Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2

Standaard superbrede pano's met hoge resolutie

Ik heb drie probleempjes (die met fotografe te maken hebben, over mijn prive-leven zal ik me maar niet uitlaten )

Ik maak sinds kort superbrede panorama's. Op dit moment ben ik bezig met een 210 graden breed pano dat bestaat uit 80 opnamen. Iedere opname is gemaakt met een 300 mm telelens.

probleem 1 - het statief moet supernauwkeurig worden afgesteld. De verticale beeldhoek is minder dan 5 graden en een afwijking van een halve graad in de horizontale opstelling levert dus een afwijking van pakweg 10 procent van het beeld op. Zo'n verschil maakt dat de foto's niet goed op elkaar aansluiten.
    Vraag 1 - Heeft iemand een oplossing om een statief volkomen nauwkeurig waterpas op te stellen (dus op minder dan een halve graad nauwkeurig)

Probleem 2 - de 80 hoge resolutiefoto's worden met PTGui en enblend.exe op elkaar afgestemd. Het stitchen gaat snel genoeg, maar Enblend heeft voor het opelkaar afstemmen van de 80 foto's van ieder 3000 x 2000 pixels zo'n twee dagen nodig.
    Vraag 2 - weet iemand of het bij Enblend zinvol is om veel meer geheugen in een PC te stoppen? Ik gebruik nu slechts 512 MB maar ik zit te denken om er 2GB aan RAM in te stoppen.

Probleem 3 - Het gegenereerde panorama zou bij de optimale instellingen 120.000 pixels breed worden. Ik genereer nu een TIF-beeld met een breedte van 80.000 pixels. Photoshop kon voor versie CS slechts bestanden van maximaal 30.000 pixels breed verwerken. Nu moet het hoger zijn, maar dat lijkt alleen te werken voor Photoshop PSD-bestanden. Bij TIF of JPEG krijg ik een foutmelding als ik heel brede foto's wil openen. PTGui kan Photoshop-bestanden genereren maar dan kan Enblend niet worden gebruikt.
    Vraag 3 - Weet iemand een programma waarmee je zeer brede TIF-bestanden kunt converteren naar Photoshop PSD-bestanden? Of kent iemand een andere oplossing zodat ik het panorama toch kan nabewerken (voor mij part met een ander programma dan Photoshop)?

En nu maar hopen dat iemand net zo gek is als ik ben en ook veel te grote panorama's maakt

Groeten, Miriam

Mijn video's staan op stdk.nl
    The mystery isn't in the technique, it's in each of us. - Harry Callahan
    There are always two people in every picture: the photographer and the viewer. - Ansel Adams

Standaard Re: superbrede pano's met hoge resolutie

Ik neem zelf ook wel graag pano's maar zo extreem ben ik nog nooit bezig geweest. De enige hulp die ik kan geven is verwijzen naar volgende site http://www.tawbaware.com/maxlyons/ Deze man doet dit al enkele jaren en zijn pano's worden er alleen maar groter van. Hij heeft in het verleden eens een 1GB pano gemaakt van +-200 foto's en waarschijnlijk doet hij ondertussen al meer.

Hopelijk ben je er iets mee.

Soortgelijke discussies

1. Problemen met backups op DVD
    Door Cumulus in forum Chit Chat
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 6 juni 2005, 12:08
  2. Reacties: 0
    Laatste bericht: 28 november 2004, 19:16
  3. vergroten : spelen met resolutie of compressie ?
    Door fien in forum Fotobewerking
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 12 augustus 2002, 21:52
  4. Bitmap naar vector met Flash
    Door Erik Mansvelders in forum Fotobewerking
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 19 december 2001, 20:56

Regels voor berichten