel gekocht in de detail handel?
    terug mee gaan en een ander vragen!

op internet.. emailen, vragen of je kan omwisselen..
    foto als spiegel of als venster?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Trebs
    Just use the bloody things and stop pulling pixels out your arse.
    Now that was an attack !

Ik heb ditzelfde topic gepost op een duits Konica-Minolta forum en blijkbaar is dit een courant verschijnsel, ik heb identieke foto's gezien alhoewel niet allemaal in dezelfde mate en sommige identieke toestellen hebben het zelfs niet. Als ze het vertonen is het wel altijd linksboven (Konica-Minolta 7D)

Het wordt door KM beschouwd als normale ruis, er zijn mensen die hun fototoestel onder garantie toch hebben kunnen inruilen om dan te konstateren dat het nieuwe toestel hetzelfde resultaat geeft.

Blijkbaar hebben ook andere merken last van dit fenomeen.

Blijft het feit dat dit er in het begin niet was en nu wel.

Groetjes, Bart

Of het goed is voor je beeldchip (CCD of CMOS) dat weet ik niet, maar ik heb al wel ergens gelezen dat om die reden bij sommige camera's wel de sluitertijd beperkt is in tijd bij hoge iso-waarden, om te voorkomen dat er iets beschadigd wordt.
    Het is dus niet echt aan te raden om dit soort experimentjes uit te voeren .

Het lijkt een elektronisch artefact te zijn, dat optreedt bij sommige toestellen als de gain (versterkingsfactor) boven de tolerantiegrenzen wordt opgevoerd. Sommige toestellen hebben een begrenzer ingebouwd (de Digic II processor bv), maar in andere gevallen zal de processor toch proberen een beeld te krijgen dat er niet is. Hij gaat dan zoveel versterken, dat er ongewenste effecten ontstaan.

En nee, het is nooit aan te raden iets buiten zijn vermogen te gebruiken. Denk aan de 23ste wet van Murphy: als je iets gebruikt op zijn vol vermogen, dan gaat het kapot!
    Fullator
    Fotostudio Candela Zone
    website: http://www.chronax.be
    website: http://www.marquisemodels.eu

Regels voor berichten