|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Ter Zake Forum voor dieper gravende (technische) discussies over de kwaliteit van foto's of technische zaken rondom digitale fotografie. In dit forum worden serieuze bijdragen méér gewaardeerd dan grapjes. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
||||
|
Beste b´ders
Een vriend van mij heeft me gevraagd een reeks foto´s te nemen van rode groenten. Achtergrond wit ! Enkel met natuurlijk licht! Na een paar (150tal) foto´s met verschillende instellingen qua instellingen op mijn D200 qua belichting en diagfragma´s (lens 105 nikkor f2.8) is het mij nog niet gelukt een deftige foto uit mijne D200 te krijgen. In de bvb de pepers en tomaten krijg ik niets van detail nog scherpte. Rood lijkt in digitaal toch wel een probleem vind ik. Enkele vb: http://users.telenet.be/stena/Ruje%2...sels%20152.jpg Genomen met f 5.6 Sluitertijd 1/125 +1.0lw http://users.telenet.be/stena/Ruje%2...sels%20241.jpg Genomen met f5.6 Sluitertijd 1/125 Foto´s zijn genomen in buitenlicht! Heeft er iemand tips om me bij deze te helpen? Thanks
"Ervaring is de som van de fouten" Laatst gewijzigd door Ticor; 19 september 2008 om 00:29 Reden: MOD: foto veel te groot ... achter linkje geplaatst |
|
|||
|
Misschien handig om eens één van jouw foto's te plaatsen, zodat we een idee krijgen van de 'detail en scherpte'?
Wat is jouw lichtbron: een raam waardoor het licht valt, of fotografeer je buiten? Guy |
|
|||
|
Het probleem lijkt mij de gekozen DoF en het punt waarop je scherp stelt. DoF is veel te klein waardoor dus weinig scherpte en dat wat scherp is gesteld is de groene steel........
Ook digitaal kun je prima een paprika scherp vastleggen!
|
Leer allereerst je lens kennen, weet wat deze doet bij welk diafragma. Ga dus oefenen. Maak een eenvoudige opstelling, bijv knijpers op een rijtje leggen, camera op statief en stel scherp op de middelste knijper. Maak foto op grootste diafragma en vervolgens een foto met een kleiner (1 stapje) diafragma. Doe dit op elke diafragma waarde en kijk vervolgens op de PC wat het diafragma doet met je foto.....
Nu fotografeer je op f/ 5.6 maar waarom die waarde gekozen met een 105 macro en dicht op je onderwerp staand? Het kan eenvoudig niet dat je hele onderwerp (een paprika ofzo) dan scherp is..... daar maakt de kleur echt niets uit. Succes
|
Ik zou eens in Raw schieten en deze dan een tikeltje bij belichten in een raw-converter. Dat is wat ik zou doen omdat het hier over een opdracht gaat, neem ik aan, is het toch belangrijk dat u perfecte foto's afleverd...dus wat perfectioneren in een Rawprogramma kan nooit geen kwaad, en daar zul je rood zeker roder krijgen
Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II Laatst gewijzigd door SteFoto; 20 september 2008 om 08:15 |
|
|||||
|
Citaat:
Destijds moet analoge fotografie nogal geld gekost hebben hé
Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II |
|
|||
|
Citaat:
Wat bedoel je nu eigenlijk? Ik tracht TS te helpen met een probleempje......
|
Citaat:
Niets om je zorgen over te maken, ik wil alleen maar zeggen (en goed bedoeld) dat digitale fotografie nogmaals eens bewijst dat je hiermee de luxe hebt om verschillende foto's te kunnen maken om uit te testen wat goed en niet goed is. Zo leer je inderdaad het beste en snelste bij. De slechte foto's zwier je gewoon weg, is het niet...ja toch ![]()
Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II |
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Zaterdag 31 maart - Militair Hospitaal Antwerpen - RFC | Fullator | Shooting Days | 564 | 4 september 2007 08:35 |
| 3 word story compilatie | kodachrome | Chit Chat - Archief | 6 | 7 maart 2007 16:03 |
| Corné ontgoochelt me | ebautens | Algemeen | 80 | 23 januari 2007 21:48 |
| Gevraagd : tips voor het fotograferen van sneeuw | vicky | Tips & Trucs | 16 | 21 december 2003 11:49 |
| Nen mens komt inderdaad wat tegen!!!! | Sammeke | Algemeen | 37 | 28 oktober 2002 21:00 |
![]() |