Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Ter Zake

Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 10 september 2008, 11:59
vangrail vangrail is offline

Standaard Verticale 'strepen'

Goeiemorgen,

Een tweetal jaar terug kocht ik me een compact digitaal fototoestelletje (Pentax Optio S6) die vooral moest dienen om de typische vakantiefotootjes te nemen. Tot enkele maanden terug deed het perfect wat ik verwachtte, met name standaard vrij scherpe opnames maken (ik weet ook wel dat je niet zo'n superfoto's kunt maken als met een reflexcamera maar dat hoeft ook niet voor mij). Sinds het 'afsluitkapje' (de 2 deeltjes die voor de lens open en toe gaan bij aan- en uitzetten) nu echter niet meer perfekt werkt en een deeltje van de lens constant licht vangt, hebben al mijn opnames nu last van verticale 'strepen' op het beeld en vrij veel ruis. Vooral dan bij opnames binnenshuis bij weinig licht en met zoom. Buitenopnames hebben daar minder last van. Wat is de oorzaak hiervan ? Ligt het aan de lens die niet volledig meer afgesloten wordt ? Op onderstaande foto merk je ook een soort van 'vlekken'. Wat is hier de oorzaak van ? Aan de instelling van het cameraatje kan het volgens mij niet liggen want onlangs heb ik alle instellingen terug gereset... Bedankt voor jullie deskundige hulp !

Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 10 september 2008, 15:24
Hans Swolfs's schermafbeelding
Hans Swolfs Hans Swolfs is offline
Senior Member

Standaard Re: Verticale 'strepen'

lens proberen te reinigen met een zacht doekje?
  #3 (permalink)  
Oud 10 september 2008, 16:52

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
lens proberen te reinigen met een zacht doekje?

Ja, deed ik al... Ik vind die strepen echter te regelmatig om het op een vervuilde lens te steken.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 10 september 2008, 21:15
frederik9111 frederik9111 is nu online
Junior Member

Lijkt me eerder een sensorstoring.
De Iso al es gewijzigd?

Eventueel Firmware herinstalleren?
  #5 (permalink)  
Oud 11 september 2008, 10:00
adolf_de_berggeit adolf_de_berggeit is offline

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vangrail Bekijk bericht
Goeiemorgen,

Op onderstaande foto merk je ook een soort van 'vlekken'. Wat is hier de oorzaak van ? Aan de instelling van het cameraatje kan het volgens mij niet liggen want onlangs heb ik alle instellingen terug gereset... Bedankt voor jullie deskundige hulp !
Dit is stofreflectie, kleine stofdeeltjes dwarrelen voor de lens en reflecteren op de flits. Je zal zien dat deze witte wazige vlekken enkel voorkomen als je flits gebruikt. Dit is dus een natuurlijk fenomeen en ligt niet aan de camera. sommige modellen van compact toestellen hebben daar meer last van andere. Afhankelijk hoe ver de flits van de lens staat.

De lijnen in beeld lijkt me eerder een CCD probleem. Ik weet niet of dit model ook te kampen gehad heeft met de defecte CCD reeks. Daarvoor zou ik eens te rade gaan bij de beukelaer.

groeten Hans
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 11 september 2008, 18:35

Ok, bedankt ! Dus best rechtstreeks met De Beuckelaer contact opnemen en niet met de lokale dealer waar ik het toestel kocht ? Ik vrees echter dat het toestelletje niet meer in garantie is en als ik zo de kosten bekijk voor herstel ... Wel raar toch dat - zou het een sensorstoring kunnen zijn - dat nu pas de kop opsteekt ? Het probleem is dat ik technisch niks afweet van een digitaal toestel en ze me dus kunnen wijs maken bij de dealer / De Beukelaer wat ze willen... Garantie zal moeilijk worden niet ?

*edit*: zou het kunnen dat die CCD sensor nu pas beschadigd is geraakt door het constant blootstellen aan licht wegens het niet meer afsluiten van de lens door het afdekkapje ?

Laatst gewijzigd door vangrail; 11 september 2008 om 18:43
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 11 september 2008, 21:57
adolf_de_berggeit adolf_de_berggeit is offline

Hey,

Een tijdje geleden (2004-2005) is er aan het licht gekomen dat er een fabricagefout zich heeft voorgedaan bij bepaalde typen CCD's. Vooral SONY heeft hier veel onder te leiden gehad maar ook andere merken. Ik weet dat sony een gratis herstelling geeft bij de modellen waar deze ccd in gebruikt geweest is. Maar voor de andere merken ben ik niet op de hoogte. Daarvoor zou ik eens te rade gaan bij een hersteldienst om zeker te zijn. Mogelijk zal uw dealer hier ook van op de hoogte zijn maar dat weet ik niet.

Indien de fout niet de CCD is, of hij valt niet onder die verlengde waarborg, weet ik inderdaad niet of het nog de moeite is om deze te herstellen. Je kan dan wel een bestek aanvragen. Dan kan je nog altijd zien...

groeten Hans

ps. normaal gezien gaat de CCD niet defect omdat het afdekklepje niet goed meer afsluit. De oorzaak was dat ze een slechte lijm hadden gebruikt die in een warm en vochtige omgeving niet hield of zo.

Laatst gewijzigd door adolf_de_berggeit; 11 september 2008 om 22:00
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 25 september 2008, 19:26

Dit antwoord kreeg ik vandaag van De Beuckelaer:

"Er is duidelijk meer aan de hand dan enkel het lensdeksel. Blijkbaar laat de autofocus het afweten. Het is niet mogelijk van op afstand de reden hiervoor te achterhalen.
De verdachte CCD's dateren van veel vroeger en werden nooit in Optio S6 gebruikt.
Indien u een reparatie overweegt, dient u wel rekening te houden met een prijskaartje van €161 exclusief BTW."

Zoals verwacht dus... Mijn Sony DSC-W170 is ondertussen reeds besteld. Toch bedankt aan iedereen voor de hulp !
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten